Egger opustil Audi kvůli BYD
V roce 2016 německý designér Wolfgang Egger opustil prestižní pozici šéfa designu Audi Group. Jeho portfolio bylo impozantní – ikonická Alfa Romeo 8C Competizione, Audi R8, Q7, nebo první koncepty elektromobilu Audi e-tron. Místo aby si užíval zasloužený důchod nebo přijal nabídku jiné evropské značky, přestoupil k čínskému výrobci elektromobilů BYD.
"Připojení k BYD poskytuje příležitost pomoci mladé značce vyvinout její designovou DNA při rozšiřování globální přítomnosti," vysvětlil Egger svůj krok. Dnes pod jeho vedením vznikají modely jako BYD Han, Seal nebo Dolphin, které prodávají po celém světě.
BYD pod Eggerovým vedením vybudovala designérský tým čítající přes 600 designérů z více než 10 zemí. Výsledky jsou viditelné – značka, která ještě před deseti lety vyráběla primárně baterie do mobilních telefonů, dnes předstihla Teslu v globálních prodejích elektromobilů.
Kdo je Wolfgang Egger?
Německý automobilový designér narozený v roce 1963. Přes 25 let pracoval pro prémiové evropské značky včetně Alfy Romeo (kde byl hlavním designérem), SEAT, Lancia a Audi. Od roku 2007 do 2013 vedl design celé skupiny Audi Group včetně Lamborghini. Od roku 2017 je globálním ředitelem designu u BYD.
Z Rolls-Royce k Hongqi
Dva roky po Eggerovi následoval britský designér Giles Taylor. Ten měl za sebou ještě prestižnější portfolio – právě dokončil práci na osmé generaci Rolls-Royce Phantom a SUV Cullinan, což jsou jedny z nejluxusnějších automobilů na světě. V září 2018 překvapil automobilový svět oznámením, že se stává globálním viceprezidentem pro design u čínské státní společnosti FAW Group, kde povede značku Hongqi.
"Hongqi jako nejstarší a nejznámější čínská automobilová značka s sebou nese hluboce významnou a rozmanitou kulturní historii," uvedl Taylor. Z Mnichova, kde FAW zřídilo pokročilé designové centrum, od té doby transformuje značku, která dříve vyráběla neforemné vládní limuzíny, v luxusní automobilku s globálními ambicemi.
Volkswagen ztratil architekta elektrické ID rodiny
Možná nejvýznamnější ztráta evropského automobilového průmyslu přišla koncem roku 2022. Klaus Zyciora, který vedl design celé skupiny Volkswagen a dohlížel na 12 značek včetně samotného Volkswagenu, Audi a Porsche, oznámil svůj odchod. Byl architektem celé elektrické řady ID – od ID.3 přes ID.4 až po ID.Buzz.
V říjnu 2023 se Zyciora stal viceprezidentem u Changan Automobile, kde nyní vede globální design jednoho ze čtyř největších čínských výrobců aut. Pod jeho vedením vznikají nejen vozy značky Changan, ale i elektromobily prémiových značek Avatr a Deepal.
"Velmi mě těší, že mohu vést globální design Changan," řekl Zyciora při svém nástupu. "Usilujeme o designovou excelenci a vytváření výjimečných produktů s vysoce zkušeným mezinárodním týmem."
🇸🇰 Jozef Kabaň: Od Škody přes BMW k čínské značce MG
Nejbližší české čtenáře má asi příběh Slováka Jozefa Kabaně. V pouhých 25 letech navrhl legendární Bugatti Veyron, poté formoval exteriérový design u Audi. V roce 2008 přišel do Škody Auto jako šéf designu – a během devíti let zásadně změnil tvář značky.
Pod Kabaňovým vedením vznikla třetí generace Octavie, nový Superb, Kodiaq nebo Karoq. "Jozef Kabaň výrazným způsobem ovlivnil design a emocionalitu značky," potvrdila Škoda Auto při jeho odchodu v roce 2017.
