Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Zatímco Evropa zavírá továrny, svět kupuje elektromobily jako nikdy předtím

Stellantis - Leapmotor - medialibrary-corporate.stellantis.com
Foto: Stellantis - Leapmotor - medialibrary-corporate.stellantis.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 3 Říjen, 2025
Zatímco média píšou o krizi elektromobility a že o elektromobily vlastně nemá nikdo zájem, data z Mezinárodní energetické agentury ukazují opak. V roce 2024 se globálně prodalo 17 milionů elektromobilů – meziročně o čtvrtinu více. Každý pátý prodaný vůz byl elektrický. Problém tedy není v nezájmu o elektromobily, ale v jejich ceně. Tam, kde jsou cenově dostupné, se prodávají skvěle.

Exponenciální růst pokračuje

Globální prodej elektromobilů v roce 2024 překročil hranici 17 milionů vozidel, což představuje nárůst o 25 procent oproti předchozímu roku. Data Mezinárodní energetické agentury ukazují, že elektromobily poprvé překročily podíl 20 procent na celkovém trhu s osobními vozy.

Čína
35 milionů

Severní Amerika a Evropa
25 milionů

Zbytek světa
4 miliony

Zdroje: IEA, Ember analýza – Poznámka: zobrazeny celkové počty vozidel
Graf ukazuje dramatický nárůst počtu elektromobilů na silnicích v jednotlivých regionech. Čína rostla z prakticky nulového stavu v roce 2010 na 35 milionů vozů v roce 2024. Severní Amerika a Evropa dosáhly 20 milionů, respektive zbytek světa 3,5 milionu elektromobilů.

Jen v prvním čtvrtletí roku 2025 vzrostl globální prodej elektromobilů meziročně o 35 procent. Podle prognóz IEA se v roce 2025 prodá více než 20 milionů elektrických vozů, což znamená, že každý čtvrtý prodaný vůz na světě bude elektrický.

Nejdynamičtější růst zaznamenávají rozvojové trhy. V jihovýchodní Asii vzrostl prodej elektromobilů v roce 2024 téměř o 50 procent. Thajsko dosáhlo podílu 13 procent na trhu, Indonésie ztrojnásobila své prodeje. V Latinské Americe Brazílie více než zdvojnásobila prodej na 125 tisíc vozů, což představuje více než 6 procent trhu.

Čína dominuje, Evropa zpomalila

Čína si upevňuje pozici globálního lídra v elektromobilitě. V roce 2024 zde bylo prodáno více než 11 milionů elektrických vozů – což je víc, než kolik jich bylo prodáno globálně v roce 2022. Elektromobily v Číně představují téměř 50 procent všech prodaných aut.

Pro srovnání: USA dosáhly v roce 2024 podílu přes 10 procent s meziročním růstem 9 procent, zatímco Evropa zůstala na 20 procentech. Evropský trh dokonce mírně poklesl – o 3 procenta meziročně.

Příčinou evropského zpomalení je výrazné omezení dotačních programů. V Německu byla v prosinci 2023 ukončena dotace 4 500 eur na elektromobil, což vedlo k poklesu prodejů o 10 procent v roce 2024. Podobně dopadlo Švédsko, kde byl subsidy program ukončen již v listopadu 2022.

Situace se ale postupně zlepšuje i v Evropě a na konečná čísla roku 2025 si musíme ještě pár měsíců počkat. Pak lze hodnotit.

Cena rozhoduje

Klíčovým faktorem pro masové přijetí elektromobilů je cenová dostupnost. A právě zde vidíme dramatické rozdíly mezi regiony.

V Číně jsou již dvě třetiny prodaných elektromobilů cenově srovnatelné nebo dokonce levnější než konvenční vozidla se spalovacím motorem – a to bez jakýchkoliv dotací. Průměrná cena baterií v Číně klesla v roce 2024 o 30 procent, což se přímo promítlo do finálních cen vozů.

Situace v USA a Evropě je odlišná. V Německu jsou elektromobily stále o 20 procent dražší než spalovací vozy, v USA je rozdíl dokonce 30 procent. Průměrná cena elektrického vozu v USA činí 55 tisíc dolarů, což je 12 procent více než průměrná cena všech nových aut.

