Mach-E překonal všechna očekávání
Model Mustang Mach-E se stal jednoznačným lídrem portfolia elektrických vozidel Fordu. Podle oposledních výsledků představuje tento elektrický crossover více než dvě třetiny všech prodaných EV značky v daném období. S meziročním nárůstem o 51 procent dosáhl Mach-E svého nejlepšího čtvrtletí od uvedení na trh v roce 2020.
Zajímavým srovnáním je, že Mach-E prodejně předčil klasický Mustang v poměru více než dva ku jedné. Zatímco elektrická verze našla 20 177 kupců, tradiční benzínový Mustang se prodal pouze v 9 267 kusech, přestože jeho prodeje meziročně lehce vzrostly o 2,5 procenta.
F-150 Lightning potvrzuje pozici lídra
Elektrický pick-up F-150 Lightning zaznamenal také silné výsledky s 10 005 prodanými vozy, což představuje nárůst o 40 procent oproti stejnému období loňského roku. Ford Authority uvádí, že Lightning si udržel pozici nejprodávanějšího elektrického pick-upu v Americe a dosáhl nejlepšího třetího čtvrtletí ve své historii.
Méně úspěšný byl dodávkový E-Transit, jehož prodeje dramaticky klesly o 85 procent na pouhých 430 jednotek. Tento propad kontrastuje s celkovým růstem elektrifikované flotily Fordu a naznačuje nerovnoměrné přijetí jednotlivých modelů na trhu.
Vliv končící daňové úlevy
Klíčovým faktorem růstu prodejů byl bezpochyby blížící se konec federální daňové úlevy ve výši 7 500 dolarů v USA, která skončila 30. září 2025. Toto datum vyvolalo napříč celým automobilovým průmyslem poptávkový boom, kdy spotřebitelé spěchali uzavřít nákupy elektrických vozidel ještě před zánikem výhodného programu.
Analytici z InsideEVs poukazují na to, že některá dealerství a sám Ford přijaly kreativní řešení - Ford Credit umožnil prodejcům pokračovat v nabídce konkurenceschopných leasingových splátek do konce roku 2025, doplněných o pobídku 1 000 dolarů na každé pronajímané vozidlo.
Srovnání s konkurencí General Motors
Přestože Ford dosáhl solidních výsledků, jeho největší domácí konkurent General Motors v prodejích elektrických vozidel výrazně vedl. GM prodal v třetím čtvrtletí 66 501 EV, což je více než dvojnásobek celkového počtu Fordu. GM disponuje širším portfoliem s deseti elektrickými modely, zatímco Ford spoléhá na tři základní modely.
Tržní podíl Fordu v segmentu elektrických vozidel klesl na 13,5 procenta, zatímco značka Chevrolet od GM drží 26 procent trhu. Chevrolet Equinox EV se stal nejprodávanějším non-Tesla elektromobilem v USA, což ukazuje na sílu GM v cenově dostupnějším segmentu.
Výhled do budoucna
Generální ředitel Fordu Jim Farley očekává, že celofiremní prodeje elektrických vozidel mohou klesnout až o polovinu po zániku federálních daňových úlev a oslabení poptávky. Ford proto pracuje na nové univerzální platformě pro elektrická vozidla, označované interně jako CE1, která má podložit cenově dostupnější budoucí modely, včetně kompaktního pick-upu plánovaného na rok 2027.
Společnost zároveň odložila uvedení dalšího plnohodnotného elektrického nákladního vozu a dodávky na rok 2028 a zrušila několik projektů třířadých crossoverů, což ji stálo 400 milionů dolarů. Farley nicméně věří, že chystaná řada nízkonákladových elektrických vozidel může v následujících letech oživit poptávku.
Celkový vývoj elektromobility
Bateriové elektromobily nyní představují přibližně 7 procent celkových prodejů Fordu v USA, zatímco hybridy a plug-in hybridy přidávají dalších 11 procent. Dohromady elektrifikovaná vozidla tvoří 18 procent výstupu americké automobilky.
Třetí čtvrtletí 2025 bylo pro celý americký trh s elektromobily rekordní. Cox Automotive odhaduje, že prodeje EV dosáhly 410 tisíc vozů, což představuje nárůst 21 procent meziročně a rekordní 10procentní podíl na trhu. Otázkou zůstává, zda se tento trend udrží po zániku federální podpory.
Ford v souladu s trendem zaznamenal v září růst celkových amerických prodejů o 12 procent, přičemž divize elektrických vozidel překonala růst celé společnosti. Výsledky třetího čtvrtletí ukazují, že přestože Ford zůstává pozadu za GM v absolutních číslech, jeho tři elektrické modely si vedou silně vzhledem k menšímu portfoliu.
Budoucnost prodejů elektrických vozidel Fordu bude záviset na schopnosti přizpůsobit se novému tržnímu prostředí bez státních pobídek a na úspěchu chystaných cenově dostupnějších modelů. Třetí čtvrtletí 2025 však jednoznačně ukázalo, že o elektrická vozidla americké značky je zájem - otázkou je, zda tento zájem vydrží i po ukončení výhodných federálních programů.