Trh v srpnu: Dominance elektrifikovaných vozů pokračuje
Srpen 2025 se na německém trhu s automobily nesl ve znamení pokračujícího přechodu k elektrifikovaným pohonům. Celkem bylo zaregistrováno 207 229 vozů, což je o zhruba 5 % více než ve stejném období loňského roku. Z tohoto počtu tvořily bateriové elektromobily (BEV) 19,0 %, což v absolutních číslech znamená 39 367 nově registrovaných vozů. Plug-in hybridy (PHEV) si připsaly 11,6 % a mild-hybridy (HEV/Mild) dokonce 28,3 %.
Dohromady tak elektrifikované vozy (BEV, PHEV a HEV) tvořily v srpnu drtivou většinu trhu. Naopak klasické spalovací motory pokračují v ústupu. Benzínové vozy si ukrojily 27,6 % trhu a dieselové agregáty se musely spokojit s pouhými 13,1 %. Tato čísla, založená na datech Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA), jasně ukazují, jakým směrem se ubírá největší automobilový trh v Evropě.
Volkswagen Group drtí konkurenci, Tesla se propadá
Při pohledu na prodeje jednotlivých značek v segmentu čistých elektromobilů (BEV) je patrná naprostá dominance koncernu Volkswagen Group. V souhrnu za poslední čtvrtletí (červen-srpen 2025) prodal koncern na německém trhu 54 270 elektromobilů. S velkým odstupem následuje BMW Group (18 106 vozů) a Stellantis (12 649 vozů).
Zcela opačný příběh píše Tesla. Americká automobilka, která byla dlouhou dobu symbolem elektromobility, se v posledním čtvrtletí propadla až na osmé místo s pouhými 4 410 prodanými vozy. Tento výsledek je o to alarmující, že přichází v době, kdy celý trh s elektromobily roste.
Nejprodávanější modely: VW ID.3 opět na vrcholu
Žebříčku nejprodávanějších elektromobilů v srpnu vévodí modely koncernu Volkswagen. Na prvním místě se s přehledem umístil VW ID.3 s 2 350 prodanými kusy. Následují ho další koncernové modely: VW ID.4 / ID.5 (1 814 ks), Škoda Elroq (1 731 ks) a VW ID.7 (1 717 ks). Česká automobilka Škoda tak potvrzuje svůj úspěch na německém trhu nejen s modelem Elroq, ale také s modelem Enyaq, který obsadil šestou příčku.
Nejúspěšnějším modelem Tesly se v srpnu stal Model 3, který s 754 prodanými vozy obsadil až 18. místo. Ještě hůře dopadl globální bestseller Model Y, který se s 678 kusy umístil na 20. příčce. Tento propad je zarážející a naznačuje, že němečtí zákazníci dávají přednost evropským značkám, které nabízejí širší portfolio modelů a hustší servisní síť.
Co stojí za propadem Tesly?
Důvodů poklesu prodejů Tesly v Německu je několik. Jedním z hlavních faktorů je rostoucí a sílící konkurence. Tradiční automobilky, zejména německé, masivně investovaly do vývoje vlastních elektromobilů a nyní zaplavují trh novými, technologicky vyspělými a cenově konkurenceschopnými modely. Zákazníci tak mají na výběr z mnohem širší palety vozů, které lépe odpovídají jejich potřebám.
Dalším faktorem může být i cenová politika a stárnoucí modelová řada Tesly. Zatímco konkurence přichází s novinkami, portfolio Tesly se za poslední roky výrazněji neobměnilo. Zdá se, že strategie postupného zlevňování již na náročném německém trhu nestačí.
Německý trh je jasným signálem, že éra dominance jedné značky v oblasti elektromobility končí. Trh dospěl a zákazníci mají na výběr. Pro Teslu to znamená jediné – musí přijít s inovacemi a novými modely, pokud si chce udržet své postavení na klíčovém evropském trhu.
Zdroj: cleantechnica.com, kba.de