Geniální právní klička s datem spotřeby
Trik, který General Motors použilo, je založen na chytré interpretaci amerických daňových pravidel (IRS). Podle nich je právní rozdíl mezi tím, kdy je vozidlo "pořízeno" (acquired) a kdy je "uvedeno do provozu" (placed in service). Pro získání dotace bylo klíčové datum pořízení, nikoliv datum předání zákazníkovi.
Finanční divize automobilky, GM Financial, proto formálně podepsala kupní smlouvy a provedla první platby na tisíce vlastních vozů těsně před půlnocí 30. září. Tímto krokem se vozy legálně považovaly za "pořízené" ještě za platnosti starých, výhodnějších dotačních pravidel. Automobilka si tak vytvořila obrovskou zásobu vozů, na které je "uzamčena" plná státní dotace.
Tyto automobily nyní stojí u dealerů a čekají na své zákazníky, kterým jsou nabízeny formou leasingu. Ačkoliv jsou reálně "uvedeny do provozu" až nyní, nárok na dotaci byl zajištěn v minulosti. Pro zákazníka se nic nemění – dostane slíbenou slevu v podobě nižších splátek. Pro GM se také nic nemění – nemusí sahat do vlastní marže. Celý systém je opět financován z federálního rozpočtu, jen díky prozíravosti a využití právní kličky.
Slevu nabízí také automobilka Ford.
Co to vypovídá o trhu s elektromobily?
Tento krok ukazuje několik klíčových věcí. Zaprvé, jak extrémně jsou současné ceny elektromobilů závislé na státních pobídkách. Bez nich by automobilky musely buď výrazně zdražit, nebo obětovat velkou část svých zisků, aby zůstaly konkurenceschopné.
Zadruhé, odhaluje to obrovský konkurenční tlak. GM tento složitý manévr nepodstoupilo jen tak, ale aby udrželo krok s rivaly jako Tesla nebo Hyundai, kteří si mohou dovolit agresivnější cenovou politiku. Schopnost nabídnout slevu 7 500 dolarů je klíčovým prodejním argumentem.
Zatřetí je ale zřejmé, že se jedná o časově omezené řešení. Až se zásoba těchto "předkoupených" vozů vyprodá, bude muset GM přijít s novou strategií. Pro zákazníka to znamená, že současné výhodné nabídky nemusí trvat věčně.
Zdroje: Reuters, ev.com, GM Authority