Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Americké automobilky vyvíjejí novou generaci baterií pro elektromobily

Novinka
Fotka autora Redakce
Redakce 5 Červen, 2025

General Motors a Ford vedou závod o vývoj nové generace lithium-mangan-rich (LMR) baterií, které by mohly zásadně změnit trh s elektromobily. Tyto baterie využívají jako klíčovou složku mangan – prvek hojněji dostupný a levnější než nikl či kobalt, jejichž těžbu a zpracování ovládá Čína. Přechod na LMR by mohl snížit ceny elektromobilů při zachování nebo dokonce zvýšení jejich dojezdu.

Výzkum v utajených laboratořích

V utajovaných laboratořích GM v Michiganu vědci v ochranných oblecích vyvíjejí LMR články od miniaturních vzorků až po automobilové prototypy. Proces připomíná kuchařské umění: elektrodová směs se míchá do konzistence medu, nanáší na kovové fólie a peče v pecích. Otestované články putují do Wallace Battery Innovation Center, kde procházejí náročnými zkouškami. GM tvrdí, že LMR baterie nabídnou o 33 % vyšší hustotu energie než současné lithium-železo-fosfátové (LFP) články za srovnatelnou cenu.

Technologické výhody a úspory

Při použití hranolových článků (prismatický design) by LMR baterie mohly mít o 50 % méně dílů než současné systémy, což ušetří stovky kilogramů hmotnosti vozidla. Pro velké vozy jako pickupy nebo SUV by dojezd mohl překročit 640 kilometrů. GM již investovala 85 milionů dolarů do australské těžby manganu, jehož zpracování plánuje v USA – což je klíčový krok k lokální výrobě bez čínských dodavatelských řetězců.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

CATL, přední výrobce baterií, vyvinul technologii, která umožňuje nabití elektromobilu na 80 % kapacity během pouhých 10 minut? Tato technologie zároveň zvyšuje životnost baterií díky pokročilému teplotnímu managementu. Jde o baterii s názvem Shenxing. Samozřejmě podmínkou je dostatečně výkonná nabíjecí stanice.

Fordův paralelní vývoj

Ford v romulském výzkumném centru Ion Park s týmem 135 inženýrů řeší tři hlavní technické výzvy LMR: rozpouštění manganu do elektrolytu (což snižuje kapacitu), tvorbu plynů při chemických reakcích (riziko bobtnání) a vysoké provozní napětí (vedoucí k degradaci). Firma nyní testuje články z pilotní linky s hustotou energie 550–700 watt hodin na litr, což je srovnatelné s nikl-kobalt-manganovými (NMC) bateriemi. LMR má u Fordu doplnit nabídku mezi levnými LFP a drahými NMC články.

Strategický význam pro americký průmysl

Oba výrobci plánují komerční nasazení LMR kolem roku 2028. Kurt Kelty, viceprezident GM pro baterie, zdůrazňuje potřebu lokální výroby: dovoz článků z Asie znamená měsíce čekání a riziko závad v dodávkách. Zkracování dodavatelských řetězců je klíčové pro konkurenceschopnost, nikoliv jen reakce na cla. Pokud se LMR baterie osvědčí, mohly by urychlit adopci elektromobilů v USA snížením cen bez kompromisů v dojezdu.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

BYD | zdroj: byd.com

Španělsko se zdrželo hlasování o clech. Teď může získat továrnu BYD
Čínský automobilový gigant BYD hledá místo pro svůj třetí evropský závod a podle zdrojů agentury Reuters vede žebříček kandidátů Španělsko. Ne Německo s jeho automobilovou tradicí, ale iberský poloost...

e-salon-clanek

Testovací jízdy elektromobilů zdarma: Vyhrajte vstupenky na e-SALON 2025
Máte šanci vyzkoušet desítky nejnovějších elektromobilů, aniž byste navštívili jediný autosalon. Stačí vyhrát volné vstupenky na listopadový veletrh e-SALON v kvízu na EVmagazin.cz. Deset nejrychlejší...

EV v Česku

Ojetý elektromobil se stává hitem. Češi objevili cestu k levnějšímu elektrickému snu, dovoz trhá rekordy
Je to tichý, ale o to silnější signál, že se český automobilový trh mění v základech. Zatímco se vedou debaty o budoucnosti, data mluví jasně: Češi vzali trh s ojetými elektromobily útokem. Během pouh...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Mercedes ELF: Minivan, který nabije 100 kWh za 10 minut

Experimentální dodávka Mercedes ELF testuje nabíjení výkonem 900 kW a technologii, která promění elektromobil v domácí elektrárnu.... >>

První "skutečný" V4 Supercharger s rychlostí 500 kW je tu. Proč Evropa stále čeká na plný výkon?

V Kalifornii roste první Supercharger V4, který není jen kosmetickou změnou. Díky novým výkonovým skříním nabídne nabíjecí výkon až... >>

Dvě tváře Tesly: V Číně láme rekordy, v Evropě čelí ledové realitě

Podzim 2025 ukazuje Teslu ve dvou zcela odlišných světech. Zatímco na nespoutaném čínském trhu láme prodejní rekordy a poptávka nebere... >>

66 000 aut za měsíc. Čínský vyzývatel Leapmotor drtí konkurenci mezi startupy a s novými modely útočí i na Česko

Zářijová čísla prodejů přepsala mapu čínských výrobců elektromobilů. Hvězdou měsíce je Leapmotor, který s více než 66 tisíci vozy... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Houssen, FranceHoussen, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Paderborn, GermanyPaderborn, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Krško, SloveniaKrškem, Slovenia
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Steyr, AustriaSteyr, Austria
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Rade Appel, GermanyNeu Wulmstdorf, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.