Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Čipová krize 2.0: Obchodní válka USA a Číny zasáhla Volkswagen. Bude mít jak vyrábět auta?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 22 Říjen, 2025
Evropský automobilový průmysl čelí potenciálně vážné krizi v dodávkách polovodičů. V důsledku geopolitického konfliktu mezi Nizozemskem a Čínou ohledně výrobce čipů Nexperia se automobilky včetně Volkswagenu připravují na možné výpadky ve výrobě. Zatímco některé zdroje hlásí zastavení produkce modelů jako Golf již od konce října, Volkswagen tvrdí, že současné přestávky ve výrobě byly plánovány předem.

Geopolitický střet zasáhl klíčového dodavatele

V centru aktuální krize stojí nizozemská společnost Nexperia, jeden z největších světových výrobců základních polovodičů používaných v automobilech a spotřební elektronice. Společnost, která patří čínské Wingtech Technology, se ocitla ve víru obchodního konfliktu mezi západními zeměmi a Čínou.

30. září 2025 nizozemská vláda poprvé v historii použila nouzový zákon o dostupnosti zboží (Goods Availability Act) a převzala kontrolu nad Nexperií. Důvodem byly podle úřadů vážné nedostatky v řízení společnosti a obavy, že klíčové technologie a výrobní kapacity by mohly být přesunuty mimo Evropu.

Čína na tento krok reagovala promptně. 4. října 2025 čínské ministerstvo obchodu zakázalo Nexperii a jejím subdodavatelům exportovat hotové komponenty a polotovary vyrobené v Číně. Toto opatření zasáhlo kritickou část dodavatelského řetězce – zatímco Nexperia vyrábí čipy především v Evropě (Hamburg, Nijmegen), mnoho z nich je následně odesíláno do Číny na finální montáž a balení.

Volkswagen: plánovaná odstávka nebo počátek krize?

Situace kolem Volkswagenu zůstává nejasná a vzbudila kontroverzní reakce. Podle britského automobilového titulu Autocar měla být výroba modelu Golf v závodě ve Wolfsburgu zastavena od 29. října. Podle stejného zdroje by měly následovat i další modely včetně Tiguanu, Tourana a Tayronu.

Volkswagen však tato tvrzení popírá. "Současné přestávky ve výrobě byly plánovány předem a souvisejí s řízením zásob a podzimním prázdninovým kalendářem," uvedl mluvčí automobilky pro německá média. Zároveň však koncern přiznává, že situaci "pozorně sleduje" a že "krátkodobé dopady na výrobu nelze vyloučit."

V interní komunikaci zaslané zaměstnancům ve středu 22. října Volkswagen varoval, že ačkoli je výroba momentálně "stále nezasažena", dopady "nelze vyloučit v krátkém časovém horizontu" vzhledem k "dynamické situaci."

Bez okamžité alternativy

Klíčovým problémem je, že Volkswagen podle zdrojů nemá okamžitou alternativu k čipům od Nexperie. Polovodiče od jiných dodavatelů by vyžadovaly zdlouhavé interní testování a certifikaci předtím, než by mohly být použity ve výrobě. Toto časové zpoždění by mohlo trvat měsíce.

Automobilka již zahájila diskuse s německými vládními úředníky o možném využití programu Kurzarbeit – dotovaného systému zkrácené pracovní doby, který má zabránit hromadnému propouštění.

Celý evropský automobilový průmysl v ohrožení

Volkswagen není v této situaci sám. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA), která zastupuje 16 velkých evropských výrobců včetně BMW, Mercedes-Benz, Renault či Stellantis, vydala 16. října varování.

"ACEA je hluboce znepokojená potenciálním významným narušením evropské výroby vozidel, pokud nebude přerušení dodávek čipů Nexperia okamžitě vyřešeno," uvedla asociace v tiskové zprávě.

Podle ACEA výrobci automobilů a jejich dodavatelé obdrželi 10. října upozornění od Nexperie, že společnost již nemůže zaručit dlouhodobé dodávky čipů do automobilového dodavatelského řetězce.

Čipy od Nexperie jsou kritické zejména pro elektronické řídicí jednotky (ECU) automobilů, které řídí různé funkce elektrických systémů vozidel. Bez těchto polovodičů nemohou evropští dodavatelé vyrábět součásti a komponenty potřebné pro automobilky, což hrozí zastavením výroby.

Zásoby vydrží jen týdny

Podle informací z průmyslu by měly současné zásoby čipů vydržet pouze několik týdnů. Generální ředitelka německého automobilového svazu VDA Hildegard Müller varovala, že situace "může vést k významným výrobním omezením, možná dokonce k zastavení výroby v blízké budoucnosti."

Dopady by se přitom nemusely omezit jen na Evropu. Také američtí výrobci automobilů jsou vystaveni riziku prostřednictvím menších dodavatelů dílů a elektroniky, kteří se spoléhají na čipy Nexperie.

Co stojí za konfliktem?

Situace kolem Nexperie je kulminací dlouhodobého technologického konfliktu mezi USA, Evropou a Čínou. Kořeny aktuální krize sahají do amerického tlaku na spojence, aby omezili přístup Číny k pokročilým polovodičovým technologiím.

