Britský automobilový trh zaznamenal v listopadu významný průlom. Elektromobily a hybridní vozidla společně dosáhly rekordního podílu 51,4 % všech nových registrací, čímž poprvé překonaly vozidla se spalovacími motory. Celkový trh přitom mírně poklesl o 1,6 % na 151 154 nových vozidel.
Růst čistě elektrických vozidel zpomaluje
Čistě elektrická vozidla (BEV) si udržela solidní pozici s 25,5% podílem trhu, což představuje mírný nárůst oproti loňským 25,1 %. Objem prodejů však vzrostl pouze o 3,6 %, což je nejslabší růst za téměř dva roky. Tento vývoj znepokojuje odborníky, zejména před plánovaným zavedením nové daně z elektromobilů.
Hybridní vozidla bez možnosti nabíjení (HEV) zaznamenala růst o 1,3 % a dosáhla 13,1% podílu. Nejrychleji rostoucím segmentem byly plug-in hybridní vozy s nárůstem 14,8 % a podílem 11,9 %.
Vládní cíle stále nedosažitelné
I přes rekordní čísla zůstává Velká Británie daleko od vládních ambicí. Za posledních 11 měsíců se na silnice dostalo 426 209 elektromobilů, což představuje 22,7% podíl. Vládní cíl 28 % ročního podílu tak zůstává nedosažitelný.
Situaci komplikuje plánované zavedení daně "pence za míli" pro elektromobily (eVED), která podle odborníků může poptávku výrazně snížit právě v době, kdy je potřeba ji zvyšovat.
Podpora i překážky
Pozitivním krokem je pokračování programu Electric Car Grant, který podporuje nákup elektromobilů. Vláda také zvýšila práh, od kterého se na elektromobily vztahuje dodatečná daň z luxusních vozidel, a navýšila prostředky na výstavbu nabíjecí infrastruktury.
Automobilový průmysl však varuje, že současné návrhy nových daní mohou ohrozit přechod na bezemisní dopravu. Slabý růst poptávky po elektromobilech v době, kdy by měla strmě stoupat, považují experti za varovný signál pro budoucnost elektromobility v zemi.