Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Strach z dojezdu: Jak zkrotit draka uvnitř každého nového elektromobilisty

Range anxiety - strach z dojezdu
Foto: Range anxiety - strach z dojezdu
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Říjen, 2025
Představte si, že máte v ruce mobilní telefon s baterií, která vydrží týden. Přesto pořád nosíte powerbanku a spíte se šňůrou v zásuvce. Přesně takto se cítí nový majitel elektromobilu, který má dojezd 400 km a denně dojíždí 35 km do práce. Vítejte ve světě range anxiety – iracionálního strachu, který trápí 60 % Čechů a mizí přesně ve chvíli, kdy poprvé sáhnete na volant. Věda říká, že po prvních 10 000 najetých kilometrech je po problému. Otázka zní: Vydržíte to do té doby?

Drak, který žije jen v hlavě

Range anxiety – česky strach z dojezdu – je ten nepříjemný pocit, když koukáte na displej a přemýšlíte, jestli to zvládnete. Jestli náhodou neuvíznete na dálnici jako turista bez roamingu. Jestli nepřijdete pozdě na schůzku, protože budete muset hledat nabíječku.

Problém je, že tenhle strach nemá s realitou skoro nic společného. Podle systematické studie publikované v odborném časopise Transportation Research, která analyzovala 17 vědeckých prací, je range anxiety především psychologický fenomén. Ovlivňují ho faktory jako zkušenosti, sebevědomí, postoj k technologii a – překvapivě – i osobnost řidiče.

Jinak řečeno: Strach je reálný. Důvod ke strachu ne.

České heslo: V klidu počkáme, až to vylepší 🤷‍♂️

Češi a elektromobily – to je příběh jako z románu „Láska na druhý pohled... možná... jednou". Zatímco zbytek světa pomalu nasedá, my se pořád jen díváme z povzdálí a říkáme: „To je hezké, ale..."

Průzkum agentury Ipsos pro E.ON přinesl tvrdá data: Elektromobil by si jako své další vozidlo pořídila pouhá 4 % Čechů. Pro srovnání – evropský průměr je 13 %, světový 15 %. A co je nejlepší? Jak uvádí denik.cz dokonce i v Saudské Arábii, kde benzín stojí 13 korun za litr, mají o elektromobily větší zájem než my.

Co vlastně Čechy děsí?

  • 60 % by se bálo vyrazit s elektromobilem k moři
  • 64 % populace nikdy v elektromobilu ani nesedělo
  • 29 % odrazuje vyšší pořizovací cena
  • Třetina respondentů nedokáže uvést jedinou výhodu

A teď přijde ta pikantní část: Průměrný denní nájezd českého řidiče je 30 až 40 kilometrů. To by zvládl i trabant na elektriku. Moderní elektromobily mají dojezd 300 až 400 km, takže teoreticky můžete jezdit do práce celý týden bez nabíjení. Ale zkuste to vysvětlit člověku, který nikdy v jednom neseděl.

Věda přináší dobrou zprávu: Je to jen fáze 🧪

Tady začíná ta zajímavá část. Vědci z Technické univerzity v Chemnitzu udělali elegantní experiment: Vzali 12 zkušených řidičů elektromobilů (průměr 60 500 km) a 12 naprostých začátečníků. Poslali je na testovací okruh a záměrně vytvořili kritickou situaci – zbývající dojezd menší než vzdálenost k cíli.

Výsledek? Zkušení řidiči měli výrazně nižší stres i v momentě, kdy měli baterii skoro prázdnou. Začátečníci panikařili. Zkušení řidiči si zapnuli rádio.

Ale nejzajímavější data přišla z americké komunity Recurrent Auto, která sledovala tisíce řidičů v čase:

  • 1-2 roky PŘED koupí: Vrchol paniky. „Co když..." scénáře všeho druhu
  • Při koupi: Úzkost začíná klesat (ale pořád je tam)
  • 1-3 roky vlastnictví: Mírný nárůst – první odvážné výlety
  • 5+ let vlastnictví: Strach prakticky nulový. Lidé už neřeší

Pro profíky: Norská studie z roku 2025 (1005 řidičů) potvrzuje: Čím víc najedete, tím míň se bojíte. A hlavně – čím snazší máte přístup k nabíjení, tím rychleji strach mizí. Domácí nabíječka = konec nočních můr.

