Vládní injekce pro elektromobilitu
Německá vládní koalice tento týden schválila zásadní opatření na podporu elektromobility. Bylo rozhodnuto o prodloužení osvobození od daně z motorových vozidel (Kfz-Steuer) pro nově registrovaná čistě elektrická vozidla až do 31. prosince 2035. Původně měla tato výhoda skončit na konci roku 2025. Podle ministerstva financí je cílem poskytnout spotřebitelům i výrobcům dlouhodobou jistotu a posílit důvěru v přechod na elektrickou mobilitu, jak uvádí oficiální zprávy. Tento krok přichází v době, kdy poptávka po elektromobilech v Německu nedosahuje původních vládních cílů.
Září v číslech: Růst s otazníkem
Spolkový úřad pro motorová vozidla (Kraftfahrt-Bundesamt, KBA) zveřejnil statistiky registrací za září 2025. Ty ukazují, že podíl čistě elektrických vozů na všech nových registracích dosáhl 19,8 %, což představuje meziroční nárůst o téměř 32 %. Celkem bylo v září zaregistrováno 47 174 nových elektromobilů.
Odborníci však mírní přehnaný optimismus. Navzdory působivému procentuálnímu nárůstu upozorňují, že celkový trh je stále pod tlakem a tempo růstu elektromobility zaostává za očekáváním. "Jsme stále daleko od potřebného masivního náběhu, který byl předpokládán pro dosažení klimatických cílů," komentoval data jeden z analytiků pro německý tisk. Vysoká cena vozů a nejistota ohledně dalšího vývoje cen energií zůstávají pro mnoho zákazníků bariérou.
Politická bitva o rok 2035
Největší napětí však panuje v politické rovině. Plánovaný termín ukončení prodeje nových vozů se spalovacími motory v EU v roce 2035 se stal předmětem ostré vnitropolitické debaty. Zatímco část politického spektra na dodržení termínu trvá, kancléřova CDU a její koaliční partneři stále hlasitěji volají po jeho přehodnocení nebo zrušení. Argumentují potřebou technologické neutrality a obavami o konkurenceschopnost německého průmyslu a pracovní místa.
Toto téma bude dominovat i na čtvrtečním "automobilovém summitu" u kancléře Friedricha Merze, kde se setkají zástupci vlády, automobilek a odborů. Výsledek jednání bude bedlivě sledován celou Evropou, protože postoj Německa je pro budoucnost mobility na kontinentu klíčový. Nejistota ohledně roku 2035 komplikuje dlouhodobé plánování automobilek, které do vývoje elektromobilů investovaly desítky miliard eur.
Konkurence nespí
Celou situaci navíc komplikuje rostoucí tlak ze zahraničí. Německé automobilky čelí nejen dominanci Tesly, ale především masivní ofenzivě čínských výrobců. Značky jako BYD, Nio nebo XPeng si rychle budují pozici na evropském trhu a konkurují nejen cenou, ale i pokročilými technologiemi v oblasti baterií a digitálních služeb. Právě schopnost inovovat v softwaru a konektivitě je vnímána jako jedna z největších výzev pro tradiční německé značky, což potvrzuje i náš nedávný článek.
Následující měsíce ukáží, zda se německému automobilovému průmyslu podaří díky vládní podpoře a vlastní inovační síle nastartovat novou fázi růstu, nebo zda jej politická nerozhodnost a silná konkurence zpomalí v probíhající transformaci.