Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Volkswagen hlásí 42% růst elektromobilů. Tak v čem je problém?

VW ID elektromobily | zdroj: volkswagen-newsroom.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 22 Říjen, 2025
Volkswagen Group dosáhl v prvních devíti měsících roku 2025 impozantního 42% růstu prodeje elektromobilů. Přesto německá automobilka čelí hluboké krizi – snižuje výrobu, ruší bonusy zaměstnancům a plánuje odstranit 35 000 pracovních míst do roku 2030. Co se skrývá za tímto paradoxem?

Elektrický boom, který nestačí

Čísla na první pohled vypadají skvěle. Do konce září 2025 Volkswagen Group dodal zákazníkům 717 500 čistě elektrických vozidel – nárůst o 42 % oproti stejnému období loňského roku. V Evropě dokonce dosáhl růstu o 78 %, v USA dokonce o 85 %. Koncern se stal jasným lídrem trhu s elektromobily v Evropě s podílem kolem 27 %.

Nejprodávanějšími elektromobily skupiny jsou modely ID.4/ID.5 (128 900 kusů), ID.3 (88 800 kusů) a Audi Q4 e-tron (65 700 kusů). Daří se i Škodě. Plug-in hybridy zaznamenaly růst o 55 %, celkem 299 000 prodaných vozů.

„Těžíme z pokračujícího pozitivního momentu širší produktové ofenzívy," uvedl Marco Schubert, člen rozšířeného výkonného výboru skupiny pro prodej. Přesto ve stejném prohlášení dodal: „Prvních devět měsíců také velmi jasně ukazuje jedno: abychom uspěli v tomto náročném tržním prostředí, musíme i nadále soustředit veškeré své úsilí na realizaci našich výkonnostních programů."

Kdy růst nestačí: Reálný stav koncernu

Zatímco prodeje elektromobilů stoupají, celkové dodávky vozů Volkswagen Group se zvýšily jen mírně – na 6,6 milionu vozů za prvních devět měsíců roku 2025, což představuje nárůst o pouhé 1,3 % oproti roku 2024. To signalizuje, že růst elektromobilů především kompenzuje propad tradičních spalovacích vozů.

Nejhorší situace je v Číně, která byla dlouhá léta hlavním zdrojem zisku pro Volkswagen. Tam dodávky klesly o 4 % a prodeje elektrických vozů dokonce o 43 %. Není to však náhoda – Volkswagen záměrně omezil prodeje před zahájením nových elektrických modelů.

V roce 2024 celkové prodeje koncernu klesly o 3,5 % na 9,03 milionu vozů. Zejména luxusní značka Audi zaznamenala propad o 12 %. „Koláč se zmenšil a u stolu máme více hostů," popsal situaci generální ředitel Oliver Blume s odkazem na rostoucí konkurenci čínských výrobců elektromobilů.

Spalovací vozy ztrácejí půdu pod nohama

Klíč k pochopení paradoxu leží právě v poklesu prodeje vozů se spalovacím motorem - nikoliv nezájmem o elektromobily. V Číně, kde trh rychle přechází na elektromobily, Volkswagen stále spoléhá především na tradiční pohon. Více než 80 % prodaných vozů koncernu v Číně tvoří stále auta se spalovacím motorem, zatímco místní konkurenti jako BYD ovládají segment elektromobilů.

Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, v roce 2023 potvrdil, že osmá generace Golfu bude poslední s čistě spalovacím motorem. Koncern již neinvestuje do vývoje nových spalovacích motorů, ale přesto plánuje investovat 60 miliard eur do udržení konkurenceschopnosti stávajících modelů se spalovacím motorem.

Dramatiká restrukturalizace

V prosinci 2024 Volkswagen dosáhl dohody s odbory, která vyhnula koncern bezprostřednímu uzavření továren. Cena je však vysoká: 35 000 pracovních míst v Německu bude zrušeno do roku 2030, především prostřednictvím předčasných odchodů do důchodu. Výrobní kapacita se sníží o 734 000 vozů ročně.

Zaměstnanci musí přijmout zmrazení mezd na roky 2025 a 2026 a ztrátu měsíční prémie 167 eur. „Naše německé závody jsou 25 až 50 % dražší než cíl. To znamená, že některé naše německé závody jsou dvakrát dražší než konkurence," vysvětlil Thomas Schäfer.

CFO Arno Antlitz uvedl, že značka Volkswagen „nevydělává dost na investice do své budoucnosti" a že čínské operace nedokážou kompenzovat ztráty v Evropě.

Nový problém: Čipový spor Nizozemsko vs. Čína

Jako by problémů nebylo dost, Volkswagen nyní čelí riziku nedostatku polovodičů. Nizozemská vláda 30. září 2025 převzala kontrolu nad společností Nexperia, výrobcem čipů vlastněným čínskou společností Wingtech. Důvodem byly obavy z možného přenosu technologií do Číny.