Realita vs. noční můry: Čísla, která překvapí

Zatímco Češi mají noční můry o tom, že uvíznou někde u Znojma, realita je trochu jiná. Testy německého autoklub ADAC ukazují, že moderní elektromobily v roce 2025 dosahují reálného dojezdu, o kterém se nám před pár lety mohlo jen zdát:

Šampioni dojezdu 2025

  • BMW iX xDrive50: 610 km (a to je REÁLNÝ dojezd, ne papírový)
  • Mercedes EQS 450+: 555 km
  • Tesla Model 3 Long Range RWD: 750 km podle WLTP, reálně kolem 500 km to taky bude
  • Škoda Enyaq Coupé RS iV: 450 km v reálu

Pro srovnání: Z Prahy do Vídně je to 330 km. Do Brna 200 km. Do Plzně 90 km. Začínáte chápat, kde je zakopaný pes?

A tady přichází další zajímavé číslo z britského výzkumu RAC: Domácí nabíjení eliminuje range anxiety u 94 % denních jízd. Proč? Protože každé ráno startujete s „plnou" a většina lidí denně ujede tak málo, že by jim baterie vystačila na celý týden.

Ale co když... (Realita infrastruktury v ČR)

„Jo, ale kde budu nabíjet?" zní česká mantra. Odpověď: Prakticky všude. K srpnu 2025 má Česko více než 5000 veřejných dobíjecích bodů na zhruba 3200 stanicích.

Česká dobíjecí síť v číslech:

  • 5184 veřejných dobíjecích bodů (srpen 2025)
  • Na jeden bod připadá jen 6,7 elektromobilů (6. místo v EU!)
  • ČEZ má přes 1200 stojanů, 160+ ultrarychlých
  • Počet stanic se za tři roky více než zdvojnásobil
  • Ultrarychlá stanice nabije na 200 km za 10-15 minut

Martin Klíma z E.ON Drive Infrastructure to shrnuje krásně: „Moderní elektromobily zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Na 1000 km k moři potřebujete dvě zastávky. Stejně byste je musel udělat kvůli odpočinku."

Takže můžete pokračovat v panice. Nebo si uvědomit, že máte víc nabíjecích stanic než pumpiček na pivo.

Jak přežít první měsíce: Průvodce pro vyděšené

Tip 1: Pomalu do toho
Prvních pár týdnů jezděte hlavně v okolí domova. Ať už poznáte, že dojezd 350 km není pohádka, ale realita. Studie říká, že důvěra roste s každou úspěšně absolvovanou cestou.

Tip 2: Aplikace jsou váš kamarád
Nainstalujte si PlugShare, A Better Routeplanner nebo ChargePoint. Uvidíte všechny nabíječky včetně toho, jestli jsou funkční a volné. Je to jako Google Maps, jen pro paranoidní elektromobilisty.

Tip 3: Domácí nabíječka = game changer
Wallbox s výkonem 11-22 kW znamená, že každé ráno startujete s „plnou". Propojíte-li ho s fotovoltaikou, můžete v létě jezdit skoro zdarma. A hlavně – už nemusíte řešit veřejné nabíječky.

Tip 4: Zima je jiná liga
V mrazu může dojezd klesnout o 15-25 %. To není chyba, to je fyzika. Baterie má v zimě horší náladu než teenager ráno. Počítejte s tím a předehřívejte vůz během nabíjení. Garáž elektromobilu svědčí. Asi stejně jako spalováku.

Tip 5: WLTP je pohádka
Oficiální dojezdy jsou jako fotky na Tinderu – hezké, ale realita může překvapit. Počítejte radši s 10-20 % nižším dojezdem než slibuje výrobce. V zimě i 30% - tedy hlavně při dálničním provozu. Ve městě v létě naopak budete mít dojezd možná i na úrovní WLTP.

Mobilní telefon paradox 📱

Tady je jedna zajímavá paralela: Dnes prakticky nikdo nevyjíždí na delší cestu bez nabíječky telefonu. Mobilní baterie vydrží jeden den, možná dva. A nikomu to nepřipadá divné.

Ale elektromobil s dojezdem 400 km – tedy vzdáleností, kterou většina lidí neujede ani za týden – vyvolává paniku. Něco tu nesedí, že?

Studie z nordických zemí (rozhovory s 227 experty, průzkum 5000 respondentů) naznačuje, že range anxiety může být částečně „rétorikou reakce" – konzervativním odporem vůči změně. 

Ale oni to přece občas dobijou, ne? 🤔

Dobrá, pojďme k tomu slonu v místnosti. Ano, elektromobily se musí nabíjet. Ne, není to jako natankovat benzín.

Ale tady jsou fakta: Data z platformy Plug-in America z roku 2015 (kdy byla infrastruktura prakticky nulová) ukazují, že pouze 3 % majitelů Tesly Model S a 12 % majitelů Nissanu Leaf kdy uvízlo s vybitou baterií. A to mluvíme o dobách, kdy měl Leaf dojezd 150 km a nabíječky byly vzácné jako sněhulák v červenci.

