Tři modely na jedné platformě
Dočasný generální ředitel Lucidu Marc Winterhoff během své prezentace v Mnichově oficiálně potvrdil, že třetí vůz na nové platformě středně velkých elektromobilů bude vycházet z konceptu Gravity X, který společnost představila v srpnu na prestižní akci Pebble Beach Concours d'Elegance.
Nová platforma má být klíčová pro budoucnost značky. První model – kompaktní elektrické SUV – by měl vstoupit do výroby koncem roku 2026 v rozšířeném závodě v arizonské Casa Grande. Sedan přijde krátce poté a terénní verze inspirovaná konceptem Gravity X by podle plánů mohla dorazit začátkem roku 2027.
Všechny tři vozy budou sdílet pokročilou technologii pohonu Atlas, kterou Lucid vyvíjí speciálně pro tuto cenově dostupnější řadu. Cílem je nabídnout stejný dojezd jako konkurence, ale s menší a lehčí baterií, což pomůže udržet cenu na plánované úrovni kolem 50 000 dolarů (přibližně 1,15 milionu korun).
Tato strategie navazuje na úspěch větších modelů Lucid Air a Gravity. Právě Gravity, luxusní sedmimístné SUV s rekordním dojezdem 748 km, nyní vstupuje na evropský trh jako přímý konkurent Tesly Model X. Modely střední třídy však budou cílit na mnohem širší publikum.
Gravity X: Elektrický dobrodruh
Koncept Gravity X, představený v srpnu 2025, ukazuje směr, kterým se Lucid hodlá vydat v segmentu terénních elektromobilů. Vůz kombinuje elegantní aerodynamický design značky s praktickými úpravami pro jízdu mimo zpevněné cesty.
Mezi hlavní úpravy patří zvýšený podvozek, rozšířený rozchod kol, terénní pneumatiky, ochranné kryty podvozku a integrované tažné háky. Přepracované nárazníky zlepšují nájezdové úhly. Na střeše nechybí modulární systém s LED osvětlením a střešním boxem pro dodatečnou přepravní kapacitu.
Interiér zachovává prémiový charakter s koženými sedadly, výkonnými podlahovými rohožemi a volantem potaženým mikrozamší pro lepší úchop během náročnějších manévrů. Design doplňují dřevěné dekory z ořechového dřeva a oranžové akcenty.
Konkurenční boj o střední třídu
S cenovkou kolem 50 000 dolarů bude Lucid přímo konkurovat Tesle Model Y, která aktuálně dominuje segmentu elektrických SUV střední třídy. Další významnou konkurencí bude připravovaný Rivian R2, který má startovat na ceně 45 000 dolarů a začít s dodávkami v první polovině roku 2026.
Rivian navíc chystá ještě menší model R3 a jeho sportovní verzi R3X, které by měly dorazit v roce 2027. Tyto vozy budou pravděpodobně cenově dostupnější než Lucid a zaměří se na mladší publikum hledající dobrodružné elektrické vozidlo.
Do segmentu terénních elektromobilů také vstoupí tradiční značky jako Jeep se svým modelem Recon a nová značka Scout patřící Volkswagenu s modelem Terra. Všechny tyto vozy by měly být na trhu v horizontu následujících dvou až tří let.
Finanční výzvy a výrobní plány
Winterhoff během prezentace přiznal, že společnost má financování zajištěné pouze do druhé poloviny příštího roku, kdy plánuje zahájit výrobu nové platformy. Pro rozběh sériové výroby bude potřeba dodatečné financování. Lucid spolupracuje se saúdskoarabskou vládou, která je majoritním vlastníkem společnosti a již několikrát poskytla finanční injekce.
Výroba prvních prototypů již probíhá v novém výzkumném a vývojovém centru v Phoenixu, které Lucid získal v dubnu od zkrachovalé společnosti Nikola. Toto zařízení o rozloze přes 82 000 metrů čtverečních slouží jako podpora hlavního výrobního závodu v Casa Grande.
Kromě americké produkce plánuje Lucid vyrábět vozy střední třídy také ve svém novém závodě AMP-2 v Saúdské Arábii, který by měl být uveden do provozu v roce 2028. Tento závod by měl mít roční kapacitu až 400 000 vozů.
Technologické inovace
Nová platforma pro vozy střední třídy využije nejnovější technologie Lucidu včetně strukturální baterie s cylindrickými články typu 4695. Společnost tvrdí, že její technologie umožní dosáhnout vedoucí účinnosti ve své třídě, což znamená delší dojezd s menší baterií.
Winterhoff také naznačil možnost využití platformy pro flotilové vozy a robotaxi ve spolupráci s Uberem, který do Lucidu investoval 300 milionů dolarů. To by mohlo otevřít další významný zdroj příjmů pro společnost.
Český a evropský trh
Pro české zákazníky zatím Lucid oficiálně nedistribuuje své vozy, ale společnost plánuje expanzi do Evropy. Pokud se do Evropy vydá i s dostupnějšími EV, cena kolem 50 000 dolarů (bez daní a cel) by mohla v Evropě znamenat prodejní cenu kolem 60 000 eur, což je konkurenceschopná částka v segmentu prémiových elektrických SUV. Tedy v současné době.
S rostoucí infrastrukturou nabíjecích stanic a podporou elektromobility ze strany EU by Lucid mohl najít své místo i na evropském trhu, zejména pokud dokáže nabídnout slibovaný dojezd přes 500 kilometrů a pokročilé technologie za rozumnou cenu.