Strategické partnerství s Magna Steyr
Xpeng pro svůj vstup do evropské výroby nezvolil cestu budování zcela nové továrny "na zelené louce". Místo toho navázal strategickou spolupráci s renomovanou společností Magna Steyr, která je známá jako jeden z předních světových smluvních výrobců automobilů. Závod v Grazu má dlouhou historii a bohaté zkušenosti s produkcí vozů pro zavedené globální značky jako Mercedes-Benz, BMW či Jaguar.
Využitím existujících a osvědčených výrobních kapacit společnosti Magna může Xpeng výrazně urychlit proces lokalizace výroby a efektivněji reagovat na poptávku evropských zákazníků. "Spolupráce s partnerem, jako je Magna, nám umožňuje opřít se o jejich špičkové výrobní know-how a okamžitě zajistit vysoký standard kvality, který evropští řidiči očekávají," uvedl zástupce společnosti Xpeng.
Vyhnutí se clům a posílení konkurenceschopnosti
Jedním z klíčových motivů pro zahájení výroby v Evropě je snaha zmírnit dopady vysokých dovozních cel, kterým čelí elektromobily vyráběné v Číně a dovážené do Evropské unie. Lokální produkcí se Xpeng těmto poplatkům vyhne, což mu umožní nastavit konkurenceschopnější ceny a zlepšit tak svou pozici v souboji s evropskými i dalšími globálními výrobci elektromobilů.
Tento krok je součástí širší strategie automobilky, která zahrnuje nejen výrobu, ale také investice do výzkumu a vývoje. Nedávno Xpeng otevřel své první evropské výzkumné a vývojové centrum v německém Mnichově, což signalizuje jeho dlouhodobý závazek vůči evropskému trhu.

Modely G6 a G9: S čím vstupují na trh?
Modely, které se v Rakousku začaly vyrábět jako první, patří do populárního segmentu SUV.
- Xpeng G6: Toto středně velké SUV kupé je postaveno na moderní 800V architektuře, která umožňuje velmi rychlé nabíjení (z 10 % na 80 % kapacity baterie přibližně za 12 minut - nová verze). V závislosti na verzi nabízí dojezd přes 550 km (dle cyklu WLTP) a je přímým konkurentem například pro Teslu Model Y.
- Xpeng G9: Větší a luxusněji pojaté SUV, které rovněž využívá 800V platformu. Nabízí prostorný interiér, vysoký výkon a dojezd až 570 km (WLTP). Tento model cílí na náročnější klientelu a konkuruje vozům jako Audi Q8 e-tron nebo BMW iX. Jak vůz G9 tak G6 v dnešní době nabízejí nabíjení, které patří k tomu nejrychlejšímu na světě.
Společnost plánuje v budoucnu rozšířit portfolio modelů vyráběných v Grazu o další vozy, včetně sedanů a kompaktnějších SUV.
Co to znamená pro českého zákazníka?
Zahájení evropské výroby by mohlo v blízké budoucnosti znamenat lepší dostupnost vozů Xpeng i na českém trhu, potenciálně kratší dodací lhůty a možná příznivější ceny, které nebudou zatíženy dovozními cly. Pro evropský automobilový průmysl je to další důkaz rostoucího vlivu a ambicí čínských automobilek, které se již nespokojí pouze s dovozem, ale budují si plnohodnotné lokální zázemí.