Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Strach z dojezdu: Jak zkrotit draka uvnitř každého nového elektromobilisty

Range anxiety - strach z dojezdu
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 13 Říjen, 2025
Představte si, že máte v ruce mobilní telefon s baterií, která vydrží týden. Přesto pořád nosíte powerbanku a spíte se šňůrou v zásuvce. Přesně takto se cítí nový majitel elektromobilu, který má dojezd 400 km a denně dojíždí 35 km do práce. Vítejte ve světě range anxiety – iracionálního strachu, který trápí 60 % Čechů a mizí přesně ve chvíli, kdy poprvé sáhnete na volant. Věda říká, že po prvních 10 000 najetých kilometrech je po problému. Otázka zní: Vydržíte to do té doby?

Drak, který žije jen v hlavě

Range anxiety – česky strach z dojezdu – je ten nepříjemný pocit, když koukáte na displej a přemýšlíte, jestli to zvládnete. Jestli náhodou neuvíznete na dálnici jako turista bez roamingu. Jestli nepřijdete pozdě na schůzku, protože budete muset hledat nabíječku.

Problém je, že tenhle strach nemá s realitou skoro nic společného. Podle systematické studie publikované v odborném časopise Transportation Research, která analyzovala 17 vědeckých prací, je range anxiety především psychologický fenomén. Ovlivňují ho faktory jako zkušenosti, sebevědomí, postoj k technologii a – překvapivě – i osobnost řidiče.

Jinak řečeno: Strach je reálný. Důvod ke strachu ne.

České heslo: V klidu počkáme, až to vylepší 🤷‍♂️

Češi a elektromobily – to je příběh jako z románu „Láska na druhý pohled... možná... jednou". Zatímco zbytek světa pomalu nasedá, my se pořád jen díváme z povzdálí a říkáme: „To je hezké, ale..."

Průzkum agentury Ipsos pro E.ON přinesl tvrdá data: Elektromobil by si jako své další vozidlo pořídila pouhá 4 % Čechů. Pro srovnání – evropský průměr je 13 %, světový 15 %. A co je nejlepší? Jak uvádí denik.cz dokonce i v Saudské Arábii, kde benzín stojí 13 korun za litr, mají o elektromobily větší zájem než my.

Co vlastně Čechy děsí?

  • 60 % by se bálo vyrazit s elektromobilem k moři
  • 64 % populace nikdy v elektromobilu ani nesedělo
  • 29 % odrazuje vyšší pořizovací cena
  • Třetina respondentů nedokáže uvést jedinou výhodu

A teď přijde ta pikantní část: Průměrný denní nájezd českého řidiče je 30 až 40 kilometrů. To by zvládl i trabant na elektriku. Moderní elektromobily mají dojezd 300 až 400 km, takže teoreticky můžete jezdit do práce celý týden bez nabíjení. Ale zkuste to vysvětlit člověku, který nikdy v jednom neseděl.

Věda přináší dobrou zprávu: Je to jen fáze 🧪

Tady začíná ta zajímavá část. Vědci z Technické univerzity v Chemnitzu udělali elegantní experiment: Vzali 12 zkušených řidičů elektromobilů (průměr 60 500 km) a 12 naprostých začátečníků. Poslali je na testovací okruh a záměrně vytvořili kritickou situaci – zbývající dojezd menší než vzdálenost k cíli.

Výsledek? Zkušení řidiči měli výrazně nižší stres i v momentě, kdy měli baterii skoro prázdnou. Začátečníci panikařili. Zkušení řidiči si zapnuli rádio.

Ale nejzajímavější data přišla z americké komunity Recurrent Auto, která sledovala tisíce řidičů v čase:

  • 1-2 roky PŘED koupí: Vrchol paniky. „Co když..." scénáře všeho druhu
  • Při koupi: Úzkost začíná klesat (ale pořád je tam)
  • 1-3 roky vlastnictví: Mírný nárůst – první odvážné výlety
  • 5+ let vlastnictví: Strach prakticky nulový. Lidé už neřeší

Pro profíky: Norská studie z roku 2025 (1005 řidičů) potvrzuje: Čím víc najedete, tím míň se bojíte. A hlavně – čím snazší máte přístup k nabíjení, tím rychleji strach mizí. Domácí nabíječka = konec nočních můr.

