Nissan čelí narůstajícímu problému s bateriemi druhé generace modelu Leaf. V USA americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA eviduje dvě svolávací akce pokrývající téměř 43 000 elektromobilů z modelových let 2019 až 2022. Všechny postižené vozy mají potenciálně nebezpečné vysokonapěťové baterie, které mohou vzplanout při použití rychlonabíjecí stanice.
Dvě vlny svolávacích akcí
První svolávací akce z října 2024 zahrnula 23 887 vozů Leaf z let 2019 a 2020. O rok později, v říjnu 2025, Nissan rozšířil svolávací akci o dalších 19 077 vozů vyrobených mezi 15. červnem 2021 a 23. květnem 2023. Postiženy jsou jak vozy se standardní 40kWh baterií, tak s větší 62kWh verzí.
Společnost odhaduje, že skutečnou vadu má pouze 1 % postižených vozidel. To však neznamená úlevu pro majitele ostatních - bez možnosti identifikovat konkrétní postižené vozy musí varování respektovat všichni.
Technický problém: lithiové usazeniny v článcích
Podle dokumentů NHTSA mohou vysokonapěťové lithium-iontové baterie postižených vozidel vytvářet nadměrné lithiové usazeniny uvnitř svých článků, což zvyšuje elektrický odpor a může způsobit kolísání stavu nabití. Při použití rychlonabíječky DC (Level 3) může zvýšený odpor v článcích generovat velké množství tepla.
Pokud rychlé nabíjení pokračuje, baterie může vzplanout. Vozy využívají starší standard CHAdeMO pro rychlé nabíjení, který je sice v USA méně rozšířený než novější CCS nebo NACS, ale stále dostupný na mnoha nabíjecích stanicích.
AESC: Od Nissanu k čínské Envision
Postižené baterie vyrobila společnost AESC v závodě ve Smyrně v Tennessee. AESC (Automotive Energy Supply Corporation) byla založena v roce 2007 jako společný podnik mezi Nissanem, NEC Corporation a NEC Tokin. Původně měla za cíl vyrábět baterie výhradně pro elektromobily Nissan.
V srpnu 2018 Nissan prodal svůj podíl v AESC čínské skupině Envision Group, přičemž si ponechal 25% menšinový podíl. AESC podle vlastních údajů dodala baterie pro více než 800 000 elektromobilů a dlouhou dobu se pyšnila bezchybným bezpečnostním záznamem.
Závod ve Smyrně zásoboval bateriemi Nissan Leaf od roku 2012, v roce 2025 byl přestavěn na výrobu bateriových systémů pro skladování energie. To nepřímo potvrzuje, že Nissan se s AESC rozchází - podle únorových zpráv z roku 2025 plánuje Nissan od roku 2028 využívat baterie od jiného dodavatele, pravděpodobně jihokorejské společnosti SK On.
Oprava se stále odkládá
Největším problémem pro majitele je absence řešení. Podle oficiálních dokumentů NHTSA byli majitelé původně informováni, že oprava bude k dispozici v listopadu 2024. Termín byl později posunut na jaro 2025, poté na třetí čtvrtletí 2025. Oprava stále není dostupná.
Mluvčí Nissanu Jannelle Grigsby sdělila, že softwarové řešení umožní postiženým zákazníkům obnovit rychlé nabíjení Level 3 a že finální přípravy k nasazení probíhají. Konkrétní termín však nebyl stanoven.
Podle březnových diskusí na fóru majitelů Leafu měli někteří kanadští majitelé informaci, že oprava má být dostupná před červnem 2025. V říjnu 2025 byla dokonce podána hromadná žaloba v Kalifornii a Oregonu, která tvrdí, že svolávací akce Nissanu nepomáhá majitelům a že po roce stále čekají na opravu.
Co mají dělat majitelé?
Do doby, než bude oprava dostupná, mají postižení majitelé Leafu zcela upustit od používání rychlonabíječek DC a spoléhat se výhradně na pomalejší nabíjení Level 1 nebo Level 2. Pro vozy s dojezdem kolem 240 km to může znamenat výrazné omezení použitelnosti, zvláště při delších cestách.
Nissan nabízí majitelům vozů mimo záruku instrukce k možné náhradě v oznámení pro majitele. Někteří kanadští majitelé podle fóra dokázali získat od dealerů bezplatné zapůjčení náhradního vozu nebo pronájem pro delší cesty.
A co Evropa?
Evropští majitelé Nissanu Leaf sledují situaci s obavami. Na internetových fórech se objevují spekulace, že evropské a americké modely Leaf jsou technicky velmi podobné, ale v evropských databázích zatím není evidována žádná svolávací akce.
AESC provozuje v Evropě závod v Sunderlandu ve Velké Británii, který od roku 2012 vyráběl baterie pro tamní výrobu modelu Leaf. Není jasné, zda baterie z tohoto závodu trpí stejným problémem jako jejich americké protějšky.
Někteří uživatelé na fórech poukazují na to, že svolávací akce týkající se adaptivního tempomatu začala v USA a později přišla i do Evropy. Zda se stejný scénář opakuje i u problému s bateriemi, ukáží následující měsíce.
Žaloby a finanční tlak
Hromadná žaloba podaná v říjnu 2025 obviňuje Nissan, že o problému s bateriemi věděl ještě před zahájením prodeje vozů, ale závadu zatajil. Žaloba tvrdí, že Nissan Leaf trpí od začátku problémy s baterií a nabíjením, mimo jiné kvůli absenci aktivního tepelného managementu baterie.
Nissan jako firma čelí výrazným finančním problémům. Společnost pracuje na úsporném plánu v hodnotě 3,4 miliardy dolarů po čtvrtletní ztrátě 535 milionů dolarů, což je první ztráta za čtyři roky. Dlouhé odklady opravy vzbuzují spekulace, zda Nissan záměrně čeká, aby s klesající hodnotou vozů klesly i případné náklady na jejich výkup.
Budoucnost modelu Leaf
Nissan oznámil příchod třetí generace modelu Leaf na rok 2026 s cenou začínající na 29 990 dolarech - cca. 620 000 Kč, dojezdem zhruba 430 km, resp. až 620 km s větší baterii a v USA konektorem NACS pro přístup k síti Tesla Supercharger. Nový model slibuje řešení největších problémů odcházející generace.
Otázkou zůstává, jak současné problémy se svolávacími akcemi ovlivní důvěru zákazníků v značku. Model Leaf byl průkopníkem dostupné elektromobility - v USA se ve třetím čtvrtletí prodalo pouze 4 514 kusů, což odráží jak stáří modelu, tak potíže, kterým značka čelí.
Pro české majitele Nissanu Leaf zůstává nejlepším řešením sledovat oficiální komunikaci výrobce a v případě pochybností kontaktovat autorizovaný servis. Dokud nebude v Evropě oficiálně vyhlášena svolávací akce, není důvod k panice - ale ostražitost je na místě.
Zdroje: insideevs.com, mynissanleaf.com, wikipedia.org