V těchto dnech byla zahájena výstavba bateriové továrny v Figueruelas, nedaleko Zaragozy v autonomním regionu Aragón. Jde o společný podnik automobilky Stellantis a čínského výrobce baterií CATL v poměru 50:50. Podle odborového svazu má na stavbě pracovat kolem 2000 čínských specialistů, kteří budou následně nahrazeni 3000 španělskými zaměstnanci.
Proč Čína vysílá tisíce pracovníků do Evropy
CATL zdůvodňuje příchod vlastních zaměstnanců nedostatkem zkušeností s pokročilými bateriiovými technologiemi v Evropě. Místní průmyslový manažer David Romeral to vyjádřil jasně: "Neznáme tuto technologii, tyto komponenty – nikdy jsme je předtím nevyráběli. Jsou nám o roky napřed. Jediné, co můžeme dělat, je sledovat a učit se."
Místopředseda CATL Meng Xiangfeng v rozhovoru pro Bloomberg uvedl, že společnost nadále jedná se španělskou vládou o pracovních povolení. Zkušení technici jsou nezbytní pro uvedení výrobních linek do provozu a jejich doladění. Firma slibuje, že postupně vyškolí lokální pracovníky, kteří časem převezmou provoz továrny.
První čínští manažeři a technici již dorazili do Figueruelas. Podle informací společnosti by měl jejich počet do konce letošního roku dosáhnout několika set a do konce roku 2026 se vyšplhat k 2000.
Poučení z maďarské zkušenosti
Rozhodnutí CATL přivést vlastní personál představuje změnu oproti předchozímu přístupu. Při stavbě továrny v maďarském Debrecenu se společnost spoléhala především na místní pracovní sílu. Nedostatek kvalifikovaných pracovníků však způsobil zpoždění, takže zahájení výroby se posunulo z konce roku 2025 na rok 2026.
Španělský projekt má být dokončen do března 2028 s plánovanou kapacitou 50 GWh ročně, což odpovídá produkci asi jednoho milionu baterií ročně. Výroba by měla být zahájena již v závěru roku 2026.
Investice a podpora EU
Celková investice dosahuje 4,1 miliardy eur. Projekt získal podporu přes 300 milionů eur z fondů Evropské unie. Španělské ministerstvo průmyslu navíc poskytlo 133 milionů eur dotací pro podporu výstavby v rámci programu PERTE VEC III zaměřeného na baterie.
Továrna bude vyrábět lithium-železo-fosfátové (LFP) baterie, které jsou levnější a bezpečnější než tradičnější chemie využívající nikl, kobalt nebo mangan. LFP technologie, kterou dominantně ovládá právě Čína, tvoří již více než polovinu globální poptávky po bateriích pro elektromobily.
Economický dopad na region
Pro malou vesnici Figueruelas s pouhými 1300 obyvateli znamená projekt zásadní změnu. Místní realitní kanceláře hlásí nebývalou aktivitu. Jak uvedl zdroj pro ItalPassion, jsou doslova zahrnuti žádostmi. Pozemky se prodávají, vznikají nové bytové projekty a místní obyvatelé pokládají příchod čínských pracovníků za vzácnou ekonomickou příležitost.
Podle Jorge Azcóna, prezidenta autonomního společenství Aragón, má továrna vytvořit 3000 přímých pracovních míst a při plném provozu generovat obrat 10 miliard eur ročně.
Proč právě Španělsko?
Volba Zaragozy není náhodná. Stellantis zde provozuje jeden z nejefektivnějších závodů v Evropě. Region nabízí konkurenceschopné pracovní náklady a logistickou výhodu – budoucí modely Peugeot e-208, e-2008 a další vozidla na platformě STLA Small se budou vyrábět v těsné blízkosti, což dramaticky sníží náklady na přepravu baterií.
Aragón má navíc unikátní výhodu: 89 procent jeho energie pochází z obnovitelných zdrojů, což je klíčový faktor pro CATL. Továrna má být plně uhlíkově neutrální, což odpovídá strategickým cílům společnosti dosáhnout uhlíkové neutrality v hlavních operacích do konce roku 2025.
Neopomenutelná je také dobrá diplomatická spolupráce mezi Španělskem a Čínou, která zjednodušila administrativní proces včetně vyřizování pracovních povolení.