Dnes, s hustší sítí, delším dojezdem a chytrými aplikacemi, je toto riziko ještě nižší. Ve skutečnosti lidé, kteří uvízli, byli často „recidivisté" – ti samí, co pravidelně dojíždějí benzín i s klasickým autem.

Budoucnost? Ještě lepší 🚀

Pro ty, kdo pořád čekají, až to bude „hotové": Mazda Motor Corporation nedávno oznámila výstavbu nového závodu na baterie v Japonsku s kapacitou 10 GWh ročně. Start výroby je plánován na rok 2027.

Čínské firmy již produkují baterie, které nabijete na 80 % za 7 minut - dokonce si můžou jinde ve světě elektromobil s takovou rychlostí nabíjení koupit už dnes.  Tesla a další pracují na modelech s dojezdem přes 800 km. Ceny klesají, dostupnost roste.

Takže pokud máte range anxiety, máte v podstatě dvě možnosti: Počkat na dokonalost (což v technologiích nikdy nepřijde) nebo si uvědomit, že už je to dávno dost dobré.

Strach z neznámého, důvěra roste se zkušeností

Range anxiety je fascinující psychologický fenomén. Je reálný, ale není racionální. Je to jako strach z plavání – dokud nepůjdete do vody, budete si myslet, že se utopíte. Pak zjistíte, že vlastně plavete.

Nebo ještě přesnější paralela: strach z létání. Ti, co nikdy neletěli, mají obavy – doletím, nespadnu, proběhne vše jak má? Ti, co létají pravidelně, už si čtou časopis při startu.

Vědecké studie to potvrzují: Strach má vrchol před koupí a mizí s každým najetým kilometrem. Zkušení řidiči elektromobilů mají nižší stres i v kritických situacích než začátečníci v těch běžných.

České statistiky jsou zajímavé: 60 % lidí se bojí jet k moři, přestože elektromobily dneška dojedou na plnou baterii víc než polovinu trasy. Máme přes 5000 nabíjecích bodů a na jeden připadá jen 6,7 aut. Infrastruktura je připravená. Vozy jsou připravené.

Chybí jen jedna věc: Odvaha zkusit to.

Ten drak v hlavě je menší, než se zdá. Většinou to je jen ještěr v převleku. A občas dokonce jenom gekončík, který se vám snaží prodat pojištění.

Zdroj: oneevgroup.com, greenevlife.com, eonnext.com, aktualne.cz, denik.cz, recurrentauto.com

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Slevy elektromobilů - ilustrační foto

Další cenový šok. MG4 padá na 589 tisíc. Trh se přizpůsobuje agresivním cenám Leapmotoru a Tesly.
Tohle mnozí nečekali. Agresivní slevy mění český trh s elektromobily. Zatímco MG bourá psychologickou hranici cenou 589 900 Kč za MG4, nové SUV Leapmotor B10 startuje na 690 000 Kč. Podívali jsme se, ...

Statistiky elektromobilů

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?
Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný dojezd jim běžně překračuje 340 kilometrů. Přesto existuje jedna věc, která ...

EV novinky baterie

Nové konsorcium Together urychlí výstavbu gigatováren na baterie po celém světě
Nezisková organizace Upcell Alliance představila konsorcium „Together“, které si klade za cíl výrazně zrychlit výstavbu a zprovoznění gigatováren na baterie po celém světě. Tato nová iniciativa, rozši...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi

Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory... >>

BMW získává výhodu: Solid-state baterie nabije za 9 minut

Samsung SDI spojuje síly s BMW a americkou Solid Power na validaci solid-state baterií. Sulfidová technologie slibuje 500 Wh/kg, dojezd přes 960... >>

Nio Firefly chystá „eSko“. Silnější 120kW motor si brousí zuby na Mini Cooper

Prémiová kompaktní značka Nio Firefly, která se netají svými ambicemi konkurovat ikonickému Mini, zvyšuje sázky. Jen pár měsíců po... >>

Waymo slaví 2 500 robotaxi. Pak přišla ledová sprcha od Muska: "Nováčkovská čísla."

Závod o budoucnost dopravy má nový milník. Waymo od Googlu nasadilo už 2 500 robotaxi a slaví expanzi na dálnice. Pak ale přišla strohá... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Košice, SlovakiaKošice, Slovakia
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Praha- ZličínPraha 5, Czech Republic
Bressanone, ItalyVarna, Italy
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vannes, FrancePlescop, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.