Exponenciální růst pokračuje
Globální prodej elektromobilů v roce 2024 překročil hranici 17 milionů vozidel, což představuje nárůst o 25 procent oproti předchozímu roku. Data Mezinárodní energetické agentury ukazují, že elektromobily poprvé překročily podíl 20 procent na celkovém trhu s osobními vozy.
Jen v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostl globální prodej elektromobilů meziročně o 35 procent. Podle prognóz IEA se v roce 2025 prodá více než 20 milionů elektrických vozů, což znamená, že každý čtvrtý prodaný vůz na světě bude elektrický.
Nejdynamičtější růst zaznamenávají rozvojové trhy. V jihovýchodní Asii vzrostl prodej elektromobilů v roce 2024 téměř o 50 procent. Thajsko dosáhlo podílu 13 procent na trhu, Indonésie ztrojnásobila své prodeje. V Latinské Americe Brazílie více než zdvojnásobila prodej na 125 tisíc vozů, což představuje více než 6 procent trhu.
Čína dominuje, Evropa zpomalila
Čína si upevňuje pozici globálního lídra v elektromobilitě. V roce 2024 zde bylo prodáno více než 11 milionů elektrických vozů – což je víc, než kolik jich bylo prodáno globálně v roce 2022. Elektromobily v Číně představují téměř 50 procent všech prodaných aut.
Pro srovnání: USA dosáhly v roce 2024 podílu přes 10 procent s meziročním růstem 9 procent, zatímco Evropa zůstala na 20 procentech. Evropský trh dokonce mírně poklesl – o 3 procenta meziročně.
Příčinou evropského zpomalení je výrazné omezení dotačních programů. V Německu byla v prosinci 2023 ukončena dotace 4 500 eur na elektromobil, což vedlo k poklesu prodejů o 10 procent v roce 2024. Podobně dopadlo Švédsko, kde byl subsidy program ukončen již v listopadu 2022.
Situace se ale postupně zlepšuje i v Evropě a na konečná čísla roku 2025 si musíme ještě pár měsíců počkat. Pak lze hodnotit.
Cena rozhoduje
Klíčovým faktorem pro masové přijetí elektromobilů je cenová dostupnost. A právě zde vidíme dramatické rozdíly mezi regiony.
V Číně jsou již dvě třetiny prodaných elektromobilů cenově srovnatelné nebo dokonce levnější než konvenční vozidla se spalovacím motorem – a to bez jakýchkoliv dotací. Průměrná cena baterií v Číně klesla v roce 2024 o 30 procent, což se přímo promítlo do finálních cen vozů.
Situace v USA a Evropě je odlišná. V Německu jsou elektromobily stále o 20 procent dražší než spalovací vozy, v USA je rozdíl dokonce 30 procent. Průměrná cena elektrického vozu v USA činí 55 tisíc dolarů, což je 12 procent více než průměrná cena všech nových aut.
Pozitivní zprávou je, že ceny globálně klesají. Průměrná cena bateriového paketu se v roce 2024 snížila o více než 25 procent. Analytici Goldman Sachs očekávají pokles cen baterií až o 50 procent do roku 2026, což by mohlo přinést cenovou paritu s konvenčními vozy.
Provozní náklady již nyní nižší
I přes vyšší pořizovací cenu jsou elektromobily v provozních nákladech výrazně levnější. Podle IEA by domácí nabíjení v Evropě stálo přibližně polovinu nákladů na pohonné hmoty u konvenčního vozu – a to i při poklesu ceny ropy na 40 dolarů za barel.
Trh s ojetými elektromobily také nabírá na síle. V roce 2024 bylo v Číně prodáno téměř 800 tisíc ojetých elektromobilů, v USA 400 tisíc a v hlavních evropských zemích více než 450 tisíc. V USA vzrostl prodej ojetých elektromobilů meziročně o 40 procent.
Ceny ojetých elektromobilů klesly v USA od roku 2022 o více než 40 procent, což výrazně zvyšuje jejich dostupnost pro širší spektrum zákazníků. Průměrná cena ojetého elektromobilu v USA klesla na 27 800 dolarů.
