Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Stellantis nasazuje 13 miliard dolarů na záchranu amerického byznysu. Bude to stačit?

Stellantis | zdroj: media.stellantis.com
Foto: Stellantis | zdroj: media.stellantis.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 15 Říjen, 2025
Automobilový koncern Stellantis, pod jehož křídly najdeme značky jako Fiat, Peugeot, Jeep, Dodge, Ram nebo Chrysler, oznámil největší investici ve své stoleté historii působení ve Spojených státech. Do americké výroby chce v příštích čtyřech letech vložit 13 miliard dolarů, což má zvýšit domácí produkci o 50 procent a vytvořit více než 5000 nových pracovních míst. Jde o zoufalou snahu oživit upadající pozici na klíčovém trhu, kde firma v posledních letech ztrácí zákazníky i tržní podíl.

Úterní oznámení přichází v době, kdy se Stellantis nachází v jedné z nejhlubších krizí od svého vzniku v roce 2021 sloučením Fiat Chrysler a francouzské PSA. Prodeje v USA, které jsou pro koncern klíčové, klesly v roce 2024 o 15 procent. Zisk propadl dokonce o 70 procent. Akcie společnosti ztratily od začátku roku více než čtvrtinu hodnoty.

Nové vedení, nová strategie

Za obratem strategie stojí nový generální ředitel Antonio Filosa, který převzal kormidlo v červnu letošního roku po překvapivém odchodu Carlose Tavarese. Filosa, který strávil ve společnosti 25 let a prošel všemi úrovněmi od supervizora lakovny až po šéfa značky Jeep, má jasný cíl – vrátit důvěru amerických zákazníků a dealerů.

„Tato investice do USA – největší v historii společnosti – podpoří náš růst, posílí naše výrobní kapacity a přinese více amerických pracovních míst do států, které nazýváme domovem," uvedl Filosa v tiskové zprávě. „Úspěch v Americe není jen dobrý pro Stellantis v USA – činí nás silnějšími všude," dodal.

Co konkrétně investice přinese

Z celkové částky 13 miliard dolarů půjde značná část na vývoj, výzkum a dodavatelské náklady. Zbývající prostředky poputují přímo do výrobních závodů ve čtyřech státech.

V Illinois plánuje Stellantis znovuotevřít závod v Belvidere, který byl uzavřen. Za více než 600 milionů dolarů zde vznikne výroba modelů Jeep Cherokee a Jeep Compass pro americký trh. Start produkce je plánován na rok 2027 a měl by vytvořit přibližně 3300 pracovních míst.

V Ohiu získá továrna v Toledu téměř 400 milionů dolarů na výrobu nového středně velkého pickupu, který se původně měl vyrábět právě v Belvidere. Tento krok by mohl vytvořit více než 900 pracovních míst. Výroba začne v roce 2028, pickup se přidá k již vyráběným modelům Jeep Wrangler a Jeep Gladiator.

V Michiganu dostane závod ve Warrenu téměř 100 milionů dolarů na přestavbu pro výrobu zcela nového velkého SUV, které bude k dispozici jak s prodlouženým elektrickým dojezdem, tak se spalovacím motorem. Výroba začne v roce 2028 a přidá více než 900 pracovních míst. Detroitský závod Jefferson získá 130 milionů dolarů na přípravu výroby příští generace Dodge Durango, jejíž start je plánován na rok 2029.

V Indianě potvrdil Stellantis lednové oznámení o investici přes 100 milionů dolarů do závodů v Kokomo, kde se od roku 2026 bude vyrábět zcela nový čtyřválcový motor GMET4 EVO. Vznikne zde více než 100 nových pracovních míst.

Elektrifikace ustupuje do pozadí

Zajímavostí je, že na rozdíl od dřívějších vícemiliardových investičních plánů jiných automobilek se tento výrazně nesoustředí na elektrifikaci. Z pěti nových vozidel bude pouze jedno s prodlouženým elektrickým dojezdem – kombinace baterie a benzinového generátoru pro dodatečný dojezd.

Stellantis v posledním roce výrazně omezil své plány na elektrifikaci amerického trhu. V září zrušil výrobu plně elektrického plnohodnotného pickupu a z nabídky značky Jeep vypadl také elektrifikovaný Gladiator. Společnost sice stále plánuje vyrábět Ram 1500 REV s prodlouženým dojezdem, ale celková strategie jasně ukazuje návrat ke spalovacím motorům a hybridům.

Otázka zní: stačí to?

Oznámení investice přišlo krátce poté, co Bloomberg s odvoláním na své zdroje informoval o plánované investici kolem 10 miliard dolarů. Finální částka je tedy ještě vyšší, než se očekávalo. Akcie Stellantis po oznámení vzrostly v aftermarketovém obchodování o více než 5 procent.

Není však úplně jasné, kolik z těchto investic a pracovních míst je skutečně nových a kolik bylo již dříve oznámeno jako součást smlouvy s odbory United Auto Workers z roku 2023, která zahrnovala investice 18,9 miliardy dolarů do dubna 2028.

