Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Xpeng Mona za 420 tisíc Kč míří do Evropy. Příjezd v roce 2026

Xpeng Mona 03 | ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Září, 2025
Čínský výrobce elektromobilů Xpeng oznámil ambiciózní plány na uvedení své cenově dostupné řady Mona na evropský trh v roce 2026. První model M03, který v Číně startuje na ceně pouhých 119 800 yuanů (přibližně 420 000 Kč), již zaznamenal fenomenální úspěch s více než 120 000 dodanými vozy od svého uvedení v srpnu 2024.

Evropská expanze nabírá na obrátkách

Generální ředitel společnosti Xpeng, He Xiaopeng, v exkluzivním rozhovoru pro CNBC potvrdil, že automobilka plánuje v roce 2026 uvést několik modelů řady Mona nejen v Číně, ale také v Evropě a dalších globálních trzích. "Věřím, že do té doby uvedeme na trh velmi osvědčené a vynikající vozidla," uvedl He s tím, že tyto modely budou pravděpodobně cenově dostupnější než stávající prémiové modely značky jako P7 nebo G6.

Xpeng již nyní působí v 60 zemích a regionech po celém světě, přičemž tento cíl původně plánoval splnit až do konce roku 2025. Společnost začala svou globální expanzi v roce 2020 v Norsku a postupně expandovala do dalších evropských trhů včetně Německa a Francie.

Mona M03: Technická revoluce za poloviční cenu

Model Mona M03 představuje kompaktní elektrický sedan s délkou 4780 mm, šířkou 1896 mm a výškou 1445 mm. S rozvorem 2815 mm nabízí prostorný interiér pro pět cestujících a zavazadlový prostor o objemu 621 litrů.

SpecifikaceHodnota
Délka / Šířka / Výška4780 / 1896 / 1445 mm
Rozvor2815 mm
Kapacita baterie51,8 kWh (základní) / 62,2 kWh (dlouhý dojezd)
Dojezd (CLTC)515 km / 620 km / 580 km (Max)
Výkon motoru140 kW (188 koní) / 160 kW (218 koní)
Zrychlení 0-100 km/h7,8 s (základní) / 7,4 s (vyšší verze)
Nabíjení 30-80%26 minut
Koeficient odporu vzduchuCd 0,194

Vůz je vybaven LFP bateriemi od společnosti FinDreams a disponuje jedním elektromotorem na přední nápravě. Xpeng se při vývoji zaměřil na minimalizaci aerodynamického odporu - M03 má jeden z nejnižších koeficientů odporu vzduchu (Cd 0,194) mezi sériově vyráběnými elektrickými hatchbacky na světě.

Pokročilé technologie za dostupnou cenu

Interiér dominuje 15,6palcový plovoucí dotykový displej poháněný čipem Qualcomm Snapdragon 8155 s 16 GB RAM. Vůz nemá téměř žádná fyzická tlačítka kromě dvou ovládacích koleček na volantu, což odráží minimalistický přístup k designu podobný vozům Tesla.

Autonomní řízení bez LiDARu: Verze Max je vybavena systémem XNGP schopným autonomního řízení v městském prostředí. Využívá dva čipy Nvidia Orin X s celkovým výkonem 508 TOPS, 3 mmWave radary, 12 kamer a 12 ultrazvukových senzorů - vše bez použití drahých LiDAR senzorů.

Standardní výbava zahrnuje systém XPILOT L2 s funkcemi jako LCC (udržování v jízdním pruhu), ACC (adaptivní tempomat) a 360stupňový kamerový systém. To vše za cenu, která je přibližně poloviční oproti modelu Tesla Model 3 v Číně. V Evropě samozřejmě nelze očekávat cenu pod 500 000 Kč především díky clům, ale někde v rozmezí pod současnou cenou Tesly Model 3. Může být cena tohoto vozu okolo 800 000 Kč? Uvidíme.

Fenomenální úspěch v Asii

Od zahájení dodávek v srpnu 2024 se Mona M03 stala jedním z nejúspěšnějších modelů společnosti Xpeng. Během prvních 48 hodin po uvedení na trh získal vůz více než 30 000 objednávek. V září 2024 Xpeng zaznamenával průměrně přes 2000 objednávek denně.

Do března 2025 Xpeng vyrobil již 100 000 kusů modelu M03, což představuje nový rekord pro osobní elektromobily - tohoto milníku dosáhl za pouhých 216 dní od uvedení na trh. V posledních třech měsících Xpeng dodával zákazníkům více než 15 000 vozů M03 měsíčně, přičemž v lednu a únoru 2025 tento model představoval více než 50 % všech dodávek značky.

Celkově bylo do září 2025 dodáno více než 120 000 vozů Mona M03, což z něj činí nejrychleji prodávaný model v historii společnosti Xpeng a mezi čínskými EV startupy.

