Podzimní čtvrtletí roku 2025 přineslo jasné vítěze v celosvětové soutěži o dominanci na trhu bateriových elektromobilů (BEV). Podle nejnovější zprávy analytické společnosti TrendForce si čínský výrobce BYD udržel vedoucí pozici s 15,4% podílem na globálním trhu, přestože prodeje mezičtvrtletně mírně poklesly. Americká Tesla se umístila na druhém místě s 13,4% podílem, přičemž zaznamenala mezičtvrtletní růst prodejů o působivých 29 %. BYD by měl tedy zbystřit, protože Tesla opět ukrajuje z koláče více a více.
Čísla mluví jasně: Kdo prodal kolik vozů?
BYD během třetího čtvrtletí dodal 582 522 čistě elektrických vozů, což představuje meziroční nárůst o 31,37 %, ale současně mírný pokles o 4,03 % oproti předchozímu čtvrtletí. Tesla naopak zaznamenala pozitivní trend s 497 099 dodanými vozy, což je meziročně o 7,39 % více a mezičtvrtletně dokonce o 29,41 % více. Růst Tesly byl podle analytiků poháněn hlavně stimuly na americkém trhu souvisejícími s termíny dotací a také úspěchem na čínském trhu.
Překvapiví hráči: Kdo ještě zazářil?
Mezi největší překvapení patří výkon čínských automobilek Geely Auto a Leapmotor. Geely si zajistila 6% podíl na globálním trhu, zatímco Leapmotor dosáhl 4,1%. Oba výrobci demonstrovali výjimečný růstový potenciál v konkurenčním prostředí. Na šestém místě se umístila společnost Xpeng s 3,1% podílem a teprve nedávno na trh vstoupivší Xiaomi obsadilo osmou příčku s 2,9% podílem.
BYD mění strategii: Hybridní SUV míří výhradně do Evropy
Zatímco BYD posiluje svou pozici na globálním trhu, zároveň přizpůsobuje svou produktovou strategii regionálním specifikům. V Evropě právě představila hybridní verzi SUV Yuan Up pod názvem Atto 2 DM-i, která není dostupná na domácím čínském trhu. Jedná se o první plug-in hybridní model v rodině Yuan, vybavený vlastní hybridní technologií DM-i.
Proč zvolili jinou strategii pro Evropu?
"Evropští zákazníci mají odlišné potřeby mobility, a proto nabízíme jak čistě elektrické, tak plug-in hybridní modely," vysvětlila Stella Li, výkonná viceprezidentka BYD. Model Atto 2 DM-i disponuje dojezdem na čistě elektrický pohon až 90 kilometrů a v kombinovaném režimu až 1 000 kilometrů. Dlouhodojezdová elektrická verze Atto 2 Comfort pak nabízí dojezd 430 kilometrů dle standardu WLTP.
Celosvětový trend: Elektromobilita dál roste
Globální prodeje nových energetických vozidel (NEV) dosáhly ve třetím čtvrtletí 5,39 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o 31 %. Z toho čistě elektrické vozy tvořily 3,71 milionu kusů (nárůst o 48 %), zatímco plug-in hybridy 1,67 milionu kusů (nárůst o 4 %). Analytici TrendForce předpovídají, že celosvětové prodeje NEV dosáhnou v roce 2025 20,43 milionu vozů a v roce 2026 vzrostou na 22,8 milionu kusů.
- BYD vede globální trh plug-in hybridů s 27,9% podílem
- Rodina Yuan patří mezi nejprodávanější modely BYD
- BYD působí v 33 evropských zemích a plánuje rozšířit prodejní síť na 1 000 míst
- Čínský trh vykazuje známky saturace a intenzivní konkurence
S rostoucí globalizací čínských automobilkých značek a přizpůsobováním se místním trhům se otevírá nová kapitola v celosvětové elektromobilní revoluci. Zatímco BYD konsoliduje své vedoucí postavení, tradiční hráči i nováčci se připravují na další fázi konkurenčního boje.