Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Konec úzkosti z dojezdu: Čínské MPV zvládne Prahu–Řím bez tankování

XPENG X9 | zdroj: xpeng.com/news
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 3 Listopad, 2025
Čínská automobilka Xpeng představí 6. listopadu 2025 svůj první model s hybridním pohonem. Jde o variantu velkého MPV X9 s prodlouženým dojezdem (EREV), která kombinuje baterii s benzínovým generátorem. S celkovým dojezdem 1 602 kilometrů podle čínského testovacího cyklu CLTC se X9 EREV stane vozem s nejdelším dojezdem v kategorii sedmimístných vozidel na světě. Oficiální uvedení proběhne během technologického eventu v Pekingu v 19:00 místního času.

První hybrid v portfoliu Xpeng

Pro společnost Xpeng, která dosud vyráběla výhradně čistě elektrické vozy, představuje model X9 EREV strategickou změnu. Podle informací zpravodajského portálu CnEVPost bude X9 EREV vybaveno systémem Kunpeng Super Electric, který automobilka představila již v listopadu 2024 na svém AI Day.

Technické řešení spojuje baterii LFP s kapacitou 63,3 kWh od výrobce CALB a 60litrovou palivovou nádrž. Čistě elektrický dojezd činí 452 kilometrů podle cyklu CLTC, což podle údajů výrobce řadí X9 mezi hybridy s nejdelším elektrickým dojezdem v Číně.

Kunpeng: Tichý generátor s umělou inteligencí

Klíčovou součástí nového modelu je systém Kunpeng Super Electric, který Xpeng vyvíjel jako odpověď na nedostatečnou nabíjecí infrastrukturu v některých regionech. Jak uvádí oficiální tisková zpráva Xpeng, systém je postaven na 800voltové platformě s technologií karbidu křemíku a podporuje ultrarychlé nabíjení 5C.

Jednou z nejvýraznějších vlastností je mimořádně tichý provoz spalovacího motoru. Benzínový agregát 1,5 l turbo s výkonem 110 kW podle výrobce přidává k základní hlučnosti vozu pouze 1 decibel, tedy je prakticky neslyšitelný. To je výrazný pokrok oproti současným hybridům, kde je motor při nabíjení baterie dobře slyšet.

Systém využívá umělou inteligenci k optimalizaci provozu. Podle serveru CarNewsChina dokáže předvídat potřebu elektrické energie na základě terénních podmínek – například v horách motor nastartuje dříve, aby zabránil poklesu výkonu při stoupání.

Technické parametry a rozměry

X9 EREV měří 5 316 mm na délku, 1 988 mm na šířku a 1 785 mm na výšku, s rozvorem 3 160 mm. V porovnání s čistě elektrickou verzí X9 je o 23 milimetrů delší, ostatní rozměry zůstávají shodné. Podle dokumentů čínského ministerstva průmyslu činí provozní hmotnost vozu 2 750 kg.

Model disponuje třemi vlastními čipy Turing AI pro autonomní řízení a jedním čipem Qualcomm Snapdragon 8295P pro palubní systém, což z něj činí podle výrobce sedmimístné vozidlo s nejvyšším AI výpočetním výkonem na světě.

Systém 800voltové architektury umožňuje nabíjení rychlostí 5C, což znamená nabití z 10 na 80 procent kapacity za pouhých 12 minut na kompatibilní rychlonabíjecí stanici. Při plném využití systému S5 od Xpeng přidává vůz jeden kilometr dojezdu za sekundu nabíjení.

Konkurence v segmentu luxusních MPV

X9 EREV vstupuje na náročný čínský trh, kde se střetne především s modelem Li Auto Mega. Ten ovšem volí opačnou strategii – jde o čistě elektrické MPV s baterií 102,7 kWh a dojezdem 710 kilometrů CLTC. Mega zaujme rychlým nabíjením – podle testů dosahuje špičkového příkonu 552 kW a nabije se z 10 na 80 procent za 10 minut.

Li Mega ovšem na trhu příliš neuspěla. Přestože společnost Li Auto očekávala prodeje 8 000 kusů měsíčně, po vyčerpání předobjednávek klesly prodeje na pouhých 600 vozů měsíčně. Cena startující na 559 800 jüanů (asi 1,9 milionu korun) se ukázala jako příliš vysoká pro většinu zákazníků.

Kromě Li Mega čelí X9 EREV konkurenci modelů Zeekr 009, Denza D9 nebo Voyah Dream. Xpeng však vsadil na jinou strategii – kombinací velkého elektrického dojezdu s možností tankování chce oslovit zákazníky, kteří potřebují dlouhé dojezdy, ale nechtějí závislost na nabíjecí infrastruktuře.

Historie modelu X9

Čistě elektrická verze X9 byla uvedena na trh 1. ledna 2024 jako první MPV značky Xpeng a zároveň nejdražší model v portfoliu. Startovní cena činí 359 800 jüanů (přibližně 1,25 milionu korun). Elektrická verze nabízí výkon 235 kW u předního motoru a volitelný zadní motor s výkonem 135 kW pro pohon všech kol.

