Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Jak ovlivňuje letní horko baterie elektromobilů?

EV novinky baterie
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 11 Červenec, 2024

Letní horké vlny mohou způsobit dočasné snížení dojezdu elektromobilů. Přestože toto snížení není dramatické, je dobré mít ho na paměti při plánování cest. Podle odhadů může při teplotách nad 35°C dojít k poklesu dojezdu až o 15-17%.

Degradace baterií v horku

Horké počasí může urychlit degradaci baterií, což znamená, že se jejich kapacita postupně snižuje. Nicméně toto opotřebení není náhlé a nepovede k okamžitému selhání vozidla. Zvýšená reaktivita chemických procesů uvnitř bateriových článků při vyšších teplotách vede k rychlejší degradaci elektrody a elektrolytu.

Podle dat firmy Recurrent, která analyzovala stav baterií u 20 000 elektromobilů, neexistuje žádná konkrétní teplota, při které by baterie náhle selhala.

Jak minimalizovat negativní vlivy

Aby se minimalizovala degradace baterií v horku, je doporučeno vyhnout se nabíjení na 100 % v extrémně teplých dnech. Dále je vhodné parkovat v stinných místech a využívat předchlazení vozidla před jízdou. U moderních elektromobilů lze také využít systém řízení teploty baterie, který aktivně monitoruje a reguluje teplotu.

Dlouhodobé účinky a výměna baterií

Dlouhodobé vystavení vysokým teplotám může urychlit elektrochemické reakce uvnitř baterie, což vede k jejímu stárnutí. Přesto výměna baterie není nutná po určitém počtu najetých kilometrů, jak ukazují data firmy Recurrent. Tesla například zaznamenává výraznou degradaci v prvních třech letech, po kterých se tento pokles výrazně zpomaluje.

Srovnání s lidskými zvyky

Podle odborníků je možné přirovnat vliv horka na baterie k lidským zlozvykům, jako je kouření nebo používání solárií. Tyto faktory mohou urychlit stárnutí, ale nevedou k okamžitému a dramatickému selhání. Teplo nevede k náhlému selhání elektromobilu. Většina případů náhlého snížení dojezdu není způsobena jedinou teplotní vlnou.

Jak teplo ovlivňuje nabíjení elektromobilu?

Teplo může výrazně ovlivnit proces nabíjení elektromobilu. Zde jsou hlavní způsoby, jakým teplo ovlivňuje nabíjení:

  • Zvýšená degradace baterie: Vysoké teploty urychlují chemické reakce uvnitř bateriových článků, což může vést k rychlejší degradaci baterie. To znamená, že se kapacita baterie sníží rychleji, což ovlivňuje její dlouhodobou výkonnost a životnost.
  • Riziko termálního úniku: Extrémní teplo může způsobit termální únik, což je proces, kdy se baterie přehřívá a může dojít k nevratným škodám nebo dokonce k požáru. Proto jsou elektromobily vybaveny pokročilými systémy pro řízení teploty, které tento risk minimalizují.
  • Snížení rychlosti nabíjení: V horkých podmínkách může být rychlost nabíjení snížena, aby se zabránilo přehřátí baterie. To může prodloužit dobu nabíjení a zvýšit opotřebení baterie.

Zdroje: evchargepedia.com, greencarreports.com

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení
  • Baterie
  • Údržba baterie

Mohlo by vás zajímat

Stellantis | zdroj: media.stellantis.com

Stellantis nasazuje 13 miliard dolarů na záchranu amerického byznysu. Bude to stačit?
Automobilový gigant Stellantis, majitel značek Jeep, Dodge a Ram, se nachází v nejhlubší krizi od svého vzniku. Prodeje v USA propadly o 15 procent, zisk o 70 procent, akcie ztratily čtvrtinu hodnoty....

BYD ilustrační foto

Exodus designérů: Proč špičky z Audi, BMW a Rolls-Royce odešly do Číny?
Wolfgang Egger z Audi, Klaus Zyciora z Volkswagenu, Giles Taylor z Rolls-Royce. Jména, která formovala evropský automobilový design poslední tři desetiletí. Teď všichni pracují pro čínské značky – a v...

Zeekr 7X | zdroj: zeekrlife.com

Zeekr zahajuje předprodej aktualizovaného SUV 7X s nabíjením za 10 minut
Čínský elektromobil Zeekr 7X dostává upgrade, který mění pravidla hry. Nabíjení z 10 na 80 % za pouhých 10 minut díky 900V architektuře. Výkon až 784 koní a sprint na stovku za 2,98 sekundy. Tesla má ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

5 nejlevnějších elektromobilů v Česku, které lze pořídit. Zaujmou vás?

Cenová hranice půl milionu korun už pro elektromobil není nedosažitelnou metou. V Česku je právě teď možné pořídit pětici modelů,... >>

Mercedes vyzývá Teslu na souboj. Nové elektrické CLA přijíždí do Číny s cenou pod milion a dojezdem, který mění hru

Strach z vybité baterie? Mercedes tvrdí, že s tím je konec. Jeho nové elektrické CLA přijíždí na klíčový čínský trh s parametry,... >>

Interiér z luxusní třídy, dojezd na celý týden a cena, která mění pravidla. To by měl být Leapmotor B05

Čínský výrobce Leapmotor představuje na podzim 2025 přelomový elektromobil B05 – kompaktní hatchback s dojezdem přes 600 km, pokročilou... >>

725 000 korun, 513 km dojezdu. Tento Chevrolet drtí konkurenci

Zatímco Tesla bojuje s klesajícími prodeji, Chevrolet Equinox EV se stal nejprodávanějším ne-Tesla elektromobilem v USA. GM prodala 144 668... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weiterstadt, GermanyWeiterstadt, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hamburg - Service Center, GermanyHamburg, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vøringsfossen, NorwayEidfjord, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trento, ItalyTrento, Italy
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Lugano, Switzerland - SudGrancia, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.