Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Xpeng Mona za 420 tisíc Kč míří do Evropy. Příjezd v roce 2026

Xpeng Mona 03 | ilustrační foto
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng oznámil ambiciózní plány na uvedení své cenově dostupné řady Mona na evropský trh v roce 2026. První model M03, který v Číně startuje na ceně pouhých 119 800 yuanů (přibližně 420 000 Kč), již zaznamenal fenomenální úspěch s více než 120 000 dodanými vozy od svého uvedení v srpnu 2024.

Evropská expanze nabírá na obrátkách

Generální ředitel společnosti Xpeng, He Xiaopeng, v exkluzivním rozhovoru pro CNBC potvrdil, že automobilka plánuje v roce 2026 uvést několik modelů řady Mona nejen v Číně, ale také v Evropě a dalších globálních trzích. "Věřím, že do té doby uvedeme na trh velmi osvědčené a vynikající vozidla," uvedl He s tím, že tyto modely budou pravděpodobně cenově dostupnější než stávající prémiové modely značky jako P7 nebo G6.

Xpeng již nyní působí v 60 zemích a regionech po celém světě, přičemž tento cíl původně plánoval splnit až do konce roku 2025. Společnost začala svou globální expanzi v roce 2020 v Norsku a postupně expandovala do dalších evropských trhů včetně Německa a Francie.

Mona M03: Technická revoluce za poloviční cenu

Model Mona M03 představuje kompaktní elektrický sedan s délkou 4780 mm, šířkou 1896 mm a výškou 1445 mm. S rozvorem 2815 mm nabízí prostorný interiér pro pět cestujících a zavazadlový prostor o objemu 621 litrů.

SpecifikaceHodnota
Délka / Šířka / Výška4780 / 1896 / 1445 mm
Rozvor2815 mm
Kapacita baterie51,8 kWh (základní) / 62,2 kWh (dlouhý dojezd)
Dojezd (CLTC)515 km / 620 km / 580 km (Max)
Výkon motoru140 kW (188 koní) / 160 kW (218 koní)
Zrychlení 0-100 km/h7,8 s (základní) / 7,4 s (vyšší verze)
Nabíjení 30-80%26 minut
Koeficient odporu vzduchuCd 0,194

Vůz je vybaven LFP bateriemi od společnosti FinDreams a disponuje jedním elektromotorem na přední nápravě. Xpeng se při vývoji zaměřil na minimalizaci aerodynamického odporu - M03 má jeden z nejnižších koeficientů odporu vzduchu (Cd 0,194) mezi sériově vyráběnými elektrickými hatchbacky na světě.

Pokročilé technologie za dostupnou cenu

Interiér dominuje 15,6palcový plovoucí dotykový displej poháněný čipem Qualcomm Snapdragon 8155 s 16 GB RAM. Vůz nemá téměř žádná fyzická tlačítka kromě dvou ovládacích koleček na volantu, což odráží minimalistický přístup k designu podobný vozům Tesla.

Autonomní řízení bez LiDARu: Verze Max je vybavena systémem XNGP schopným autonomního řízení v městském prostředí. Využívá dva čipy Nvidia Orin X s celkovým výkonem 508 TOPS, 3 mmWave radary, 12 kamer a 12 ultrazvukových senzorů - vše bez použití drahých LiDAR senzorů.

Standardní výbava zahrnuje systém XPILOT L2 s funkcemi jako LCC (udržování v jízdním pruhu), ACC (adaptivní tempomat) a 360stupňový kamerový systém. To vše za cenu, která je přibližně poloviční oproti modelu Tesla Model 3 v Číně. V Evropě samozřejmě nelze očekávat cenu pod 500 000 Kč především díky clům, ale někde v rozmezí pod současnou cenou Tesly Model 3. Může být cena tohoto vozu okolo 800 000 Kč? Uvidíme.

Fenomenální úspěch v Asii

Od zahájení dodávek v srpnu 2024 se Mona M03 stala jedním z nejúspěšnějších modelů společnosti Xpeng. Během prvních 48 hodin po uvedení na trh získal vůz více než 30 000 objednávek. V září 2024 Xpeng zaznamenával průměrně přes 2000 objednávek denně.