Stellantis jako varování
Aktuální situace automobilky Stellantis ilustruje problém s cenovou dostupností velmi plasticky. V září 2025 automobilka dočasně zastavila výrobu v šesti evropských závodech – v Itálii (Pomigliano), Francii (Poissy a Mulhouse), Německu (Eisenach), Polsku (Tychy) a Španělsku (Zaragoza a Madrid).
Důvodem nejsou nedostatečné výrobní kapacity, ale slabá poptávka. V první polovině roku 2025 klesl prodej Stellantisu v Evropě o 8 procent, tržby poklesly o 13 procent na 74,3 miliardy eur. Hodnota akcií společnosti propadla z 27 eur v dubnu 2024 na pouhých 8,5 eura v září 2025.
Výpadky výroby postihly tisíce zaměstnanců. V italském Pomigliano bylo dočasně propuštěno 3 800 pracovníků, ve francouzském Poissy to bylo 2 000 ze 4 700 zaměstnanců. Společnost navíc oznámila redukci 10 tisíc pracovních míst v Itálii během příštích čtyř let.
Stellantis čelí i dalším problémům. V dubnu 2025 musel kvůli Trumpovým clům na dva týdny zastavit továrnu ve Windsoru v Kanadě a na celý měsíc závod v Toluce v Mexiku, což vedlo k propuštění dalších 900 zaměstnanců v amerických dodavatelských závodech.
Stellantis se nachází v pasti vlastní výroby: nabízí malé elektromobily za 700 tisíc korun, (např. Fiat 500e) zatímco jejich spalovací verze stojí 500 tisíc. Když evropský zákazník zvažuje koupě automobilu v době ekonomických obav a rostoucích životních nákladů, je volba jasná. Výsledek? V Evropě obecně klesá celkový počet prodaných aut – lidé odkládají nákupy nebo volí levnější spalovací varianty. Často prodlužují výměnu svého vozu a ponechávají si jej delší čas.
Problém není v technologii, ale v ceně. Kdyby Stellantis dokázal nabídnout malý elektromobil okolo 500 tisíc korun a rodinné SUV za 700 tisíc, situace by byla jiná. Že je to možné, dokazuje americký General Motors s modelem Chevrolet Equinox EV – praktické rodinné SUV s dojezdem 513 km za 725 tisíc korun. GM díky tomu ve třetím čtvrtletí 2025 zvýšil prodej elektromobilů o 105 procent meziročně. Rozdíl je jasný - v Evropě za 700 000 Kč získáte malé auto s dojezdem 320 km, v USA pak praktické rodinné auto s dojezdem přes 500 km.
Zatímco američtí výrobci ukazují, že cenově dostupné elektromobily lze vyrábět, evropské automobilky se potýkají s pokutami EU za nesplnění emisních cílů (Stellantis může očekávat pokuty až 2,95 miliardy dolarů) a zároveň s klesající poptávkou po předražených elektrických modelech.
Co ukazují data?
Čísla jasně ukazují, že problémem není absence zájmu o elektromobily. Tam, kde jsou cenově dostupné – jako v Číně – se prodávají velmi dobře. Tam, kde zůstávají výrazně dražší než spalovací vozy a zároveň končí dotace – jako v Německu – prodeje nerostou takovou rychlostí, jak mnozí očekavali. Ale stále rostou. A lze očekávat, že s klesajícími cenami i v Evropě porostou dál.
Klíčem k masovému přijetí elektromobility tedy není měnit postoje spotřebitelů, ale snižovat ceny vozidel. A na tom se intenzivně pracuje. Klesající ceny baterií, rostoucí konkurence a úspory z rozsahu výroby postupně sbližují ceny elektrických a spalovacích vozů.
Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že pokud bude současný trend pokračovat, mohly by elektromobily do konce dekády představovat více než 40 procent globálních prodejů aut. Není to otázka, zda k tomu dojde, ale kdy – a za jakou cenu.
Když americký rodinný elektromobil s dojezdem 513 km stojí stejně jako evropský maličký s dojezdem 320 km, není divu, že Stellantis zavírá továrny. Problém není v tom, že o elektromobily není zájem – je v tom, co evropské automobilky nabízejí za peníze zákazníků. Není to otázka, zda k masovému přijetí elektromobility dojde, ale kdy – a za jakou cenu.