602 km
5★
470 l
Americký design, evropská technika
Ford Explorer EV představuje zajímavou kombinaci amerického designu a evropské technologie. Vůz postavený na platformě MEB koncernu Volkswagen si zachovává charakteristickou výraznost tradičních amerických SUV, ale v kompaktnějších rozměrech vhodných pro evropské silnice. S délkou 4468 mm a rozvorem 2767 mm se řadí do kategorii kompaktních crossoverů.
Auto je pohodlné, prostorné a to i vzadu. Zavazadlový prostor je dostatečný i pro rodinu s dětmi. Ovšem nedosahuje velikosti jako např. má Tesla Model Y či Škoda Enyaq. Na rozdíl od Škody však velká část výbavy je už v ceně. Bohužel jsme vůz měli možnost zkoušet krátký čas. Nebyl tak prostor otestovat dojezd nebo reálnou rychlost nabíjení.
Technické specifikace v českém provedení
Standard Range RWD
- Baterie: 52 kWh (využitelná kapacita)
- Výkon: 170 kW (231 k)
- Dojezd: 378 km (WLTP)
- Cena: od 856 900 Kč (v akci)
Extended Range RWD
- Baterie: 77 kWh (využitelná kapacita)
- Výkon: 210 kW (286 k)
- Dojezd: až 602 km (WLTP)
- Cena: od 1 019 900 Kč
Extended Range AWD
- Baterie: 79 kWh (využitelná kapacita)
- Výkon: 250 kW (340 k)
- Dojezd: až 566 km (WLTP)
- Cena: od 1 119 900 Kč
Praktické jízdní vlastnosti
V reálném provozu dosahuje Ford Explorer spotřeby kolem 14-15 kWh/100 km ve městě a kolem 21 kWh/100 km na dálnici v zimních podmínkách. Reálný dojezd by tak mohl činit ve městě (u ext. range RWD) přes 700 kilometrů, na dálnici v zimě kolem 350-400 kilometrů. Výrazné výhody přináší rychlé nabíjení díky platformě MEB - z 10 na 80 % za pouhých 28 minut při maximálním výkonu 135 kW. Toto je dnes spíše průměrná hodnota.
Komfort a praktičnost
Explorer nabízí prostorný interiér s 14,6" dotykovou obrazovkou, loketní opěrkou MegaConsole s objemem 17 litrů a bezpečnou schránkou My Private Locker. Standardní výbava zahrnuje vyhřívaný volant, přední sedadla s vyhříváním a masážní funkcí řidiče, bezdrátové nabíjení telefonu a dvouzónovou klimatizaci. Zavazadlový prostor o objemu 470 litrů poskytuje dostatečný prostor pro rodinu, i když nedosahuje velikosti konkurentů jako Tesla Model Y nebo Škoda Enyaq.
Světová premiéra
Ford představil elektrický Explorer jako první elektrický vůz vyráběný v Evropě pro Evropu, v továrně v Kolíně nad Rýnem.
Zahájení prodeje v ČR
Otevření českého konfigurátoru a zveřejnění cenových hladin pro český trh. Auto získalo pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP.
Rozšíření nabídky
Očekává se dostupnost základní verze Standard Range s menší baterií a nižší cenou pro širší okruh zákazníků.
Výbava a ceny v České republice
Ford Explorer je v České republice dostupný ve třech výbavových stupních. Základní verze Explorer obsahuje již bohatou standardní výbavu včetně LED přední světlomety, kompletní sadu bezpečnostních asistentů, elektrická přední sedadla a bezklíčové odemykání. Výbava Premium přidává Matrix LED světlomety, audiosystém B&O s 10 reproduktory, ambientní osvětlení a elektrické víko kufru.
Cena startuje pod 900 000 Kč, viz výše. Jde o elektromobil s dojezdem necelých 400 km. Verze s dojezdem 600 km podle WLTP startuje od 1 019 900 Kč. Ford v současné době nabízí i zajímavé financování s 0% úrokem. Podmínkou je akontace od 50%, délka financování max. 24 měsíců. Nabídka platí pro podnikatele a to do konce června 2025.
Záruka a servis Ford
Ford Explorer EV je dodáván s bezplatným pětiletým servisním plánem včetně silniční asistenční služby Ford Assistance. Vozidlo disponuje standardní zárukou výrobce a speciální zárukou na baterii a elektrické komponenty.
Silniční asistenční služba Ford (Ford Assistance)
- Dostupnost: 24 hodin denně po celé Evropě
- Služby: Pomoc v nouzových situacích
- Zdarma: Každý nový vůz získává službu Ford Assistance do první předepsané servisní prohlídky
Záruka výrobce Ford
- Standardní záruka: záruka na nové auto se vztahuje na opravy nebo náhrady dílů s výrobními vadami
- Platnost: 5 let/100 000 km podle toho, co nastane dříve
Prodloužená záruka Ford
- Ochrana: Prodloužená záruka pomáhá s ochranou Ford Explorer před neočekávanými účty za opravy výrobních vad nad rámec základní záruční doby
- Záruka na baterii: 8 let/160 000 km (min. 70% kapacity)
Nabíjení a infrastruktura
Explorer podporuje nabíjení AC výkonem 11 kW a DC rychlonabíjení až 135 kW. Ford nabízí přístup k nabíjecí síti BlueOval s více než 800 000 veřejnými nabíjecími body ve 36 evropských zemích. Vůz disponuje také funkcí obousměrného nabíjení V2H (Vehicle-to-Home), která umožňuje zásobování domácnosti energií z baterie vozidla.
Nabíjecí možnosti
Díky platformě MEB má Explorer jedny z nejlepších nabíjecích časů mezi 400V elektromobily. Nabíjecí křivka je velmi slušná - maximální výkon drží dlouho a ve finále se z 10 na 80 % nabije za 28 minut. Auto má také předehřev baterie, takže od začátku nabíjení proudí do baterie co možná nejvyšší výkon.