Podle výrobce prošel X9 EREV náročným testovacím programem. Více než 1 000 testovacích vozidel absolvovalo za 800 dní zkoušky ve 20 zemích a 330 městech, přičemž celkový nájezd překročil 20 milionů kilometrů. Vozy byly testovány v extrémních podmínkách od mrazů po vysoké teploty a horské oblasti.

Další modely s hybridním pohonem

X9 EREV zahajuje strategii společnosti Xpeng v segmentu hybridů. Podle dokumentů ministerstva průmyslu automobilka již podala přihlášky pro EREV verze modelů G7 (SUV), G6 (SUV) a P7+ (sedan). Model G7 EREV by měl být uveden v prvním čtvrtletí 2026, zbývající modely v průběhu let 2026 a 2027.

Předseda a generální ředitel společnosti He Xiaopeng změnu strategie vysvětlil globálním zaměřením firmy. "Xpeng je globálně orientovaná AI automobilka čelící různým infrastrukturám, požadavkům zákazníků a regulačním politikám v různých regionech. Musíme přijmout rozmanité technologické přístupy, abychom splnili požadavky uživatelů po celém světě," uvedl He Xiaopeng na sociální síti Weibo.

Cena a dostupnost

Xpeng zatím nezveřejnil oficiální cenu modelu X9 EREV. Očekává se, že bude startovat nad úrovní čistě elektrické verze, tedy nad hranicí 359 800 jüanů. Dodávky by měly začít krátce po představení modelu 6. listopadu.

O dostupnosti na evropském trhu zatím automobilka neinformovala. Je však možné, že hybridní pohon by mohl Xpeng pomoci vyhnout se 21,3procentnímu clu EU na čistě elektrické vozy z Číny, protože toto clo se na hybridy nevztahuje.

Výhled do budoucna

Den před představením X9 EREV, tedy 5. listopadu, pořádá Xpeng ve svém sídle v Guangzhou akci AI Day 2025, na které představí pokroky v oblasti umělé inteligence pro své vozy. Očekává se mimo jiné další informace o systému autonomního řízení Turing AI a dalších inovacích.

Xpeng se strategií EREV přidává k rostoucímu trendu čínských výrobců, kteří kromě elektrických vozů nabízejí i hybridy. Podobně postupuje například Zeekr, který v druhé polovině 2025 uvede vlajkové SUV s hybridním pohonem, nebo Nio, jenž plánuje svůj první hybrid pod značkou Firefly na rok 2026.

Pro Xpeng, jehož vývoz v období leden–září vzrostl meziročně o 125,2 procenta na 29 723 vozidel, představuje X9 EREV důležitý krok k diverzifikaci nabídky a oslovení nových zákaznických segmentů, zejména v regionech s nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou.

Štítky

  • EV novinky
  • Xpeng
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com

Česko má šanci na historický triumf: Škoda Elroq bojuje o titul Auto roku 2026 nejen proti francouzskému Renaultu 4
o 61 letech čekání stojí Škoda Elroq, nejprodávanější elektromobil Evropy, v bitvě o nejprestižnější automobilové ocenění. Hlavním soupeřem je Renault 4, který chce třetí triumf v řadě. Rozhodne se 9....

Kanada

Kanada může zrušit cla na čínské elektromobily. Trumpovo embargo ji tlačí k Pekingu
Premiér Carney se tento týden setká s prezidentem Si. Po Trumpově ukončení obchodních jednání hledá Ottawa nové partnery. Zemědělci tlačí na vládu – cla devastují export řepky do Číny. Může to otevřít...

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com

VW zastavil výrobu legendárního Buzzu. Nostalgie nestačí na překonání kruté reality
Elektrický nástupce kultovního Volkswagen Microbusu měl být hitem. Místo toho stojí výroba v Hannoveru a dealerům se vozy hromadí na skladech přes sto dní. Za cenu přesahující 1,1 milionu korun dostan...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Kterým ojetým EV se vyhnout? Diskuze na Redditu mají 3 jasné favority na nejhorší vůz

Nákup elektromobilu je pro většinu krokem vpřed. Co když se ale dostaví realita v podobě baterie, která rychle ztrácí dojezd, nebo... >>

Rok maximálně dva: 1 300 kilometrů díky solid-state technologii od Chery

Zatímco se pozornost v závodě o baterie budoucnosti upírala hlavně na zavedené giganty, čínská automobilka Chery v tichosti připravovala... >>

Studie překvapila odborníky. Baterie elektromobilů vydrží mnohem déle. Kdo má nejlepší?

Test 1 300 ojetých elektromobilů přinesl nečekaný výsledek: 80 procent baterií má stále přes 90 procent původní kapacity. „Byli jsme... >>

Staré auto, nové srdce a cena pod 700 tisíc. Tohle je nový Chevrolet Bolt

General Motors se rozhodl jít proti proudu. Místo drahých novinek vrací na scénu legendární jméno Chevrolet Bolt, ale s tajnou zbraní: novou... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rezekne, LatviaRēzekne, Latvia
4 míst • 150 kW
Sant Cugat, SpainBarcelona, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oradea, RomaniaOradea, Romania
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Weimar, GermanyWeimar, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.