Pozitivní zprávou je, že ceny globálně klesají. Průměrná cena bateriového paketu se v roce 2024 snížila o více než 25 procent. Analytici Goldman Sachs očekávají pokles cen baterií až o 50 procent do roku 2026, což by mohlo přinést cenovou paritu s konvenčními vozy.

Provozní náklady již nyní nižší

I přes vyšší pořizovací cenu jsou elektromobily v provozních nákladech výrazně levnější. Podle IEA by domácí nabíjení v Evropě stálo přibližně polovinu nákladů na pohonné hmoty u konvenčního vozu – a to i při poklesu ceny ropy na 40 dolarů za barel.

Trh s ojetými elektromobily také nabírá na síle. V roce 2024 bylo v Číně prodáno téměř 800 tisíc ojetých elektromobilů, v USA 400 tisíc a v hlavních evropských zemích více než 450 tisíc. V USA vzrostl prodej ojetých elektromobilů meziročně o 40 procent.

Ceny ojetých elektromobilů klesly v USA od roku 2022 o více než 40 procent, což výrazně zvyšuje jejich dostupnost pro širší spektrum zákazníků. Průměrná cena ojetého elektromobilu v USA klesla na 27 800 dolarů.

Stellantis jako varování

Aktuální situace automobilky Stellantis ilustruje problém s cenovou dostupností velmi plasticky. V září 2025 automobilka dočasně zastavila výrobu v šesti evropských závodech – v Itálii (Pomigliano), Francii (Poissy a Mulhouse), Německu (Eisenach), Polsku (Tychy) a Španělsku (Zaragoza a Madrid).

Důvodem nejsou nedostatečné výrobní kapacity, ale slabá poptávka. V první polovině roku 2025 klesl prodej Stellantisu v Evropě o 8 procent, tržby poklesly o 13 procent na 74,3 miliardy eur. Hodnota akcií společnosti propadla z 27 eur v dubnu 2024 na pouhých 8,5 eura v září 2025.

Výpadky výroby postihly tisíce zaměstnanců. V italském Pomigliano bylo dočasně propuštěno 3 800 pracovníků, ve francouzském Poissy to bylo 2 000 ze 4 700 zaměstnanců. Společnost navíc oznámila redukci 10 tisíc pracovních míst v Itálii během příštích čtyř let.

Stellantis čelí i dalším problémům. V dubnu 2025 musel kvůli Trumpovým clům na dva týdny zastavit továrnu ve Windsoru v Kanadě a na celý měsíc závod v Toluce v Mexiku, což vedlo k propuštění dalších 900 zaměstnanců v amerických dodavatelských závodech.

Stellantis se nachází v pasti vlastní výroby: nabízí malé elektromobily za 700 tisíc korun, (např. Fiat 500e) zatímco jejich spalovací verze  stojí 500 tisíc. Když evropský zákazník zvažuje koupě automobilu v době ekonomických obav a rostoucích životních nákladů, je volba jasná. Výsledek? V Evropě obecně klesá celkový počet prodaných aut – lidé odkládají nákupy nebo volí levnější spalovací varianty. Často prodlužují výměnu svého vozu a ponechávají si jej delší čas.

Problém není v technologii, ale v ceně. Kdyby Stellantis dokázal nabídnout malý elektromobil okolo 500 tisíc korun a rodinné SUV za 700 tisíc, situace by byla jiná. Že je to možné, dokazuje americký General Motors s modelem Chevrolet Equinox EV – praktické rodinné SUV s dojezdem 513 km za 725 tisíc korun. GM díky tomu ve třetím čtvrtletí 2025 zvýšil prodej elektromobilů o 105 procent meziročně. Rozdíl je jasný - v Evropě za 700 000 Kč získáte malé auto s dojezdem 320 km, v USA pak praktické rodinné auto s dojezdem přes 500 km.

Zatímco američtí výrobci ukazují, že cenově dostupné elektromobily lze vyrábět, evropské automobilky se potýkají s pokutami EU za nesplnění emisních cílů (Stellantis může očekávat pokuty až 2,95 miliardy dolarů) a zároveň s klesající poptávkou po předražených elektrických modelech.

