Úterní oznámení přichází v době, kdy se Stellantis nachází v jedné z nejhlubších krizí od svého vzniku v roce 2021 sloučením Fiat Chrysler a francouzské PSA. Prodeje v USA, které jsou pro koncern klíčové, klesly v roce 2024 o 15 procent. Zisk propadl dokonce o 70 procent. Akcie společnosti ztratily od začátku roku více než čtvrtinu hodnoty.
Nové vedení, nová strategie
Za obratem strategie stojí nový generální ředitel Antonio Filosa, který převzal kormidlo v červnu letošního roku po překvapivém odchodu Carlose Tavarese. Filosa, který strávil ve společnosti 25 let a prošel všemi úrovněmi od supervizora lakovny až po šéfa značky Jeep, má jasný cíl – vrátit důvěru amerických zákazníků a dealerů.
„Tato investice do USA – největší v historii společnosti – podpoří náš růst, posílí naše výrobní kapacity a přinese více amerických pracovních míst do států, které nazýváme domovem," uvedl Filosa v tiskové zprávě. „Úspěch v Americe není jen dobrý pro Stellantis v USA – činí nás silnějšími všude," dodal.
Co konkrétně investice přinese
Z celkové částky 13 miliard dolarů půjde značná část na vývoj, výzkum a dodavatelské náklady. Zbývající prostředky poputují přímo do výrobních závodů ve čtyřech státech.
V Illinois plánuje Stellantis znovuotevřít závod v Belvidere, který byl uzavřen. Za více než 600 milionů dolarů zde vznikne výroba modelů Jeep Cherokee a Jeep Compass pro americký trh. Start produkce je plánován na rok 2027 a měl by vytvořit přibližně 3300 pracovních míst.
V Ohiu získá továrna v Toledu téměř 400 milionů dolarů na výrobu nového středně velkého pickupu, který se původně měl vyrábět právě v Belvidere. Tento krok by mohl vytvořit více než 900 pracovních míst. Výroba začne v roce 2028, pickup se přidá k již vyráběným modelům Jeep Wrangler a Jeep Gladiator.
V Michiganu dostane závod ve Warrenu téměř 100 milionů dolarů na přestavbu pro výrobu zcela nového velkého SUV, které bude k dispozici jak s prodlouženým elektrickým dojezdem, tak se spalovacím motorem. Výroba začne v roce 2028 a přidá více než 900 pracovních míst. Detroitský závod Jefferson získá 130 milionů dolarů na přípravu výroby příští generace Dodge Durango, jejíž start je plánován na rok 2029.
V Indianě potvrdil Stellantis lednové oznámení o investici přes 100 milionů dolarů do závodů v Kokomo, kde se od roku 2026 bude vyrábět zcela nový čtyřválcový motor GMET4 EVO. Vznikne zde více než 100 nových pracovních míst.
Elektrifikace ustupuje do pozadí
Zajímavostí je, že na rozdíl od dřívějších vícemiliardových investičních plánů jiných automobilek se tento výrazně nesoustředí na elektrifikaci. Z pěti nových vozidel bude pouze jedno s prodlouženým elektrickým dojezdem – kombinace baterie a benzinového generátoru pro dodatečný dojezd.
Stellantis v posledním roce výrazně omezil své plány na elektrifikaci amerického trhu. V září zrušil výrobu plně elektrického plnohodnotného pickupu a z nabídky značky Jeep vypadl také elektrifikovaný Gladiator. Společnost sice stále plánuje vyrábět Ram 1500 REV s prodlouženým dojezdem, ale celková strategie jasně ukazuje návrat ke spalovacím motorům a hybridům.
Otázka zní: stačí to?
Oznámení investice přišlo krátce poté, co Bloomberg s odvoláním na své zdroje informoval o plánované investici kolem 10 miliard dolarů. Finální částka je tedy ještě vyšší, než se očekávalo. Akcie Stellantis po oznámení vzrostly v aftermarketovém obchodování o více než 5 procent.
Není však úplně jasné, kolik z těchto investic a pracovních míst je skutečně nových a kolik bylo již dříve oznámeno jako součást smlouvy s odbory United Auto Workers z roku 2023, která zahrnovala investice 18,9 miliardy dolarů do dubna 2028.
Stellantis v současnosti provozuje v USA 34 výrobních závodů, distribučních center a výzkumných středisek ve 14 státech. Tyto provozy podporují více než 48 tisíc zaměstnanců, 2600 dealerů a téměř 2300 dodavatelů v tisících komunit po celé zemi.
Cesta z hluboké krize
Problémy Stellantis v USA začaly gradovat už během roku 2024. Prodeje klesaly každé čtvrtletí, přičemž třetí čtvrtletí přineslo propad o 20 procent. Všechny značky kromě mikroskopické Fiat zaznamenaly pokles prodejů. Chrysler klesl o 47 procent, Dodge o 40 procent.
Bývalý šéf Carlos Tavares, který odstoupil v prosinci po prudkém poklesu zisku a prodejů, dlouhodobě upřednostňoval zisk před objemem prodejů. To vedlo k nárůstu cen vozidel, hromadění zásob u dealerů a nakonec k otevřenému dopisu americké dealerské rady, která Tavarese obvinila z „rychlé degradace" značek Jeep, Chrysler, Ram a Dodge.
Filosa od svého nástupu intenzivně pracuje na obnovení vztahů s dealery a zaměstnanci. Navštívil řadu závodů v USA, Kanadě i Evropě a jeho přístup je popisován jako mnohem vstřícnější a kolaborativnější než přístup jeho předchůdce.
Bílý dům investici Stellantis vítá. Mluvčí Kush Desai uvedl, že oznámení ukazuje, jak Trumpova administrativa „nadále přináší ovoce" v oblasti obnovy americké automobilové výroby a prokazuje důvěru v Trumpovu agendu a „přicházející zlatý věk pro americký průmysl a pracovníky".
Otázkou zůstává, zda bude 13 miliard dolarů stačit k tomu, aby Stellantis dokázal konkurovat Fordu (který loni prodal přes 2 miliony vozidel v USA) a General Motors (2,7 milionu vozidel). A především zda nové modely, které přijdou na trh v letech 2027 až 2029, dokážou znovu získat důvěru amerických zákazníků, kteří v posledních letech hromadně opouštěli značky koncernu.
Stellantis nyní musí dokázat, že není jen další automobilka snažící se přežít v turbulentních časech, ale společnost schopná opravdu uspět na nejvýznamnějším automobilovém trhu světa. Příštích několik let ukáže, zda se velká sázka Antonia Filosy vyplatí a zda určité ustoupení z elektromobility byla ta správná cesta.
Zdroj: stellantis.com, cnbc.com, bloomberg.com, detroitnews.com