Čínský trh s elektromobily v roce 2025 nezaznamenává pouze rekordní prodeje. Stává se svědkem rychlého oddělování cest mezi čistě elektrickými vozy (BEV) a plug-in hybridy (PHEV) – a právě nástup větších baterií definitivně maže poslední výhody, které hybridy ještě nedávno měly. Tento trend má zásadní dopady nejen pro automobilový průmysl, ale i pro globální poptávku po lithiu a budoucnost udržitelné mobility.
70-80 kWh
38%
500-600 kW
Boom kapacity baterií přepisuje pravidla
Podle dat Čínské asociace výrobců automobilů (CAAM) a analýz společnosti Counterpoint Technology Market Research prochází čínský trh s elektromobily bezprecedentní změnou. Ještě v roce 2024 byla průměrná kapacita baterie v čínských elektromobilech kolem 60-65 kWh, což už tehdy převyšovalo globální průměr. Rok 2025 však představuje jasný zlomový bod.
Značky jako NIO, Zeekr, Xiaomi, XPeng a IM Motors nyní prosazují baterie s kapacitou 90-100 kWh jako nový standard. Průměrná kapacita baterií v čínských elektromobilech tak letos dosáhne 70-80 kWh. Do let 2026-2027 se průměr přiblíží hodnotám 80-90 kWh, což učiní elektrickou mobilitu s dlouhým dojezdem běžně dostupnou.
Tento posun pohání dvě hlavní síly. První jsou klesající ceny baterií typu LFP a NCM, které činí větší kapacity dostupnými i pro masový trh. Druhou je masivní rozšiřování infrastruktury ultrarychlého nabíjení s výkonem 500-600 kW, díky kterému řidiči již nepotřebují benzínovou zálohu pro dlouhé cesty.
Plug-in hybridy ztrácejí svou konkurenční výhodu
Zatímco čistě elektrické vozy rychle získávají půdu pod nohama, je třeba poznamenat, že plug-in hybridy si stále zachovávají určité výhody v konkrétních situacích – zejména pro kupce ve venkovských oblastech s nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou nebo pro cenově citlivé spotřebitele, kteří čelí vyšším pořizovacím nákladům BEV.
Ještě před rokem mnoho čínských automobilek oznamovalo nové investice do plug-in hybridů a elektromobilů s prodlouženým dojezdem (EREV). Trh se však již posouvá dál. V první polovině roku 2025 vzrostly prodeje BEV meziročně o 38 %, zatímco PHEV dosáhly růstu pouze 26 %. V srpnu prodeje čistě elektrických vozů BYD prudce vzrostly, zatímco prodeje jeho plug-in hybridů meziročně dokonce poklesly.
Psychologie spotřebitelů se mění: když BEV nabízí dojezd 700-900 km podle čínského testovacího cyklu CLTC a nabíjí se během minut, argumenty pro koupi hybridu s dvojím pohonem rychle slábnou. Tento vzorec připomíná dřívější transformaci v Norsku, kde plug-in hybridy hrály přechodnou roli, ale rychle ztratily relevanci, jakmile BEV dosáhly dlouhého dojezdu a dostupných cen.
Strategický obrat na obzoru
Výsledkem této změny je, že mnoho čínských značek, které teprve nedávno investovaly do nových hybridních modelových řad, může být nuceno znovu změnit strategii – tentokrát směrem k výhradně elektrickým vozům. Hybridy nezmizí přes noc, ale trend je nezaměnitelný.
Klíčové faktory změny:
- Vstupní úroveň BEV postupně pohlcuje trh levnějších PHEV
- Střední a prémiové BEV s bateriemi 90-100 kWh ničí argumenty pro drahé plug-in hybridy
- Exportní trhy, zejména v Evropě, jsou stále více nepřátelské vůči hybridům a preferují výhradně bezemisní vozidla
Srovnání vývoje kapacity baterií: Čína vs. svět
Výchozí bod parity
Čína i globální průměr: 45 kWh na vozidlo
První divergence
Čína: 50 kWh | Globální průměr: 48 kWh
Výrazný rozdíl
Čína: 62 kWh | Globální průměr: 58 kWh
Současnost - zrychlující se divergence
Čína: 75 kWh (projekce) | Globální průměr: 65 kWh (projekce)
Budoucí výhled
Čína: 90 kWh (projekce) | Globální průměr: 72 kWh (projekce)
Dopady přesahující automobilový průmysl
Většina prognóz poptávky po lithiu nedokáže plně zohlednit, jak tato transformace interaguje s dalšími rychle rostoucími trhy. Větší baterie v elektromobilech znamenají, že každé vozidlo spotřebuje více lithia, což násobí celkovou poptávku, i kdyby růst prodejů zůstal konstantní.
Bateriová úložiště (BESS)
- Exponenciální růst poptávky po lithiu pro síťová úložiště
- Čína, USA a Evropa škálují bateriová úložiště na úrovni terawatthodin
Těžká doprava
- Nákladní vozy a autobusy adoptují baterie 300-600 kWh
- Mnohem větší kapacity než osobní automobily
Další aplikace
- Dvoukolová vozidla, robotika, průmyslová úložiště
- Všestrannost lithia zajišťuje široké uplatnění
Alternativní technologie baterií se rychle vyvíjejí. Sodíko-iontové baterie již nacházejí uplatnění v menších vozidlech a stacionárních úložištích, kde není kritická vysoká energetická hustota. Průtokové a zinkové baterie se testují především pro velkokapacitní síťová úložiště. Zatímco současné testovací nasazení ukazují určitá technická omezení pro použití v prémiových elektromobilech s dlouhým dojezdem, vývoj pokračuje rychlým tempem a v budoucnu mohou tyto technologie převzít významnou část trhu, zejména v segmentech, kde není rozhodující maximální energetická hustota.
Hlavní závěry pro budoucnost elektromobility
Čínská elektrická transformace postupuje rychleji, než předpovídaly i optimistické prognózy. S rostoucí kapacitou baterií a raketově se zvyšující rychlostí nabíjení jsou plug-in hybridy tlačeny ze všech stran.
Zdroj: EV Curve Futurist