Wingtech Technology, mateřská společnost Nexperie, byla v prosinci 2024 zařazena na americký "entity list" – seznam subjektů považovaných za hrozbu pro americkou národní bezpečnost. V září 2025 USA rozšířily exportní omezení na všechny společnosti vlastněné alespoň z 50 % subjekty na tomto seznamu, což přímo zasáhlo Nexperiu.

Nizozemská vláda argumentovala, že převzetí kontroly bylo nutné kvůli obavám z přesunu klíčových technologií do Číny a riziku, že by výroba čipů mohla být přemístěna mimo evropské území. Podle soudních dokumentů naznačily americké úřady nizozemské vládě, že CEO Nexperie Zhang Xuezheng by pravděpodobně musel být nahrazen, pokud by měla být společnost vyňata ze sankcí.

Hledání řešení pokračuje

Nizozemský ministr hospodářství nyní usiluje o jednání s čínskými úředníky ohledně exportního zákazu. "Jsem optimistický, že rozhovory budou pokračovat pozitivně," uvedl ministr Karremans.

Automobilky a dodavatelé mezitím vedou krizová jednání s vládními úředníky, aby zmapovali možné záložní plány. Průmysl varuje, že hledání a certifikace náhradních komponent bude trvat měsíce, nikoli dny.

Nexperia sama aktivně jedná s čínskými úřady o získání výjimky z exportních omezení a "nasadila všechny dostupné zdroje" k vyřešení situace. Společnost zároveň ujišťuje, že běžná denní výroba pokračuje.

Situace ukazuje křehkost globálních dodavatelských řetězců v éře rostoucího geopolitického napětí a upozorňuje na to, jak může být automobilový průmysl zranitelný vůči konfliktům ve zcela odlišných sektorech ekonomiky.

Historická paralela k pandemické krizi

Aktuální situace připomíná globální nedostatek čipů v letech 2020-2021, kdy pandemie COVID-19 narušila dodavatelské řetězce a způsobila masivní výpadky ve výrobě automobilů po celém světě. Mnoho automobilek bylo nuceno zastavit výrobní linky na týdny či měsíce.

Rozdíl je v tom, že zatímco předchozí krize byla způsobena především pandemickými uzávěrami a nárůstem poptávky po elektronice, současná situace je výsledkem záměrných geopolitických kroků.

Pro evropský automobilový průmysl, který se již potýká s přechodem na elektromobilitu, růstem konkurence z Číny a ekonomickou nejistotou, přichází nová čipová krize v nejméně vhodnou dobu. V následujících týdnech se ukáže, zda se diplomatům podaří situaci vyřešit dříve, než dojde k rozsáhlým výpadkům výroby napříč kontinentem.

Zdroje: autocar.co.uk, acea.auto, cnbc.com, aljazeera.com, government.nl, nexperia.com

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Volkswagen
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Kia EV4

Kia spouští útok na levné elektromobily. Zbraň? Dvě novinky ze Slovenska a výroba přes 100 000 aut ročně
Žádné dohady, ale tvrdá data. Kia investuje v Žilině 108 milionů eur, aby od roku 2027 vyráběla 100 tisíc vozů EV2 a 100 tisíc EV4 ročně. Zatímco EV4 už si můžete v Česku koupit, městská EV2 dorazí v ...

BYD | zdroj: byd.com

Španělsko se zdrželo hlasování o clech. Teď může získat továrnu BYD
Čínský automobilový gigant BYD hledá místo pro svůj třetí evropský závod a podle zdrojů agentury Reuters vede žebříček kandidátů Španělsko. Ne Německo s jeho automobilovou tradicí, ale iberský poloost...

BYD | zdroj: byd.com

115 000 BYD s bezpečnostní vadou. Některá auta už jezdí deset let
Představte si, že celých deset let řídíte auto s vadou, o které jste nevěděli. Přesně toto se děje majitelům tisíců BYD Tang vyrobených mezi lety 2015 a 2017 – jejich kontroléry motorů mohou způsobit ...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Španělsko se zdrželo hlasování o clech. Teď může získat továrnu BYD

Čínský automobilový gigant BYD hledá místo pro svůj třetí evropský závod a podle zdrojů agentury Reuters vede žebříček kandidátů... >>

5 nejlevnějších elektromobilů v Česku, které lze pořídit. Zaujmou vás?

Cenová hranice půl milionu korun už pro elektromobil není nedosažitelnou metou. V Česku je právě teď možné pořídit pětici modelů,... >>

Elektrické Porsche dostalo legendární značku GTS. A je výkonnější než benzínová verze

Po šedesáti letech se tři legendární písmena GTS poprvé objevují na čistě elektrickém Porsche. Macan GTS Electric nabízí 563 koní... >>

Spotřeba elektromobilu: Proč vaše auto „žere“ víc než sousedovo a co s tím?

Vyrazíte s plně nabitou baterií a displej slibuje dojezd 450 km. O půl hodiny později na dálnici z této hodnoty záhadně zmizelo 80 km. Kdo... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Mons, BelgiumMons, Belgium
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Wörnitz, GermanyWörnitz, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Herbolzheim, GermanyHerbolzheim, Germany
10 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Old Meadow, UKLiverpool, United Kingdom
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Arezzo, ItalyArezzo, Italy
24 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.