Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Česko má šanci na historický triumf: Škoda Elroq bojuje o titul Auto roku 2026 nejen proti francouzskému Renaultu 4

Škoda Elroq | zdroj: skoda-storyboard.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 31 Říjen, 2025
Škoda Elroq a Renault 4 E-Tech se utkají o prestižní titul Auto roku 2026. Mezi sedmi finalisty evropské soutěže Car of the Year mají hned dva nejúspěšnější elektromobily současnosti – český Elroq, který v dubnu 2025 dominoval prodejům v celé Evropě, a francouzský Renault 4, lídr segmentu B-SUV na francouzském trhu. Zatímco Renault usiluje o historický třetí triumf v řadě, Škoda má po 61 letech šanci zapsat své jméno mezi vítěze.

Pátý rok v řadě mezi finalisty

Výběr Renaultu 4 E-Tech electric mezi finalisty podle oficiálního prohlášení značky potvrzuje úspěšnost strategie obnovy modelové řady. Již pátým rokem po sobě má Renault model mezi sedmi finalisty této prestižní soutěže. Porota složená z 57 novinářů z 23 zemí testovala a hodnotila celkem 35 vozidel, než vybrala sedmičku finalistů.

"Jsme velmi hrdí, že byl Renault 4 E-Tech electric vybrán mezi sedm finalistů soutěže Auto roku. Je to skvělé uznání všech jeho silných stránek," uvedl Fabrice Cambolive, generální ředitel značky Renault. "R4 je elektrické auto navržené tak, aby uspokojilo všechny každodenní potřeby. Stručně řečeno, je to moderní a skutečně dostupný elektromobil."

Škoda Elroq: Nejprodávanější elektromobil Evropy a favorit ze střední Evropy

Mezi sedmi finalisty však upoutává pozornost především Škoda Elroq, která od svého uvedení v roce 2024 dosahuje pozoruhodných prodejních úspěchů. V dubnu 2025 se mladoboleslavské SUV stalo nejprodávanějším elektromobilem v celé Evropě s téměř 8 000 registracemi, čímž předčil i legendární Teslu Model Y.

V České republice je Elroq dlouhodobě nejprodávanějším elektromobilem. Prakticky od svého uvedení na trh. V září 2025 dosáhl 252 registrací a kraluje tuzemskému trhu. Podle aktuálních výsledků Škody Auto za prvních devět měsíců roku 2025 bylo celosvětově dodáno 60 400 kusů Elroqu a v Evropě patří mezi tři nejprodávanější elektromobily.

Úspěch českého vozu tkví v kombinaci dostupné ceny a prostornosti. S výchozí cenou od 799 000 Kč je Elroq jedním z nejdostupnějších elektromobilů v segmentu kompaktních SUV. Postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen nabízí tři varianty baterií – 55 kWh (dojezd až 377 km), 63 kWh (428 km) a 77 kWh (až 560 km). Vrcholná verze RS s pohonem všech kol disponuje výkonem 250 kW.

Pro Škodu by vítězství v soutěži Auto roku znamenalo historický milník. Přestože mladoboleslavská automobilka patří k nejúspěšnějším značkám v Evropě a její modely jako Octavia pravidelně dominují prodejům, nikdy nevyhrála tuto prestižní soutěž. Po 61 letech existence ocenění má konečně šanci zapsat své jméno mezi legendy automobilového průmyslu.

Silná konkurence: Kdo vyhraje?

Společně s Renaultem 4 a Škodou Elroq se o titul Auto roku 2026 podle informací portálu Autocar uchází dalších pět vozů: Citroën C5 Aircross, Dacia Bigster, Fiat Grande Panda, Kia EV4 a Mercedes-Benz CLA.

Zajímavostí je, že Dacia a Škoda nikdy soutěž nevyhrály, což je vzhledem k jejich současné tržní pozici překvapivé. Naproti tomu Renault má v historii již sedm vítězství a v posledních dvou letech dominuje – v roce 2024 triumfoval Scenic E-Tech electric a v roce 2025 Renault 5 E-Tech electric spolu s Alpine A290.

