Evropská expanze nabírá na obrátkách
Generální ředitel společnosti Xpeng, He Xiaopeng, v exkluzivním rozhovoru pro CNBC potvrdil, že automobilka plánuje v roce 2026 uvést několik modelů řady Mona nejen v Číně, ale také v Evropě a dalších globálních trzích. "Věřím, že do té doby uvedeme na trh velmi osvědčené a vynikající vozidla," uvedl He s tím, že tyto modely budou pravděpodobně cenově dostupnější než stávající prémiové modely značky jako P7 nebo G6.
Xpeng již nyní působí v 60 zemích a regionech po celém světě, přičemž tento cíl původně plánoval splnit až do konce roku 2025. Společnost začala svou globální expanzi v roce 2020 v Norsku a postupně expandovala do dalších evropských trhů včetně Německa a Francie.
Mona M03: Technická revoluce za poloviční cenu
Model Mona M03 představuje kompaktní elektrický sedan s délkou 4780 mm, šířkou 1896 mm a výškou 1445 mm. S rozvorem 2815 mm nabízí prostorný interiér pro pět cestujících a zavazadlový prostor o objemu 621 litrů.
Specifikace | Hodnota |
---|---|
Délka / Šířka / Výška | 4780 / 1896 / 1445 mm |
Rozvor | 2815 mm |
Kapacita baterie | 51,8 kWh (základní) / 62,2 kWh (dlouhý dojezd) |
Dojezd (CLTC) | 515 km / 620 km / 580 km (Max) |
Výkon motoru | 140 kW (188 koní) / 160 kW (218 koní) |
Zrychlení 0-100 km/h | 7,8 s (základní) / 7,4 s (vyšší verze) |
Nabíjení 30-80% | 26 minut |
Koeficient odporu vzduchu | Cd 0,194 |
Vůz je vybaven LFP bateriemi od společnosti FinDreams a disponuje jedním elektromotorem na přední nápravě. Xpeng se při vývoji zaměřil na minimalizaci aerodynamického odporu - M03 má jeden z nejnižších koeficientů odporu vzduchu (Cd 0,194) mezi sériově vyráběnými elektrickými hatchbacky na světě.
Pokročilé technologie za dostupnou cenu
Interiér dominuje 15,6palcový plovoucí dotykový displej poháněný čipem Qualcomm Snapdragon 8155 s 16 GB RAM. Vůz nemá téměř žádná fyzická tlačítka kromě dvou ovládacích koleček na volantu, což odráží minimalistický přístup k designu podobný vozům Tesla.
Standardní výbava zahrnuje systém XPILOT L2 s funkcemi jako LCC (udržování v jízdním pruhu), ACC (adaptivní tempomat) a 360stupňový kamerový systém. To vše za cenu, která je přibližně poloviční oproti modelu Tesla Model 3 v Číně. V Evropě samozřejmě nelze očekávat cenu pod 500 000 Kč především díky clům, ale někde v rozmezí pod současnou cenou Tesly Model 3. Může být cena tohoto vozu okolo 800 000 Kč? Uvidíme.
Fenomenální úspěch v Asii
Od zahájení dodávek v srpnu 2024 se Mona M03 stala jedním z nejúspěšnějších modelů společnosti Xpeng. Během prvních 48 hodin po uvedení na trh získal vůz více než 30 000 objednávek. V září 2024 Xpeng zaznamenával průměrně přes 2000 objednávek denně.
Do března 2025 Xpeng vyrobil již 100 000 kusů modelu M03, což představuje nový rekord pro osobní elektromobily - tohoto milníku dosáhl za pouhých 216 dní od uvedení na trh. V posledních třech měsících Xpeng dodával zákazníkům více než 15 000 vozů M03 měsíčně, přičemž v lednu a únoru 2025 tento model představoval více než 50 % všech dodávek značky.
Celkově bylo do září 2025 dodáno více než 120 000 vozů Mona M03, což z něj činí nejrychleji prodávaný model v historii společnosti Xpeng a mezi čínskými EV startupy.
Výzvy evropského trhu a strategie
Vstup na evropský trh nebude bez výzev. Evropská unie zavedla dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů, přičemž Xpeng čelí dodatečnému clu ve výši 21,3 % navíc k běžnému dovoznímu clu 10 %. To vytváří tlak na cenovou konkurenceschopnost čínských výrobců.
Brian Gu, viceprezident společnosti Xpeng, potvrdil, že firma zůstává oddaná evropskému trhu navzdory tlaku cel. "Náš plán pro Evropu je velmi dlouhodobý," uvedl Gu s tím, že společnost zvažuje různé strategie včetně možné lokální výroby v Evropě.
Xpeng aktivně hledá výrobní lokaci v Evropské unii s "relativně nízkými pracovními riziky" a plánuje také zřídit velké datové centrum v Evropě pro podporu inteligentních funkcí svých vozidel. Lokální výroba by společnosti pomohla nejen obejít cla, ale také lépe reagovat na potřeby evropských zákazníků.
Konkurenční výhoda a budoucnost
Řada Mona představuje klíčový prvek strategie společnosti Xpeng pro demokratizaci pokročilých technologií elektromobilů. S cenou začínající na polovině ceny konkurenčního Modelu 3 od Tesly a s pokročilými funkcemi autonomního řízení jako standard, Mona M03 nastavuje nové standardy v segmentu dostupných elektromobilů.
Úspěch modelu M03 již nyní pomohl společnosti Xpeng překonat období pomalejšího růstu. Ve třetím čtvrtletí 2024 společnost vykázala rekordní hrubou marži 15,3 % a tržby ve výši 10,1 miliardy yuanů (1,4 miliardy USD).
Pro evropské spotřebitele bude příchod řady Mona znamenat přístup k cenově dostupným elektromobilům s pokročilými technologiemi, které dosud byly vyhrazeny pouze prémiovému segmentu. To může významně urychlit adopci elektromobilů v Evropě a zvýšit konkurenční tlak na tradiční evropské automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen nebo Teslu.
Zdroj: cnevpost.com, cnbc.com, wikipedia.org, kr-asia.com, electrek.co