Globální prodej plug-in vozidel v srpnu 2025 vzrostl meziročně o 14 procent na více než 1,7 milionu kusů. Bateriové elektromobily si přitom připsaly impozantní růst 23 procent a poprvé dosáhly 18% podílu na celkovém automobilovém trhu. Pokud připočteme plug-in hybridy, elektromobilita představuje již 27 procent všech prodaných vozů na světě.
Bateriové elektromobily táhnou růst nahoru
V srpnu se globálně prodalo přes 1,1 milionu bateriových elektromobilů – meziroční nárůst 23 procent jasně ukazuje, že o tento typ pohonu je na světových trzích skutečný zájem. Pokud k tomu přičteme plug-in hybridy s 600 tisíci prodanými kusy, dostáváme se na celkových 1,7 milionu elektromobilů za jeden měsíc.
Zajímavostí je, že plug-in hybridy zaznamenaly první pokles od května 2020, kdy svět paralyzovala pandemie covidu. Tento mírný propad o jedno procento je způsoben výhradně situací v Číně. Pokud tuto zemi z celkového součtu vyloučíme, prodeje PHEV globálně stouply o solidních 31 procent, což je nad průměrným celoročním trendem růstu 26 procent.
• Celkově prodáno 1,7 milionu plug-in vozidel (+14 % YoY)
• Bateriové elektromobily: 1,1 milionu (+23 % YoY)
• Plug-in hybridy: 600 tisíc (-1 % YoY)
• Podíl BEV na trhu: 18 %
• Podíl všech elektromobilů: 27 %
Čína potvrzuje dominanci, BYD vévodí trhu
Čínský automobilový průmysl nadále určuje tempo globální elektromobility. BYD si udržuje vedení na trhu s podílem 11,9 procenta, navzdory mírnému poklesu 0,2 procenta v srpnu. Druhý Geely drží stabilně 10,8 procenta trhu, Tesla pak 7,9 procenta.
Zajímavý je výkon společnosti Leapmotor, která za první část roku 2025 prodala více elektromobilů než celý koncern Stellantis. Tato informace dokonale ilustruje, jak dramaticky se mění globální automobilová scéna. Partnerství mezi Leapmotorem a Stellantisem přitom není náhodné – jde o jeden z nejlepších tahů bývalého šéfa Stellantisu Carlose Tavarese.
Mezi další úspěšné čínské značky patří Xpeng, který v srpnu předstihl Li Auto a posunul se na osmou příčku. Xiaomi pak má již jen 4 tisíce vozů odstup od Toyoty, takže v září by mělo dojít k dalšímu posunu v žebříčku výrobců.
Nové modely mění pravidla hry
Srpnová data také odhalují, které modely právě získávají na popularitě. AITO M8, plně elektrické SUV, ukončilo měsíc na 13. místě s prodejem 21 537 kusů. S příchodem nové bateriové varianty by mohl růst dále pokračovat.
Další zajímavostí je Haval Raptor od Great Wall, robustní SUV, které se poprvé dostalo do žebříčku nejprodávanějších modelů s 17 522 prodanými kusy. A pak je tu samozřejmě velmi očekávaný Xiaomi YU7, který také debutoval v top 20 nejprodávanějších elektromobilů.
Otázkou zůstává, zda bude právě YU7 modelem, který dokáže globálně konkurovat Tesle Model Y. Export ve větším měřítku však začne až v roce 2027, takže na odpověď si ještě počkáme.
Amerika zažívá závěrečný boom před koncem dotací
V USA probíhá v posledních týdnech skutečná horečka prodejů elektromobilů. Důvod je prostý – blížící se konec daňových úlev na elektromobily. Řada modelů tak zaznamenává rekordní prodeje.
Hyundai IONIQ 5 dosáhl v srpnu rekordních 11 546 registrací. Chevrolet Equinox EV, cenově dostupné rodinné SUV s dojezdem přes 500 kilometrů, si připsalo 10 290 prodejů – také nové maximum. Tyto modely dokazují, že když jsou elektromobily cenově konkurenceschopné, zákazníci mají o ně jednoznačný zájem.
