2025
75%
8
Evropská unie připravuje jednotný systém podpory elektromobility
Evropská unie stojí před zásadním rozhodnutím o budoucnosti podpory elektromobility. V lednu 2025 během Světového ekonomického fóra v Davosu (leden 2025) oznámil německý kancléř Olaf Scholz průlomovou zprávu – Evropská komise aktivně pracuje na návrhu jednotných dotací pro elektromobily platných napříč celou EU. Tento krok by mohl znamenat zásadní obrat v dosud roztříštěném přístupu jednotlivých členských států k podpoře bezemisní dopravy.
Dává smysl zjistit, jak bychom mohli v celoevropské perspektivě usnadnit opatření namísto toho, abychom procházeli národními dotacemi. Musíme se vyhnout závodu, kde bychom mohli konfrontovat jeden národní model proti druhému.
Evropský automobilový průmysl čelí v současnosti významným výzvám. Poptávka po elektromobilech stagnuje, výrobci mají problémy dosáhnout emisních cílů stanovených na rok 2025 a konkurence z Číny sílí. Navíc nová administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa oznámila záměr zrušit dotace na čistá auta v USA, což evropské automobilky staví do ještě složitější pozice.
Současný stav dotací v jednotlivých zemích EU
Situace s dotacemi na elektromobily se v roce 2025 dramaticky liší napříč evropskými zeměmi. Zatímco některé státy udržují štědré programy podpory, jiné své dotační schémata výrazně omezily nebo zcela zrušily.
Francie omezuje rozpočet, ale zachovává podporu
Francie v roce 2025 snížila rozpočet svého dotačního programu "bonus écologique" z 1,5 miliardy eur na 1 miliardu eur. Výše dotací klesla na 2 000 až 4 000 eur na vozidlo oproti předchozím až 7 000 eurům. Program sociálního leasingu pro nízkopříjmové domácnosti, který umožňoval pronájem elektroauta za 100 eur měsíčně, byl pozastaven po pouhých dvou měsících kvůli obrovskému zájmu a omezenému rozpočtu. Jeho obnovení se plánuje na druhou polovinu roku 2025 s rozpočtem pouhých 300 milionů eur.
Německo – od ukončení k novým plánům
Německo šokovalo automobilový trh, když v prosinci 2023 s téměř okamžitou platností ukončilo svůj dotační program na elektromobily. Tento krok přispěl k poklesu prodejů elektroaut v první polovině roku 2024. Nyní však německá vláda prosazuje daňové úlevy pro nákup elektromobilů vyrobených v Německu a zároveň tlačí na zavedení celoevropského systému dotací.
Polsko spouští ambiciózní program NaszEauto
Polsko v únoru 2025 spustilo nový dotační program "NaszEauto" s rozpočtem 1,6 miliardy zlotých (přibližně 380 milionů eur) financovaný z fondů EU. Základní dotace činí 18 750 zlotých (asi 100 000 Kč) s možností navýšení až na 40 000 zlotých (230 000 Kč) při splnění určitých podmínek, jako je sešrotování starého vozu se spalovacím motorem nebo nízký příjem domácnosti. Kritici však upozorňují, že vyloučení firemních zákazníků, kteří tvoří 70 % nových registrací, může omezit dopad programu.
Nizozemsko ukončilo národní dotace
Nizozemsko k 1. lednu 2025 ukončilo národní dotační programy SEPP pro soukromé osoby a SEBA pro komerční dodávky. Elektromobily nyní platí paušální registrační daň 667 eur a sníženou silniční daň. Zajímavostí je, že i přes ukončení dotací vzrostly prodeje elektromobilů v prvním čtvrtletí 2025 o 10 % oproti stejnému období roku 2024.
Španělsko připravuje nový systém
Španělský program Moves III s rozpočtem 1,55 miliardy eur skončil na konci roku 2024. Vláda připravuje nástupnický program, který by měl zahrnovat přímé platby při nákupu namísto současného systému, kde na vyplacení dotace čekali žadatelé až dva roky.
Německo ukončuje dotace
Nečekané ukončení dotačního programu s téměř okamžitou platností způsobilo pokles prodejů elektromobilů v zemi.
Řada zemí omezuje podporu
Španělsko, Nizozemsko a další země ukončují nebo výrazně omezují své dotační programy. Průměrná dotace v EU klesla z více než 4 500 USD v roce 2022 na přibližně 1 000 USD.
Davos – průlomové oznámení
Německý kancléř Scholz oznámil, že Evropská komise pracuje na návrhu jednotných evropských dotací. Místopředsedkyně Komise Teresa Ribera potvrdila plány.
Očekávaný vývoj
Vyjednávání o konkrétní podobě celoevropských dotací, řešení právních a technických překážek, možné spuštění pilotního programu.
Výzvy pro zavedení jednotného evropského systému
Vytvoření jednotného dotačního systému napříč EU naráží na řadu významných překážek. Teresa Ribera přiznala, že bude nutné najít "komplikovanou rovnováhu" mezi rychlou elektrifikací a schopností evropských značek poskytnout požadované množství a kvalitu vozidel.