Stellantis v současnosti provozuje v USA 34 výrobních závodů, distribučních center a výzkumných středisek ve 14 státech. Tyto provozy podporují více než 48 tisíc zaměstnanců, 2600 dealerů a téměř 2300 dodavatelů v tisících komunit po celé zemi.

Cesta z hluboké krize

Problémy Stellantis v USA začaly gradovat už během roku 2024. Prodeje klesaly každé čtvrtletí, přičemž třetí čtvrtletí přineslo propad o 20 procent. Všechny značky kromě mikroskopické Fiat zaznamenaly pokles prodejů. Chrysler klesl o 47 procent, Dodge o 40 procent.

Bývalý šéf Carlos Tavares, který odstoupil v prosinci po prudkém poklesu zisku a prodejů, dlouhodobě upřednostňoval zisk před objemem prodejů. To vedlo k nárůstu cen vozidel, hromadění zásob u dealerů a nakonec k otevřenému dopisu americké dealerské rady, která Tavarese obvinila z „rychlé degradace" značek Jeep, Chrysler, Ram a Dodge.

Filosa od svého nástupu intenzivně pracuje na obnovení vztahů s dealery a zaměstnanci. Navštívil řadu závodů v USA, Kanadě i Evropě a jeho přístup je popisován jako mnohem vstřícnější a kolaborativnější než přístup jeho předchůdce.

Bílý dům investici Stellantis vítá. Mluvčí Kush Desai uvedl, že oznámení ukazuje, jak Trumpova administrativa „nadále přináší ovoce" v oblasti obnovy americké automobilové výroby a prokazuje důvěru v Trumpovu agendu a „přicházející zlatý věk pro americký průmysl a pracovníky".

Otázkou zůstává, zda bude 13 miliard dolarů stačit k tomu, aby Stellantis dokázal konkurovat Fordu (který loni prodal přes 2 miliony vozidel v USA) a General Motors (2,7 milionu vozidel). A především zda nové modely, které přijdou na trh v letech 2027 až 2029, dokážou znovu získat důvěru amerických zákazníků, kteří v posledních letech hromadně opouštěli značky koncernu.

Stellantis nyní musí dokázat, že není jen další automobilka snažící se přežít v turbulentních časech, ale společnost schopná opravdu uspět na nejvýznamnějším automobilovém trhu světa. Příštích několik let ukáže, zda se velká sázka Antonia Filosy vyplatí a zda určité ustoupení z elektromobility byla ta správná cesta.

Zdroj: stellantis.com, cnbc.com, bloomberg.com, detroitnews.com

Štítky

  • EV novinky
  • Stellantis
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Výroba elektromobilů

Zlevní výroba v Rakousku čínské elektromobily? Xpeng a GAC obcházejí cla až 31 procent
Čínské automobilky Xpeng a GAC začaly vyrábět elektromobily v rakouském Grazu. Obcházejí tak evropská cla až 31 procent, která by na každém voze znamenala desetitisíce eur navíc. Odvětvové analýzy uka...

Bez dotací - ilustrační foto

V Polsku skoro čtvrt milionu, v Česku nula. Jak se z nás stal evropský otloukánek elektromobility
Francie vyplatí na elektromobily až 142 500 Kč, Itálie 267 000 Kč, Německo chystá program s podporou 100 000 Kč. Přibližně 20 z 27 zemí EU nabízí štědré dotace. Česko mezi ně nepatří – a přitom všichn...

CATL baterie - ilustrační foto

CATL začíná stavbu největší španělské továrny na baterie. Přiváží 2000 pracovníků z Číny
Malá španělská vesnice se připravuje na příchod 2000 čínských inženýrů a techniků. Budou stavět největší továrnu na baterie v zemi za 4,1 miliardy eur. Místní říkají: "Jsme o roky pozadu, můžeme jen s...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Kia EV2 se ukáže v Bruselu. Nejmladší elektromobil značky bude konkurovat Renaultu 5

Korejská Kia odhalí 9. ledna 2026 na Bruselském autosalonu svůj nejmenší elektromobil. Model EV2 postavený na platformě E-GMP nabídne dojezd... >>

Zlatá pravidla elektromobility: Jak ušetřit tisíce a prodloužit životnost baterie

Plynulá jízda snižuje spotřebu o třetinu, správné nabíjení prodlužuje životnost baterie o roky a předehřátí v zimě zachrání... >>

Zbývají tři dny: Vyhrajte vstup na e-Salon, kde otestujete desítky elektromobilů zdarma

Už jen tento víkend se můžete zapojit do soutěže o volné vstupenky na největší událost roku v elektromobilitě. Na evmagazin.cz právě... >>

ChargeLeague spojuje čtyři největší rychlonabíjecí sítě v Evropě

Aliance Atlante, Electra, Fastned a Ionity se přejmenovala na ChargeLeague a chystá revoluci v nabíjení elektromobilů. Zákazníci budou moci od... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Neuberg, GermanyErlensee, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Verniolle, FranceVerniolle, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Narbonne Sud, FranceNarbonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Agde, FranceAgde, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imst, AustriaImst, Austria
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.