Co ukazují data?

Čísla jasně ukazují, že problémem není absence zájmu o elektromobily. Tam, kde jsou cenově dostupné – jako v Číně – se prodávají velmi dobře. Tam, kde zůstávají výrazně dražší než spalovací vozy a zároveň končí dotace – jako v Německu – prodeje nerostou takovou rychlostí, jak mnozí očekavali. Ale stále rostou. A lze očekávat, že s klesajícími cenami i v Evropě porostou dál.

Klíčem k masovému přijetí elektromobility tedy není měnit postoje spotřebitelů, ale snižovat ceny vozidel. A na tom se intenzivně pracuje. Klesající ceny baterií, rostoucí konkurence a úspory z rozsahu výroby postupně sbližují ceny elektrických a spalovacích vozů.

Mezinárodní energetická agentura odhaduje, že pokud bude současný trend pokračovat, mohly by elektromobily do konce dekády představovat více než 40 procent globálních prodejů aut. Není to otázka, zda k tomu dojde, ale kdy – a za jakou cenu.

Když americký rodinný elektromobil s dojezdem 513 km stojí stejně jako evropský maličký s dojezdem 320 km, není divu, že Stellantis zavírá továrny. Problém není v tom, že o elektromobily není zájem  – je v tom, co evropské automobilky nabízejí za peníze zákazníků. Není to otázka, zda k masovému přijetí elektromobility dojde, ale kdy – a za jakou cenu.

Zdroj: iea.org - Global EV Outlook 2025, rhomotion.com, goldmansachs.com

Štítky

  • EV novinky
  • Stellantis
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační foto

Masterplán za miliardy s hvězdičkou: Německá strategie pro elektromobilitu závisí na penězích, které tam nejsou
Před 500 účastníky z automobilového průmyslu a energetiky představilo Německo svou největší strategii pro nabíjení elektromobilů. Masterplan obsahuje 41 konkrétních opatření a ambiciózní vizi: nabíjen...

VW ID3 - volkswagen-newsroom.com

Konec dvojrole. Oliver Blume čelí nejvyšší zkoušce kariéry – a vlastníci ztrácejí trpělivost
Oliver Blume od ledna 2026 už nebude šéfem Porsche. Soustředí se jen na Volkswagen – a čas se krátí. Podle zdrojů z okolí rodin Porsche a Piëch, které koncern ovládají, jsou majitelé "zděšeni stavem V...

Kia EV 5 | kia-express.cz

Jak bezpečná je Kia EV5 pro děti? Euro NCAP testovala 23 aut, odpověď překvapí
Korejské elektrické SUV prošlo nejpřísnějšími bezpečnostními testy v Evropě a ukázalo, kde má skutečně silné stránky. V ochraně dětských pasažérů dosáhlo 85 procent, což je více než v kategorii dospěl...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Geely Galaxy představí první MPV model V900 s dojezdem přes 1000 km

Čínská značka Geely Galaxy odhalí 21. listopadu své první MPV vozidlo V900, které kombinuje elektrický pohon s benzínovým prodlužovačem... >>

Solid-state baterie: Naděje, nezávislost nebo jen další drahá hračka pro bohaté?

Sliby o zázračných solid-state bateriích znějí jako sen. Dojezd 1300 km, nabití za deset minut. Po říjnových oznámeních Toyoty, Chery a... >>

BMW iX3 ujede 805 km. Podívejte se, kolik stojí nová éra bavorských elektromobilů

První model z rodiny Neue Klasse vstupuje na český trh s cenou od 1,74 milionu korun. Nabídka tří variant slibuje dojezd přes 800 kilometrů a... >>

1007 km bez nabíjení: BMW iX3 překonalo svůj oficiální dojezd o 200 km

Elektrické SUV, které ujede víc než tisíc kilometrů? Nové BMW iX3 to dokázalo – ale za cenu, kterou byste v praxi nejspíš platit... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cerignola, ItalyCerignola, Italy
8 míst • 120 kW • ne-Tesla
Waldlaubersheim, GermanyWaldlaubersheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pärnu, EstoniaPärnu, Estonia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hernani, SpainHernani, Gipuzkoa, Spain
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.