A dnes ještě jednou k bateriím. Pokud dnes usednete do běžného elektromobilu střední třídy s baterií o kapacitě 75 kWh, obvykle můžete počítat s dojezdem kolem 400 až 500 kilometrů. Co kdyby ale stejný vůz mohl ujet až 600 nebo 700 kilometrů, aniž by se změnila velikost baterie nebo chemické složení článků? Přesně to slibuje nová technologie od společnosti 24M Technologies z Massachusetts.
Méně kovu, více energie
Jádrem inovace je koncept nazvaný ETOP (Electrode-to-Pack), tedy přímé zapojení elektrod do celé baterie. Zatímco dnešní baterie jsou konstruovány jako složité vícevrstvé struktury – jednotlivé články jsou zabaleny do pouzder, ty jsou seskupeny do modulů a teprve ty tvoří kompletní baterii – ETOP tento postup zcela mění.
Každá elektroda je zabalena do tenkého polymerového filmu a přímo integrována do baterie. Tím odpadá potřeba těžkých kovových pouzder, plastových nosných konstrukcí a dalších podpůrných materiálů, které sice nesou název baterie, ale elektřinu neukládají. Podle 24M Technologies zabírají tyto neaktivní části v současných bateriích 40 až 70 procent objemu. S technologií ETOP může být až 80 procent objemu baterie tvořeno aktivním materiálem.
Větší flexibilita pro výrobce
Důležitým aspektem technologie ETOP je, že nemění chemické složení baterií. To znamená, že ji lze použít s již osvědčenými a bezpečnými typy článků – ať už jde o lithium-železo-fosfátové (LFP), nikl-mangan-kobaltové (NMC), nikl-kobalt-hliníkové (NCA) nebo dokonce sodíkové baterie.
Automobilky tak dostanou do rukou zajímavou volbu: buď nabídnout zákazníkům výrazně delší dojezd při zachování stávající velikosti a ceny baterie, nebo použít levnější chemii článků a přitom zachovat současný dojezd, což povede ke snížení celkové ceny vozu.
Praktický příklad: baterie s kapacitou 75 kWh používající NMC chemii by mohla být rozšířena na více než 100 kWh ve stejném prostoru, což představuje nárůst dojezdu o 33 až 50 procent. Alternativně by výrobce mohl nahradit dražší NMC levnějšími LFP články a přitom udržet stejný dojezd jako dosud.
Výhody pro výrobce i bezpečnost
Technologie ETOP přináší benefity i na straně výroby. Protože jsou elektrody zabaleny jednotlivě, není nutné dodržovat tak přísné výrobní tolerance jako u tradičních baterií. To zvyšuje výtěžnost výroby a snižuje počet zmetků. Zároveň klesají investiční náklady, protože není potřeba tak přesné a drahé výrobní zařízení.
Další výhodou je vyšší flexibilita v designu. Zabalené elektrody lze tvarovat téměř libovolně – ať už do oválných, šestiúhelníkových nebo zcela nepravidelných tvarů. To umožňuje lépe využít dostupný prostor ve voze, například v místech, která jsou dnes nevyužitá kvůli tvarové tuhosti konvenčních baterií. Výsledkem může být nižší podlaha, více místa pro nohy cestujících nebo větší zavazadlový prostor.
Kdy se technologie objeví v autosalónech?
Společnost 24M Technologies, která vznikla jako spin-off z laboratoří MIT, pracuje na technologii ETOP již od roku 2023, kdy ji poprvé představila na výstavě Japan Mobility Show. Nyní, v září 2025, jsou hotové první prototypy, které budou v následujících měsících předány nejmenovamému přednímu výrobci automobilů k testování.
Podle vyjádření společnosti by první sériová výroba mohla začít již v roce 2027, přičemž první komerční vozidla vybavená bateriemi ETOP by mohla být na silnicích dostupná po roce 2028. Tento harmonogram je samozřejmě závislý na interních testech automobilek a jejich rozhodnutích o nasazení technologie.
24M Technologies zdůrazňuje, že systém ETOP nevyžaduje zcela nové výrobní linky. Díky relativní podobnosti s dnešními bateriemi stačí „skromné kapitálové investice", což by mělo usnadnit přijetí technologie výrobci. Společnost tvrdí, že je technologie připravena k rychlému a nákladově efektivnímu začlenění do stávajících výrobních procesů.
Otázky, které zůstávají
I přes slibné parametry je třeba připomenout, že veškeré údaje pocházejí zatím od samotné společnosti 24M Technologies a vychází z laboratorních testů. Nezávislé studie od odborníků na baterie zatím k dispozici nejsou. Cesta od slibných laboratorních výsledků k masové výrobě bývá obvykle dlouhá a plná překážek.
Zůstává také otázka dlouhodobé životnosti a chování baterií za různých podmínek, včetně extrémních teplot. Kromě toho bude zajímavé sledovat, jak rychle a v jakém rozsahu se automobilky rozhodnou technologii přijmout.
Každopádně jde o zajímavý přístup, který ukazuje, že prostor pro zlepšení elektromobilů nemusí ležet pouze v nových chemických sloučeninách, ale také v chytřejším využití dostupného prostoru a redukci zbytečných materiálů. Pokud 24M Technologies dokáže své sliby naplnit, mohli bychom být svědky významného posunu v dostupnosti a praktičnosti elektrických vozidel.
Zdroj: autocar.co.uk, motortrend.com, 24-m.com