Vyšší hustota, delší dojezd podle WLTP
Japonský technologický gigant Panasonic, jehož baterie tvoří srdce mnoha vozů Tesla, potvrdil, že úspěšně navýšil energetickou hustotu svých lithium-iontových článků typu 2170. Konkrétně se jedná o nárůst o přibližně 13 %. Zjednodušeně řečeno to znamená, že do bateriového článku o stejné velikosti a hmotnosti je nyní možné uložit o 13 % více energie. Právě tyto články jsou využívány v současných verzích Modelu Y vyráběných v USA.
Pro evropské zákazníky je to skvělá zpráva. Pokud by Tesla integrovala tyto vylepšené články do bateriového packu Modelu Y Long Range, jehož současný oficiální dojezd činí 600 km podle normy WLTP, teoretický nárůst by mohl znamenat dojezd blížící se 980 kilometrům. To je posun, který by dále upevnil pozici Modelu Y na trhu a pro mnoho řidičů by znamenal ještě pohodlnější cestování na dlouhé vzdálenosti.
Zásadní změna po decentní modernizaci
Tato zpráva přichází v roce, kdy Tesla sice představila vylepšenou verzi Modelu Y, avšak tyto změny se soustředily primárně na design, interiér a aerodynamiku. Samotná technologie baterií a pohonného ústrojí zůstala z velké části beze změny. Inovace od Panasonicu by tak představovala mnohem zásadnější technologický skok než samotný facelift vozu.
Pro Teslu je partnerství s Panasonicem strategické. Přestože si americká automobilka vyvíjí i vlastní bateriové články (typ 4680), masová produkce a spolehlivost dodávek od externích partnerů, jako je Panasonic, je pro ni klíčová. Nové, hustší články by automobilce umožnily buď nabídnout delší dojezd při zachování stejné velikosti baterie, nebo naopak snížit náklady a hmotnost vozu použitím menšího bateriového packu při zachování stávajícího dojezdu.
Realita vs. sen o 1000 kilometrech
Magická hranice 1000 kilometrů na jedno nabití je v automobilovém průmyslu považována za svatý grál. Ačkoliv tento pokrok od Panasonicu k této metě Model Y sám o sobě nedostane, je to významný krok správným směrem. Ukazuje, že potenciál lithium-iontové technologie ještě zdaleka není vyčerpán.
Špatnou zprávou je ovšem dostupnost. Panasonic plánuje zahájit masovou výrobu těchto vylepšených článků ve svém novém závodě v Kansasu v USA až v letech 2026 až 2027. Z toho vyplývá, že v showroomech se vozy s touto technologií neobjeví dříve než na přelomu 2026/2027 a spíše až v roce 2027. Jedná se tedy o příslib budoucnosti, nikoliv o vylepšení, které by se týkalo vozů prodávaných v příštích měsících.
Zdroj: insideevs.com, reuters.com