Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Nissan Leaf: 43 000 elektromobilů s rizikem požáru a stále bez řešení

Nissan Leaf
Foto: Nissan Leaf
Fotka autora Miriam
Miriam 7 Říjen, 2025
Téměř 43 000 vozů Nissan Leaf v USA nesmí využívat rychlonabíječky kvůli riziku požáru baterie. Japonský výrobce opakovaně odkládá termín dodání opravy a majitelé čelí vážným omezením při používání svých elektromobilů. Evropa zatím mlčí, přestože podobné vozy jezdí i na našich silnicích.

Nissan čelí narůstajícímu problému s bateriemi druhé generace modelu Leaf. V USA americký úřad pro bezpečnost silničního provozu NHTSA eviduje dvě svolávací akce pokrývající téměř 43 000 elektromobilů z modelových let 2019 až 2022. Všechny postižené vozy mají potenciálně nebezpečné vysokonapěťové baterie, které mohou vzplanout při použití rychlonabíjecí stanice.

Dvě vlny svolávacích akcí

První svolávací akce z října 2024 zahrnula 23 887 vozů Leaf z let 2019 a 2020. O rok později, v říjnu 2025, Nissan rozšířil svolávací akci o dalších 19 077 vozů vyrobených mezi 15. červnem 2021 a 23. květnem 2023. Postiženy jsou jak vozy se standardní 40kWh baterií, tak s větší 62kWh verzí.

Společnost odhaduje, že skutečnou vadu má pouze 1 % postižených vozidel. To však neznamená úlevu pro majitele ostatních - bez možnosti identifikovat konkrétní postižené vozy musí varování respektovat všichni.

Technický problém: lithiové usazeniny v článcích

Podle dokumentů NHTSA mohou vysokonapěťové lithium-iontové baterie postižených vozidel vytvářet nadměrné lithiové usazeniny uvnitř svých článků, což zvyšuje elektrický odpor a může způsobit kolísání stavu nabití. Při použití rychlonabíječky DC (Level 3) může zvýšený odpor v článcích generovat velké množství tepla.

Pokud rychlé nabíjení pokračuje, baterie může vzplanout. Vozy využívají starší standard CHAdeMO pro rychlé nabíjení, který je sice v USA méně rozšířený než novější CCS nebo NACS, ale stále dostupný na mnoha nabíjecích stanicích.

AESC: Od Nissanu k čínské Envision

Postižené baterie vyrobila společnost AESC v závodě ve Smyrně v Tennessee. AESC (Automotive Energy Supply Corporation) byla založena v roce 2007 jako společný podnik mezi Nissanem, NEC Corporation a NEC Tokin. Původně měla za cíl vyrábět baterie výhradně pro elektromobily Nissan.

V srpnu 2018 Nissan prodal svůj podíl v AESC čínské skupině Envision Group, přičemž si ponechal 25% menšinový podíl. AESC podle vlastních údajů dodala baterie pro více než 800 000 elektromobilů a dlouhou dobu se pyšnila bezchybným bezpečnostním záznamem.

Závod ve Smyrně zásoboval bateriemi Nissan Leaf od roku 2012, v roce 2025 byl přestavěn na výrobu bateriových systémů pro skladování energie. To nepřímo potvrzuje, že Nissan se s AESC rozchází - podle únorových zpráv z roku 2025 plánuje Nissan od roku 2028 využívat baterie od jiného dodavatele, pravděpodobně jihokorejské společnosti SK On.

Oprava se stále odkládá

Největším problémem pro majitele je absence řešení. Podle oficiálních dokumentů NHTSA byli majitelé původně informováni, že oprava bude k dispozici v listopadu 2024. Termín byl později posunut na jaro 2025, poté na třetí čtvrtletí 2025. Oprava stále není dostupná.

Mluvčí Nissanu Jannelle Grigsby sdělila, že softwarové řešení umožní postiženým zákazníkům obnovit rychlé nabíjení Level 3 a že finální přípravy k nasazení probíhají. Konkrétní termín však nebyl stanoven.

Podle březnových diskusí na fóru majitelů Leafu měli někteří kanadští majitelé informaci, že oprava má být dostupná před červnem 2025. V říjnu 2025 byla dokonce podána hromadná žaloba v Kalifornii a Oregonu, která tvrdí, že svolávací akce Nissanu nepomáhá majitelům a že po roce stále čekají na opravu.

Co mají dělat majitelé?

Do doby, než bude oprava dostupná, mají postižení majitelé Leafu zcela upustit od používání rychlonabíječek DC a spoléhat se výhradně na pomalejší nabíjení Level 1 nebo Level 2. Pro vozy s dojezdem kolem 240 km to může znamenat výrazné omezení použitelnosti, zvláště při delších cestách.