Souboj mezi Renaultem 4 a Škodou Elroq tak představuje střet dvou rozdílných příběhů: Francouzi usilují o bezprecedentní třetí triumf v řadě, zatímco Češi mají šanci zapsat historii poprvé. Oba vozy navíc dominují prodejům ve svých domovských zemích a patří mezi nejúspěšnější elektromobily současnosti.

Vítěz bude vyhlášen 9. ledna 2026 na autosalonu v Bruselu. Do té doby čeká finalisty další testování napříč Evropou, včetně náročného týdenního Tannis Testu v severním Dánsku, kde mimo jiné absolvují test stability při prudkém vyhýbacím manévru známý jako "Elk Test".

Technické parametry a praktičnost

Renault 4 E-Tech electric je postaven na platformě AmpR Small, kterou sdílí s modelem Renault 5. S délkou 4,14 metru se řadí mezi kompaktní SUV a nabízí až 420 litrů zavazadlového prostoru s rekordně nízkým nakládacím prahem pouhých 61 cm – což je podle výrobce o 10 cm méně než u konkurence.

Zákazníkům je k dispozici ve dvou variantách. Základní verze s 90kW motorem a 40kWh baterií nabízí dojezd až 308 km podle normy WLTP. Výkonnější varianta s 110kW (150 koní) a 52kWh baterií dojede až 409 km na jedno nabití. Rychlé nabíjení dosahuje maximálního výkonu 100 kW a umožňuje nabít baterii z 15 na 80 procent za necelých 30 minut.

Francouzská recenze: nadšení i kritika

Francouzští novináři hodnotí vůz vesměs pozitivně, ale nešetří ani kritikou. Server L'Argus oceňuje především prostornost oproti menšímu modelu R5, kde o 22 cm delší karoserie přinesla znatelně větší komfort na zadních sedadlech a v zavazadlovém prostoru.

"Ve srovnání s R5 postavenou na stejné platformě má R4 o něco měkčí odpružení," píše magazín a dodává, že vůz získal oproti svému menšímu sourozenci také možnost obousměrného nabíjení V2L, která umožňuje napájet elektrické spotřebiče výkonem až 3 700 W.

Méně nadšení jsou však z reálné spotřeby. Podle testu Phonandroid vůz spotřeboval v reálném provozu průměrně 18 kWh/100 km na smíšeném okruhu, zatímco palubní počítač ukazoval pouze 16 kWh/100 km. Na dálnici při vyšších rychlostech spotřeba přesahovala i 21 kWh/100 km, což by snížilo reálný dojezd pod 230 km.

Chvály i výtky k vybavení

Belgický Moniteur Automobile vyzdvihuje praktičnost vozu: "Sedadlo spolujezdce lze sklopit, takže během nabíjení máte stůl, na který si můžete položit notebook, chipsy nebo termosku s kávou. Toto řešení také umožňuje přepravovat předměty o maximální délce 2,2 metru."

Kritiku však sklízí systém parkování a některé asistenční systémy. "Vozidlo někdy vybírá nevhodná parkovací místa nebo provádí nepřesné manévry, což vyžaduje manuální zásah," upozorňuje Phonandroid. Podle crash-testů Euro NCAP získal vůz pouze čtyři z pěti hvězd, což je méně než některé konkurenční modely.

Historie úspěchů v soutěži

Renault má v soutěži Car of the Year bohatou historii. Titul získal celkem sedmkrát: Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio (1991), Scenic (1997), Megane (2003), Clio (2006) a naposledy Scenic E-Tech electric (2024). V roce 2025 triumfovaly Renault 5 E-Tech electric společně s Alpine A290.

Pokud by R4 E-Tech electric uspěla, stala by se Renault teprve druhou značkou v historii, která vyhrála třikrát po sobě. Tuto výjimečnou sérii se podařilo pouze Fiatu s modely Punto (1995) a Bravo/Brava (1996).

