Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak obejít evropská cla na čínské elektromobily? GAC to zkouší přes Rakousko

GAC Aion V | zdroj: gacgroup.com
Foto: GAC Aion V | zdroj: gacgroup.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 27 Listopad, 2025
Čínský výrobce GAC se stává další asijskou automobilkou, která začíná vyrábět elektrická vozidla přímo na evropské půdě. Sériová výroba modelu Aion V byla zahájena v závodě kanadsko-amerického kontraktního výrobce Magna Steyr v rakouském Grazu. Krok má pomoci obejít vysoká evropská cla na čínské elektromobily a zajistit cenovou konkurenceschopnost.

Spolupráce dvou gigantů

Partnerství mezi GAC a společností Magna bylo oficiálně oznámeno 21. listopadu 2025. Pro GAC Group, který se třináct let po sobě řadí mezi Fortune Global 500, představuje tento krok zásadní milník v evropské expanzi.

"Evropa je klíčovým trhem v globálním rozvoji GAC," uvedl Wei Haigang, prezident GAC International. "Partnerství s Magna nám umožňuje přinést evropským zákazníkům lokálně vyráběná elektromobily, která reflektují hodnoty GAC v oblasti chytré technologie, udržitelnosti a řemeslného zpracování."

Proč právě Graz?

Závod Magna Steyr v Grazu je největším kontraktním výrobcem automobilů na světě s roční kapacitou přibližně 200 000 vozidel. Za svou historii vyrobil více než čtyři miliony vozidel pro dvanáct různých výrobců.

Hlavní výhodou grazského závodu je flexibilita výrobních linek. Dokáže na stejných linkách vyrábět vozidla se spalovacími motory, hybridy i čistě elektrické vozy. V současnosti zde vznikají mimo jiné Mercedes-Benz G-Class, BMW Z4 nebo Toyota GR Supra. Od září 2025 se zde také vyrábějí elektromobily Xpeng G6 a G9, což z GAC dělá druhou čínskou značku využívající služeb Magna v Evropě.

Roland Prettner, prezident divize Magna Complete Vehicles, k tomu dodal: "Tato spolupráce odráží důvěru, kterou výrobci vozidel vkládají do odborných znalostí Magna. Náš závod v Grazu poskytuje flexibilitu a kapacitu, která umožňuje výrobcům jako GAC efektivně a s jistotou lokalizovat výrobu."

SKD montáž jako cesta kolem cel

GAC využívá takzvanou SKD montáž (Semi-Knocked-Down). Vozidla se částečně demontují v Číně, velké podsestvy jako karoserie, pohonná jednotka, baterie a moduly interiéru se přepraví do Rakouska, kde se znovu smontují do kompletního vozidla. Díky tomu je vozidlo klasifikováno jako evropský produkt a vyhne se dodatečným clům.

Evropská unie totiž od října 2024 uvalila na čínské elektromobily vyrovnávací cla v rozmezí 17 až 35,3 procenta navíc k standardním 10 procentům. Tato opatření mají kompenzovat státní dotace, které čínští výrobci podle EU dostávají.

Co nabízí Aion V?

Elektrické SUV Aion V je středně velký crossover s délkou 4,6 metru a rozvorem 2 775 milimetrů. Startovní cena v Evropě činí 35 990 eur, což je přibližně 910 000 korun bez daní. V porovnání s Čínou je to 2,7násobek tamní ceny, ale stále výrazně méně než konkurenční Tesla Model Y, která v Německu začína na 39 990 eurech.

Pro evropský trh je Aion V k dispozici s baterií o kapacitě 75,3 kWh, která nabízí dojezd 510 kilometrů podle WLTP. Elektromotor na přední nápravě má výkon 150 kW (204 koní) a točivý moment 210 Nm. Nabíjení z 10 na 80 procent trvá při rychlonabíjení 24 minut.

Model získal pět hvězd v crash testu Euro NCAP, což potvrzuje vysokou úroveň bezpečnosti. Standardní výbava zahrnuje panoramatickou střechu, vyhřívané a ventilované sedadly, tepelné čerpadlo, LED osvětlení i 14,6palcový dotykový displej s podporou Apple CarPlay a Android Auto.

Ambiciózní plány pro Evropu

GAC zatím uvedlo Aion V na trhy ve Finsku, Polsku a Portugalsku. Postupně plánuje expanzi do dalších evropských zemí s cílem pokrýt celý evropský trh do roku 2028.

Wei Haigang v rozhovoru pro americký CNBC uvedl konkrétní prodejní cíle: 3 000 vozidel ještě letos, 15 000 jednotek v prvním plném roce prodejů v roce 2026 a až 50 000 vozidel GAC ročně do roku 2027.

Pro podporu prodeje GAC otevřelo distribuční centrum náhradních dílů v Nizozemsku a vytváří lokální technickou podporu a servisní týmy. Společnost uzavírá partnerství s evropskými dealerskými skupinami a již zajistila desítky prodejních míst.

Magna hledá nové zakázky

Pro Magna Steyr představují zakázky od čínských výrobců životně důležitý příliv práce. Výroba v Grazu totiž v posledních letech klesá – zatímco v roce 2023 zde vzniklo více než 105 000 vozidel, v roce 2024 to bylo jen 71 900 aut.

