Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Uvězněn v hořícím elektromobilu: Smrt řidiče Xiaomi SU7 srazila akcie o 9 % a mění pravidla bezpečnosti

Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com
Foto: Xiaomi YU7 | zdroj: mi.com
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 15 Říjen, 2025
Ranní nehoda elektromobilu Xiaomi SU7 v čínském Chengdu se během několika hodin stala virálním tématem na sociálních sítích a způsobila propad akcií technologického gigantu až o 8,7 %. Třicetiletý řidič zemřel poté, co se přihlížejícím nepodařilo otevřít elektronické kliky dveří hořícího vozu. Incident znovu oživil debatu o bezpečnosti moderních klik u elektromobilů a vede čínské regulátory k razantním krokům.

Drama na čínské silnici v brzkých ranních hodinách

Kolem 3:16 ranního 13. října 2025 došlo na ulici Tianfu Avenue v Chengdu k tragické nehodě. Xiaomi SU7 Ultra v hodnotě přes 2 miliony korun narazilo do vozidla před sebou, přejelo středový pás a vzplálo. Řidič, 31letý muž příjmením Deng, zůstal uvězněn uvnitř. Video níže vypadá jak z akčního filmu. Řidič jel příliš rychle a nebezpečně. Po takové srážce by nejeden automobil vzplanul - ať už elektrický nebo spalovací. Skutečný problém nastal v okamžiku, kdy přihlížející nedokázali otevřít elektronické kliky dveří a dostat řidiče ven.

Video z místa nehody, která se rychle rozšířila po čínských sociálních sítích, zachytila dramatické scény. Několik kolemjdoucích se marně pokoušelo rozbít okna a otevřít dveře hořícího vozu. Elektronické kliky však nereagovaly. Svědci se snažili okna prorazit holýma rukama i kopat je botami, ale bezpečnostní sklo odolalo. Jeden z mužů dokonce vytáhl hasicí přístroj a namířil jej dovnitř vozidla, ale intenzivní žár ho přinutil ustoupit.

Xiaomi's Stock Falls 5.7% after Fatal Crash Involving the SU7 Ultra EV which caused the car to catch fire and rescuers unable to open the electronic doors in Chengdu, China.pic.twitter.com/ypLVFpgfw6

— Massimo (@Rainmaker1973) October 15, 2025

Alkohol za volantem a selhání technologie

Místní policie později potvrdila, že řidič byl podezřelý z řízení pod vlivem alkoholu. Podle oficiálního prohlášení vozidlo narazilo do jiného vozu, následně přejelo přes osázený středový pruh a vzplálo. Hasiči museli použít kladiva a elektrické pily, aby se dostali dovnitř. Když se jim to konečně podařilo, našli uvnitř pouze zohavený rám vozidla a mrtvého řidiče.

Tento incident není prvním případem, kdy se elektronické kliky dveří v elektromobilech Xiaomi staly překážkou při záchraně životů. V březnu letošního roku došlo na dálnici v provincii Anhui k fatální nehodě, při které zemřeli tři lidé. Také v tomto případě se přihlížejícím nepodařilo otevřít dveře včas. Jen jeden člověk byl vytažen ven poté, co očitý svědek rozbil zadní okno, ale i ten později zemřel na následky zranění.

Burza reagovala okamžitě

Zprávy o nehodě se šířily rychlostí blesku. Akcie Xiaomi v Hongkongu klesly během pondělního obchodování až o 8,7 %, což představovalo nejprudší jednorázový pokles od dubna letošního roku. Obchodování nakonec uzavřely s poklesem o 5,7 %, což znamenalo ztrátu tržní kapitalizace ve výši přibližně 77 miliard hongkongských dolarů (zhruba 200 miliard korun).

Investoři zareagovali nervózně. Xiaomi vstoupilo na automobilový trh teprve v březnu 2024, kdy představilo svůj první elektromobil SU7. Do konce srpna prodala firma v Číně 339 421 vozů, což z ní učinilo jednoho z nejrychleji rostoucích nováčků v segmentu elektromobilů. Nyní však čelí vážným otázkám ohledně bezpečnosti svých vozidel.

Historie problémů s modelem SU7

Nejde o první případ. A například v září 2025 Xiaomi svolalo 116 887 vozů SU7 Standard Edition kvůli problémům s asistenčními systémy. To představuje zhruba 38 % všech prodaných vozů SU7 od březnového uvedení na trh. Čínská Státní správa pro regulaci trhu (SAMR) zjistila, že systém asistenčního řízení má "nedostatečné schopnosti rozpoznávání" a v určitých extrémních scénářích nemusí řidiče dostatečně varovat.

Problém bude vyřešen prostřednictvím bezdrátové softwarové aktualizace na nejnovější systém Xiaomi HyperOS 1.10.0. To je již druhý softwarový zásah, který spadá pod pravidla pro svolávání výrobků. V lednu 2025 firma svolala dalších 30 000 vozů kvůli závadě systému autonomního parkování, který způsobil nečekané chování vedoucí ke kolizím.

Elektronické kliky pod palbou kritiky

Incident znovu podnítil diskusi o bezpečnosti elektronických klik dveří, které se staly charakteristickým rysem moderních elektromobilů. Tesla je populárním v roce 2012 s modelem S, když je představila jako futuristický prvek designu. Od té doby je přejala většina výrobců elektromobilů včetně čínských značek.

Zasunovací kliky vypadají elegantně a mírně snižují odpor vzduchu, což teoreticky zvyšuje dojezd. V praxi však jejich přínos k aerodynamice je minimální. Podle inženýrských výpočtů snížení odporu vzduchu o 0,01 Cd znamená úsporu pouze 0,6 kWh na 100 km. Současně však tyto mechanismy přidávají 7-8 kilogramů hmotnosti, což aerodynamické zisky často vyruší.

