Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Proč 800V elektromobily mění hru: 3 důvody, které vás překvapí

Novinka
Shrnutí: Zatímco většina elektromobilů stále využívá 400V architekturu, prémiové modely přecházejí na revoluční 800V technologii. Ta přináší bleskové nabíjení za 18 minut, vyšší efektivitu a lehčí konstrukci. V létě 2025 už tuto technologii nabízí přes 20 modelů a jejich podíl rychle roste – do roku 2030 by měla být standardem.

18 min

Nabití z 10 na 80 %

370 kW

Maximální nabíjecí výkon (prozatím)

12 %

Podíl 800V vozů v roce 2025

1. Bleskové nabíjení, které změní vaše cestování

Představte si, že zastavíte na dálnici D1 u nabíječky a za dobu, kterou strávíte na kávě a toaletě, váš elektromobil nabije energii na dalších 300 kilometrů jízdy. To není sci-fi, ale realita 800V elektromobilů v létě 2025. S dvojnásobným napětím oproti tradičním 400V systémům mohou 800V elektromobily dodat stejný výkon při polovičním proudu.

Hyundai Ioniq 5, jeden z nejpopulárnějších 800V elektromobilů na českém trhu, dokáže při správných podmínkách nabíjet průměrným výkonem 170 kW. Pro srovnání – běžné 400V elektromobily dosahují maximálně 120-150 kW, a to jen krátkodobě. Rozdíl v praxi? Místo 40minutové přestávky stačí pouhých 18 minut.

S 800V architekturou dokážeme nabízet zákazníkům přesně to, co od elektromobilů očekávají - minimální čas strávený u nabíječky a maximální dojezd. Je to technologie, která mění vnímání elektromobility.

— Zástupce automobilového průmyslu

2. Vyšší efektivita znamená delší dojezd a nižší spotřebu

800V architektura v elektromobilech může zvýšit efektivitu a snížit hmotnost. Zvýšením napětí je potřebný mnohem nižší proud, což umožňuje tenčí kabely a menší elektronické komponenty. To není jen technická libůstka – v praxi to znamená, že váš elektromobil ujede na stejnou baterii o 5-10 % více kilometrů.

Nižší proudy také znamenají menší zahřívání komponentů. BYD nedávno představilo svůj první SiC invertor vyvinutý interně, který dosahuje účinnosti 99,5 procent. Pro běžného řidiče to znamená, že při cestě z Prahy do Brna ušetří díky vyšší efektivitě ekvivalent 10-15 kilometrů dojezdu.

Úspora hmotnosti díky tenčím kabelům

800voltové elektrické architektury mohou být vytvořeny použitím tenčích kabelů mezi baterií a invertorem, DC nabíjecím portem, OBC a dalším vybavením. Výsledek? Elektromobil může být až o 70 kg lehčí, což odpovídá hmotnosti dospělého člověka. Tato úspora hmotnosti se pozitivně projeví na akceleraci, brzdné dráze i spotřebě energie.

3. Budoucnost je už tady – a je dostupnější, než si myslíte

V srpnu 2025 není 800V technologie výsadou jen luxusních značek. Analytici předpovídají, že podíl elektromobilů podporujících 800V vzroste z přibližně 2 % v roce 2022 na 12 % v roce 2025. Zatímco cenově dostupné modely jako Kia EV3 nebo Hyundai Inster zatím zůstávají u 400V architektury, prémiové značky rychle přecházejí na 800V a tato technologie se postupně stává dostupnější.

2019

Průkopník Porsche Taycan
První sériově vyráběný 800V elektromobil vstupuje na trh s nabíjecím výkonem až 270 kW.

2021

Masová produkce začíná
Hyundai Motor Group uvádí platformu E-GMP s modely Ioniq 5 a Kia EV6, které 800V technologii zpřístupňují širšímu publiku.

2024

Tesla vstupuje do hry
Cybertruck se stává prvním vozem Tesly s 800V architekturou, signalizuje posun celého odvětví.

2025-2027

Mainstream adopce
Mercedes-Benz CLA, BMW Neue Klasse a další modely přinášejí 800V do střední třídy. Hyundai Ioniq 3 sice zůstává u 400V, ale nabízí prémiové funkce za dostupnou cenu.

Která auta v Česku už nabízejí 800V architekturu?

K dnešnímu dni, 22. srpna 2025, je Hyundai Ioniq 5 cenově nejdostupnějším 800V elektromobilem v Evropě s cenou od přibližně 1 mil. korun. Tato pozice se však brzy změní – na začátku září na autosalonu v Mnichově Hyundai představí dlouho očekávaný Ioniq 3, který by měl být ještě dostupnější.

Ioniq 3 bude přelomový – podle informací z TopGear bude menší než Kona Electric, ale technicky vyspělejší. Nabídne dvě velikosti baterií (58,3 kWh a 81,4 kWh) s dojezdem až 585 km podle WLTP. Překvapivě však nebude využívat 800V architekturu jako jeho větší sourozenci Ioniq 5, 6 a 9, ale levnější 400V systém. To pomůže udržet cenu na úrovni, která by měla začínat kolem 800 tisíc korun.