Čína na toto rozhodnutí reagovala zákazem vývozu produktů Nexperia. Problém je v tom, že Nexperia vyrábí základní čipy, které se ve velkém množství používají v automobilech – diody, tranzistory a výkonové spínače. Ačkoli nejde o špičkové technologie, jsou nezbytné pro každé vozidlo.

Německý list Bild informoval, že Volkswagen se připravuje na možné pozastavení výroby modelů Golf a Tiguan ve Wolfsburgu kvůli nedostatku těchto čipů. Mluvčí Volkswagenu však uvedl, že plánovaná přestávka ve výrobě není spojená se situací kolem Nexperia, ale byla naplánována dlouho dopředu.

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) varovala, že zásoby čipů domácích výrobců vydrží jen několik týdnů. Situace připomíná čipovou krizi z let 2021–2022, kdy Volkswagen ztratil odhadem půl milionu vozů výroby.

Volkswagen na rozcestí?

Volkswagen se nachází v kritickém okamžiku transformace. Zatímco jeho elektromobily zaznamenávají silný růst, není to dost rychlé na kompenzaci poklesu tradičních modelů a to především díky ztrátám pozic v Číně. Koncern investuje masivně do elektromobility – do roku 2030 chce dosáhnout 80% podílu elektrických vozů na prodejích v Evropě.

Problém je v tom, že tato transformace je nesmírně nákladná. Výroba elektromobilů vyžaduje méně pracovníků, ale zároveň více automatizace a nových technologií. Konkurence z Číny je nejen levnější, ale často i technologicky vyspělejší v oblasti software a bateriových systémů. Navíc největší automobilový trh světa se odklání od tradiční nabídky a hledá moderní elektromobily. A těch se jim nedostává.

Pro Volkswagen je nyní klíčové snížit náklady, zrychlit vývoj nových elektrických modelů a získat zpět konkurenceschopnost na čínském trhu. Jinak bude 42% růst prodeje elektromobilů jen dočasným úspěchem v dlouhodobém příběhu úpadku evropského automobilového giganta.

Otázka zní: Bude tento bolestivý přechod stačit? Nebo je Volkswagen jen o krok napřed před krizí, která teprve přijde?

 

Zdroj: cleantechnica.com, volkswagen-group.com, cnn.com, investing.com, automotivelogistics.media, finance.yahoo.com

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí
  • Volkswagen

Mohlo by vás zajímat

Statistika elektromobilů

Je tohle bod zlomu pro elektromobily v Česku? Čísla ze stovek dobíjecích stanic mluví jasně
Pražská energetika odhalila čísla, která potvrzují to, co mnozí tušili. Elektromobilita v Česku nabírá na síle takovým tempem, že spotřeba v síti PRE POINT za pouhých devět měsíců překonala celý loňsk...

BMW iX3 - zdroj: www.press.bmwgroup.com

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět
Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost přiznává, že ani při optimistických scénářích s takovým zájmem nepočí...

ZEEKR 7X | zdroj: zeekr.eu

Oficiálně tu není, ale má servis. Jak funguje Zeekr v Česku?
Představte si elektromobil, který se nabije rychleleji než stačíte dojít na toaletu a zpátky k autu. Zeekr 7X to dokáže: z deseti na osmdesát procent za třináct minut. A přestože značka v Česku oficiá...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Staré auto, nové srdce a cena pod 700 tisíc. Tohle je nový Chevrolet Bolt

General Motors se rozhodl jít proti proudu. Místo drahých novinek vrací na scénu legendární jméno Chevrolet Bolt, ale s tajnou zbraní: novou... >>

Revoluce v umělé inteligenci na čtyřech kolech? Tesla FSD v14 přichází v pondělí, očekávání jsou obrovská

Nervozita i nadšení. Svět fanoušků Tesly, ale i odborníků na technologie, je v pozoru. Elon Musk oznámil, že dlouho očekávaná verze... >>

Jak se staví sen? Xiaomi přiznalo, že rozebralo tři Tesly do posledního šroubku

V automobilovém světě, kde se tajemství běžně střeží víc než zlato, působí krok šéfa Xiaomi jako blesk z čistého nebe. Lei Jun bez... >>

Porsche dělá vrásky na čele Volkswagenu. Zatímco Čína láme rekordy, německý klenot ztrácí lesk

Německá pýcha v potížích. Zatímco se nad klenotem koncernu VW, automobilkou Porsche, stahují mračna a z Wolfsburgu zní varování před... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weimar, GermanyWeimar, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Carcassonne, FranceCarcassonne, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eschborn - Ginnheimer Straße, GermanyEschborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg, Germany - EEZHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Giessen, GermanyGiessen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.