Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Americké automobilky vyvíjejí novou generaci baterií pro elektromobily

Novinka

General Motors a Ford vedou závod o vývoj nové generace lithium-mangan-rich (LMR) baterií, které by mohly zásadně změnit trh s elektromobily. Tyto baterie využívají jako klíčovou složku mangan – prvek hojněji dostupný a levnější než nikl či kobalt, jejichž těžbu a zpracování ovládá Čína. Přechod na LMR by mohl snížit ceny elektromobilů při zachování nebo dokonce zvýšení jejich dojezdu.

Výzkum v utajených laboratořích

V utajovaných laboratořích GM v Michiganu vědci v ochranných oblecích vyvíjejí LMR články od miniaturních vzorků až po automobilové prototypy. Proces připomíná kuchařské umění: elektrodová směs se míchá do konzistence medu, nanáší na kovové fólie a peče v pecích. Otestované články putují do Wallace Battery Innovation Center, kde procházejí náročnými zkouškami. GM tvrdí, že LMR baterie nabídnou o 33 % vyšší hustotu energie než současné lithium-železo-fosfátové (LFP) články za srovnatelnou cenu.

Technologické výhody a úspory

Při použití hranolových článků (prismatický design) by LMR baterie mohly mít o 50 % méně dílů než současné systémy, což ušetří stovky kilogramů hmotnosti vozidla. Pro velké vozy jako pickupy nebo SUV by dojezd mohl překročit 640 kilometrů. GM již investovala 85 milionů dolarů do australské těžby manganu, jehož zpracování plánuje v USA – což je klíčový krok k lokální výrobě bez čínských dodavatelských řetězců.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

CATL, přední výrobce baterií, vyvinul technologii, která umožňuje nabití elektromobilu na 80 % kapacity během pouhých 10 minut? Tato technologie zároveň zvyšuje životnost baterií díky pokročilému teplotnímu managementu. Jde o baterii s názvem Shenxing. Samozřejmě podmínkou je dostatečně výkonná nabíjecí stanice.

Fordův paralelní vývoj

Ford v romulském výzkumném centru Ion Park s týmem 135 inženýrů řeší tři hlavní technické výzvy LMR: rozpouštění manganu do elektrolytu (což snižuje kapacitu), tvorbu plynů při chemických reakcích (riziko bobtnání) a vysoké provozní napětí (vedoucí k degradaci). Firma nyní testuje články z pilotní linky s hustotou energie 550–700 watt hodin na litr, což je srovnatelné s nikl-kobalt-manganovými (NMC) bateriemi. LMR má u Fordu doplnit nabídku mezi levnými LFP a drahými NMC články.

Strategický význam pro americký průmysl

Oba výrobci plánují komerční nasazení LMR kolem roku 2028. Kurt Kelty, viceprezident GM pro baterie, zdůrazňuje potřebu lokální výroby: dovoz článků z Asie znamená měsíce čekání a riziko závad v dodávkách. Zkracování dodavatelských řetězců je klíčové pro konkurenceschopnost, nikoliv jen reakce na cla. Pokud se LMR baterie osvědčí, mohly by urychlit adopci elektromobilů v USA snížením cen bez kompromisů v dojezdu.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Redakce, dne 5 Červen, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2023

Tesla 🇺🇸
19.9%
BYD 🇨🇳
17.1%
GAC Aion 🇨🇳
5.2%
SAIC-GM-Wuling 🇨🇳
4.9%
Volkswagen 🇩🇪
4.6%
BMW 🇩🇪
3.6%
Hyundai 🇰🇷
2.9%
Mercedes-Benz 🇩🇪
2.6%
MG 🇨🇳
2.3%
KIA 🇰🇷
2.0%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Cariad: Obrat softwarové divize Volkswagen Group

Softwarová jednotka Volkswagen Group, Cariad, která v minulosti způsobila miliardové ztráty a zpoždění modelů jako Porsche Macan EV, je... >>

Čínský trh elektromobilů v ohrožení: Slevová ofenziva společnosti BYD spouští cenovou válku

Vedoucí hráč čínského trhu s elektromobily BYD výrazně snížil ceny svých vozů, což podle analytiků spustilo vlnu obav z destabilizace... >>

Nio ES9: Přichází vlajkový elektromobil SUV s nejmodernějšími technologiemi

Čínský výrobce elektromobilů Nio oficiálně oznámil uvedení nového vlajkového SUV ES9 v první polovině roku 2026. Model navazuje na... >>

Trump hrozí ukončením dotací pro Muskovy společnosti

Prezident Donald Trump ve čtvrtek naznačil možnost ukončení federálních dotací a kontraktů pro společnosti Elona Muska, což by mohlo stát... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

ID.7

Volkswagen - ID.7

Dojezd dle WLTP: 615 km

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.