Japonská automobilka představila koncept svého druhého modelu z chystané rodiny elektromobilů 0-Series (Série 0). Po lednovém odhalení vlajkového sedanu "Beta" (prezentovaného jako koncept Saloon) přichází na řadu praktičtější a podle všeho i výrazně dostupnější model: SUV s označením Alpha.
Tento nový model, zachycený v podobě designového konceptu, má být podle informací magazínu Car and Driver klíčovým hráčem v nové generaci cenově dostupných elektrických vozidel značky. Honda tak dává jasně najevo, že chce konkurovat nejen v prémiovém segmentu, ale především v té nejdůležitější, masové kategorii.
Nová platforma a filozofie "Gen H"
Srdcem nových modelů 0-Series bude zcela nová, dedikovaná elektrická platforma nazvaná "Gen H". Honda u ní razí filozofii „tenký, lehký a moudrý“ (thin, light, and wise). Cílem je odklonit se od trendu stále těžších a komplikovanějších elektromobilů.
Díky lehké konstrukci a pokročilé aerodynamice (která je z konceptu jasně patrná) chce Honda dosáhnout vysoké efektivity. To v praxi znamená, že k dosažení solidního dojezdu postačí baterie s menší kapacitou. Menší baterie se rovná nižší hmotnosti a především – nižší výrobní ceně. Právě to má být klíčem ke slibované "dostupnosti".
Automobilka navíc slibuje u nových baterií velmi pomalou degradaci. Kapacita by i po deseti letech provozu neměla klesnout pod 90 %, což je v současnosti špičková hodnota, která výrazně zvyšuje zůstatkovou hodnotu vozidla.
Má 0-Series šanci v Evropě?
Zásadní otázkou pro české zákazníky je, zda se tyto nové modely vůbec dostanou do Evropy. Zde máme dobré zprávy. Honda již dříve potvrdila, že 0-Series je globální projekt. Uvedení na trh je naplánováno postupně, přičemž první vlaštovkou bude sedan "Beta" v Severní Americe v roce 2026.
Po startu v USA bude následovat Japonsko, Asie, Evropa, Afrika, Blízký východ a Jižní Amerika. Ačkoliv si na SUV Alpha v českých showroomech počkáme pravděpodobně až do roku 2027, je zřejmé, že Honda s Evropou počítá.
Pokud se Hondě podaří dodržet slib cenové dostupnosti a zkombinovat jej s příslovečnou kvalitou a efektivitou platformy Gen H, mohla by konečně výrazněji zasáhnout do evropského trhu s elektromobily. Prozatím je ale na trhu pouze zmíněné SUV e:Ny1, které je sice solidním vozem, ale ve stávající konkurenci to má velmi těžké.
Zdá se, že japonský gigant se v oblasti elektromobility konečně probouzí k životu. Nebudeme mluvit o žádných převratných krocích, ale spíše o promyšlené strategii, která by mohla značce vrátit relevanci i na elektrifikovaném evropském trhu.