Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Nový konkurent Tesly a Rivianu? Lucid chystá terénní elektromobil za 50 tisíc dolarů

Lucid Gravity | zdroj: media.lucidmotors.com
Foto: Lucid Gravity | zdroj: media.lucidmotors.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 10 Září, 2025
Americká automobilka Lucid Motors na autosalonu v Mnichově potvrdila detaily své strategie pro cenově dostupnější segment elektromobilů. Kromě již dříve avizovaného kompaktního SUV a sedanu přijde třetí model založený na konceptu Gravity X – terénní elektrické SUV určené pro dobrodružné výpravy.

Tři modely na jedné platformě

Dočasný generální ředitel Lucidu Marc Winterhoff během své prezentace v Mnichově oficiálně potvrdil, že třetí vůz na nové platformě středně velkých elektromobilů bude vycházet z konceptu Gravity X, který společnost představila v srpnu na prestižní akci Pebble Beach Concours d'Elegance.

Nová platforma má být klíčová pro budoucnost značky. První model – kompaktní elektrické SUV – by měl vstoupit do výroby koncem roku 2026 v rozšířeném závodě v arizonské Casa Grande. Sedan přijde krátce poté a terénní verze inspirovaná konceptem Gravity X by podle plánů mohla dorazit začátkem roku 2027.

Všechny tři vozy budou sdílet pokročilou technologii pohonu Atlas, kterou Lucid vyvíjí speciálně pro tuto cenově dostupnější řadu. Cílem je nabídnout stejný dojezd jako konkurence, ale s menší a lehčí baterií, což pomůže udržet cenu na plánované úrovni kolem 50 000 dolarů (přibližně 1,15 milionu korun).

Tato strategie navazuje na úspěch větších modelů Lucid Air a Gravity. Právě Gravity, luxusní sedmimístné SUV s rekordním dojezdem 748 km, nyní vstupuje na evropský trh jako přímý konkurent Tesly Model X. Modely střední třídy však budou cílit na mnohem širší publikum.

Gravity X: Elektrický dobrodruh

Koncept Gravity X, představený v srpnu 2025, ukazuje směr, kterým se Lucid hodlá vydat v segmentu terénních elektromobilů. Vůz kombinuje elegantní aerodynamický design značky s praktickými úpravami pro jízdu mimo zpevněné cesty.

Mezi hlavní úpravy patří zvýšený podvozek, rozšířený rozchod kol, terénní pneumatiky, ochranné kryty podvozku a integrované tažné háky. Přepracované nárazníky zlepšují nájezdové úhly. Na střeše nechybí modulární systém s LED osvětlením a střešním boxem pro dodatečnou přepravní kapacitu.

Interiér zachovává prémiový charakter s koženými sedadly, výkonnými podlahovými rohožemi a volantem potaženým mikrozamší pro lepší úchop během náročnějších manévrů. Design doplňují dřevěné dekory z ořechového dřeva a oranžové akcenty.

Konkurenční boj o střední třídu

S cenovkou kolem 50 000 dolarů bude Lucid přímo konkurovat Tesle Model Y, která aktuálně dominuje segmentu elektrických SUV střední třídy. Další významnou konkurencí bude připravovaný Rivian R2, který má startovat na ceně 45 000 dolarů a začít s dodávkami v první polovině roku 2026.

Rivian navíc chystá ještě menší model R3 a jeho sportovní verzi R3X, které by měly dorazit v roce 2027. Tyto vozy budou pravděpodobně cenově dostupnější než Lucid a zaměří se na mladší publikum hledající dobrodružné elektrické vozidlo.

Do segmentu terénních elektromobilů také vstoupí tradiční značky jako Jeep se svým modelem Recon a nová značka Scout patřící Volkswagenu s modelem Terra. Všechny tyto vozy by měly být na trhu v horizontu následujících dvou až tří let.

Finanční výzvy a výrobní plány

Winterhoff během prezentace přiznal, že společnost má financování zajištěné pouze do druhé poloviny příštího roku, kdy plánuje zahájit výrobu nové platformy. Pro rozběh sériové výroby bude potřeba dodatečné financování. Lucid spolupracuje se saúdskoarabskou vládou, která je majoritním vlastníkem společnosti a již několikrát poskytla finanční injekce.

