Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Nový konkurent Tesly a Rivianu? Lucid chystá terénní elektromobil za 50 tisíc dolarů

Lucid Gravity | zdroj: media.lucidmotors.com
Americká automobilka Lucid Motors na autosalonu v Mnichově potvrdila detaily své strategie pro cenově dostupnější segment elektromobilů. Kromě již dříve avizovaného kompaktního SUV a sedanu přijde třetí model založený na konceptu Gravity X – terénní elektrické SUV určené pro dobrodružné výpravy.

Tři modely na jedné platformě

Dočasný generální ředitel Lucidu Marc Winterhoff během své prezentace v Mnichově oficiálně potvrdil, že třetí vůz na nové platformě středně velkých elektromobilů bude vycházet z konceptu Gravity X, který společnost představila v srpnu na prestižní akci Pebble Beach Concours d'Elegance.

Nová platforma má být klíčová pro budoucnost značky. První model – kompaktní elektrické SUV – by měl vstoupit do výroby koncem roku 2026 v rozšířeném závodě v arizonské Casa Grande. Sedan přijde krátce poté a terénní verze inspirovaná konceptem Gravity X by podle plánů mohla dorazit začátkem roku 2027.

Všechny tři vozy budou sdílet pokročilou technologii pohonu Atlas, kterou Lucid vyvíjí speciálně pro tuto cenově dostupnější řadu. Cílem je nabídnout stejný dojezd jako konkurence, ale s menší a lehčí baterií, což pomůže udržet cenu na plánované úrovni kolem 50 000 dolarů (přibližně 1,15 milionu korun).

Tato strategie navazuje na úspěch větších modelů Lucid Air a Gravity. Právě Gravity, luxusní sedmimístné SUV s rekordním dojezdem 748 km, nyní vstupuje na evropský trh jako přímý konkurent Tesly Model X. Modely střední třídy však budou cílit na mnohem širší publikum.

Gravity X: Elektrický dobrodruh

Koncept Gravity X, představený v srpnu 2025, ukazuje směr, kterým se Lucid hodlá vydat v segmentu terénních elektromobilů. Vůz kombinuje elegantní aerodynamický design značky s praktickými úpravami pro jízdu mimo zpevněné cesty.

Mezi hlavní úpravy patří zvýšený podvozek, rozšířený rozchod kol, terénní pneumatiky, ochranné kryty podvozku a integrované tažné háky. Přepracované nárazníky zlepšují nájezdové úhly. Na střeše nechybí modulární systém s LED osvětlením a střešním boxem pro dodatečnou přepravní kapacitu.

Interiér zachovává prémiový charakter s koženými sedadly, výkonnými podlahovými rohožemi a volantem potaženým mikrozamší pro lepší úchop během náročnějších manévrů. Design doplňují dřevěné dekory z ořechového dřeva a oranžové akcenty.

Konkurenční boj o střední třídu

S cenovkou kolem 50 000 dolarů bude Lucid přímo konkurovat Tesle Model Y, která aktuálně dominuje segmentu elektrických SUV střední třídy. Další významnou konkurencí bude připravovaný Rivian R2, který má startovat na ceně 45 000 dolarů a začít s dodávkami v první polovině roku 2026.

Rivian navíc chystá ještě menší model R3 a jeho sportovní verzi R3X, které by měly dorazit v roce 2027. Tyto vozy budou pravděpodobně cenově dostupnější než Lucid a zaměří se na mladší publikum hledající dobrodružné elektrické vozidlo.

Do segmentu terénních elektromobilů také vstoupí tradiční značky jako Jeep se svým modelem Recon a nová značka Scout patřící Volkswagenu s modelem Terra. Všechny tyto vozy by měly být na trhu v horizontu následujících dvou až tří let.