Dostupné 800V modely

  • Hyundai Ioniq 5: Od 1 mil. Kč, nejdostupnější 800V v EU
  • Kia EV6: Od 1,1 mil. Kč, sportovní design
  • Genesis GV60: Od 1,3 mil. Kč, prémiové SUV
  • Zeekr 7x - přibližně  od 1,3 mil. Kč

Prémiové modely (1,5-3 mil. Kč)

  • Porsche Taycan: Až 270 kW nabíjení
  • Audi e-tron GT: Sportovní sedan
  • Genesis GV70: Luxusní SUV

Připravované 800V novinky 2025/26

  • Mercedes CLA: Nová 800V platforma MMA
  • BMW Neue Klasse: Od konce 2025
  • Volkswagen Trinity: Plánováno na 2026

Výzvy, které 800V technologie musí překonat

Ne všechno je ale růžové. 800voltová architektura vyžaduje přepracování obvodů a komponentů k zajištění odpovídající izolace, bezpečnostních systémů a správných testovacích postupů. To se promítá do vyšší ceny – zatím.

Kompatibilita s nabíjecí infrastrukturou

Většina současných rychlonabíječek v Česku je navržena pro 400V vozy. Ačkoli 800V elektromobily si s nimi poradí díky chytrým převodníkům, plný potenciál využijí jen na nejnovějších stanicích. ČEZ a další provozovatelé ale rychle modernizují – jen v lednu 2025 přibylo 72 nových ultrarychlých stanic.

Tato prezentace se zabývá inženýrskými a systémovými výzvami přemostění 400V a 800V platforem, se zaměřením na inovativní řešení převodu napětí. Výrobci pracují na řešeních, která zajistí bezproblémovou kompatibilitu a optimální nabíjení na všech typech stanic.

Tip pro nákup: Pokud zvažujete koupi elektromobilu v roce 2025 a plánujete ho používat na delší cesty, 800V architektura se vyplatí. Příplatek 50-100 tisíc korun se vrátí v úspoře času a vyšším komfortu cestování. Pro čistě městský provoz ale 400V vozy stále dávají ekonomický smysl.

Co přinese budoucnost?

Rok 2025 je zlomový – 800V technologie přestává být výsadou luxusních modelů a stává se mainstreamem. Hyundai Ioniq 5 už dnes dokazuje, že 800V nemusí znamenat prémiovou cenovku. S cenou od 1 mil. korun patří k nejdostupnějším 800V elektromobilem v Evropě.

Zajímavý paradox představuje připravovaný Hyundai Ioniq 3, který přijde v září 2025. Ačkoli nebude mít 800V architekturu, nabídne špičkový software včetně nového operačního systému Pleos a dojezd až 585 km – vše za cenu, která by měla začínat pod hranicí 800 tisíc korun. To ukazuje, že výrobci hledají různé cesty, jak nabídnout to nejlepší z elektromobility za dostupné ceny.

Do roku 2030 analytici očekávají, že více než polovina nových elektromobilů bude vybavena 800V architekturou. Pro české řidiče to znamená rychlejší nabíjení na dálnicích, delší dojezdy a celkově příjemnější zkušenost s elektromobilitou.

Závěr: Tři důvody, proč vsadit na 800V

První důvod je jasný – čas. V dnešní uspěchané době je 18minutové nabíjení oproti 40 minutám rozdíl (buďme férový a uveďme, že i 400V architektura dokáže váš vůz na 80% nabít i za méně než 30 minut), který oceníte při každé delší cestě. Druhý důvod je efektivita – nižší spotřeba a delší životnost komponentů znamenají nižší provozní náklady. Třetí důvod je budoucnost – kupujete technologii, která bude standardem příštích let, ne včerejška.

800V elektromobily nejsou jen technickou evolucí – jsou posunem v přístupu k elektromobilitě. V létě 2025 už nejde o otázku "jestli", ale "kdy" se tato technologie stane standardem. A podle všech indicií to bude dřív, než si většina z nás myslí.

Zdroje: BMW Group, Hyundai ČR, Centrum dopravního výzkumu

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Miriam , dne 22 Srpen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Aito M8 BEV: Nový hráč na poli elektrických SUV zahajuje předprodej

Čínský výrobce Aito, podporovaný společností Huawei, spustil předprodej čistě elektrické verze svého modelu M8. Vůz s dojezdem až 705... >>

Itálie schválila stavbu nejdelšího visutého mostu světa za 13,5 miliardy eur – spojí Sicílii s pevninou

Po více než 50 letech plánování a několika zrušených pokusech Itálie definitivně schválila stavbu Messinského mostu přes průliv mezi... >>

Xpeng G6 2025: Revoluce v nabíjení za 41 310 dolarů dorazila do Thajska

Čínský výrobce Xpeng právě představil aktualizovaný elektromobil G6 v Thajsku s přelomovou 5C ultra-rychlou technologií nabíjení. Baterie... >>

BMW iX3 2025: Revoluční dojezd 800 km a rychlé nabíjení mění trh

V srpnu 2025 vstupuje BMW na čínský trh s novou generací iX3, která přináší přelomové technologie. S kapacitou baterie 85 kWh a dojezdem... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Sisteron, FranceSisteron, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krško, SloveniaKrškem, Slovenia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Waldlaubersheim, GermanyWaldlaubersheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Barberino di Mugello, ItalyBarberino di Mugello FI, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eschborn - Ginnheimer Straße, GermanyEschborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wismar, GermanyWismar, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mondovì, ItalyMondovì, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Dié-des-Vosges, FranceSaint-Dié-des-Vosges, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sarzana, Italy - La SpeziaSarzana SP, Italy
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Trento, ItalyTrento, Italy
10 míst • 150 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.