Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

LG Energy Solution získává rekordní zakázku 4,3 miliardy dolarů na baterie pro Teslu

Ilustrační foto
Shrnutí: Jihokorejský výrobce baterií LG Energy Solution podepsal rekordní smlouvu v hodnotě 4,3 miliardy dolarů na dodávky LFP baterií do roku 2030. Zákazník nebyl oficiálně jmenován, ale podle zdrojů se jedná o společnost Tesla, která tak posiluje svou strategii v oblasti akumulace energie.

4,3 mld.

USD hodnota kontraktu

3 roky

Doba trvání smlouvy

+7 let

Možnost prodloužení

Strategické partnerství v oblasti akumulace energie

Jihokorejská společnost LG Energy Solution oznámila uzavření jedné ze svých dosud největších zakázek v oblasti lithium-železo-fosfátových (LFP) baterií. Smlouva v hodnotě 4,3 miliardy dolarů pokrývá období od srpna 2027 do července 2030 a zahrnuje možnost prodloužení až o dalších sedm let v závislosti na dohodě stran.

Přestože oficiální identita zákazníka nebyla zveřejněna z důvodu obchodního utajení, podle zdrojů obeznámených se situací se jedná o americkou společnost Tesla. Zakázka má pomoci Tesle snížit závislost na čínských dodávkách kvůli americkým clům. Tato dohoda navazuje na nedávno oznámenou zakázku společnosti Samsung Electronics pro Tesla v hodnotě 16,5 miliardy dolarů na dodávky AI čipů, což ukazuje na rostoucí spolupráci mezi jihokorejskými technologickými giganty a americkým výrobcem elektromobilů.

Málo společností, kromě Tesly, si může dovolit tak obrovskou víceletou zakázku na dodávky baterií. Americká cla měla na energetický byznys Tesly "nepřiměřený" dopad, protože společnost získává LFP baterie z Číny.

— Vaibhav Taneja, finanční ředitel Tesla (duben 2025)

LFP baterie pro systémy akumulace energie

Baterie budou vyráběny v amerických závodech LG Energy Solution v Michiganu, nikoli dováženy z Číny, což představuje klíčovou změnu v dodavatelském řetězci. Nebudou určeny pro vozidla, nýbrž pro systémy akumulace energie (ESS) typu Tesla Megapack. Lithium-železo-fosfátové baterie jsou ideální volbou pro stacionární aplikace díky své dlouhé životnosti, bezpečnosti a nižším nákladům ve srovnání s konvenčními NMC bateriemi.

LG Energy Solution zahájila v květnu 2025 masovou výrobu LFP baterií ve svém závodu v Hollandském Michiganu, který představuje první velkozávod produkující LFP baterie v USA. Investice ve výši 1,4 miliardy dolarů transformovala závod na významné centrum výroby baterií s roční kapacitou 16,5 GWh pro systémy akumulace energie.

Strategické snížení závislosti na Číně

Tato zakázka představuje klíčový krok v diverzifikaci dodavatelského řetězce Tesly mimo Čínu. Tesla CFO Vaibhav Taneja v dubnu 2025 uvedl, že americká cla měla na energetický byznys společnosti "nepřiměřený" dopad, protože Tesla získává LFP baterie z Číny. Společnost se nyní snaží zajistit dodavatelské řetězce od nelčínských dodavatelů.

LG Energy Solution je jednou z mála společností v USA produkujících LFP baterie ve velkém měřítku, zatímco konkurenti jako Samsung SDI a SK On teprve plánují vstup na americký LFP trh. Podle analytika Samsung Securities Cho Hyun-ryula má LGES "výhodu prvního tahu" na americkém trhu, kde zatím aktivně vyrábí pouze tato společnost.

2019

Uvedení Tesla Megapack
Tesla představila Megapack jako řešení pro velkokapacitní akumulaci energie s kapacitou až 3,9 MWh na jednotku.

2021

Rozšíření výrobní kapacity
Tesla získala bývalé distribuční centrum JC Penney v Lathrope, Kalifornie, a přeměnila ho na Megafactory s cílovou kapacitou 40 GWh ročně.

2025

Globální expanze výroby
Zahájení zkušební výroby v nové Megafactory v Šanghaji s roční kapacitou 10 000 jednotek Megapack (40 GWh).

2025

Rostoucí poptávka po AI infrastruktuře
Globální nárůst poptávky po energii pohánčný datovými centry pro trénování umělé inteligence zvyšuje význam systémů akumulace energie.

2027-2030

Nová éra LFP baterií
Začátek dodávek LFP baterií od LG Energy Solution podle nové smlouvy za 4,3 miliardy dolarů.

Tesla posiluje pozici v oblasti akumulace energie

Zakázka zapadá do širší strategie Tesly v oblasti energetických služeb. Divize akumulace energie Tesla v roce 2024 generovala rekordních 10,86 miliardy dolarů příjmů, což představuje nárůst o 67 % meziročně. Společnost nasadila v roce 2024 celkem 31,4 GWh energetických úložišť, což je více než trojnásobek předchozího roku.