Finanční výzvy a výrobní plány

Winterhoff během prezentace přiznal, že společnost má financování zajištěné pouze do druhé poloviny příštího roku, kdy plánuje zahájit výrobu nové platformy. Pro rozběh sériové výroby bude potřeba dodatečné financování. Lucid spolupracuje se saúdskoarabskou vládou, která je majoritním vlastníkem společnosti a již několikrát poskytla finanční injekce.

Výroba prvních prototypů již probíhá v novém výzkumném a vývojovém centru v Phoenixu, které Lucid získal v dubnu od zkrachovalé společnosti Nikola. Toto zařízení o rozloze přes 82 000 metrů čtverečních slouží jako podpora hlavního výrobního závodu v Casa Grande.

Kromě americké produkce plánuje Lucid vyrábět vozy střední třídy také ve svém novém závodě AMP-2 v Saúdské Arábii, který by měl být uveden do provozu v roce 2028. Tento závod by měl mít roční kapacitu až 400 000 vozů.

Technologické inovace

Nová platforma pro vozy střední třídy využije nejnovější technologie Lucidu včetně strukturální baterie s cylindrickými články typu 4695. Společnost tvrdí, že její technologie umožní dosáhnout vedoucí účinnosti ve své třídě, což znamená delší dojezd s menší baterií.

Winterhoff také naznačil možnost využití platformy pro flotilové vozy a robotaxi ve spolupráci s Uberem, který do Lucidu investoval 300 milionů dolarů. To by mohlo otevřít další významný zdroj příjmů pro společnost.

Český a evropský trh

Pro české zákazníky zatím Lucid oficiálně nedistribuuje své vozy, ale společnost plánuje expanzi do Evropy. Pokud se do Evropy vydá i s dostupnějšími EV, cena kolem 50 000 dolarů (bez daní a cel) by mohla v Evropě znamenat prodejní cenu kolem 60 000 eur, což je konkurenceschopná částka v segmentu prémiových elektrických SUV. Tedy v současné době.

S rostoucí infrastrukturou nabíjecích stanic a podporou elektromobility ze strany EU by Lucid mohl najít své místo i na evropském trhu, zejména pokud dokáže nabídnout slibovaný dojezd přes 500 kilometrů a pokročilé technologie za rozumnou cenu.

 

Zdroje: electrek.co, caranddriver.com, lucidmotors.com, greencarreports.com

Štítky

  • EV novinky
  • Lucid
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 10 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Xpeng Mona za 420 tisíc Kč míří do Evropy. Příjezd v roce 2026

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng potvrdil vstup cenově dostupné řady Mona na evropský trh v roce 2026. Model M03 s cenou od 420 tisíc... >>

Tesla právě vyrobila 100 000. Model Y v Berlíně: Jak ovlivní ceny elektromobilů v Česku?

Průlomová zpráva z Gigafactory Berlin otřásá evropským trhem s elektromobily. Tesla dosáhla monumentálního milníku a v srpnu 2025 vyrobila... >>

Čínský Leapmotor B10 přijíždí do Evropy za 29 900 eur: Dokáže ohrozit konkurenci svou výbavou a cenou?

Čínská automobilka Leapmotor ve spolupráci se Stellantisem představí 8. září 2025 na autosalonu IAA Mobility v Mnichově svůj kompaktní... >>

Mercedes šokuje: EQE za 1,75 milionu končí už v roce 2026. Co se pokazilo?

Německá automobilka Mercedes-Benz překvapivě oznámila ukončení výroby svých elektrických modelů EQE sedan i SUV do roku 2026. Rozhodnutí,... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Bressanone, ItalyVarna, Italy
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vogogna, ItalyVogogna, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krakow, PolandKraków, Poland
15 míst • 250 kW
Plattling, GermanyPlattling, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hartshead Moor, UK - WestboundBrighouse, United Kingdom
6 míst • 150 kW
Saint-Gaudens, FranceEstancarbon, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bergkamen, GermanyBergkamen, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Périgueux, FranceBoulazac Isle Manoire, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Larkhill, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Blokhus, DenmarkBlokhus, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.