Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

CATL plánuje elektrická nákladní plavidla na oceánech do tří let

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 14 Prosinec, 2025
Světový lídr ve výrobě baterií CATL prostřednictvím své námořní divize Contemporary Amperex Electric Vessel (CAEV) představil revoluční koncept "loď-břeh-cloud" pro bezemisní lodní dopravu. Společnost očekává, že elektrická plavidla budou do tří let schopna zvládnout i dlouhé oceánské trasy.

Od automobilů k oceánským plavidlům

CATL, dosud známý především díky bateriím pro elektromobily, spatřuje v rozšíření své nabídky z pozemní dopravy na vodní cesty obrovský potenciál. Firma chce globální lodní dopravě nabídnout novou zelenou, inteligentní a udržitelnou cestu rozvoje.

"Námořní divize CATL již pokrývá vnitrozemské řeky, jezera a pobřežní vody a nyní se rozvíjí směrem k aplikacím na otevřeném moři. V blízké budoucnosti - možná během příštích tří let - realizujeme čistě elektrická plavidla na otevřeném moři," uvedla Su Yiyi, vedoucí námořní divize CATL na veletrhu Marintec China.

Řešení problémů lodní dopravy

Podle CATL trpí lodní průmysl základním problémem - za pohon, energetické zásobování a údržbu plavidla jsou obvykle odpovědní různí partneři, což vede ke koordinačním problémům a nejasným odpovědnostem. U elektrických lodí navíc přibývají vysoké pořizovací náklady, chybějící energetická infrastruktura, obavy z dosahu, složité vodní podmínky a nejednotné technické standardy.

Tyto faktory představují zásadní překážku pro rozsáhlé zavedení bezemisní lodní dopravy. Navíc se technologie ze silniční dopravy nedají jednoduše přenést na lodě - jejich vývoj musí zohlednit extrémně náročné podmínky jako vysokou vlhkost vzduchu, solný mlh, dlouhé provozní doby a vysoké výkonové požadavky.

Integrované řešení "Ship-Shore-Cloud"

Právě zde nastupuje integrované řešení "loď-břeh-cloud" od CATL. Jedná se o komplexní řešení šité na míru lodnímu průmyslu s průběžnou integrací od palubního energetického systému přes pozemní síť nabíjení a výměny baterií až po cloudové inteligentní řízení. Tím se mají vyřešit tradiční slabiny fragmentované struktury více dodavatelů v odvětví.

Na palubě systém integruje baterie, pohon a inteligentní navigační systémy pro bezpečný a stabilní provoz. Na pevnině má síť nabíjecích a výměnných stanic baterií spolu s modelem "oddělení lodi a baterie" zajistit výrazné snížení energetických a nákladových rizik.

Úspěchy v praxi

CATL uvádí, že od vstupu do lodního průmyslu v roce 2017 dodala bateriové systémy pro téměř 900 plně elektrických lodí. Mezi nimi je například Changjiang Sanxia 1, největší čistě elektrická vnitrozemská osobní loď na světě, nebo Qinggang Tug 1, první čínský hybridní remorkér.

Společnost také již demonstrovala, že výměna baterií u nákladních lodí je možná, což otevírá nové možnosti pro efektivní provoz elektrických plavidel na delších trasách.

Zdroj: www.electrive.net

Štítky

  • EV novinky
  • Elektromobilita
  • Zahraničí
  • CATL
  • Technologie

Mohlo by vás zajímat

Mercedes-Benz GLB | zdroj: mercedes-benz-media.co.uk

Mercedes konečně spojil sedm sedadel s elektrickým pohonem. GLB nabízí přes 600 km dojezdu
Stuttgart představil nástupce modelu EQB, který řeší velkou bolest elektrických rodinných aut. Nový GLB kombinuje prostor pro sedm lidí s dojezdem 631 kilometrů a nabíjením, které za 10 minut přidá en...

XPENG G6

Volkswagen a Xpeng dokončili společný elektromobil ID.Unyx 07 za pouhých 18 měsíců
První společný vůz Volkswagenu a Xpengu, SUV ID.Unyx 07, vstoupí do výroby už 31. prosince. Je to výsledek nečekaně rychlého, pouhých 18 měsíců trvajícího vývoje, který vedl čínský tým. Tento model je...

Cupra Raval | zdroj: cupraofficial.cz

Cupra Raval v detailech: S cenou pod 700 tisíc a sportovním podvozkem chce ovládnout městské ulice
Dlouho očekávaný vstup značky Cupra do segmentu malých elektromobilů se blíží do finále. Právě probíhající testy modelu Raval odhalují techniku, která má potenciál zatopit konkurenci. S platformou vyl...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Leapmotor útočí s novým modelem A10. Slibuje nízkou cenu, LiDAR a solidní dojezd

Čínská automobilka Leapmotor, podporovaná koncernem Stellantis, právě v Kantonu odhalila svou novou zbraň do nejžhavějšího segmentu trhu.... >>

Vítej Německo: Zeekr vstupuje na trh s agresivní cenovkou a třemi modely

Dlouhé čekání je u konce a německý trh má nového, velmi ambiciózního hráče. Čínský Zeekr po dvou letech odkladů otevírá objednávky... >>

Leapmotor překročil 500 tisíc prodaných aut a míří na milion v roce 2026

<div class="highlight-box">Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor dosáhl svého původního cíle 500 tisíc prodaných vozů pro rok 2025 již... >>

Francie prodlužuje štědré dotace na elektromobily do roku 2026: Rekordní prodeje potvrzují úspěch

Francie potvrdila prodloužení dotačního programu na elektromobily do roku 2026, což přináší stabilitu pro kupující i trh. Nově nastavené... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Treillières, FranceTreillières, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Bratislava – Aupark, SlovakiaBratislava, Slovakia
6 míst • 130 kW • ne-Tesla
Rade Appel, GermanyNeu Wulmstdorf, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Mannheim, GermanyMannheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Palmi, ItalyPalmi, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.