Bezpečnostní rizika jsou však mnohem závažnější. Čínský institut pro automobilovou bezpečnost (C-IASI) zjistil, že při crash testech s bočním nárazem se u vozů s elektronickými klikami podařilo otevřít dveře pouze v 67 % případů, zatímco u tradičních mechanických klik to bylo 98 %.

Čína chystá zákaz plně zasunovacích klik

Čínští regulátoři nečekali. V září 2025 zveřejnilo Ministerstvo průmyslu a informačních technologií (MIIT) návrh bezpečnostních požadavků na dveřní kliky automobilů. Návrh je otevřen k veřejné diskusi do 22. listopadu 2025 a očekává se, že vstoupí v platnost v červenci 2027.

Klíčové požadavky zahrnují:

  • Každé dveře (kromě víka kufru) musí mít vnější kliku s mechanickou uvolňovací funkcí
  • V případě nehody s požárem baterie musí být dveře na nepoškozené straně otevíratelné z vnějšku bez nástrojů
  • Vnější kliky musí poskytovat dostatečný prostor pro ruční ovládání (minimálně 60 x 20 x 25 mm)
  • Každé dveře musí mít vnitřní kliky s mechanickým uvolněním

Wei Jianjun, předseda společnosti Great Wall Motor, dlouhodobě kritizoval skryté kliky: "Jejich přínos ke snížení odporu vzduchu je zanedbatelný, jsou těžké, mají špatné těsnění, jsou hlučné a spoléhají se na elektrickou energii, což představuje bezpečnostní riziko."

Globální dopad čínských regulací

Čína je největším automobilovým trhem světa. Pokud zde vstoupí v platnost zákaz plně zasunovacích klik, pravděpodobně to ovlivní globální design. Nepravděpodobné je, že by automobilky vyvinuly unikátní mechanismy pouze pro čínský trh – výhodnější bude upravit design pro všechny trhy.

V USA již Národní správa pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) zahájila vyšetřování bezpečnosti některých klik Tesla Model Y. V Evropě Euro NCAP oznámil, že od roku 2026 nebudou vozidla s kritickými funkcemi integrovanými pouze do dotykových obrazovek bez fyzických tlačítek moci získat pětihvězdičkové hodnocení bezpečnosti.

Některé automobilky již reagují. Zeekr 9X SUV používá tradiční kliky s elektrickou funkcionalitou, které splňují návrh požadavků. FAW-Audi u nových modelů A5L a Q6L e-tron nasadil polo-zasunovací kliky s integrovanými mikropřepínači – v případě kolize se automaticky vysune červená šňůra fungující jako mechanická klika pro záchranáře.

Dokonce i Tesla, průkopník těchto klik, přehodnocuje svůj přístup. Franz von Holzhausen, hlavní designér Tesla, veřejně přiznal, že společnost "přepracovává" systém klik dveří, aby bylo mechanické otevírání v nouzových situacích intuitivnější a spolehlivější.

Konkurence využívá příležitosti

Zatímco se Xiaomi potýká s bezpečnostní krizí, konkurenční Huawei využívá situace k propagaci vlastních bezpečnostních opatření. Yu Chengdong, výkonný ředitel spotřebitelské divize Huawei, na sociálních sítích zdůraznil bezpečnostní prvky vozidel Aito vybavených systémem HarmonyOS.

Ukázal video demonstrující čtyřvrstvý systém zámků dveří a modul pro odemknutí při kolizi (CPM). "Bezpečnost je největším luxusem! Vždy se snažíme dosahovat nejvyšších standardů kvality a bezpečnosti," napsal Yu.

Zdroje: ev.com, cnevpost.com, cnbc.com, caixinglobal.com, carnewschina.com

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Obnovitelné zdroje energie

Čína překvapila svět: Emise CO2 klesají 18 měsíců. Co to znamená pro elektromobily?
Největší světový producent emisí CO2 zaznamenal zlom, který mění pravidla hry pro celou elektromobilitu. Čínské emise stagnovaly nebo klesají nepřetržitě od března 2024, přičemž doprava zaznamenala pě...

Baterie

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií
Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje společnou výstavbu stanic a pronájem baterií v rámci ekosystému ...

Tesla

Musk navrhuje roboty místo vězení: Optimus jako digitální strážce
Elon Musk představil kontroverzní vizi budoucnosti trestního práva, kde by humanoidní roboty Tesla Optimus mohly nahradit klasické věznění. Místo za mřížemi by odsouzení dostali robotického "průvodce"...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Frustrace z nabíjení EV končí: Nové platební systémy slibují spolehlivost

Řidiči elektromobilů si stále více stěžují na nespolehlivost a složitost nabíjení, což podkopává jejich důvěru v celou... >>

BYD má rekordní prodeje, ale zisk padá. Co se děje v Číně?

Když největší výrobce elektromobilů světa hlásí pokles zisku o 33 % i přes rostoucí prodeje, něco je špatně. V Číně zuří cenová... >>

Lucid a NVIDIA chtějí přinést autonomní řízení úrovně 4 do osobních aut

Představte si, že během jízdy na dálnici pustíte volant, otočíte se na rodinu a přestanete sledovat silnici. To už brzy nemusí být... >>

Elektromobil by si 97 % majitelů koupilo znovu. Jaká je jejich jediná velká bolest?

Devět z deseti českých řidičů elektromobilů je nadšených. Jezdí levněji než dříve, většinou nabíjejí doma přes noc a reálný... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Arezzo, ItalyArezzo, Italy
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wetzlar, GermanyWetzlar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ajaccio, Korsika, FranceSarrola-Carcopino, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krefeld, GermanyKrefeld, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Berlin, Germany - Märkische SpitzeBerlin, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.