Co přesně nová regulace znamená?
Čínské ministerstvo obchodu spolu s dalšími třemi vládními agenturami oznámilo, že od začátku roku 2026 budou muset všechny společnosti, které chtějí vyvážet čistě bateriová elektrická vozidla (BEV), získat speciální exportní licenci. Tento systém se již vztahuje na vozidla se spalovacími motory a hybridy, nyní se však rozšiřuje i na nejrychleji rostoucí segment automobilového trhu. Žádost o licenci budou moci podat pouze samotní výrobci automobilů a jimi autorizované společnosti.
Oficiální důvody a strategické cíle
Oficiálně je cílem opatření „podpořit zdravý rozvoj“ sektoru. Peking argumentuje potřebou zasáhnout proti neregulovaným obchodníkům a takzvanému „šedému trhu“. V posledních letech se totiž množily případy, kdy byly vozy vyváženy neoficiálními kanály bez zajištění následného servisu či softwarových aktualizací. To vedlo ke stížnostem zákazníků v zahraničí a poškozovalo pověst čínských značek.
Analytici se však shodují, že za tímto krokem stojí i hlubší strategické motivy. Čína si tímto nástrojem vytváří silnou páku pro kontrolu nad globálním obchodem s elektromobily. Podobně jako u vzácných kovů, kde již dříve zavedla exportní omezení, bude moci nyní vláda rozhodovat, kteří výrobci a potenciálně i do kterých zemí smí svá vozidla vyvážet. Jde o jasný signál, že Peking hodlá aktivně řídit a chránit svou technologickou a průmyslovou dominanci.
Dopad na světový automobilový průmysl
Nová regulace se nedotkne pouze čínských gigantů jako BYD, XPeng nebo Nio, kteří masivně expandují na evropské trhy. Zásadní dopad bude mít i na mezinárodní automobilky. Například americká Tesla využívá svou továrnu v Šanghaji jako klíčový exportní uzel pro Asii i Evropu. Podobně koncern Volkswagen vyrábí v Číně model Cupra Tavascan výhradně pro export. Tyto společnosti budou nyní muset projít licenčním řízením, což jim může zkomplikovat jejich globální strategii.
Pro zákazníky v Evropě by to mohlo v dlouhodobém horizontu znamenat potenciální omezení dostupnosti některých modelů nebo změny v cenové politice. Vše bude záviset na tom, jak striktně a selektivně bude čínská vláda licence udělovat. Tento krok přichází v době, kdy Evropská unie a USA zvažují nebo již zavádějí cla na dovoz čínských elektromobilů ve snaze ochránit vlastní trh.
Součást větší geopolitické hry
Zavedení exportních licencí nelze vnímat izolovaně. Je to reakce na rostoucí obchodní napětí a snahu západních zemí snížit svou závislost na Číně v oblasti klíčových technologií. Zatímco Západ se brání dovozu, Čína přechází do protiútoku tím, že začíná kontrolovat vývoz. Ukazuje tím, že její role světové „továrny“ se mění a že je připravena využít své postavení k prosazování vlastních strategických a politických cílů na globální scéně.