Drak, který žije jen v hlavě
Range anxiety – česky strach z dojezdu – je ten nepříjemný pocit, když koukáte na displej a přemýšlíte, jestli to zvládnete. Jestli náhodou neuvíznete na dálnici jako turista bez roamingu. Jestli nepřijdete pozdě na schůzku, protože budete muset hledat nabíječku.
Problém je, že tenhle strach nemá s realitou skoro nic společného. Podle systematické studie publikované v odborném časopise Transportation Research, která analyzovala 17 vědeckých prací, je range anxiety především psychologický fenomén. Ovlivňují ho faktory jako zkušenosti, sebevědomí, postoj k technologii a – překvapivě – i osobnost řidiče.
Jinak řečeno: Strach je reálný. Důvod ke strachu ne.
České heslo: V klidu počkáme, až to vylepší 🤷♂️
Češi a elektromobily – to je příběh jako z románu „Láska na druhý pohled... možná... jednou". Zatímco zbytek světa pomalu nasedá, my se pořád jen díváme z povzdálí a říkáme: „To je hezké, ale..."
Průzkum agentury Ipsos pro E.ON přinesl tvrdá data: Elektromobil by si jako své další vozidlo pořídila pouhá 4 % Čechů. Pro srovnání – evropský průměr je 13 %, světový 15 %. A co je nejlepší? Jak uvádí denik.cz dokonce i v Saudské Arábii, kde benzín stojí 13 korun za litr, mají o elektromobily větší zájem než my.
Co vlastně Čechy děsí?
- 60 % by se bálo vyrazit s elektromobilem k moři
- 64 % populace nikdy v elektromobilu ani nesedělo
- 29 % odrazuje vyšší pořizovací cena
- Třetina respondentů nedokáže uvést jedinou výhodu
A teď přijde ta pikantní část: Průměrný denní nájezd českého řidiče je 30 až 40 kilometrů. To by zvládl i trabant na elektriku. Moderní elektromobily mají dojezd 300 až 400 km, takže teoreticky můžete jezdit do práce celý týden bez nabíjení. Ale zkuste to vysvětlit člověku, který nikdy v jednom neseděl.
Věda přináší dobrou zprávu: Je to jen fáze 🧪
Tady začíná ta zajímavá část. Vědci z Technické univerzity v Chemnitzu udělali elegantní experiment: Vzali 12 zkušených řidičů elektromobilů (průměr 60 500 km) a 12 naprostých začátečníků. Poslali je na testovací okruh a záměrně vytvořili kritickou situaci – zbývající dojezd menší než vzdálenost k cíli.
Výsledek? Zkušení řidiči měli výrazně nižší stres i v momentě, kdy měli baterii skoro prázdnou. Začátečníci panikařili. Zkušení řidiči si zapnuli rádio.
Ale nejzajímavější data přišla z americké komunity Recurrent Auto, která sledovala tisíce řidičů v čase:
- 1-2 roky PŘED koupí: Vrchol paniky. „Co když..." scénáře všeho druhu
- Při koupi: Úzkost začíná klesat (ale pořád je tam)
- 1-3 roky vlastnictví: Mírný nárůst – první odvážné výlety
- 5+ let vlastnictví: Strach prakticky nulový. Lidé už neřeší
Pro profíky: Norská studie z roku 2025 (1005 řidičů) potvrzuje: Čím víc najedete, tím míň se bojíte. A hlavně – čím snazší máte přístup k nabíjení, tím rychleji strach mizí. Domácí nabíječka = konec nočních můr.
Realita vs. noční můry: Čísla, která překvapí
Zatímco Češi mají noční můry o tom, že uvíznou někde u Znojma, realita je trochu jiná. Testy německého autoklub ADAC ukazují, že moderní elektromobily v roce 2025 dosahují reálného dojezdu, o kterém se nám před pár lety mohlo jen zdát:
Šampioni dojezdu 2025
- BMW iX xDrive50: 610 km (a to je REÁLNÝ dojezd, ne papírový)
- Mercedes EQS 450+: 555 km
- Tesla Model 3 Long Range RWD: 750 km podle WLTP, reálně kolem 500 km to taky bude
- Škoda Enyaq Coupé RS iV: 450 km v reálu
Pro srovnání: Z Prahy do Vídně je to 330 km. Do Brna 200 km. Do Plzně 90 km. Začínáte chápat, kde je zakopaný pes?
A tady přichází další zajímavé číslo z britského výzkumu RAC: Domácí nabíjení eliminuje range anxiety u 94 % denních jízd. Proč? Protože každé ráno startujete s „plnou" a většina lidí denně ujede tak málo, že by jim baterie vystačila na celý týden.
Ale co když... (Realita infrastruktury v ČR)
„Jo, ale kde budu nabíjet?" zní česká mantra. Odpověď: Prakticky všude. K srpnu 2025 má Česko více než 5000 veřejných dobíjecích bodů na zhruba 3200 stanicích.
Česká dobíjecí síť v číslech:
- 5184 veřejných dobíjecích bodů (srpen 2025)
- Na jeden bod připadá jen 6,7 elektromobilů (6. místo v EU!)
- ČEZ má přes 1200 stojanů, 160+ ultrarychlých
- Počet stanic se za tři roky více než zdvojnásobil
- Ultrarychlá stanice nabije na 200 km za 10-15 minut
Martin Klíma z E.ON Drive Infrastructure to shrnuje krásně: „Moderní elektromobily zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Na 1000 km k moři potřebujete dvě zastávky. Stejně byste je musel udělat kvůli odpočinku."
