Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Uruguayský elektrický zázrak? Jak malý stát s velkou vizí v tichosti ukázal světu, jak na to.

EV data
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 23 Září, 2025
Uruguay, malá jihoamerická země, se v srpnu 2025 stala nečekaným lídrem v přechodu na elektrickou mobilitu. S tržním podílem čistě bateriových elektromobilů (BEV) dosahujícím téměř 24 % jasně ukazuje, že budoucnost dopravy se nerodí jen v ekonomicky nejsilnějších zemích. Tento vývoj zásadně zpochybňuje dřívější předpoklady některých analytiků, že rozvojové trhy zůstanou poslední baštou spalovacích motorů.

Ještě před několika lety se zdálo, že cesta k masové adopci elektromobilů bude dlážděna především v bohatých zemích západní Evropy, Severní Ameriky a v Číně. Panovala domněnka, že menší a méně rozvinuté ekonomiky (mimo Evropu, Severní Ameriku a Čínu) budou následovat s velkým zpožděním. Data z Uruguaye za srpen 2025 však kreslí zcela jiný obrázek. Celkové prodeje BEV v zemi v tomto měsíci dosáhly 1404 kusů, což představuje obrovský meziroční nárůst a posunulo tržní podíl elektrických vozů na historické maximum.

Dominance dostupných modelů v čele s BYD

Klíčem k tomuto úspěchu není magie, ale strategie a dostupnost. Při pohledu na žebříčky nejprodávanějších modelů a značek je zřejmý drtivý nástup čínských automobilek. V čele stojí gigant BYD, který jen v srpnu prodal 728 vozů, a za celý rok 2025 (YTD) si připsal již 4151 registrací, čímž si zajistil bezkonkurenční vedoucí pozici. V závěsu za ním se umisťují další čínské značky jako Dongfeng, JMC, Omoda a Chery.

Nejprodávanějším elektromobilem v zemi je model BYD Yuan Pro EV, kterého se v srpnu prodalo 321 kusů. Tento kompaktní elektrický crossover se v Uruguayi prodává za cenu začínající na 27 990 amerických dolarech, což je v přepočtu přibližně 650 000 Kč. BYD Seagull pak stojí přibližně 410 000 Kč. Jde o vůz s dojezdem okolo 350 km podle WLTP. Právě tato cenová politika umožňuje široké vrstvě obyvatel přemýšlet o elektromobilu jako o reálné alternativě, nikoliv jako o nedostupném luxusu.

Obrázek
Uruguay - nejprodávanější EV
Nejprodávanější EV v Uruguay - Čína dominuje

Chybná domněnka analytiků a příklady z jiných zemí

Uruguayský příběh není ojedinělý a potvrzuje nový globální trend. Domněnka, že elektromobilita je výsadou pouze bohatých zemí, se ukazuje jako lichá. Podobný vývoj sledujeme i v dalších částech světa:

  • Thajsko: Stalo se lídrem v jihovýchodní Asii, kde se podíl elektromobilů na trhu blíží 17 %. I zde hrají prim dostupné čínské značky.
  • Kolumbie: Další latinskoamerická země, která zažívá prudký růst. Na konci roku 2024 dosáhl tržní podíl BEV rekordních 8,5 % a v roce 2025 pokračuje v rychlém tempu.
  • Brazílie a Mexiko: I na těchto velkých trzích roste poptávka po elektromobilech rychleji, než se původně očekávalo.

Proč tomu tak je? Důvodů je několik. Zaprvé, vysoké ceny benzínu v mnoha těchto zemích činí provoz elektromobilu ekonomicky velmi atraktivním. Zadruhé, vlády často nabízejí daňové úlevy a dotace, které snižují pořizovací cenu. Třetím a možná nejdůležitějším faktorem je masivní expanze čínských automobilek, které jsou schopny nabídnout moderní a kvalitní elektromobily za zlomek ceny evropské či americké konkurence.

Uruguay tak slouží jako jasný důkaz, že přechod na elektrickou mobilitu je globální fenomén, který není limitován hrubým domácím produktem. Uruguayský úspěch tak odhaluje jednu zásadní, často přehlíženou pravdu. Ačkoliv jsou vládní politiky a dotace nápomocné, skutečným motorem masové adopce elektromobilů je něco mnohem prostšího: dostupná pořizovací cena. Příběh této země je jasným důkazem, že jakmile cena elektromobilu klesne na úroveň srovnatelnou se spalovacími vozy, trh reaguje okamžitě. Je to lekce pro celý svět, včetně Evropy – cesta k elektrické budoucnosti nevede primárně přes příkazy, ale přes cenovky, které dávají smysl běžným lidem.

Zdroj: cleantechnica.com

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Statistiky prodejů

Mohlo by vás zajímat

Výzkum a vývoj

Baterie v elektromobilu vydrží o 10 % déle díky české metodě. V servisech budou už snad za 2 roky
Při koupi ojetého elektromobilu nevíte, jak dlouho baterie vydrží. Servis tipuje, prodejce slibuje. Kateřina Nováková z ČVUT to změnila – vyvinula metodu, která stav baterie změří přesně, i bez znalos...

BYD | zdroj: byd.com

Musk ztrácí Británii: Tesla propadla 7× pod BYD. Škoda Elroq je bestseller
Zatímco Tesla prodala ve Velké Británii v říjnu jen 511 vozů (nejhorší výsledek roku), BYD zaznamenalo sedminásobně vyšší prodeje a UK se stalo jejím největším trhem mimo Čínu. Politické kontroverze k...

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut
Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to zvládne dřív, než si stihnete vypít kávu. Zatímco automobilky p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně

Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že... >>

Čínské SUV má 724 koní, kyslíkový generátor a cenu, která šokuje - bohužel jen v Číně

Šanghaj viděla premiéru vozu, který by mohl změnit pravidla v prémiové třídě. Leapmotor D19 kombinuje výkon superauta s dojezdem 720... >>

BMW iX3 ujede 805 km. Podívejte se, kolik stojí nová éra bavorských elektromobilů

První model z rodiny Neue Klasse vstupuje na český trh s cenou od 1,74 milionu korun. Nabídka tří variant slibuje dojezd přes 800 kilometrů a... >>

Mýtus o chudých zemích a spalovacích motorech se hroutí. Data ukazují nečekaně rychlý přechod na elektromobily

Představa byla jasná: bohatý Západ přejde na elektřinu a zbytek světa bude dekády jezdit na benzín. Nová data ale ukazují pravý opak.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Inning, AustriaInning, Austria
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Chemnitz-Center, GermanyChemnitz, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo North - Ullevaal, NorwayOslo, Norway
40 míst • 250 kW • ne-Tesla
Catania North, ItalyGravina di Catania, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schwandorf, GermanySchwandorf, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.