Německý trh s elektromobily čelí od prosince 2023 výraznému poklesu, když vláda z rozpočtových důvodů náhle ukončila program Umweltbonus, který poskytoval na nákup elektrického vozu dotace až 6 000 eur. Následující rok 2024 přinesl propad prodejů bateriových elektromobilů o 27,4 % na pouhých 380 609 vozů, což znamená pokles podílu na trhu z 18,4 % v roce 2023 na 13,5 %. Letos je situace ale zcela jiná, popsali jsme ji v tomto článku.
Koaliční dohoda a nejasná forma podpory
Nový program podpory se podle vicekancléře a ministra financí Larse Klingbeila (SPD) liší od předchozího univerzálního přístupu. Tentokrát se podpora zaměří specificky na domácnosti s nízkými a středními příjmy, které mají při přechodu na elektromobilitu největší finanční bariéry. Klingbeil hovořil o "přerozdělení" finančních prostředků a zdůraznil, že tato změna neovlivní celkový rozpočet.
Klíčové je však upozornit, že jde zatím o politickou dohodu, nikoli o schválený zákon. Během koaličních jednání mezi CDU/CSU a SPD letos byla otázka obnovení dotací na elektromobily předmětem živých diskusí. Výsledná koaliční smlouva z dubna 2025 nepočítá s univerzální dotací pro všechny kupující, ale obsahuje závazek k programu pro nízkopříjmové a středně příjmové domácnosti financovanému ze sociálního klimatického fondu EU. Podrobnosti o výši podpory na vozidlo či domácnost a přesná kritéria způsobilosti mají být oznámeny v brzké době, ale zatím nebyly zveřejněny.
Inspirace z Francie: model sociálního leasingu
Mezi možnými variantami podpory se jako nejpravděpodobnější jeví sociální leasing podle francouzského vzoru. Francie spustila svůj program sociálního leasingu v lednu 2024 a okamžitě zaznamenala obrovský zájem – během šesti týdnů bylo schváleno 50 000 objednávek, což dvojnásobně překročilo původní očekávání.
Francouzský model umožňuje domácnostem s nízkými příjmy pronajmout si nový elektrický vůz na minimálně tři roky s měsíčními splátkami pohybujícími se v prvním kole programu mezi 100 až 150 eury. Program se zaměřuje na pracující, kteří denně dojíždějí do zaměstnání autem a ujedou za rok více než 8 000 kilometrů z pracovních důvodů.
Francouzský model v detailu
V září 2025 Francie spustila druhé kolo programu s upraveným rozpočtem 370 milionů eur, což je výrazně méně než 650 milionů eur z loňského roku. Maximální státní příspěvek na jedno vozidlo klesl z 13 000 na 7 000 eur, ale program nadále cílí na podporu 50 000 elektromobilů. Měsíční nájem je nyní omezen na maximálně 200 eur, přičemž nejlevnější vozidla jako Citroën ë-C3, Fiat Panda nebo Hyundai Inster jsou k dispozici za necelých 100 eur měsíčně.
Vláda dotuje 27 % z celkové ceny vozidla (včetně DPH) až do výše 7 000 eur. Způsobilá vozidla musí být nová, jejich pořizovací cena nesmí přesáhnout 47 000 eur včetně daní a musí dosáhnout minimálního ekologického skóre. Smlouvy běží minimálně tři roky s minimálním ročním nájezdem 12 000 kilometrů. Na konci leasingu má zákazník možnost vůz vrátit nebo jej odkoupit za zbytkovou hodnotu.
Německý vs. francouzský přístup
Zatímco francouzský program jasně stanovil měsíční splátky a podmínky ještě před spuštěním, německá koalice zatím konkrétní parametry nového programu nezveřejnila. Není jasné, zda půjde o přímou kupní dotaci podobnou předchozímu Umweltbonus, nebo právě o sociální leasing. Isabela Cademartori, mluvčí SPD pro dopravní politiku, v červnu naznačila, že by bylo "možné jezdit tři roky s elektromobilem za 99 eur měsíčně," ale šlo o předběžnou úvahu.
SPD tehdy považovala start takového programu za realistický až v roce 2027. Nynější oznámení z října 2025 přichází tedy dříve, než se očekávalo, ale jedná se stále o záměr, který musí projít legislativním procesem. Zatímco Francie mohla využít zkušenosti z prvního kola programu v roce 2024, Německo začíná od začátku a teprve uvidí, jakou konkrétní podobu podpora bude mít.
Francouzský model má tu výhodu, že spojuje dostupnost elektromobilů pro domácnosti s nižšími příjmy s podporou automobilového průmyslu, přičemž se zaměřuje na vozy vyráběné v Evropě. To je aspekt, který by mohl být pro Německo, jako tradiční automobilovou velmoc, zvláště atraktivní. Program současně řeší sociální nerovnost v přístupu k ekologické mobilitě a podporuje domácí výrobce.
Další opatření na podporu elektromobility
Kromě plánovaného dotačního programu vládní koalice potvrdila prodloužení osvobození od silniční daně pro čistě elektrická vozidla až do konce roku 2035. Podle současné legislativy mělo toto osvobození skončit pro nově registrovaná vozidla již 1. ledna 2026. Nová úprava, která je součástí koaliční smlouvy, se má vztahovat na vozy registrované poprvé do 31. prosince 2030, ale zatím nebyla schválena zákonem.
Lars Klingbeil zdůraznil: "Abychom v následujících letech dostali na silnice mnohem více elektromobilů, musíme nyní vytvořit správné pobídky. Proto budeme i nadále osvobozovat elektromobily od silniční daně." Ministerstvo financí odhaduje, že tento krok bude stát státní rozpočet "několik set milionů eur" ročně. Návrh zákona má být předložen v brzké době.
Automobilový summit a budoucnost německého průmyslu
Plánovaný program podpory elektromobilů byl tématem automobilového summitu v kancléřství, kde se kancléř Friedrich Merz (CDU) a vicekancléř Klingbeil setkali s představiteli automobilových výrobců, dodavatelů a odborového svazu IG Metall. Na programu jednání byly nejen národní opatření, ale také globální otázky jako prodejní trendy v Číně a tarifní konflikt s USA.
"Musíme nyní sestavit silný balíček, který povede německý automobilový průmysl do budoucnosti a zajistí pracovní místa," uvedl Klingbeil. "Všichni víme, že budoucnost je elektrická." Summit však nepřinesl žádné další konkrétní detaily o podobě budoucího programu podpory.
Výhled na rok 2025
Německý automobilový průmysl očekává v roce 2025 výrazné oživení prodejů elektromobilů. Svaz automobilového průmyslu VDA předpovídá nárůst prodejů bateriových elektromobilů o 75 % na 666 000 vozů. Tento optimismus je podpořen novými opatřeními vlády, ale také přísnějšími emisními limity EU platícími od roku 2025, které nutí výrobce vyrábět a prodávat více elektrických vozidel.
První polovina roku 2025 již naznačila obrat – prodeje elektromobilů vzrostly o 35,1 % na 248 726 vozů, což představuje 18,4% podíl na trhu oproti 17,7 % ve stejném období roku 2024. Volkswagen se stal lídrem německého trhu s elektromobily a téměř ztrojnásobil své prodeje díky úspěšným modelům ID.7, ID.4 a ID.3.