Takže můžete pokračovat v panice. Nebo si uvědomit, že máte víc nabíjecích stanic než pumpiček na pivo.
Jak přežít první měsíce: Průvodce pro vyděšené
Tip 1: Pomalu do toho
Prvních pár týdnů jezděte hlavně v okolí domova. Ať už poznáte, že dojezd 350 km není pohádka, ale realita. Studie říká, že důvěra roste s každou úspěšně absolvovanou cestou.
Tip 2: Aplikace jsou váš kamarád
Nainstalujte si PlugShare, A Better Routeplanner nebo ChargePoint. Uvidíte všechny nabíječky včetně toho, jestli jsou funkční a volné. Je to jako Google Maps, jen pro paranoidní elektromobilisty.
Tip 3: Domácí nabíječka = game changer
Wallbox s výkonem 11-22 kW znamená, že každé ráno startujete s „plnou". Propojíte-li ho s fotovoltaikou, můžete v létě jezdit skoro zdarma. A hlavně – už nemusíte řešit veřejné nabíječky.
Tip 4: Zima je jiná liga
V mrazu může dojezd klesnout o 15-25 %. To není chyba, to je fyzika. Baterie má v zimě horší náladu než teenager ráno. Počítejte s tím a předehřívejte vůz během nabíjení. Garáž elektromobilu svědčí. Asi stejně jako spalováku.
Tip 5: WLTP je pohádka
Oficiální dojezdy jsou jako fotky na Tinderu – hezké, ale realita může překvapit. Počítejte radši s 10-20 % nižším dojezdem než slibuje výrobce. V zimě i 30% - tedy hlavně při dálničním provozu. Ve městě v létě naopak budete mít dojezd možná i na úrovní WLTP.
Mobilní telefon paradox 📱
Tady je jedna zajímavá paralela: Dnes prakticky nikdo nevyjíždí na delší cestu bez nabíječky telefonu. Mobilní baterie vydrží jeden den, možná dva. A nikomu to nepřipadá divné.
Ale elektromobil s dojezdem 400 km – tedy vzdáleností, kterou většina lidí neujede ani za týden – vyvolává paniku. Něco tu nesedí, že?
Studie z nordických zemí (rozhovory s 227 experty, průzkum 5000 respondentů) naznačuje, že range anxiety může být částečně „rétorikou reakce" – konzervativním odporem vůči změně.
Ale oni to přece občas dobijou, ne? 🤔
Dobrá, pojďme k tomu slonu v místnosti. Ano, elektromobily se musí nabíjet. Ne, není to jako natankovat benzín.
Ale tady jsou fakta: Data z platformy Plug-in America z roku 2015 (kdy byla infrastruktura prakticky nulová) ukazují, že pouze 3 % majitelů Tesly Model S a 12 % majitelů Nissanu Leaf kdy uvízlo s vybitou baterií. A to mluvíme o dobách, kdy měl Leaf dojezd 150 km a nabíječky byly vzácné jako sněhulák v červenci.
Dnes, s hustší sítí, delším dojezdem a chytrými aplikacemi, je toto riziko ještě nižší. Ve skutečnosti lidé, kteří uvízli, byli často „recidivisté" – ti samí, co pravidelně dojíždějí benzín i s klasickým autem.
Budoucnost? Ještě lepší 🚀
Pro ty, kdo pořád čekají, až to bude „hotové": Mazda Motor Corporation nedávno oznámila výstavbu nového závodu na baterie v Japonsku s kapacitou 10 GWh ročně. Start výroby je plánován na rok 2027.
Čínské firmy již produkují baterie, které nabijete na 80 % za 7 minut - dokonce si můžou jinde ve světě elektromobil s takovou rychlostí nabíjení koupit už dnes. Tesla a další pracují na modelech s dojezdem přes 800 km. Ceny klesají, dostupnost roste.
Takže pokud máte range anxiety, máte v podstatě dvě možnosti: Počkat na dokonalost (což v technologiích nikdy nepřijde) nebo si uvědomit, že už je to dávno dost dobré.
Strach z neznámého, důvěra roste se zkušeností
Range anxiety je fascinující psychologický fenomén. Je reálný, ale není racionální. Je to jako strach z plavání – dokud nepůjdete do vody, budete si myslet, že se utopíte. Pak zjistíte, že vlastně plavete.
Nebo ještě přesnější paralela: strach z létání. Ti, co nikdy neletěli, mají obavy – doletím, nespadnu, proběhne vše jak má? Ti, co létají pravidelně, už si čtou časopis při startu.
Vědecké studie to potvrzují: Strach má vrchol před koupí a mizí s každým najetým kilometrem. Zkušení řidiči elektromobilů mají nižší stres i v kritických situacích než začátečníci v těch běžných.
České statistiky jsou zajímavé: 60 % lidí se bojí jet k moři, přestože elektromobily dneška dojedou na plnou baterii víc než polovinu trasy. Máme přes 5000 nabíjecích bodů a na jeden připadá jen 6,7 aut. Infrastruktura je připravená. Vozy jsou připravené.
Chybí jen jedna věc: Odvaha zkusit to.
Ten drak v hlavě je menší, než se zdá. Většinou to je jen ještěr v převleku. A občas dokonce jenom gekončík, který se vám snaží prodat pojištění.