Realita vs. noční můry: Čísla, která překvapí

Zatímco Češi mají noční můry o tom, že uvíznou někde u Znojma, realita je trochu jiná. Testy německého autoklub ADAC ukazují, že moderní elektromobily v roce 2025 dosahují reálného dojezdu, o kterém se nám před pár lety mohlo jen zdát:

Šampioni dojezdu 2025

  • BMW iX xDrive50: 610 km (a to je REÁLNÝ dojezd, ne papírový)
  • Mercedes EQS 450+: 555 km
  • Tesla Model 3 Long Range RWD: 750 km podle WLTP, reálně kolem 500 km to taky bude
  • Škoda Enyaq Coupé RS iV: 450 km v reálu

Pro srovnání: Z Prahy do Vídně je to 330 km. Do Brna 200 km. Do Plzně 90 km. Začínáte chápat, kde je zakopaný pes?

A tady přichází další zajímavé číslo z britského výzkumu RAC: Domácí nabíjení eliminuje range anxiety u 94 % denních jízd. Proč? Protože každé ráno startujete s „plnou" a většina lidí denně ujede tak málo, že by jim baterie vystačila na celý týden.

Ale co když... (Realita infrastruktury v ČR)

„Jo, ale kde budu nabíjet?" zní česká mantra. Odpověď: Prakticky všude. K srpnu 2025 má Česko více než 5000 veřejných dobíjecích bodů na zhruba 3200 stanicích.

Česká dobíjecí síť v číslech:

  • 5184 veřejných dobíjecích bodů (srpen 2025)
  • Na jeden bod připadá jen 6,7 elektromobilů (6. místo v EU!)
  • ČEZ má přes 1200 stojanů, 160+ ultrarychlých
  • Počet stanic se za tři roky více než zdvojnásobil
  • Ultrarychlá stanice nabije na 200 km za 10-15 minut

Martin Klíma z E.ON Drive Infrastructure to shrnuje krásně: „Moderní elektromobily zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Na 1000 km k moři potřebujete dvě zastávky. Stejně byste je musel udělat kvůli odpočinku."

Takže můžete pokračovat v panice. Nebo si uvědomit, že máte víc nabíjecích stanic než pumpiček na pivo.

Jak přežít první měsíce: Průvodce pro vyděšené

Tip 1: Pomalu do toho
Prvních pár týdnů jezděte hlavně v okolí domova. Ať už poznáte, že dojezd 350 km není pohádka, ale realita. Studie říká, že důvěra roste s každou úspěšně absolvovanou cestou.

Tip 2: Aplikace jsou váš kamarád
Nainstalujte si PlugShare, A Better Routeplanner nebo ChargePoint. Uvidíte všechny nabíječky včetně toho, jestli jsou funkční a volné. Je to jako Google Maps, jen pro paranoidní elektromobilisty.

Tip 3: Domácí nabíječka = game changer
Wallbox s výkonem 11-22 kW znamená, že každé ráno startujete s „plnou". Propojíte-li ho s fotovoltaikou, můžete v létě jezdit skoro zdarma. A hlavně – už nemusíte řešit veřejné nabíječky.

Tip 4: Zima je jiná liga
V mrazu může dojezd klesnout o 15-25 %. To není chyba, to je fyzika. Baterie má v zimě horší náladu než teenager ráno. Počítejte s tím a předehřívejte vůz během nabíjení. Garáž elektromobilu svědčí. Asi stejně jako spalováku.

Tip 5: WLTP je pohádka
Oficiální dojezdy jsou jako fotky na Tinderu – hezké, ale realita může překvapit. Počítejte radši s 10-20 % nižším dojezdem než slibuje výrobce. V zimě i 30% - tedy hlavně při dálničním provozu. Ve městě v létě naopak budete mít dojezd možná i na úrovní WLTP.

Mobilní telefon paradox 📱

Tady je jedna zajímavá paralela: Dnes prakticky nikdo nevyjíždí na delší cestu bez nabíječky telefonu. Mobilní baterie vydrží jeden den, možná dva. A nikomu to nepřipadá divné.

Ale elektromobil s dojezdem 400 km – tedy vzdáleností, kterou většina lidí neujede ani za týden – vyvolává paniku. Něco tu nesedí, že?

Studie z nordických zemí (rozhovory s 227 experty, průzkum 5000 respondentů) naznačuje, že range anxiety může být částečně „rétorikou reakce" – konzervativním odporem vůči změně. 

Ale oni to přece občas dobijou, ne? 🤔

Dobrá, pojďme k tomu slonu v místnosti. Ano, elektromobily se musí nabíjet. Ne, není to jako natankovat benzín.