Evropa se vzpamatovává z loňského propadu
Rok 2024 byl pro evropský trh elektromobilů skutečnou zkouškou. Po ukončení štědrých dotací v Německu v prosinci 2023 (4 500 eur na elektromobil) zaznamenal největší evropský trh pokles prodejů elektromobilů. V celé EU tak mírně poklesly registrace BEV o 5,9 procenta na 1,45 milionu vozů.
Rok 2025 však přináší výrazné oživení. V srpnu vzrostly registrace elektromobilů v Evropě o působivých 36 procent meziročně na 246 tisíc vozů, což je druhý nejlepší měsíc v historii. Podíl BEV dosáhl 21 procent (31 procent včetně PHEV). Za prvních osm měsíců roku 2025 bylo v EU registrováno přes 1,1 milionu bateriových elektromobilů, což představuje meziroční růst 24 procent.
Německo, které loňský propad způsobilo, nyní vede evropský růst s meziročním nárůstem 39 procent za prvních osm měsíců roku 2025. Británie roste o 35 procent, Belgie o 14 procent. Dokonce i v Česku vidíme výrazný posun – registrace vzrostly o 54 procent, i když z nižší základny.
Přesto platí, že cenová dostupnost zůstává klíčovou výzvou. Zatímco v Číně jsou dvě třetiny elektromobilů cenově srovnatelné nebo levnější než vozy se spalovacím motorem, v Německu jsou stále o 20 procent dražší. Evropské automobilky reagují uvedením dostupnějších modelů – Volkswagen snížil cenu ID.3 na 30 tisíc eur, Renault představil populární model 5, Citroën nabízí e-C3. Situaci by mohla ještě vylepšit Tesla se svými Standard modely.
Co říkají čísla o budoucnosti
Srpnová data jasně ukazují, že globální zájem o elektromobily trvá a dokonce sílí. Narativ o tom, že lidé o elektrické vozy nemají zájem, je prostě v rozporu s fakty. Problémem není technologie ani absence poptávky, ale cenová dostupnost a především její regionální rozdíly.
V prvním čtvrtletí 2025 vzrostl globální prodej elektromobilů meziročně o 35 procent na více než 4 miliony vozů. Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že do konce roku 2025 se prodá přes 20 milionů elektrických vozidel, což znamená, že každý čtvrtý nový vůz na světě bude elektrický.
Rozvojové trhy ukazují impozantní dynamiku. V jihovýchodní Asii vzrostl prodej elektromobilů v roce 2024 téměř o 50 procent. Thajsko dosáhlo 13% podílu na trhu, Indonésie ztrojnásobila prodeje, Vietnam dosáhl podílu 42 procent. I v Latinské Americe vidíme výrazný růst – Brazílie více než zdvojnásobila prodeje.
Klíčem k dalšímu růstu bude pokračující pokles cen baterií. Průměrná cena bateriového paketu se v roce 2024 snížila o více než 25 procent. Analytici Goldman Sachs očekávají další pokles až o 50 procent do roku 2026. To by mohlo přinést dlouho očekávanou cenovou paritu s konvenčními vozy i na evropském a americkém trhu.
Závěr: Svět se elektrizuje rychleji, než se čekalo
Srpnová data potvrzují dlouhodobý trend – globální přechod na elektromobilitu pokračuje a zrychluje. Zatímco některé evropské automobilky uzavírají továrny a propouštějí zaměstnance kvůli nepříznivé situaci na domácím trhu, svět jako celek kupuje elektromobily v rekordních počtech.
Rozdíly mezi regiony jsou výrazné, ale mají jasné příčiny. Tam, kde jsou elektromobily cenově dostupné – zejména v Číně – tvoří již polovinu všech prodaných vozů. Tam, kde zůstávají výrazně dražší a končí dotace – jako v části Evropy – růst stagnuje nebo mírně klesá.
Klíčovou otázkou proto není, zda elektromobilita uspěje, ale kdy se elektromobily stanou cenově dostupné pro širokou veřejnost ve všech regionech. A s tempem, jakým klesají ceny baterií a rostou výrobní kapacity, se zdá, že odpověď zní: dříve, než si mnozí myslí.