Jaguar zde již ukončil výrobu modelu I-Pace a smlouvy s BMW a Toyotou vyprší v roce 2026. Společnost Fisker, která plánovala nechat v Grazu vyrábět SUV Ocean, zkrachovala a 500 zaměstnanců muselo být propuštěno. Zakázka od Ineos na výrobu elektrického off-roadu Fusilier byla zrušena ještě před zahájením výroby.

Čínské značky tak Magna pomáhají vyplnit volné výrobní kapacity a udržet zaměstnanost. Xpeng a nyní GAC nejsou pravděpodobně poslední asijští výrobci, kteří využijí služeb rakouského závodu.

Wider čínská strategie v Evropě

GAC není jediným čínským výrobcem, který se snaží etablovat v Evropě prostřednictvím lokální výroby. BYD pracuje na vlastní továrně v Maďarsku, která by měla být dokončena koncem roku 2025. Leapmotor, joint venture se Stellantisem, plánuje výrobu elektrického crossoveru ve Španělsku od příštího roku. XPENG bude také vyrábět v rakouské továrně Magna Steyr, podobně jako GAC.

Všechny tyto kroky jsou reakcí na obchodní napětí mezi EU a Čínou. Import čínských elektromobilů do EU vzrostl mezi lety 2020 a 2023 o více než 1 600 procent. V roce 2023 EU importovala čínské bateriové elektromobily v hodnotě téměř 11 miliard eur, což představovalo 49 procent všech dovezených elektromobilů.

Evropská komise došla k závěru, že čínští výrobci těží z neférových státních dotací včetně levnějších pozemků, výhodných půjček a podpory klíčovým dodavatelům jako oceláři. Průměrná cena čínského elektromobilu dovezeného do EU byla v roce 2023 o 32 procent nižší než u vozů z jiných zemí mimo EU.

Budoucnost evropského automobilového průmyslu

Příchod čínských značek do Evropy vyvolává obavy tradičních výrobců. Evropská komise odhaduje, že podíl čínských značek na trhu EU vzrostl z méně než 1 procenta v roce 2019 na 8 procent v roce 2023 a mohl by dosáhnout 15 procent v roce 2025.

Němečtí výrobci, kteří mají silné vazby na čínský trh, se postavili proti clům. Naopak francouzský prezident Emmanuel Macron podpořil Komisi s argumentem, že průmyslová podpora čínských výrobců by mohla ohrozit snahy o zachování výrobní základny v Evropě.

Lokální výroba čínských značek v Evropě představuje kompromisní řešení – přináší investice a pracovní místa, ale zároveň zvyšuje konkurenční tlak na evropské automobilky. Pro spotřebitele to znamená větší výběr a často i nižší ceny, což může urychlit přechod k elektromobilitě.

GAC nyní očekává, že spolupráce s Magna pomůže značce překonat počáteční nedůvěru vůči neznámému jménu. Model Aion V má totiž solidní technické parametry, pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti a atraktivní cenu. Pokud se GAC podaří vybudovat funkční servisní síť a získat důvěru zákazníků, může se stát dalším úspěšným příběhem čínské automobilky v Evropě.

Štítky

  • EV novinky
  • GAC
  • Elektromobilita
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

FSD - ilustrační foto

Tesla Robotaxi se otevírá veřejnosti, FSD míří k masovému přijetí
Tesla zpřístupnila Robotaxi veřejnosti v Austinu a Bay Area, což je klíčový milník autonomního řízení. Uživatelé iPhonů mohou nově využít samořídící vozy. Analytici současně předpovídají skokový nárůs...

Kia EV 5 | kia-express.cz

Jak bezpečná je Kia EV5 pro děti? Euro NCAP testovala 23 aut, odpověď překvapí
Korejské elektrické SUV prošlo nejpřísnějšími bezpečnostními testy v Evropě a ukázalo, kde má skutečně silné stránky. V ochraně dětských pasažérů dosáhlo 85 procent, což je více než v kategorii dospěl...

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ

Z nuly na milion za 11 let: Xpeng ukazuje, jak rychle dokáže růst čínský elektromobil
Čínská automobilka Xpeng oznámila 21. listopadu významný milník – z výrobní linky sjel milion tý elektromobil. Tempo růstu firmy ukazuje sílu čínského automotive průmyslu: zatímco cesta k prvním 500 0...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut

Samsung SDI spojuje síly s BMW a americkou Solid Power na validaci solid-state baterií. Sulfidová technologie slibuje 500 Wh/kg, dojezd přes 960... >>

Neskutečný dojezd, ale reálný test: Plně naložená Kia PV5 Cargo ujela 693 km a zapsala se do Guinnessovy knihy

Značka Kia se postarala o zápis do historie, který mění pohled na reálnou použitelnost elektrických dodávek. Její první specializovaný... >>

Test XPENG G6: Když teenager pochválí auto dobrovolně, stalo se něco výjimečného

Sedm dní, téměř 600 kilometrů a překvapivé zjištění: čínský elektromobil XPENG G6 nabízí relativně nízkou spotřebu 14 kWh/100 km... >>

Tesla vybírá Prahu: Autonomní řízení dorazí do Česka dřív, než čekáte

Praha se právě dostala na mapu Tesly. Americký výrobce elektromobilů otevřel v české metropoli pozici pro testování pokročilého systému... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Lagord, FranceLagord, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Györ, HungaryGyőrújbarát, Hungary
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Roye, FranceRoye, France
32 míst • 250 kW • ne-Tesla
Porto-Vecchio, FrancePorto-Vecchio, France
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.