Výroba prvních prototypů již probíhá v novém výzkumném a vývojovém centru v Phoenixu, které Lucid získal v dubnu od zkrachovalé společnosti Nikola. Toto zařízení o rozloze přes 82 000 metrů čtverečních slouží jako podpora hlavního výrobního závodu v Casa Grande.

Kromě americké produkce plánuje Lucid vyrábět vozy střední třídy také ve svém novém závodě AMP-2 v Saúdské Arábii, který by měl být uveden do provozu v roce 2028. Tento závod by měl mít roční kapacitu až 400 000 vozů.

Technologické inovace

Nová platforma pro vozy střední třídy využije nejnovější technologie Lucidu včetně strukturální baterie s cylindrickými články typu 4695. Společnost tvrdí, že její technologie umožní dosáhnout vedoucí účinnosti ve své třídě, což znamená delší dojezd s menší baterií.

Winterhoff také naznačil možnost využití platformy pro flotilové vozy a robotaxi ve spolupráci s Uberem, který do Lucidu investoval 300 milionů dolarů. To by mohlo otevřít další významný zdroj příjmů pro společnost.

Český a evropský trh

Pro české zákazníky zatím Lucid oficiálně nedistribuuje své vozy, ale společnost plánuje expanzi do Evropy. Pokud se do Evropy vydá i s dostupnějšími EV, cena kolem 50 000 dolarů (bez daní a cel) by mohla v Evropě znamenat prodejní cenu kolem 60 000 eur, což je konkurenceschopná částka v segmentu prémiových elektrických SUV. Tedy v současné době.

S rostoucí infrastrukturou nabíjecích stanic a podporou elektromobility ze strany EU by Lucid mohl najít své místo i na evropském trhu, zejména pokud dokáže nabídnout slibovaný dojezd přes 500 kilometrů a pokročilé technologie za rozumnou cenu.

 

Zdroje: electrek.co, caranddriver.com, lucidmotors.com, greencarreports.com

Štítky

  • EV novinky
  • Lucid
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Čína zavádí povinné mechanické kliky po haváriích elektromobilů
Čínské ministerstvo průmyslu zveřejnilo návrh bezpečnostních předpisů, které mají zabránit opakování tragických situací, kdy se lidé po nehodě nemohli dostat z vozidla. Nová norma nařizuje, aby všechn...

BYD Seal | ilustrační foto

Evropský trh s elektromobily akceleruje: Růst o 26 % i bez státních pobídek
Evropský trh s elektromobily zažívá v roce 2025 nečekaný rozmach i bez státních dotací. Od ledna do října vzrostl prodej elektrických vozidel v Evropě o více než 26 % oproti loňskému roku, v Německu d...

Chery Tiggo 7 | zdroj: cheryinternational.com

Chery v Česku: Zatímco my tankujeme benzín, v Číně vyjel elektrický Exlantix s obří baterií
Očekávali jste od vstupu čínského giganta na náš trh elektrickou ofenzívu? Realita je střízlivější. Zatímco v českých ceníkách Chery aktuálně najdete jen spalovací motory, na domácí půdě značka právě ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

CATL začíná stavbu největší španělské továrny na baterie. Přiváží 2000 pracovníků z Číny

Malá španělská vesnice se připravuje na příchod 2000 čínských inženýrů a techniků. Budou stavět největší továrnu na baterie v zemi... >>

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně

Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce... >>

Britská vláda má pro elektromobilisty „dárek“: Daň za kilometr potvrzena, známe přesný ceník

Dlouhé měsíce spekulací jsou u konce a výsledek majitele elektromobilů nepotěší. Spojené království definitivně ukončuje éru... >>

Zatímco v ČR stojí elektromobil majlant, v Albánii je běžná realita. Co děláme špatně?

Čínský BYD Seagull stojí v Evropě přes půl milionu korun. V Albánii výrazně méně – a prodává se jako teplé housky. Malá balkánská... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Bucharest, RomaniaBucharest, Romania
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Charleroi, BelgiumCharleroi, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cavaglià, ItalyCavaglià, Italy
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Montélimar, FranceSaulce-sur-Rhône, France
56 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ondara, SpainOndara, Spain
16 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.