Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Daňová injekce pro elektromobily, nebo záchranná brzda pro spalováky? Německo hledá cestu ven z automobilové krize

Berlín - ilustrační foto
Foto: Berlín - ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 8 Říjen, 2025
Německo, klíčový hráč evropského automobilového průmyslu, prožívá týden plný zásadních rozhodnutí a vyhrocených debat. Zatímco vláda ve snaze oživit trh s elektromobily nečekaně prodlužuje klíčové daňové osvobození až do roku 2035, v politických kuloárech sílí hlasy volající po revizi plánovaného konce prodeje spalovacích motorů. Zároveň přicházejí čerstvá data o registracích, která sice ukazují růst, ale k jásotu mají daleko.

Vládní injekce pro elektromobilitu

Německá vládní koalice tento týden schválila zásadní opatření na podporu elektromobility. Bylo rozhodnuto o prodloužení osvobození od daně z motorových vozidel (Kfz-Steuer) pro nově registrovaná čistě elektrická vozidla až do 31. prosince 2035. Původně měla tato výhoda skončit na konci roku 2025. Podle ministerstva financí je cílem poskytnout spotřebitelům i výrobcům dlouhodobou jistotu a posílit důvěru v přechod na elektrickou mobilitu, jak uvádí oficiální zprávy. Tento krok přichází v době, kdy poptávka po elektromobilech v Německu nedosahuje původních vládních cílů.

Září v číslech: Růst s otazníkem

Spolkový úřad pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) zveřejnil statistiky registrací za září 2025. Ty ukazují, že podíl čistě elektrických vozů na všech nových registracích dosáhl 19,8 %, což představuje meziroční nárůst o téměř 32 %. Celkem bylo v září zaregistrováno 47 174 nových elektromobilů.

Odborníci však mírní přehnaný optimismus. Navzdory působivému procentuálnímu nárůstu upozorňují, že celkový trh je stále pod tlakem a tempo růstu elektromobility zaostává za očekáváním. "Jsme stále daleko od potřebného masivního náběhu, který byl předpokládán pro dosažení klimatických cílů," komentoval data jeden z analytiků pro německý tisk. Vysoká cena vozů a nejistota ohledně dalšího vývoje cen energií zůstávají pro mnoho zákazníků bariérou.

Politická bitva o rok 2035

Největší napětí však panuje v politické rovině. Plánovaný termín ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU v roce 2035 se stal předmětem ostré vnitropolitické debaty. Zatímco část politického spektra na dodržení termínu trvá, kancléřova CDU a její koaliční partneři stále hlasitěji volají po jeho přehodnocení nebo zrušení. Argumentují potřebou technologické neutrality a obavami o konkurenceschopnost německého průmyslu a pracovní místa.

Toto téma bude dominovat i na čtvrtečním "automobilovém summitu" u kancléře Friedricha Merze, kde se setkají zástupci vlády, automobilek a odborů. Výsledek jednání bude bedlivě sledován celou Evropou, protože postoj Německa je pro budoucnost mobility na kontinentu klíčový. Nejistota ohledně roku 2035 komplikuje dlouhodobé plánování automobilek, které do vývoje elektromobilů investovaly desítky miliard eur.

Konkurence nespí

Celou situaci navíc komplikuje rostoucí tlak ze zahraničí. Německé automobilky čelí nejen dominanci Tesly, ale především masivní ofenzivě čínských výrobců. Značky jako BYD, Nio nebo XPeng si rychle budují pozici na evropském trhu a konkurují nejen cenou, ale i pokročilými technologiemi v oblasti baterií a digitálních služeb. Právě schopnost inovovat v softwaru a konektivitě je vnímána jako jedna z největších výzev pro tradiční německé značky, což potvrzuje i náš nedávný článek.

Následující měsíce ukáží, zda se německému automobilovému průmyslu podaří díky vládní podpoře a vlastní inovační síle nastartovat novou fázi růstu, nebo zda jej politická nerozhodnost a silná konkurence zpomalí v probíhající transformaci.

Zdroj: kba.de (Kraftfahrt-Bundesamt)

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Hyundai Nexo | zdroj: hyundai.news

Nové Hyundai NEXO 2025: Dojezd přes 800 km a tankování za pět minut. Vodíkové SUV jde jinou cestou
Hyundai představuje novou generaci modelu NEXO pro rok 2025 a potvrzuje tak svou pozici v oblasti vodíkové mobility. Zatímco trh zrychluje v adopci bateriových vozů, toto SUV přináší odlišný přístup k...

Tesla Supercharger

Konečně! Google Mapy ukazují volné Superchargery v reálném čase. Funguje to i v Česku
Každý řidič elektromobilu to zná. Plánování delší trasy a otravné přepínání mezi Google Mapami a aplikací Tesla, jen abyste zjistili, zda budete stát frontu. Tomu je teď konec. Google v tichosti spust...

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu

Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných... >>

866 km dojezdu? Nový Mercedes CLA-EV útočí na Teslu Model 3! Zjistěte, proč.

Svět elektromobilů zažívá zemětřesení! Mercedes-Benz představuje svůj nový elektrický CLA, který s ohromujícím dojezdem 866 km a cenou... >>

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Wiesbaden, GermanyWiesbaden, Germany
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Muratpaşa Antalya, TürkiyeAntalya, Turkey
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lovosice, Czech RepublicLovosice, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.