Great Wall Motors (GWM), jeden z předních čínských automobilových výrobců, oznámil ambiciózní plány na výstavbu své první evropské továrny. Podle informací agentury Reuters společnost aktivně vyhledává vhodné lokality s cílem dosáhnout roční produkční kapacity 300 tisíc vozidel do roku 2029.
Parker Shi, prezident divize GWM International, potvrdil, že týmy společnosti v současnosti vyhodnocují potenciální místa v několika zemích. Na seznamu kandidátů se nacházejí především Španělsko a Maďarsko, které nabízejí výhodné podmínky pro automobilovou výrobu.
Klíčové faktory při výběru lokality
Rozhodování o konečné destinaci ovlivňuje několik zásadních aspektů. Náklady na pracovní sílu představují jeden z hlavních parametrů, stejně jako logistické výhody dané lokality. GWM totiž bude zpočátku potřebovat dovážet komponenty do cílové země pro finální montáž vozidel.
"Všechny obchodní plány musí být realizovatelné, jinak by to pro GWM bylo velmi obtížné. Jedná se o obrovskou dlouhodobou investici," vysvětlil Shi strategii společnosti při výběru místa.
Důvody expanze mimo domácí trh
Rozšiřování do Evropy není náhodné. Čínský automobilový trh se stává stále konkurenceschopnějším, což nutí místní výrobce hledat nové příležitosti v zahraničí. GWM tak následuje trend dalších čínských automobilek, které v posledních letech výrazně posilují svou mezinárodní přítomnost.
Společnost již provozuje výrobní závody mimo Čínu - v srpnu tohoto roku spustila provoz továrny v Uzbekistánu, kde do října dosáhla prodeje více než 10 tisíc vozů. Kromě toho má GWM projekty továren v Rusku, Thajsku, Vietnamu a Malajsii.
Konkurence v evropském prostoru
GWM nebude v Evropě osamocené. Další čínský gigant BYD již staví továrny v Maďarsku a Turecku. Podle nedávných zpráv BYD také zvažuje založení dalšího závodu v některé z evropských zemí, což ukazuje na rostoucí zájem čínských výrobců o evropský trh.
Parker Shi, který se GWM věnuje mezinárodním trhům od svého nástupu do společnosti v roce 2002, má s expanzí bohaté zkušenosti. Jeho dlouhodobé zaměření na zahraniční trhy nyní pomáhá společnosti při plánování této strategické investice.
Časový harmonogram a očekávání
Aktuální oznámení představuje první aktualizaci evropských výrobních plánů GWM od roku 2023. Tehdy prezident společnosti Mu Feng naznačil ambiciózní plány pro region a začátek výběru místa pro továrnu.
Cílová kapacita 300 tisíc vozů ročně do roku 2029 představuje významný krok v globální strategii GWM. Tato investice by měla posílit pozici společnosti na evropském trhu a snížit závislost na exportu z Číny.