Právní a obchodní omezení
Brusel musí navrhnout systém kompatibilní s pravidly Světové obchodní organizace (WTO), který zároveň zabrání tomu, aby z dotací profitovali čínští výrobci automobilů. To představuje značnou výzvu, zejména vzhledem k tomu, že EU již zavedla cla na čínské elektromobily s odůvodněním, že jsou uměle levné díky pekingským dotacím.
Rozdílná ekonomická situace členských států
Členské státy EU mají velmi rozdílnou kupní sílu a úroveň rozvoje trhu s elektromobily. Zatímco v některých zemích jako Norsko (která není členem EU, ale často slouží jako vzor) tvoří elektromobily většinu nových prodejů, v zemích jako Polsko nebo Česká republika je jejich podíl stále minimální – často pod 3 %.
Kapacita evropských výrobců
Evropští výrobci automobilů musí být schopni uspokojit zvýšenou poptávku, kterou by jednotné dotace mohly vyvolat. V současnosti jsou elektromobily v Evropě v průměru o 75 % dražší než jejich protějšky se spalovacími motory, což představuje významnou bariéru pro masové rozšíření.
Situace v České republice
Česká republika v současnosti nenabízí přímé dotace na nákup elektromobilů pro občany. V roce 2024 však spustila program pro podnikatele a OSVČ s rozpočtem 1,65 miliardy korun, který nabízel příspěvek 200 000 Kč na nákup osobního elektromobilu nebo až 300 000 Kč na těžší elektrická vozidla. Program byl financován z evropských fondů a trval do září 2025.
Pro běžné občany zůstávají hlavními benefity osvobození od registračních poplatků pro vozidla s emisemi do 50 g CO₂/km se speciální registrační značkou "EL", osvobození od mýtného a dotace 30 000 Kč na instalaci domácí nabíječky. V Praze měli majitelé elektromobilů nárok na bezplatné parkování v modrých zónách, pokud jsou rezidenty nebo v hlavním městě pracují.
Země s aktivními dotacemi
- 🇫🇷 Francie: 2 000-4 000 € (sníženo z 7 000 €)
- 🇵🇱 Polsko: až 9 500 € pro občany
- 🇵🇹 Portugalsko: udržuje příznivé dotační prostředí
- 🇮🇹 Itálie: obnovený program se zaměřením na šrotovné
Země bez přímých dotací
- 🇩🇪 Německo: pouze daňové úlevy od 2024
- 🇳🇱 Nizozemsko: ukončeno v lednu 2025
🇸🇪 Švédsko: ukončeno v listopadu 2022
Alternativní formy podpory
- 🇩🇰 Dánsko: daňové úlevy, silný růst prodejů
- 🇬🇧 Velká Británie: fokus na nabíjecí infrastrukturu
- 🇧🇪 Belgie: regionální programy pro firmy
- 🇨🇭 Švýcarsko: cíl 50% podíl do roku 2025
Co můžeme očekávat v nejbližší budoucnosti?
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen v Davosu zdůraznila, že "příštích několik let bude zásadních pro to, abychom zůstali v závodě o čisté a průlomové technologie." Evropa podle ní má vše potřebné k tomu, aby tohoto cíle dosáhla. Přesto zůstává mnoho otázek nezodpovězených.
Možné scénáře vývoje
Optimistický scénář: EU se podaří během roku 2025 dohodnout na základních parametrech jednotného dotačního systému, který by mohl být spuštěn nejdříve v roce 2026. Dotace by byly odstupňované podle příjmů domácností a zahrnovaly by i podporu pro firemní flotily.
Realistický scénář: Jednání o evropských dotacích budou pokračovat, ale vzhledem k složitosti problematiky a rozdílným zájmům členských států se konkrétní dohoda protáhne. Mezitím jednotlivé země budou pokračovat ve vlastních, často omezených programech podpory.
Pesimistický scénář: Návrh jednotných evropských dotací narazí na nepřekonatelné právní a politické překážky. Členské státy se nedohodnou na financování a rozdělení prostředků, což povede k dalšímu oslabení podpory elektromobility v době, kdy je nejvíce potřeba.
Dopad na český trh a spotřebitele
Pro české spotřebitele by zavedení jednotných evropských dotací mohlo znamenat významný průlom. V současnosti patří Česká republika k zemím s nejnižším podílem elektromobilů v EU – podle údajů z roku 2024 tvoří elektromobily pouze asi 0,2 % vozového parku. Případné evropské dotace by mohly výrazně snížit cenovou bariéru, která brání širšímu rozšíření elektromobilů mezi českými řidiči.
Klíčové bude, jak budou dotace nastaveny vzhledem k rozdílné kupní síle v jednotlivých členských státech. Pokud by výše dotací byla jednotná v absolutních číslech napříč EU, mohla by mít v zemích s nižšími průměrnými příjmy jako Česko relativně větší dopad než v bohatších západních zemích.