Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Itálie spouští rekordní dotace až 11 000 eur na elektroauta

Elektromobilita - Itálie | ilustrační foto
Shrnutí: Itálie schválila nové dotace v hodnotě téměř 600 milionů eur na podporu nákupu elektroaut. Program nabízí až 11 000 eur jednotlivcům a až 20 000 eur malým firmám a pokrývá až 30 % celkové kupní ceny nového elektroauta nebo užitkového vozidla.

600M€

Celkový objem dotací

6%

Podíl elektroaut v Itálii (červen 2025)

39 000

Cílový počet nových elektroaut

Italská odpověď na stagnaci elektromobility

Italské ministerstvo životního prostředí a energetické bezpečnosti (MASE) oznámilo 8. srpna 2025 schválení rozsáhlého programu dotací na nákup elektroaut. S celkovým objemem 597 milionů eur představuje tato iniciativa významný krok k oživení trhu s elektroauty v zemi, kde jejich podíl dosahuje pouhých 6 % nových registrací ve srovnání s 15% průměrem Evropské unie.

Podpora je kalibrována pro ty s nižšími příjmy a pro mikroodniky, protože přechod musí být udržitelný i ze sociálního hlediska.

— Gilberto Pichetto Fratin, ministr životního prostředí a energetické bezpečnosti

Systém dotací podle příjmů a povinná výměna vozidel

Program přináší výrazně odlišný přístup oproti předchozím italským dotacím. Klíčovou podmínkou je likvidace starého vozidla se spalovacím motorem kategorie Euro 5 nebo nižší, datovaného z roku 2015 nebo dříve. Výše dotace je diferenciována podle příjmů žadatele prostřednictvím ukazatele ISEE.

Dotace pro fyzické osoby

  • 11 000 €: ISEE do 30 000 € ročně
  • 9 000 €: ISEE mezi 30 000 - 40 000 € ročně
  • Podmínka: Povinná likvidace starého vozidla

Dotace pro mikroodniky

  • Až 20 000 €: Pro užitková vozidla N1 a N2
  • 30 %: Podíl z celkové kupní ceny
  • Cíl: Elektrofikace komerční dopravy

Geografické omezení na městské oblasti

Na rozdíl od předchozích programů jsou nové dotace geograficky omezeny na takzvané "funkční městské oblasti" - města s více než 50 000 obyvateli a jejich dojížďková území. Toto zaměření odráží snahu vlády koncentrovat podporu elektromobility tam, kde má největší potenciál ke zlepšení kvality ovzduší a snížení městského znečištění.

Financování z evropských fondů obnovy

Dotace jsou financovány z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti (PNRR), které původně směřovaly na výstavbu nabíjecích stanic. Po neúspěchu tohoto programu italská vláda přesměrovala prostředky na přímou podporu nákupu elektroaut. Program má ambiciózní cíl dosáhnout nejméně 39 000 nových registrací elektroaut do 30. června 2026.

Kontext evropského trhu elektroaut

Italská iniciativa přichází v době, kdy prodeje elektroaut v Evropě stagnují kvůli vysokým cenám a nedostatečné infrastruktuře. Zatímco některé země jako Německo neočekávaně ukončily své dotační programy v prosinci 2023, jiné jako Francie své dotace snižují. Itálie se tak řadí mezi země, které v roce 2025 dotace pro elektroauta posilují.

Srpen 2025

Schválení nového programu
Ministerstvo MASE přijalo prováděcí vyhlášku s objemem 597 milionů eur z fondů PNRR.

Září 2025

Spuštění online platformy
Očekává se zahájení provozu digitální platformy vyvinuté společností Sogei pro přijímání žádostí.

Do června 2026

Cílové období programu
Program má za cíl podpořit nákup nejméně 39 000 nových elektroaut do ukončení v červnu 2026.

Technické podmínky a proces žádání

Program je výhradně zaměřen na 100% elektrická vozidla - hybridní a plug-in hybridní vozidla nejsou podporována. Žádosti budou podávány prostřednictvím specializované online platformy vyvinuté společností Sogei, přičemž dotace bude poskytována formou přímé slevy při nákupu u autorizovaných prodejců.

Způsob fungování dotačního systému

Systém bude fungovat podobně jako předchozí italské dotační programy - zákazníci se obrátí na autorizované prodejce, kteří za ně celý proces vyřídí. Prodejce poskytne slevu přímo při nákupu a následně si dotaci nárokuje prostřednictvím státní platformy. Tento model se osvědčil při dřívějších programech Ecobonus.

Očekávané dopady na italský automobilový trh

Itálie má jeden z nejstarších vozových parků v Evropě a podíl elektroaut výrazně zaostává za evropským průměrem. Nový program by měl nejen podpořit prodeje elektroaut, ale také urychlit výměnu nejznečišťujících vozidel v městských oblastech. Experti však upozorňují, že při současném tempu by dosažení milionu elektroaut na italských silnicích trvalo téměř dekádu.

Výhled do budoucna: Program představuje součást širší strategie Itálie směřující k dosažení cílů Evropské unie v oblasti dekarbonizace dopravy a zákazu prodeje nových benzínových a dieselových aut od roku 2035.

 

Zdroje: mase.gov.it, Reuters/MarketScreener

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Itálie
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 11 Srpen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

USA posilují dodavatelský řetězec vzácných zemin pro elektromobily

Americká společnost MP Materials uzavřela strategické partnerství s ministerstvem obrany USA, jehož cílem je vybudovat domácí produkci... >>

Čínské elektromobily posilují v Evropě: Rekordní prodeje BYD a Xpeng

Evropský trh s elektromobily zažívá výrazný nárůst prodejů čínských značek. BYD a Xpeng v první polovině roku 2025 překonaly své... >>

Kde v Evropě se dobíjí nejlevněji? Srovnání cen Superchargerů

Majitelé elektromobilů v Evropě mohou ušetřit až tisíce korun ročně správnou volbou tras pro nabíjení. Exkluzivní analýza cen Tesla... >>

Itálie schválila stavbu nejdelšího visutého mostu světa za 13,5 miliardy eur – spojí Sicílii s pevninou

Po více než 50 letech plánování a několika zrušených pokusech Itálie definitivně schválila stavbu Messinského mostu přes průliv mezi... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Neuberg, GermanyErlensee, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Épinal, FranceÉpinal, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kappel-Grafenhausen, GermanyKappel-Grafenhausen, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Pasching - PlusCity, AustriaPasching, Austria
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Dié-des-Vosges, FranceSaint-Dié-des-Vosges, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Aosta, Italy - off highwayPollein, Italy
6 míst • 150 kW • ne-Tesla
Agde, FranceAgde, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Serravalle Scrivia, ItalySerravalle Scrivia, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers South, DenmarkRanders, Denmark
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barberino di Mugello, ItalyBarberino di Mugello FI, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.