Ale tady jsou fakta: Data z platformy Plug-in America z roku 2015 (kdy byla infrastruktura prakticky nulová) ukazují, že pouze 3 % majitelů Tesly Model S a 12 % majitelů Nissanu Leaf kdy uvízlo s vybitou baterií. A to mluvíme o dobách, kdy měl Leaf dojezd 150 km a nabíječky byly vzácné jako sněhulák v červenci.

Dnes, s hustší sítí, delším dojezdem a chytrými aplikacemi, je toto riziko ještě nižší. Ve skutečnosti lidé, kteří uvízli, byli často „recidivisté" – ti samí, co pravidelně dojíždějí benzín i s klasickým autem.

Budoucnost? Ještě lepší 🚀

Pro ty, kdo pořád čekají, až to bude „hotové": Mazda Motor Corporation nedávno oznámila výstavbu nového závodu na baterie v Japonsku s kapacitou 10 GWh ročně. Start výroby je plánován na rok 2027.

Čínské firmy již produkují baterie, které nabijete na 80 % za 7 minut - dokonce si můžou jinde ve světě elektromobil s takovou rychlostí nabíjení koupit už dnes.  Tesla a další pracují na modelech s dojezdem přes 800 km. Ceny klesají, dostupnost roste.

Takže pokud máte range anxiety, máte v podstatě dvě možnosti: Počkat na dokonalost (což v technologiích nikdy nepřijde) nebo si uvědomit, že už je to dávno dost dobré.

Strach z neznámého, důvěra roste se zkušeností

Range anxiety je fascinující psychologický fenomén. Je reálný, ale není racionální. Je to jako strach z plavání – dokud nepůjdete do vody, budete si myslet, že se utopíte. Pak zjistíte, že vlastně plavete.

Nebo ještě přesnější paralela: strach z létání. Ti, co nikdy neletěli, mají obavy – doletím, nespadnu, proběhne vše jak má? Ti, co létají pravidelně, už si čtou časopis při startu.

Vědecké studie to potvrzují: Strach má vrchol před koupí a mizí s každým najetým kilometrem. Zkušení řidiči elektromobilů mají nižší stres i v kritických situacích než začátečníci v těch běžných.

České statistiky jsou zajímavé: 60 % lidí se bojí jet k moři, přestože elektromobily dneška dojedou na plnou baterii víc než polovinu trasy. Máme přes 5000 nabíjecích bodů a na jeden připadá jen 6,7 aut. Infrastruktura je připravená. Vozy jsou připravené.

Chybí jen jedna věc: Odvaha zkusit to.

Ten drak v hlavě je menší, než se zdá. Většinou to je jen ještěr v převleku. A občas dokonce jenom gekončík, který se vám snaží prodat pojištění.

Zdroj: oneevgroup.com, greenevlife.com, eonnext.com, aktualne.cz, denik.cz, recurrentauto.com

Štítky

  • EV novinky
  • tipy a rady
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Zlom na trhu s elektromobily: Podíl Tesly v USA se propadl pod 40 %. Kdo jí krade zákazníky?

Dlouho neotřesitelná pozice Tesly na americkém trhu s elektromobily je minulostí. Její podíl poprvé po osmi letech klesl pod klíčovou... >>

BMW Neue Klasse: co o něm víme? První model iX3 slibuje dojezd 800 km a má českou cenu pod 2 miliony

Nové BMW iX3 z rodiny Neue Klasse přepisuje to, co jsme si dosud mysleli o dojezdu a nabíjení. Slibuje až 800 km na jedno nabití a energii na... >>

Každé páté auto ve Francii je do zásuvky. Mezi nejžádanější se senzačně zařadila i Škoda

Pohled na zářijové prodejní statistiky z Francie fascinuje a ukazuje budoucnost v přímém přenosu. Trh s elektromobily tam explodoval a ukousl... >>

Kybernetický útok srazil Jaguar na kolena. Vláda možná spustí krizový plán za desítky miliard korun

Výrobní linky, kde vznikají legendární vozy Range Rover a Defender, náhle ztichly. Nezastavil je nedostatek čipů ani stávka, ale... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Arese, ItalyArese, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Meggenhofen, AustriaTrappenhof, Austria
9 míst • 250 kW • ne-Tesla
Amstetten, AustriaAmstetten, Austria
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Cankaya Ankara, TürkiyeÇankaya/Ankara, Turkey
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nyborg, DenmarkNyborg, Denmark
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.