Závislost Evropy na čínských technologiích
Projekt odhaluje paradox evropské elektromobilní strategie. Zatímco Evropská unie uvalila cla až 35 procent na čínská elektromobily kvůli obavám z nespravedlivých státních dotací, současně se spoléhá na čínské know-how při výstavbě vlastní bateriové infrastruktury.
Čína vyrábí více než tři čtvrtiny všech baterií prodávaných na světě. Podle analýzy Mezinárodní energetické agentury byly v roce 2024 čínské baterie o 30 procent levnější než v Evropě a o 20 procent levnější než v Severní Americe.
Evropská bateriová průmyslová základna čelí vážným problémům. Britishvolt zkrachoval v roce 2023, švédská Northvolt požádala o ochranu před věřiteli v roce 2024 a německá CustomCell následovala v roce 2025. Joint venture Automotive Cells Company (ACC), ve kterém jsou Mercedes-Benz, Stellantis a TotalEnergies, pozastavila výstavbu dvou továren.
Obavy z transferu technologií
Příchod tak velkého počtu čínských pracovníků vyvolává u některých španělských zástupců obavy ohledně sdílení know-how. José Juan Arceiz ze Stellantisu uvedl pro Financial Times, že si nemyslí, že by Číňané chtěli sdílet znalosti potřebné k vybudování bateriové továrny.
Matt Shen, generální ředitel CATL pro Evropu, nicméně nedávno prohlásil, že společnost chce v Evropě více spolupracovat s místními firmami. CATL také slibuje postupný nábor a školení španělských zaměstnanců, stejně jako to učinila ve své továrně v německém Arnstadtu, která byla otevřena v roce 2023.
Tématem je i nedávné zpřísnění čínských exportních kontrol na technologie výroby baterií. V červenci 2024 Čína přidala několik metod výroby baterií do svého katalogu exportních omezení, což vyžaduje licence pro přenos technologií do zahraničí. Týká se to mimo jiné právě přípravy LFP baterií.
Strategický význam pro Stellantis
Pro Stellantis představuje továrna klíčový prvek strategie duální chemie baterií – společnost hodlá používat jak NMC baterie s vysokou energetickou hustotou, tak cenově dostupnější LFP články.
John Elkann, předseda představenstva Stellantis, uvedl: "Stellantis se zavazuje k dekarbonizované budoucnosti a přijímá všechny dostupné pokročilé bateriové technologie k dodávce konkurenceschopných produktů našim zákazníkům."
LFP baterie ze Zaragozy mají zásobovat nejen španělské závody v Zaragoze, Vigu a Madridu, ale i další výrobní lokality Stellantis v Evropě. Budou určeny pro elektrická vozidla segmentů B a C se střední dojezdovou vzdáleností – konkrétně osobní vozy, crossovery a SUV.
CATL expanduje v Evropě
Španělská továrna bude třetím závodem CATL v Evropě vedle továren v německém Erfurtu a v maďarském Debrecenu. Německá továrna je již v provozu, maďarská by měla začít vyrábět na začátku roku 2026 s kapacitou až 100 GWh ročně.
CATL je světová jednička ve výrobě baterií pro elektromobily. Podle jihokorejské výzkumné společnosti SNE Research měla v období leden-říjen 2024 podíl na trhu 36,8 procenta, jako jediný výrobce překračující 30 procent.
Robin Zeng, předseda představenstva a generální ředitel CATL, k projektu řekl: "Společný podnik posunul naši spolupráci se Stellantis na novou úroveň. Věřím, že naše špičková bateriová technologie a vynikající provozní know-how v kombinaci s desetiletými zkušenostmi Stellantisu s lokálním podnikáním v Zaragoze zajistí velký úspěch v oboru."
Co projekt znamená pro budoucnost
Výstavba továrny v Zaragoze ilustruje složitou pozici Evropy v globálním bateriového průmyslu. Kontinent potřebuje rychle budovat kapacity pro podporu přechodu na elektromobilitu, ale současně se stává závislým na technologiích a výrobních procesech z Číny.
Španělský ministr průmyslu a turismu Jordi Hereu označil Čínu za "klíčovou" pro urychlení vývoje španělského elektromobilového průmyslu. Projekt má podle něj transformovat automobilový sektor v kritickém období.
Zda se Evropě podaří využít spolupráci s čínskými partnery k vybudování vlastních kompetencí, nebo zda vytvoří trvalou závislost na asijských technologiích, ukáží teprve následující roky. Továrna v Zaragoze každopádně představuje významný test tohoto přístupu.