Nissan nabízí majitelům vozů mimo záruku instrukce k možné náhradě v oznámení pro majitele. Někteří kanadští majitelé podle fóra dokázali získat od dealerů bezplatné zapůjčení náhradního vozu nebo pronájem pro delší cesty.

A co Evropa?

Evropští majitelé Nissanu Leaf sledují situaci s obavami. Na internetových fórech se objevují spekulace, že evropské a americké modely Leaf jsou technicky velmi podobné, ale v evropských databázích zatím není evidována žádná svolávací akce.

AESC provozuje v Evropě závod v Sunderlandu ve Velké Británii, který od roku 2012 vyráběl baterie pro tamní výrobu modelu Leaf. Není jasné, zda baterie z tohoto závodu trpí stejným problémem jako jejich americké protějšky.

Někteří uživatelé na fórech poukazují na to, že svolávací akce týkající se adaptivního tempomatu začala v USA a později přišla i do Evropy. Zda se stejný scénář opakuje i u problému s bateriemi, ukáží následující měsíce.

Žaloby a finanční tlak

Hromadná žaloba podaná v říjnu 2025 obviňuje Nissan, že o problému s bateriemi věděl ještě před zahájením prodeje vozů, ale závadu zatajil. Žaloba tvrdí, že Nissan Leaf trpí od začátku problémy s baterií a nabíjením, mimo jiné kvůli absenci aktivního tepelného managementu baterie.

Nissan jako firma čelí výrazným finančním problémům. Společnost pracuje na úsporném plánu v hodnotě 3,4 miliardy dolarů po čtvrtletní ztrátě 535 milionů dolarů, což je první ztráta za čtyři roky. Dlouhé odklady opravy vzbuzují spekulace, zda Nissan záměrně čeká, aby s klesající hodnotou vozů klesly i případné náklady na jejich výkup.

Budoucnost modelu Leaf

Nissan oznámil příchod třetí generace modelu Leaf na rok 2026 s cenou začínající na 29 990 dolarech - cca. 620 000 Kč, dojezdem zhruba 430 km, resp. až 620 km s větší baterii a v USA konektorem NACS pro přístup k síti Tesla Supercharger. Nový model slibuje řešení největších problémů odcházející generace.

Otázkou zůstává, jak současné problémy se svolávacími akcemi ovlivní důvěru zákazníků v značku. Model Leaf byl průkopníkem dostupné elektromobility - v USA se ve třetím čtvrtletí prodalo pouze 4 514 kusů, což odráží jak stáří modelu, tak potíže, kterým značka čelí.

Pro české majitele Nissanu Leaf zůstává nejlepším řešením sledovat oficiální komunikaci výrobce a v případě pochybností kontaktovat autorizovaný servis. Dokud nebude v Evropě oficiálně vyhlášena svolávací akce, není důvod k panice - ale ostražitost je na místě.

Zdroje: insideevs.com, mynissanleaf.com, wikipedia.org

Štítky

  • Zahraničí
  • Nissan
  • Elektromobilita
  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

FSD - ilustrační foto

Nio ES6 slaví 300 000 dodávek: Speciální edice přináší prémiovou výbavu za vyšší cenu
Nio představuje speciální edici svého elektrického SUV ES6, "Milestone Edition", u příležitosti blížícího se milníku 300 000 dodaných vozů. Tato prémiová verze nabízí exkluzivní výbavu, včetně 20palco...

BYD | zdroj: byd.com

Ford Puma Gen-E pro rok 2026: Větší dojezd a technologie z vyšších tříd
Ford chystá pro rok 2026 vylepšenou verzi svého elektrického crossoveru Puma Gen-E. Díky novému designu baterie se dojezd WLTP zvýší z dosavadních 376 na více než 400 kilometrů, což výrazně zlepší pou...

Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com

Xiaomi EV poprvé v zisku: Elektromobilita táhne rekordní tržby a dodávky
Čínský technologický gigant Xiaomi dosáhl v podzimním období roku 2025 významného milníku. Jeho inovativní podnikání, v čele s divizí elektromobilů (EV), vykázalo v třetím čtvrtletí vůbec poprvé čtvrt...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě

<div class="highlight-box">Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit... >>

Audi staví v USA elektrické SUV s nečekaným řešením problému dojezdu

Místo továrny za miliardy eur zvolilo Audi pragmatické řešení. Nové SUV pro americký trh postaví společně se značkou Scout v Jižní... >>

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?

Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo... >>

Daním a smrti se nevyhneme. Británie to dokazuje: elektromobily plánuje zdanit od roku 2028

Benjamin Franklin měl pravdu. Britští řidiči elektromobilů se o tom přesvědčí na vlastní kůži – od roku 2028 zaplatí 3 pence za... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Perugia South, ItalyPerugia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sulzbach, GermanySulzbach (Taunus), Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vado Ligure, ItalyVado Ligure (SV), Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vannes, FrancePlescop, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sallent, SpainSallent, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.