Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Jak ovlivňuje letní horko baterie elektromobilů?

EV novinky baterie
Foto: EV novinky baterie
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 11 Červenec, 2024

Letní horké vlny mohou způsobit dočasné snížení dojezdu elektromobilů. Přestože toto snížení není dramatické, je dobré mít ho na paměti při plánování cest. Podle odhadů může při teplotách nad 35°C dojít k poklesu dojezdu až o 15-17%.

Degradace baterií v horku

Horké počasí může urychlit degradaci baterií, což znamená, že se jejich kapacita postupně snižuje. Nicméně toto opotřebení není náhlé a nepovede k okamžitému selhání vozidla. Zvýšená reaktivita chemických procesů uvnitř bateriových článků při vyšších teplotách vede k rychlejší degradaci elektrody a elektrolytu.

Podle dat firmy Recurrent, která analyzovala stav baterií u 20 000 elektromobilů, neexistuje žádná konkrétní teplota, při které by baterie náhle selhala.

Jak minimalizovat negativní vlivy

Aby se minimalizovala degradace baterií v horku, je doporučeno vyhnout se nabíjení na 100 % v extrémně teplých dnech. Dále je vhodné parkovat v stinných místech a využívat předchlazení vozidla před jízdou. U moderních elektromobilů lze také využít systém řízení teploty baterie, který aktivně monitoruje a reguluje teplotu.

Dlouhodobé účinky a výměna baterií

Dlouhodobé vystavení vysokým teplotám může urychlit elektrochemické reakce uvnitř baterie, což vede k jejímu stárnutí. Přesto výměna baterie není nutná po určitém počtu najetých kilometrů, jak ukazují data firmy Recurrent. Tesla například zaznamenává výraznou degradaci v prvních třech letech, po kterých se tento pokles výrazně zpomaluje.

Srovnání s lidskými zvyky

Podle odborníků je možné přirovnat vliv horka na baterie k lidským zlozvykům, jako je kouření nebo používání solárií. Tyto faktory mohou urychlit stárnutí, ale nevedou k okamžitému a dramatickému selhání. Teplo nevede k náhlému selhání elektromobilu. Většina případů náhlého snížení dojezdu není způsobena jedinou teplotní vlnou.

Jak teplo ovlivňuje nabíjení elektromobilu?

Teplo může výrazně ovlivnit proces nabíjení elektromobilu. Zde jsou hlavní způsoby, jakým teplo ovlivňuje nabíjení:

  • Zvýšená degradace baterie: Vysoké teploty urychlují chemické reakce uvnitř bateriových článků, což může vést k rychlejší degradaci baterie. To znamená, že se kapacita baterie sníží rychleji, což ovlivňuje její dlouhodobou výkonnost a životnost.
  • Riziko termálního úniku: Extrémní teplo může způsobit termální únik, což je proces, kdy se baterie přehřívá a může dojít k nevratným škodám nebo dokonce k požáru. Proto jsou elektromobily vybaveny pokročilými systémy pro řízení teploty, které tento risk minimalizují.
  • Snížení rychlosti nabíjení: V horkých podmínkách může být rychlost nabíjení snížena, aby se zabránilo přehřátí baterie. To může prodloužit dobu nabíjení a zvýšit opotřebení baterie.

Zdroje: evchargepedia.com, greencarreports.com

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení
  • Baterie
  • Údržba baterie

Mohlo by vás zajímat

Baterie

CATL a GAC podepsaly desetiletou smlouvu na výměnu baterií
Čínský gigant CATL uzavřel s automobilkou GAC desetiletou strategickou dohodu o rozvoji technologie výměny baterií. Spolupráce zahrnuje společnou výstavbu stanic a pronájem baterií v rámci ekosystému ...

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

BYD | zdroj: byd.com

BYD Atto 3 dostane baterii o polovinu větší: 75 kWh a přes 500 km dojezdu
Čínský výrobce BYD připravuje odpověď na jednu z největších obav řidičů elektromobilů. Populární model Atto 3 dostane baterii s kapacitou téměř 75 kWh – to je o polovinu více než základní verze. Pro e...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

1000 kilometrů na jedno nabití: Baterie, na kterou svět čekal, je opravdu tady?

Představte si elektromobil, který na jedno nabití ujede z Prahy do Říma. Bez hořlavého elektrolytu, s dvojnásobnou kapacitou a rychlejším... >>

Elektromobily: 5 klíčových faktů, které změní váš pohled na řízení!

Elektromobily už dávno nejsou jen snem z budoucnosti, ale realitou, která mění dopravu. S masivním pokrokem v technologii... >>

Baterie za desetinu ceny, která vydrží 25 let. To, co CATL spustilo do výroby, mělo přijít až ve třicátých letech

Největší výrobce baterií na světě právě rozbil desetiletý plán. CATL zahájila masovou výrobu sodíkových baterií, které podle... >>

Čínské SUV má 724 koní, kyslíkový generátor a cenu, která šokuje - bohužel jen v Číně

Šanghaj viděla premiéru vozu, který by mohl změnit pravidla v prémiové třídě. Leapmotor D19 kombinuje výkon superauta s dojezdem 720... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Val-de-Reuil, FranceVal-de-Reuil, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lohfelden, GermanyLohfelden, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Poysdorf, AustriaPoysdorf, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Roma, Italy - AurelioRoma, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Weiterstadt, GermanyWeiterstadt, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.