Hodnota nové zakázky převyšuje čtvrtletní příjmy LG Energy Solution za druhé čtvrtletí roku 2025, které činily 5,6 bilionu korejských wonů (4,05 miliardy dolarů), což ukazuje na strategický význam této dohody pro jihokorejskou společnost.

Lithium-železo-fosfátové baterie nabízejí několik klíčových výhod pro aplikace v systémech akumulace energie. Mají delší životnost než konvenční lithium-iontové baterie, vyšší tepelnou stabilitu a nižší riziko vznícení. Navíc jsou výrazně levnější než NMC baterie a neobsahují kobalt ani nikl, což snižuje závislost na kontroverzních surovinách.

Bezpečnost

  • Tepelná stabilita: Nižší riziko vznícení
  • Chemická stabilita: Bezpečnější chemické složení

Ekonomika

  • Nižší náklady: Až o 50 % levnější než NMC
  • Dlouhá životnost: Více než 6 000 cyklů

Udržitelnost

  • Bez kobaltu: Eliminace kontroverzní suroviny
  • Recyklovatelnost: Snadnější zpracování na konci životnosti

Výhody LFP technologie pro energetickou infrastrukturu

Společnost LG Energy Solution uvedla, že si klade za cíl zvýšit svou roční výrobní kapacitu pro ESS baterie na 17 GWh do konce roku 2025 a na více než 30 GWh do konce roku 2026 v Severní Americe. Tato strategie lokalizace pomáhá společnostem vyhnout se americkým clům a získat přístup k daňovým zvýhodněním v rámci zákona o snižování inflace (IRA).

Hodnota zveřejněného kontraktu převyšuje příjmy společnosti ve výši 5,6 bilionu korejských wonů (4,05 miliardy dolarů) za druhé čtvrtletí tohoto roku, což ukazuje na obrovský význam této zakázky pro budoucí růst LG Energy Solution.

Výzvy cenové konkurence

Tesla čelí rostoucímu cenovému tlaku, když čínští výrobci nabízejí kompletní systémy za ceny pouhých 0,6 CNY/Wh, zatímco Tesla Megapack stojí 2,23 CNY/Wh. Spolupráce s LG Energy Solution může pomoci Tesle snížit náklady a zůstat konkurenceschopnou na globálním trhu.

Budoucnost trhu s akumulací energie

Podle analýzy společnosti SNE Research dosáhne globální trh lithium-iontových baterií pro ESS 618 GWh v roce 2035, což představuje nárůst z 185 GWh v roce 2023, s průměrným ročním růstem 10,6 %. Velikost trhu se očekává na úrovni 80 miliard dolarů do roku 2035.

Tesla očekává, že nasazení jejích systémů akumulace energie poroste minimálně o 50 % ročně v roce 2025, což podtrhuje rostoucí význam této divize pro celkovou strategii společnosti. CEO Elon Musk již dříve předpověděl, že obchod s úložišti poroste mnohem rychleji než automobilový byznys.

Výhled do budoucna: Tato zakázka představuje klíčový milník v partnerství mezi jihokorejskými a americkými technologickými společnostmi, které společně budují infrastrukturu pro udržitelnou energetickou budoucnost založenou na obnovitelných zdrojích a pokročilých systémech akumulace energie.

Tento článek vychází z oficiálních oznámení společností LG Energy Solution a Tesla, jakož i z výsledků finančního zpravodajství a analýz odborníků na trh s bateriemi. Všechny uvedené informace odpovídají faktům zveřejněným v době publikace.

Zdroje: investing.com, cnbc.com, bloomberg.com, reuters.com

Štítky

  • Tesla
  • Elektromobilita
  • Baterie
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 30 Červenec, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

BYD zažívá dramatický zvrat: boom elektromobilů vs. pokles hybridů

Čínský automobilový gigant BYD zveřejnil překvapivá srpnová data za rok 2025. Zatímco prodeje čistě elektrických vozů explodovaly o... >>

Audi E5 Sportback: elektromobil za 32 800 USD s dojezdem 773 km

V srpnu 2025 startuje předprodej Audi E5 Sportback – elektromobil, který mění pravidla díky dojezdu 773 km a obří 59palcové obrazovce. Za... >>

Tesla propadá, BYD vystřelil: Dramatický obrat na evropském trhu elektromobilů

Evropský trh elektromobilů zažívá dramatický obrat. Zatímco Tesla zaznamenala v červenci 2025 propad prodejů o 42,4% na pouhých 6 600 vozů... >>

BYD expanduje do Finska: Jak to ovlivní evropský trh elektromobilů v srpnu 2025?

Čínská automobilka BYD uzavřela strategické partnerství s finským distributorem Veho, čímž výrazně posiluje svou evropskou expanzi. Tento... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Pitesti, RomaniaPitești, Romania
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Quimper, FranceQuimper, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Laucha, GermanyLaucha, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trieben, AustriaTrieben, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Honfleur, FranceHonfleur, France
19 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eschborn - Ginnheimer Straße, GermanyEschborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Blokhus, DenmarkBlokhus, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Melide, SwitzerlandMelide, Switzerland
10 míst • 125 kW • ne-Tesla
Oberhausen, GermanyOberhausen, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sibiu, RomaniaȘelimbăr, Romania
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.