Segment A, tedy nejmenších městských aut, v posledních letech téměř vymřel. Rostoucí náklady na splnění emisních a bezpečnostních norem donutily většinu tradičních výrobců (včetně Škody s modelem Citigo) tento trh opustit. Renault však vidí příležitost a vrací se ve velkém stylu. Po úspěšných retro modelech Renault 5 a Renault 4 přichází na řadu Twingo, které má být skutečným "autem pro lidi".
Francouzská automobilka včera potvrdila klíčovou informaci: cena základního modelu bude nižší než 20 000 eur. Pro český trh to znamená startovací cenu pod hranicí půl milionu korun. Tím se Twingo stává přímou konkurencí nejen pro vozy jako Dacia Spring, ale hlavně pro nastupující vlnu čínských elektromobilů.
Návrat "ducha Twinga"
Design se otevřeně hlásí k první generaci z roku 1992, která definovala kategorii "monobox" vozů s koly v rozích a maximálním vnitřním prostorem. Nechybí typické kulaté světlomety (nyní samozřejmě s LED technologií) a hravé proporce. Na rozdíl od originálu je však novinka výhradně pětidveřová.
"Chtěli jsme se vrátit k 'duchu Twinga', který stavěl do středu designu každodenní život, hravost a vynalézavost," uvedl při představení Fabrice Cambolive, CEO značky Renault. Cílem bylo podle něj vytvořit vůz, který odpovídá reálným potřebám evropských řidičů.
Technika: Efektivita na prvním místě
Základem vozu je nová platforma AmpR Small, určená pro kompaktní elektromobily skupiny. Technické specifikace jsou pro městský vůz více než zajímavé:
- Baterie: 27,5 kWh (využitelná kapacita)
- Typ baterie: LFP (lithium-železo-fosfátová). Tato volba je klíčová pro snížení nákladů a zajištění vyšší životnosti a bezpečnosti.
- Dojezd: 263 km (WLTP)
- Výkon motoru: 60 kW (80 k)
- Hmotnost: 1200 kg
- Nabíjení: Rychlé DC nabíjení z 10 % na 80 % za 30 minut.
Právě kombinace kapacity baterie a dojezdu ukazuje na mimořádnou efektivitu nového Twinga. Pro srovnání, starší Škoda Citigo-e iV potřebovala pro podobný dojezd (tehdy 253 km) výrazně větší 32,3 kWh baterii. Twingo je tak důkazem technologického pokroku v oblasti účinnosti pohonu.
Chytrý interiér s Googlem
Twingo bylo vždy synonymem pro variabilitu. Nová generace v tom pokračuje. Interiér nabídne dvě nezávislá posuvná zadní sedadla (v rozsahu 17 cm), která umožní volit mezi prostorem pro nohy nebo větším kufrem (až 360 litrů). Chybět nebude ani sklopné opěradlo sedadla spolujezdce pro převoz dlouhých předmětů.
Palubní desce dominuje systém OpenR Link s 10palcovou centrální obrazovkou, který má plně integrovaný systém Google. To znamená přítomnost Google Map, hlasového asistenta a přístup k více než stovce aplikací, včetně Waze nebo Spotify. Součástí systému je i nový AI avatar "reno", využívající technologii ChatGPT-4o mini. Praktickou funkcí pro město bude také režim jízdy "One Pedal".
Evropská odpověď na Čínu
Nejvíce fascinující je na projektu rychlost vývoje. Renault dokázal dostat Twingo z konceptu do produkční podoby za pouhých 100 týdnů (méně než 2 roky), zatímco standardní vývojový cyklus trvá v Evropě čtyři až pět let. Automobilka přiznává, že využila i své vývojové centrum ACDC v Šanghaji, aby se naučila rychlosti a efektivitě od čínských konkurentů.
Výroba bude probíhat v Evropě, konkrétně ve slovinském závodě Novo Mesto. První vozy by se k zákazníkům měly dostat na začátku roku 2026.
Nové Twingo E-Tech tak není jen nostalgickou vzpomínkou. Je to strategicky zásadní model, který má Evropě vrátit konkurenceschopnost v segmentu malých a dostupných elektromobilů. S potvrzenou cenou, skvělou efektivitou a výrobou v EU má Renault v ruce silné karty.
Zda to bude stačit na výraznější úspěch právě na českém trhu, si však netroufáme odhadovat. Ačkoliv je vůz mimořádně efektivní, za což si zaslouží pochvalu (vč. nízké hmotnosti), dojezd 263 km (WLTP) z něj dělá pro většinu čistě městský vůz. Jako druhé auto do rodiny pro cesty do práce nebo na nákupy bude jistě fungovat výborně, ale na jakýkoliv delší a komfortní přesun mimo město primárně cíleno není. Bude to stačit na výraznější úspěch v Česku, potažmo v celé Evropě? Uvidíme.
Další informace a oficiální tiskovou zprávu naleznete na mediálním webu Renaultu.