Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Stejná velikost, o polovinu delší dojezd. Nové baterie bez grafitu míří k výrobcům aut

Baterie
Foto: Baterie
Fotka autora Miriam
Miriam 15 Prosinec, 2025
Americké firmy Sionic Energy a Group14 Technologies hlásí zásadní posun ve vývoji baterií. Díky nové technologii dokázaly do stejně těžkého článku uložit výrazně více energie. Pro řidiče to znamená jediné: elektromobily by mohly ujet mnohem delší trasu bez nutnosti zvětšovat baterii. Technologie navíc výborně snáší letní vedra a je připravena pro stávající výrobní linky.

Dojezd a životnost baterie – dvě nejčastější obavy zájemců o elektromobilitu. Právě ty se snaží vyřešit nová generace křemíkových baterií, která nyní úspěšně prošla klíčovými testy. Výsledky, které společnosti zveřejnily, naznačují, že éra tradičních grafitových anod se možná chýlí ke konci.

Konec grafitu, nástup čistého křemíku

Většina dnešních elektromobilů používá v bateriích anody z grafitu. Je levný a spolehlivý, ale má své limity v tom, kolik energie dokáže pojmout. Inženýři ze Sionic Energy a Group14 proto grafit zcela odstranili. Místo něj použili kompozitní materiál SCC55™ (silicon-carbon).

Výsledek? Energetická hustota článků vyskočila na 400 Wh/kg. Pro srovnání, dnešní špičkové baterie (například ty v Teslách) se pohybují v rozmezí 270–300 Wh/kg. V praxi to znamená o 50 % více energie ve stejně těžkém balení.

Proč to nešlo dříve? Problém "otékání"

Křemík je teoreticky úžasný materiál – dokáže uložit až 10× více iontů lithia než grafit. Má ale jednu zásadní vadu: při nabíjení zvětšuje svůj objem až o 300 %. To v minulosti vedlo k tomu, že se baterie po pár cyklech doslova roztrhala zevnitř. Nová platforma Rapid Integration Silicon Platform tento problém vyřešila. Články zůstávají stabilní a vydrží přes 1200 cyklů nabíjení.

Baterie, která se nebojí léta

Kromě kapacity se testy zaměřily na další slabinu baterií – teplotní odolnost. Vysoké teploty obvykle urychlují chemickou degradaci článků (tzv. stárnutí baterie). Nová technologie však překvapila stabilitou.

Během náročných testů při teplotě 45 °C si články udržely stabilní cyklování a zachovaly si více než 70 % životnosti ve srovnání s ideální pokojovou teplotou. I při extrémním skladování na 60 °C vykazovaly minimální uvolňování plynů.

„Tyto vlastnosti jsou klíčové pro reálný svět. Zimní podmínky často snižují okamžitý dojezd, ale jsou to právě vysoké letní teploty, které trvale zkracují životnost baterie. Naše řešení tento dopad minimalizuje,“ vyplývá z dat zveřejněných společnostmi.

Žádné nové továrny nejsou potřeba

Možná nejdůležitější zprávou pro automobilový průmysl není jen samotný výkon, ale způsob výroby. Ed Williams, CEO Sionic Energy, zdůraznil, že jejich řešení je tzv. "drop-in".

To znamená, že výrobci baterií nemusí stavět nové speciální továrny nebo nakupovat drahé stroje pro předlitování či externí kompresi. Novou anodu lze zavést do stávajících linek, které dnes chrlí běžné li-ion baterie. To by mohlo zásadně urychlit nasazení této technologie do sériových aut.

Technologie je nyní k dispozici kvalifikovaným výrobcům automobilů a bateriových článků (gigafactories). Vzhledem k tomu, že Group14 má mezi investory i giganty jako je Porsche, lze očekávat, že se s touto technologií v prémiových vozech setkáme v dohledné době.

Zdroj dat: Tisková zpráva Sionic Energy & Group14 Technologies, ChargedEV

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Baterie
  • Technologie
  • Zahraničí

Mohlo by vás zajímat

XPENG G6

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců
První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18 měsíců trvajícího vývoje, který vedl čínský tým. Tento model je...

Ilustrační foto

Německý autoprůmysl čeká na elektromobily: prodeje vzrostou o 30 procent
Německý automobilový průmysl očekává v roce 2026 pouze mírné oživení celkového trhu, ale u elektromobilů počítá s výrazným růstem o 30 procent na 693 tisíc vozů. Celkový trh zůstane pod úrovní roku 20...

Ford Capri | zdroj: fordpresskits.com

Ford a Renault spojují síly: Levné elektromobily v roce 2028?
Dva tradiční evropští výrobci sahají po společném řešení tváří v tvář invazi čínských elektromobilů. Ford a Renault dnes oznámily historické partnerství: dva nové cenově dostupné elektromobily značky ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Leapmotor překročil 500 tisíc prodaných aut a míří na milion v roce 2026

<div class="highlight-box">Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor dosáhl svého původního cíle 500 tisíc prodaných vozů pro rok 2025 již... >>

Google Gemini nahrazuje asistenta v Android Auto ve 250 milionech aut

Google spouští globální nasazení umělé inteligence Gemini do systému Android Auto. Nový AI asistent dokáže překládat zprávy,... >>

Luxusní SUV za cenu Fabie? Exeed ET5 šokuje dojezdem 1 300 km a cenovkou pod půl milionu

Čínské Chery dnes vytáhlo trumf, který může evropské konkurenci zamotat hlavu. Nové prémiové SUV Exeed ET5 maže obavy z nabíjení díky... >>

Konec dotací? Nevadí. Šéf ChargePointu vysvětluje, proč elektromobily zvítězí na plné čáře

Zatímco Bílý dům ruší dotace a vrací se k podpoře spalovacích motorů, byznys vidí realitu jinak. Rick Wilmer otevřeně popisuje, proč... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

(EV OTM) - Cleckheaton, UKCleckheaton, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Montenero di Bisaccia, ItalyMontenero di Bisaccia, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Kleinostheim, GermanyKleinostheim, Germany
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Manchester, UK - SouthStockport, United Kingdom
8 míst • 250 kW
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.