Výzvy evropského trhu a strategie

Vstup na evropský trh nebude bez výzev. Evropská unie zavedla dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů, přičemž Xpeng čelí dodatečnému clu ve výši 21,3 % navíc k běžnému dovoznímu clu 10 %. To vytváří tlak na cenovou konkurenceschopnost čínských výrobců.

Brian Gu, viceprezident společnosti Xpeng, potvrdil, že firma zůstává oddaná evropskému trhu navzdory tlaku cel. "Náš plán pro Evropu je velmi dlouhodobý," uvedl Gu s tím, že společnost zvažuje různé strategie včetně možné lokální výroby v Evropě.

Xpeng aktivně hledá výrobní lokaci v Evropské unii s "relativně nízkými pracovními riziky" a plánuje také zřídit velké datové centrum v Evropě pro podporu inteligentních funkcí svých vozidel. Lokální výroba by společnosti pomohla nejen obejít cla, ale také lépe reagovat na potřeby evropských zákazníků.

Konkurenční výhoda a budoucnost

Řada Mona představuje klíčový prvek strategie společnosti Xpeng pro demokratizaci pokročilých technologií elektromobilů. S cenou začínající na polovině ceny konkurenčního Modelu 3 od Tesly a s pokročilými funkcemi autonomního řízení jako standard, Mona M03 nastavuje nové standardy v segmentu dostupných elektromobilů.

Úspěch modelu M03 již nyní pomohl společnosti Xpeng překonat období pomalejšího růstu. Ve třetím čtvrtletí 2024 společnost vykázala rekordní hrubou marži 15,3 % a tržby ve výši 10,1 miliardy yuanů (1,4 miliardy USD).

Pro evropské spotřebitele bude příchod řady Mona znamenat přístup k cenově dostupným elektromobilům s pokročilými technologiemi, které dosud byly vyhrazeny pouze prémiovému segmentu. To může významně urychlit adopci elektromobilů v Evropě a zvýšit konkurenční tlak na tradiční evropské automobilky jako BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen nebo Teslu.

Zdroj: cnevpost.com, cnbc.com, wikipedia.org, kr-asia.com, electrek.co

Štítky

  • EV novinky
  • Xpeng
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Renault 5 | zdroj: media.renault.com

Francouzi se zbláznili do Renaultu 5. Elektromobily dosáhly 24 %
Představte si, že každé čtvrté auto, které míjíte na ulici, je elektrické. Ve Francii to už není sci-fi, ale realita října 2025. Elektromobily dosáhly rekordních 24 % tržního podílu a za pouhý měsíc p...

Ilustrační foto

Strach z dojezdu? Co řeknete na 1300 km a 210 km dobitých za 10 minut?
Největší obavy z elektromobilů se možná právě rozplynuly. Představte si, že ujedete přes 1300 kilometrů bez nutnosti hledat nabíječku. A když už zastavíte, získáte energii na dalších 210 km jízdy za p...

XPENG X9 | zdroj: xpeng.com/news

Konec úzkosti z dojezdu: Čínské MPV zvládne Prahu–Řím bez tankování
Představte si sedmimístný vůz, který ujede z Prahy do Říma a ještě mu zbude. Xpeng 6. listopadu odhalí X9 EREV – svůj první hybrid s neuvěřitelným dojezdem 1 602 kilometrů. Největší překvapení? Benzín...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Baterie za desetinu ceny, která vydrží 25 let. To, co CATL spustilo do výroby, mělo přijít až ve třicátých letech

Největší výrobce baterií na světě právě rozbil desetiletý plán. CATL zahájila masovou výrobu sodíkových baterií, které podle... >>

Čipová krize 2.0: Obchodní válka USA a Číny zasáhla Volkswagen. Bude mít jak vyrábět auta?

Není to pandemie, je to geopolitika. Volkswagen a další evropské automobilky se octly uprostřed obchodního konfliktu, který může během... >>

Elektrické Porsche dostalo legendární značku GTS. A je výkonnější než benzínová verze

Po šedesáti letech se tři legendární písmena GTS poprvé objevují na čistě elektrickém Porsche. Macan GTS Electric nabízí 563 koní... >>

Stellantis hlásí obrat: Dodávky v Q3 vzrostly o 13 %, Severní Amerika táhne nahoru

Po roce plném propadů a pochybností přichází první skutečné světlo na konci tunelu. Stellantis, gigant sdružující značky od Jeepu po... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

(EV OTM) - Old Meadow, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Deauville, FranceTouques, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Warsaw, PolandWarsaw, Poland
2 míst • 120 kW
Bradford, UKBradford, United Kingdom
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Debrecen, HungaryDebrecen, Hungary
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.