Verdikt: Historický souboj dvou úspěšných elektromobilů

Finálový souboj mezi Škodou Elroq a Renaultem 4 E-Tech electric představuje fascinující střet dvou odlišných filozofií. Renault vsadil na nostalgický design a retro kouzlo, které oslovuje emocionálně a nabízí elektrickou mobilitu s šarmem. Škoda naproti tomu zvolila pragmatický přístup se zaměřením na prostornost, dostupnost a praktičnost.

Zatímco francouzský vůz předčí svého menšího sourozence R5 v praktických vlastnostech a zavazadlovém prostoru, Elroq nabízí ještě více místa a působí podle recenzentů "o třídu vyšším dojmem". Oba však sdílejí podobné dětské nemoci – reálná spotřeba vyšší než udávaná a občasné softwarové problémy.

Z hlediska prodejních čísel má Škoda Elroq mírnou převahu. Dubnové vítězství s téměř 8 000 prodanými kusy v Evropě a dominance na klíčových trzích včetně Česka, Dánska, Slovenska a v první trojce v Rakousku, Nizozemsku a Švýcarsku svědčí o velkém zájmu zákazníků. Renault 4 však rovněž zaznamenává úspěch jako lídr segmentu elektrických B-SUV na francouzském trhu.

Otázkou zůstává, zda porota dá přednost emocionálnímu apelu Renaultu, který pokračuje v úspěšné sérii značky, nebo racionální volbě Škody, která by mohla znamenat historický průlom pro českou automobilku. Konkurence je však silná – Dacia Bigster jako nejdostupnější vůz, Kia EV4 s korejskou technologií nebo Mercedes-Benz CLA jako zástupce prémiového segmentu mají také své trumfy.

 

Mohlo by vás zajímat

Zeekr |  zdroj: zgh.com/media-center

Tak i Čína občas nestíhá: Zeekr nečekaně šlápl na brzdu a odkládá modernizaci modelu 007
Jsme zvyklí na téměř nadzvukové tempo čínských automobilek, které chrlí nové modely a facelifty rychleji, než je západní konkurence stíhá analyzovat. O to větším překvapením je zpráva od prémiové znač...

Leapmotor C10 | zdroj: media.stellantis.com

Velké SUV s dojezdem 630 km za půl milionu? V Číně díky konkurenci ano
Čínský Leapmotor C16 překročil 100 000 prodaných kusů za pouhých 16 měsíců. Velkoprostorové elektrické SUV s dojezdem až 630 km stojí v Číně jen 448 000 korun. Rostoucí konkurence čínských výrobců tla...

Porsche Taycan | zdroj: newsroom.porsche.com

Nejlepší auto, které nikdo nechce. Proč se oceňovaný Porsche Taycan neprodává a stahuje celou značku ke dnu?
Porsche, ikona ziskovosti, je na kolenou. Provozní marže se propadla z 18,6 % na pouhých 0,2 % a firma utrpěla historickou ztrátu. Důvod? Kolaps prodejů technicky brilantního Taycanu (-49 %) a zhrouce...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Volvo zaplatí celý rok elektřiny a spouští ofenzivu před startem EX60

Švédská automobilka Volvo odstraňuje jednu z největších bariér přechodu na elektromobilitu – náklady na provoz. Od února 2026 nabídne... >>

100 km na elektřinu nebo nic. Čínský úder na evropské automobilky

Čína mění pravidla hry. Od ledna 2026 musí každý plug-in hybrid zvládnout minimálně 100 kilometrů na čistě elektrický pohon - jinak... >>

První kostka domina padla. Renault odtajnil v Americe plán, jak čelit Číně

Zatím se to děje tisíce kilometrů daleko. Tamní továrny Renaultu se mají stát prvními, kde se budou vyrábět čínská auta. Nejde ale o... >>

Automobilová křižovatka 2025: Kdy je elektromobil jasná volba a kde má stále navrch benzín?

Éra elektromobility už není vzdálenou hudbou budoucnosti, ale každodenní realitou, která dává stále větší ekonomický i praktický... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Alessandria, ItalyAlessandria, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rovereto, Italy - Via Del GardaRovereto, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imperia, ItalyImperia, Italy
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Ursensollen, GermanyUrsensollen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Flå, NorwayFlå, Norway
38 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.