Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Americké automobilky vyvíjejí novou generaci baterií pro elektromobily

Novinka
Foto: Novinka
Fotka autora Redakce
Redakce 5 Červen, 2025

General Motors a Ford vedou závod o vývoj nové generace lithium-mangan-rich (LMR) baterií, které by mohly zásadně změnit trh s elektromobily. Tyto baterie využívají jako klíčovou složku mangan – prvek hojněji dostupný a levnější než nikl či kobalt, jejichž těžbu a zpracování ovládá Čína. Přechod na LMR by mohl snížit ceny elektromobilů při zachování nebo dokonce zvýšení jejich dojezdu.

Výzkum v utajených laboratořích

V utajovaných laboratořích GM v Michiganu vědci v ochranných oblecích vyvíjejí LMR články od miniaturních vzorků až po automobilové prototypy. Proces připomíná kuchařské umění: elektrodová směs se míchá do konzistence medu, nanáší na kovové fólie a peče v pecích. Otestované články putují do Wallace Battery Innovation Center, kde procházejí náročnými zkouškami. GM tvrdí, že LMR baterie nabídnou o 33 % vyšší hustotu energie než současné lithium-železo-fosfátové (LFP) články za srovnatelnou cenu.

Technologické výhody a úspory

Při použití hranolových článků (prismatický design) by LMR baterie mohly mít o 50 % méně dílů než současné systémy, což ušetří stovky kilogramů hmotnosti vozidla. Pro velké vozy jako pickupy nebo SUV by dojezd mohl překročit 640 kilometrů. GM již investovala 85 milionů dolarů do australské těžby manganu, jehož zpracování plánuje v USA – což je klíčový krok k lokální výrobě bez čínských dodavatelských řetězců.

Obrázek
Miri

Věděli jste, že

CATL, přední výrobce baterií, vyvinul technologii, která umožňuje nabití elektromobilu na 80 % kapacity během pouhých 10 minut? Tato technologie zároveň zvyšuje životnost baterií díky pokročilému teplotnímu managementu. Jde o baterii s názvem Shenxing. Samozřejmě podmínkou je dostatečně výkonná nabíjecí stanice.

Fordův paralelní vývoj

Ford v romulském výzkumném centru Ion Park s týmem 135 inženýrů řeší tři hlavní technické výzvy LMR: rozpouštění manganu do elektrolytu (což snižuje kapacitu), tvorbu plynů při chemických reakcích (riziko bobtnání) a vysoké provozní napětí (vedoucí k degradaci). Firma nyní testuje články z pilotní linky s hustotou energie 550–700 watt hodin na litr, což je srovnatelné s nikl-kobalt-manganovými (NMC) bateriemi. LMR má u Fordu doplnit nabídku mezi levnými LFP a drahými NMC články.

Strategický význam pro americký průmysl

Oba výrobci plánují komerční nasazení LMR kolem roku 2028. Kurt Kelty, viceprezident GM pro baterie, zdůrazňuje potřebu lokální výroby: dovoz článků z Asie znamená měsíce čekání a riziko závad v dodávkách. Zkracování dodavatelských řetězců je klíčové pro konkurenceschopnost, nikoliv jen reakce na cla. Pokud se LMR baterie osvědčí, mohly by urychlit adopci elektromobilů v USA snížením cen bez kompromisů v dojezdu.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Nissan | zdroj: nissannews.com

Japonci se nevzdávají: Nissan chystá protiútok na čínském trhu s modelem NX8
Japonský Nissan zintenzivňuje úsilí na čínském trhu s elektromobily, kde v posledních letech ztrácí pozice vůči domácím výrobcům. Jeho joint venture Dongfeng Nissan získal certifikaci pro nový model N...

Ilustrační foto

Indie staví 100 000 nabíjecích stanic. Mahindra vládne elektrickým tříkolkám
Indický automobilový gigant Maruti Suzuki odhaluje ambiciózní plán na vybudování sítě 100 000 nabíjecích stanic pro elektromobily. Zároveň společnost Mahindra potvrzuje svou dominanci na trhu s elektr...

Ilustrační foto

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %
Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %, Afrika zaznamenala nárůst o 184 % a Čína poprvé v historii expo...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Frustrace z nabíjení EV končí: Nové platební systémy slibují spolehlivost

Řidiči elektromobilů si stále více stěžují na nespolehlivost a složitost nabíjení, což podkopává jejich důvěru v celou... >>

Xpeng se blíží ziskovosti: Nejmenší ztráta za pět let a rekordní dodávky

Čínský výrobce elektromobilů Xpeng oznámil ve třetím čtvrtletí roku 2025 nejnižší čistou ztrátu za posledních pět let, dosahující... >>

Vyměníte 5 % energie za čisté ruce? Bezdrátové nabíjení elektromobilů konečně dává smysl

Zaparkovat a odejít. Žádné hledání kabelů v kufru, žádné špinavé ruce. To, co známe z telefonů, se ve Švýcarsku stává realitou i... >>

Čínský gigant GWM plánuje evropskou továrnu na 300 tisíc aut ročně

Great Wall Motors vyhlíží lokality pro svou první evropskou továrnu s kapacitou 300 tisíc vozů ročně do roku 2029. Čínský výrobce... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Hermsdorf, GermanyHermsdorf, Germany
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Durham, UKBowburn, United Kingdom
19 míst • 250 kW • ne-Tesla
Imst, AustriaImst, Austria
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Brest, France - GouesnouGouesnou, France
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Sibiu, RomaniaȘelimbăr, Romania
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.