Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak udržet baterii u elektroauta i po letech v téměř původním stavu?

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Červen, 2024

Elektroauta se stávají stále populárnější volbou pro řidiče díky jejich ekologickým výhodám a úsporám na palivu. Jednou z hlavních obav nových majitelů (nebo těch, kteří EV nemají) však zůstává životnost a zdraví baterie. Zde je několik klíčových rad, jak zajistit, aby baterie vašeho elektroauta vydržela co nejdéle v téměř původním stavu.

Optimální nabíjení

Jednou z nejdůležitějších zásad pro dlouhou životnost baterie je udržování jejího nabití v rozmezí 20-80 %. Plné nabití na 100 % by mělo být vyhrazeno pouze pro delší cesty. Pravidelné nabíjení na 100 % může způsobit rychlejší opotřebení baterie. Tedy toto platí u současných baterií a při současné technologii výroby.

Minimalizace rychlého nabíjení

Používání rychlých nabíječek je pohodlné, ale může způsobit zvýšené opotřebení baterie. Rychlé nabíjení by mělo být využíváno pouze v nutných případech. Pro běžné denní nabíjení je ideální používat standardní domácí nabíječky nebo nabíječky úrovně 2. I když proti tomuto tvrzení hovoří studie RecurrentAuto, která naznačuje, že rychlonabíjení má min. vliv na zdraví baterie.

Pokud tedy vaše cesty jsou primárně po městě a využíváte domácí nabíjení, případně na cestách využívate pomalejší nabíjení, určitě to není nic ve prospěch degradace baterie. 

Ochrana před extrémními teplotami

Baterie elektroaut jsou citlivé na extrémní teploty. V horkých dnech se snažte parkovat ve stínu nebo v garáži, a v chladných dnech využívejte předehřívání baterie, když je auto stále připojeno k nabíječce. Tím se minimalizuje negativní vliv teplot na výkon a životnost baterie.

Obecně toto platí i pro běžné vozy, garážované vozy jsou zpravidla v lepším stavu.

Pravidelné inspekce a aktualizace softwaru

Roční prohlídky baterie a pravidelné aktualizace softwaru mohou významně přispět k optimalizaci jejího výkonu. Výrobci často vydávají aktualizace, které mohou zlepšit efektivitu a zdraví baterie. Nebojte se tedy aktualizovat software.

Efektivní styl jízdy

Jemné akcelerace a brzdění mohou pomoci prodloužit životnost baterie. Využívání rekuperačního brzdění navíc může během jízdy dobíjet baterii a snížit opotřebení brzdového systému. Pamatujte však na to, že občas je dobré auto "probrzdit" aby se brzdové destičky zbavily případných nečistot.

Vyhněte se úplnému vybití baterie

Pravidelné vybíjení baterie na 0 % může způsobit její rychlejší degradaci. Snažte se tedy udržovat úroveň nabití nad 10 % a dobíjejte ji pravidelně, aby se zabránilo hlubokému vybíjení. 

Dodržováním těchto rad můžete zajistit, že baterie vašeho elektroauta zůstane v co nejlepším stavu po mnoho let, což vám umožní užívat si všech výhod, které elektromobily nabízejí. I podle zkušeností některých majitelů elektroaut, které mají dokonce starší typy baterií, je možné baterii udržet i po více než 200 000 km na úrovni 95% původní kapacity.

Zdroj: InsideEVs

Štítky

  • Baterie
  • Údržba baterie
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Elektrický autobus Volvo 7900 | zdroj: volvogroup.com

Volvo posílá domů 73 elektrobusů. Malé město dělá, co velká česká města jen plánují
Představte si: město s 115 tisíci obyvateli objedná najednou 73 elektrobusů a do dvou let kompletně zbaví městskou dopravu dieselu. Ne v teplém Španělsku. Ve Švédsku, kde zima klesá k -30 °C. Volvo Bu...

Ilustrační foto

Němečtí vědci vyvíjejí megawattové nabíječky pro kamiony s vlastní solární elektrárnou
Fraunhofer Institut společně s Infineon a Siemens pracuje na revolučních nabíjecích stanicích pro nákladní vozidla s výkonem až 30 MW. Systém kombinuje megawattové nabíjení s fotovoltaikou a bateriový...

BYD Seal | zdroj: byd.com

BYD Seal 07 EV dostane 240kW motor a LiDAR senzor na střeše
Čínský výrobce BYD připravuje plně elektrickou verzi sedanu Seal 07 s výkonným 240kW motorem a pokročilým LiDAR senzorem. Nový model bude širší než současná hybridní varianta a nabídne nejmodernější a...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Tesla otevírá největší Supercharger na světě: 168 stání a plná soběstačnost

Tesla v Kalifornii otevřela svůj dosud největší Supercharger s rekordními 168 nabíjecími stáními. Tento gigantický projekt, kompletně... >>

Fenomén Elroq: Za necelý rok 100 000 aut. Škoda vládne prodejům v klíčových zemích

Mladoboleslavská automobilka má v rukou skutečný hit. Necelý rok po zahájení výroby sjel z linky jubilejní Elroq s pořadovým číslem 100... >>

GWM Ora 5: Nové elektro-SUV za 390 tisíc korun míří na čínský trh

Čínská značka Ora představila svůj první elektrický SUV model Ora 5 s cenou od 390 tisíc korun. Kompaktní elektromobil nabízí dojezd až... >>

Konec nadvlády Tesly? Lucid Air stanovil nový rekord v efektivitě a konkurenci utekl o "parník"

Dlouhé roky platilo, že pokud chcete nejefektivnější elektromobil, jdete k Tesle. Rok 2025 ale přepisuje tabulky. Americký Lucid Motors s... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mülheim, GermanyMülheim an der Ruhr, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Herford, GermanyHerford, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Žirovnica, SloveniaŽirovnica, Slovenia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Katowice, Poland - E.LeclercKatowice, Poland
4 míst • 125 kW
Genova North, ItalyGenova, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.