Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Německo vrací dotace na elektromobily. Ale ne pro všechny

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Říjen, 2025
Německá vláda připravuje od ledna 2026 nový dotační program na elektromobily s podporou až 4 000 eur. Na rozdíl od předchozího programu Umweltbonus však dotace nebude dostupná všem zájemcům – poprvé bude striktně vázána na výši příjmu kupujících. Zásadní novinkou je také možnost dotace na ojeté elektromobily.

Nová dotace s příjmovým limitem

Německá koalice CDU/CSU a SPD se dohodla na dotačním programu, který má od 1. ledna 2026 podpořit nákup čistě elektrických vozidel. Nakonec je situace lehce odlišná, oproti dřívějším předpokladům. Dotace až 4 000 eur bude dostupná pouze pro domácnosti s ročním příjmem do 45 000 eur brutto, což odpovídá přibližně 3 750 eurům měsíčně. 

Program se zaměřuje na dotované vozidlo s netto cenou do 45 000 eur, což odpovídá brutto ceně přibližně 53 550 eur včetně DPH. Žádosti budou podávány přes Federální úřad pro hospodářství a export (BAFA) a bonus bude vyplacen zpětně po registraci vozidla.

Poprvé i dotace na ojeté elektromobily

Zásadní změnou oproti předchozímu programu Umweltbonus, který skončil v prosinci 2023, je možnost čerpání dotace i na ojeté elektromobily. Jde o historickou novinku v německém systému podpory elektromobility, která má zpřístupnit elektrickou mobilitu širšímu spektru obyvatel s nižšími příjmy.

Plug-in hybridy zůstávají ze systému podpory vyloučeny – dotace je určena pouze pro čistě bateriová elektrická vozidla (BEV).

Rozpočet a financování

Na program je vyčleněno celkem 3 miliardy eur do roku 2029, které pocházejí z Klimasociálního fondu EU a z německého Klimatického a transformačního fondu (KTF). Roční rozpočet má činit přibližně 750 milionů eur.

Podle vicekancléře a ministra financí Larse Klingbeila se tento program liší od předchozího univerzálního přístupu právě cíleným zaměřením na domácnosti, které mají při přechodu na elektromobilitu největší finanční bariéry.

Které modely budou dotovány?

Do cenového limitu 45 000 eur netto (53 550 eur brutto) spadají například:

  • Tesla Model 3 RWD – při splnění cenové podmínky
  • Tesla Model Y Standard Range – při splnění cenové podmínky
  • Volkswagen ID.3 – základní verze
  • Volkswagen ID.4 – vybrané konfigurace
  • Škoda Enyaq – základní verze
  • Cupra Born

Konečný výčet způsobilých vozidel zveřejní BAFA až po schválení legislativy.

Další daňové úlevy

Kromě kupní dotace pokračuje prodloužení osvobození od silniční daně pro čistě elektrická vozidla až do roku 2035. Toto opatření se má vztahovat na vozy registrované poprvé do 31. prosince 2030. Původně mělo osvobození skončit již 1. ledna 2026.

Pro firemní vozy zůstávají v platnosti zvýhodněné sazby daně z příjmu při soukromém užívání – pouze 0,25 % z brutto ceny za měsíc pro vozy do 95 000 eur.

Co ještě není jasné

Program zatím prošel pouze politickou dohodou v rámci koalice, nikoliv legislativním schválením. Přesné detaily jako formuláře, proces podávání žádostí a případné další podmínky budou zveřejněny koncem roku 2025.

Není také jasné, zda bude možné kombinovat tuto dotaci s případnými regionálními podporami jednotlivých spolkových zemí.

Kontext: propad německého trhu

Náhlé ukončení programu Umweltbonus v prosinci 2023 mělo na německý trh s elektromobily výrazný dopad. V roce 2024 prodeje bateriových elektromobilů klesly o 27,4 % na 380 609 vozů, podíl na trhu se propadl z 18,4 % na 13,5 %.

První polovina roku 2025 však přinesla oživení – prodeje vzrostly o 35,1 % na 248 726 vozů s podílem 18,4 % na trhu. Německý svaz automobilového průmyslu VDA očekává pro celý rok 2025 nárůst o 75 % na 666 000 elektrických vozidel.

Shrnutí

Nový německý dotační program představuje pragmatické řešení zaměřené na sociální spravedlnost při přechodu na elektrickou mobilitu. Na rozdíl od univerzálního předchozího programu cílí na ty, kteří by si elektromobil jinak nemohli dovolit. Historická podpora ojetých vozidel navíc otevírá elektromobilitu širšímu spektru obyvatel.

Pro úspěch programu bude klíčová dostupnost cenově přístupných modelů na trhu a stabilní nabíjecí infrastruktura. Zda program skutečně nastartuje německý trh, ukáže rok 2026. 

Zdroj: auto-motor-und-sport.de, cleanthinking.de, adac.de, europa.eu

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Salón elektromobilů 2025 míří do Ostravy: Vše, co potřebujete vědět

Chcete si zdarma vyzkoušet nejnovější elektrické vozy jako Škoda Elroq, Kia EV3 nebo Tesla Model Y? Od 19. do 21. září máte jedinečnou... >>

Hra o cla rozhodla. Stellantis s Leapmotor opouští Polsko, novým výrobním centrem bude Španělsko

Strategické partnerství mezi čínskou automobilkou Leapmotor a gigantem Stellantis nabírá jasnější obrysy. Po krátké výrobní epizodě v... >>

Nio strhlo lavinu zájmu. Nové ES8 eviduje 100 000 objednávek, potvrzují bankéři

Čínská automobilka Nio zasáhla jackpot. Podle čerstvé analýzy Deutsche Bank nasbírala její nová vlajková loď, model ES8, ohromujících... >>

Tesla boří mýty. Model Y je v Česku pod milion, odstartuje cenovou válku?

Pro české motoristy začínají zlaté časy, pro automobilky naopak horké chvíle. Tesla v Česku odpálila cenovou bombu v podobě Modelu Y... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Melide, SwitzerlandMelide, Switzerland
10 míst • 125 kW • ne-Tesla
Vestec, Czech RepublicVestec U Prahy, Czech Republic
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krško, SloveniaKrškem, Slovenia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Béziers, FranceVilleneuve-lès-Béziers, France
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo - Sentrum P-hus, NorwayOslo, Norway
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.