Po krátkém působení u BMW a Rolls-Royce se vrátil do Volkswagen Group, kde vedl design celé značky VW. Jenže v dubnu 2024 oznámil přestup k čínské státní společnosti SAIC Motor, kde jako viceprezident globálního designu vede transformaci britské značky MG (vlastněné čínskými SAIC).
"Rychlost není mýtus, je reálná. Dokážou projekt od konceptu do reality dotáhnout za pouhých 18 měsíců," řekl Kabaň v rozhovoru pro Car Design News o práci v Číně. Dnes ze Šanghaje formuje budoucnost MG – značky, která agresivně expanduje na evropské trhy včetně České republiky.
Audi a Bentley ztratily Sielaffa
Další ránu zasadil skupině Volkswagen odchod Stefana Sielaffa. Ten strávil tři desetiletí u Audi, kde se podílel na formování designu modelů jako Audi A1 a A7 Sportback. V roce 2015 se stal ředitelem designu u Bentley Motors, kde dohlížel na vývoj Continental GT a Bentaygy.
V září 2021 Sielaff přestoupil ke Geely Auto Group jako viceprezident globálního designu. Ze švédského Göteborgu nyní dohlíží na design pro značky Geely Auto, Lynk & Co, Geometry a prémiovou elektrickou značku Zeekr.
"Design se stane klíčovým diferenciátorem," vysvětlil Sielaff svou vizi v rozhovoru pro Geely. "Za pět let budou mít většina našich produktů elektrický pohon s téměř podobnými technickými specifikacemi. Design tedy musí být tím, co je odliší."
BMW přišlo o specialistu na elektromobilitu
Série odchodů pokračovala i v roce 2025. V srpnu oznámil svůj přestup k Xiaomi Kai Langer, který od roku 2019 vedl design divize BMW i. Langer sehrál klíčovou roli při vytváření designového jazyka elektromobilů BMW – od ikonického i3 a i8 až po koncept Vision Neue Klasse, který ukazuje budoucí směřování značky.
"Po více než dvou desetiletích ve skupině BMW jsem se rozhodl přijmout novou výzvu," napsal Langer na LinkedIn. "Od prvního srpna se připojím k jednomu z nejprogresivnějších velkých technologických hráčů na světě." Xiaomi, známé především svými chytrými telefony, v březnu 2024 uvedlo svůj první elektromobil SU7, který okamžitě zaznamenal obrovský úspěch v Číně.
Další evropští designéři v Číně
Andrew Dyson (ex-Ford Europe) – od roku 2022 ředitel designu u Great Wall Motors, dohlíží na značky Haval, WEY, ORA a Tank
Gert Hildebrand (ex-Mini, kde byl hlavním designérem 2001-2011) – přešel k Qoros
Peter Horbury (ex-Volvo, Ford) – strávil poslední dekádu své kariéry u Geely, kde vybudoval globální designovou síť. Zemřel v roce 2023 ve věku 73 let
Proč odcházejí?
Finanční ohodnocení hraje jistě svou roli – čínští výrobci mají ambiciózní plány růstu a hluboké kapsy. Ale mnoho designérů jako hlavní důvod uvádí tvůrčí svobodu.
"Jako designér máte v čínské společnosti větší prostor pro manévrování," řekl Wolfgang Egger v rozhovoru pro německá média v roce 2022. Zatímco u zavedených evropských značek jsou designové jazyky často svázány desetiletími dědictví, čínské značky píší své příběhy od nuly.
Klaus Zyciora to potvrzuje: "V Číně musíte být rychlí. Konkurence je brutální – přes stovka značek bojuje o pozornost zákazníků. Pokud nedodáte něco pozoruhodného, jste mimo hru."
Další důvod je strategický. Zatímco tradiční evropští výrobci roky váhali mezi spalovacími motory a elektrifikací, čínské společnosti vsadily vše na elektromobilitu. To vytvořilo příležitosti pro designéry pracovat na nejmodernějších platformách bez omezení stoletými architekturami.