Do března 2025 Xpeng vyrobil již 100 000 kusů modelu M03, což představuje nový rekord pro osobní elektromobily - tohoto milníku dosáhl za pouhých 216 dní od uvedení na trh. V posledních třech měsících Xpeng dodával zákazníkům více než 15 000 vozů M03 měsíčně, přičemž v lednu a únoru 2025 tento model představoval více než 50 % všech dodávek značky.

Celkově bylo do září 2025 dodáno více než 120 000 vozů Mona M03, což z něj činí nejrychleji prodávaný model v historii společnosti Xpeng a mezi čínskými EV startupy.

Výzvy evropského trhu a strategie

Vstup na evropský trh nebude bez výzev. Evropská unie zavedla dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů, přičemž Xpeng čelí dodatečnému clu ve výši 21,3 % navíc k běžnému dovoznímu clu 10 %. To vytváří tlak na cenovou konkurenceschopnost čínských výrobců.

Brian Gu, viceprezident společnosti Xpeng, potvrdil, že firma zůstává oddaná evropskému trhu navzdory tlaku cel. "Náš plán pro Evropu je velmi dlouhodobý," uvedl Gu s tím, že společnost zvažuje různé strategie včetně možné lokální výroby v Evropě.

Xpeng aktivně hledá výrobní lokaci v Evropské unii s "relativně nízkými pracovními riziky" a plánuje také zřídit velké datové centrum v Evropě pro podporu inteligentních funkcí svých vozidel. Lokální výroba by společnosti pomohla nejen obejít cla, ale také lépe reagovat na potřeby evropských zákazníků.

Konkurenční výhoda a budoucnost

Řada Mona představuje klíčový prvek strategie společnosti Xpeng pro demokratizaci pokročilých technologií elektromobilů. S cenou začínající na polovině ceny konkurenčního Modelu 3 od Tesly a s pokročilými funkcemi autonomního řízení jako standard, Mona M03 nastavuje nové standardy v segmentu dostupných elektromobilů.

Úspěch modelu M03 již nyní pomohl společnosti Xpeng překonat období pomalejšího růstu. Ve třetím čtvrtletí 2024 společnost vykázala rekordní hrubou marži 15,3 % a tržby ve výši 10,1 miliardy yuanů (1,4 miliardy USD).

Pro evropské spotřebitele bude příchod řady Mona znamenat přístup k cenově dostupným elektromobilům s pokročilými technologiemi, které dosud byly vyhrazeny pouze prémiovému segmentu. To může významně urychlit adopci elektromobilů v Evropě a zvýšit konkurenční tlak na tradiční evropské automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen nebo Teslu.

Zdroj: cnevpost.com, cnbc.com, wikipedia.org, kr-asia.com, electrek.co

Štítky

  • EV novinky
  • Xpeng
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 9 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Mercedes-AMG GT XX překonal hranici 1 megawatt: nový světový rekord v nabíjení elektromobilů

Koncept Mercedes-AMG GT XX překonal všechna očekávání a stanovil nový světový rekord v rychlonabíjení elektromobilů. Prototyp dosáhl... >>

Turecko předhání Evropu v elektromobilitě: Průlom díky domácí značce TOGG

Turecká elektromobilita zažívá v polovině roku 2025 mimořádný rozkvět. Země překonala Belgii a stala se čtvrtým největším trhem pro... >>

Mazda láme 32letou tradici: Japonci postaví závod za 50 miliard na elektrické baterie

Japonská automobilka Mazda Motor Corporation podepsala historickou dohodu o výstavbě prvního nového domácího závodu od roku 1992. Nový... >>

Toyota investuje 16,6 miliardy v Česku: první plně elektrické vozy značky vzniknou v Kolíně

Toyota oznámila zásadní krok pro český automobilový průmysl – v kolínském závodě vybuduje novou linku na výrobu bateriových... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Brive-la-Gaillarde, FranceUssac, France
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hanau, GermanyHanau, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Morbio Inferiore, SwitzerlandMorbio Inferiore, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dortmund-Nord, GermanyDortmund, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krefeld, GermanyKrefeld, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
L'Aldea, SpainL´Aldea, Spain
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Neuss, GermanyNeuss, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Schierling, GermanySchierling, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Genova North, ItalyGenova, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bergamo Dalmine, ItalyDalmine, Italy
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.