Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Pokles cen baterií pro elektromobily: Jak ovlivní trh do roku 2026?

Ilustrační foto

Podle nedávné analýzy Goldman Sachs by ceny baterií pro elektromobily mohly klesnout o téměř 50 % do roku 2026. Tato změna by mohla přinést cenovou paritu mezi elektromobily a vozidly se spalovacími motory, což by výrazně změnilo dynamiku trhu. Proč se to děje a co znamenají termíny jako "cell-to-pack" nebo "sodíko-iontová baterie"? V tomto článku si vysvětlíme důležité pojmy a jejich vliv na budoucnost elektromobility.

Inovace v oblasti baterií

Mezi hlavní faktory, které přispívají k poklesu cen, patří technologické inovace, jako je tzv. „cell-to-pack“ technologie, která zvyšuje hustotu energie v bateriích a snižuje jejich náklady na výrobu. Dále se očekává zavedení nových typů baterií, jako jsou například sodíko-iontové baterie, které by mohly přinést další úspory.

Technologie "cell-to-pack" a její význam

Jednou z klíčových technologií, která by mohla výrazně snížit cenu baterií, je "cell-to-pack" (CTP). Tato technologie umožňuje lepší integraci jednotlivých článků baterie přímo do bateriového modulu, bez nutnosti mezistupňů, jako jsou jednotlivé moduly. Výsledkem je vyšší energetická hustota (více energie na menší objem) a nižší výrobní náklady, protože je zapotřebí méně komponent a zjednodušuje se výroba.

Sodíko-iontové baterie: Co to je a proč jsou důležité?

Sodíko-iontové baterie jsou jednou z novějších technologií, které by mohly hrát významnou roli v elektromobilitě. Tyto baterie nahrazují lithium sodíkem, který je levnější a hojněji se vyskytuje. I když zatím nedosahují stejných výkonů jako lithium-iontové baterie, očekává se, že s postupným vývojem budou stále konkurenceschopnější. Výhodou sodíko-iontových baterií je také to, že nejsou závislé na strategických surovinách, jejichž ceny mohou kolísat.

Vývoj cen klíčových surovin: Jak ovlivní ceny baterií?

Kromě technologických pokroků hrají důležitou roli také ceny surovin, především lithia, niklu a kobaltu. Tyto materiály jsou základními stavebními prvky současných lithium-iontových baterií, které jsou nejběžněji používané v elektromobilech. V posledních letech dochází ke stabilizaci cen těchto surovin, což spolu s rozvojem recyklace baterií přispívá k jejich postupnému zlevňování.

Jak cenová parita ovlivní přijetí elektromobilů?

Cenová parita znamená, že elektromobily budou stát stejně jako jejich protějšky se spalovacími motory. Tím by se odstranila jedna z hlavních překážek pro širší adopci elektromobilů – jejich vyšší pořizovací cena. S poklesem cen baterií a technickými inovacemi se očekává, že elektromobily budou cenově dostupnější a tím i atraktivnější pro širší spektrum spotřebitelů.

Shrnutí

Předpokládaný pokles cen baterií o téměř 50 % do roku 2026 je klíčový pro rozvoj elektromobility. Díky inovacím, jako je "cell-to-pack" technologie, a zavedení nových typů baterií, se elektromobily stávají stále dostupnější alternativou k vozidlům se spalovacími motory. Tento vývoj by mohl výrazně zrychlit přechod k udržitelné dopravě.

Zdroj: thedriven.io

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 17 Říjen, 2024

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Čínské elektromobily expandují: BYD míří na evropský luxusní trh a roste podpora bateriových technologií

Čínský výrobce BYD se chystá jako první ze země vstoupit na evropský trh luxusních elektromobilů se svou značkou Yangwang. Současně... >>

Zeekr vyvrací obvinění z prodeje ojetých elektromobilů

Čínská automobilka Zeekr oficiálně reagovala na mediální zprávy o údajném prodeji ojetých vozů s nulovým nájezdem. Firma kategoricky... >>

Novinky v elektromobilitě: Avatr posiluje baterie a MG4 láme rekordy

Čínský výrobce Avatr oznámil integraci větších baterií CATL a pokročilého řídicího systému Huawei do svých modelů, s uvedením... >>

BMW iX3 2026: Revoluční efektivita 15 kWh/100 km předčí Tesla Model Y

Nový BMW iX3 2026 přepisuje pravidla elektromobility s rekordní spotřebou pouhých 15 kWh na 100 kilometrů a dosahuje uhlíkové neutrality... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

IONIQ 9

Hyundai - IONIQ 9

Dojezd dle WLTP: 620 km

Superchargery

Regensburg-Ost, GermanyRegensburg, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
Liege, BelgiumLiège, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Nykøbing Mors, DenmarkNykøbing Mors, Denmark
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Caldes de Malavella, SpainCaldes de Malavella, Spain
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lippetal, GermanyLippetal, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava, SlovakiaBratislava, Slovakia
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Viborg, DenmarkViborg, Denmark
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hjørring, DenmarkHjørring, Denmark
28 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörth, GermanyWörth an der Isar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Randers, DenmarkRanders, Denmark
14 míst • 130 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.