Dopad na čínský automobilový průmysl
Výsledky jsou viditelné na evropských silnicích. Vozy BYD, které byly ještě před několika lety odbývány jako levné kopie, dnes vykazují sofistikovaný designový jazyk, který by nezapadl v showroomu prémiových značek. BYD Seal navržený pod Eggerovým vedením je srovnáván s Porsche Taycan. Geely Zeekr pod dohledem Sielaffa prezentuje minimalistickou skandinávskou estetiku.
Výzkum společnosti GfK ukázal pozoruhodný výsledek: když spotřebitelé hodnotili čínská vozidla, aniž by znali jejich původ, 85 % je považovalo za evropská, severoamerická, japonská nebo jihokorejská. Mnozí je konkrétně označili za německá – zlatý standard v evropském vnímání automobilů.
Evropská reakce
Evropská komise reagovala na čínskou výzvu zavedením cel. V roce 2024 oznámila prozatímní cla až 17 % na import některých čínských elektromobilů, včetně modelů BYD. Komise tvrdí, že čínští výrobci dostávají neférové státní dotace.
Cla však nemohou zvrátit odliv mozků. Designéři, kteří odešli z Evropy, s sebou vzali desetiletí nahromadných znalostí o tom, co evropští zákazníci chtějí. Rozumí jemným designovým signálům, které symbolizují prémiovou kvalitu, proporcím, jež oslovují západní estetiku, a detailům interiéru, na nichž evropským kupcům záleží.
Co to znamená pro český trh?
Na českém trhu se již objevují první čínské elektromobily designované evropskými odborníky. BYD oficiálně vstoupilo do České republiky a jeho modely navržené pod vedením Wolfganga Eggera jsou k dispozici u autorizovaných dealerů. Značka Geely, vlastnící mimo jiné Volvo a Polestar, má v Česku již léta etablovanou pozici.
Pro české zákazníky to znamená především větší výběr kvalitních elektromobilů za dostupnější ceny. Zatímco prémiové evropské elektromobily často začínají na částkách přes milion korun, čínské alternativy s podobnou úrovní designu a výbavy mohou být o třetinu až polovinu levnější.
Pro český automobilový průmysl, který je silně navázán na německé výrobce jako součást dodavatelského řetězce, představuje vzestup čínských značek výzvu. Společnosti jako Škoda Auto (součást VW Group) budou muset čelit rostoucí konkurenci právě těch výrobců, pro které nyní pracují bývalí kolegové z Wolfsburgu.
Nová globální realita
BYD, vedeným Eggerovým designovým týmem, se stal největším světovým prodejcem elektromobilů, přičemž předstihl Teslu. Společnost, do které Warren Buffett investoval 230 milionů dolarů v roce 2008 (dnes již jeho fond nevlastníí akcie značky) – a Elon Musk se tehdy posmíval kvalitě jejich vozů – má dnes tržní hodnotu vyšší než BMW, Ford, Mercedes a Volkswagen.
Geely pod designovým vedením Sielaffa se transformovalo z rozpočtové čínské značky na vážného globálního hráče, který vlastní Volvo, Polestar, Lotus a London Electric Vehicle Company. Changan vedený zkušenostmi Zyciory nyní s důvěrou vstupuje na evropské trhy.
Migrace evropského designového talentu do Číny představuje více než jen individuální kariérní kroky. Signalizuje zásadní posun těžiště globálního automobilového průmyslu. Po desetiletí byly Detroit, Stuttgart a Turín neoddiskutovatelná centra automobilového designu. Dnes o své místo bojují Šanghaj, Hangzhou a Šen-čen.
Lze tedy řici: "Číňané nejen okopírovali evropskou domácí úlohu – najali si učitele."
Zdroje:
Zdroj: en.wikipedia.org, cardesignnews.com, bmwblog.com, motor1.com, gfk.com