Elektromobily táhnou celý trh nahoru
Ve Francii bylo v říjnu 2025 registrováno celkem 139 513 nových osobních vozů, což představuje mírný nárůst o 2,9 % oproti stejnému období loňského roku. Za tímto pozitivním výsledkem však stojí především elektromobily, které zaznamenaly impozantní skok o 63 % – z 20 899 na 34 108 jednotek.
Tento dramatický nárůst lze přímo spojit se spuštěním programu social leasing (sociální leasing), který umožňuje domácnostem s nižšími příjmy pronajmout si elektromobil za měsíční splátky pohybující se mezi 82 a 200 eury. Program byl oficiálně spuštěn 30. září 2025, takže první dodávky mohly začít právě v říjnu.
• Celkový počet registrací: 139 513 vozů (+2,9 %)
• Elektrické vozy: 34 108 jednotek (+63 %)
• Tržní podíl elektromobilů: 24 % (historické maximum)
• Program social leasing: 41 500 žádostí ke konci října
Renault 5 dominuje žebříčku prodejů
Jednoznačným vítězem října se stal Renault 5 E-Tech, který zaznamenal 4 551 registrací a výrazně předstihl veškerou konkurenci. Moderní interpretace ikonického městského vozu se vrátila na první místo poté, co byla v září předstižena Teslou Model Y.
Úspěch Renaultu 5 není náhodný. Francouzská automobilka podle dostupných údajů obdržela více než 10 000 objednávek v rámci programu social leasing, kde je vozidlo nabízeno od 120 eur měsíčně. Tato atraktivní cenová nabídka v kombinaci s nostalgickým designem a moderní technologií přesvědčila tisíce francouzských řidičů.
Top 10 nejprodávanějších elektromobilů v říjnu 2025
| Pořadí | Model | Prodeje v říjnu | Kumulativně 2025 | 
|---|---|---|---|
| 1 | Renault 5 | 4 551 | 26 285 | 
| 2 | Peugeot e-208 | 2 436 | 10 319 | 
| 3 | Renault Scénic | 1 670 | 12 520 | 
| 4 | Tesla Model Y | 1 660 | 17 326 | 
| 5 | Peugeot 2008 | 1 630 | 5 428 | 
| 6 | Citroën ë-C3 | 1 391 | 12 956 | 
| 7 | Renault 4 | 1 201 | 3 982 | 
| 8 | Renault Megane | 1 166 | 6 942 | 
| 9 | Škoda Elroq | 891 | 5 704 | 
| 10 | BMW iX1 | 812 | 6 769 | 
Překvapivé výsledky a zklamání
Peugeot e-208, který byl hvězdou programu social leasing v roce 2024, se vrátil na druhou pozici s 2 436 registracemi a zaznamenal své nejlepší číslo roku. Také Peugeot 2008 těží z programu a vrátil se na páté místo.
Zajímavé je umístění Renault Scénic na třetím místě s 1 670 registracemi. Tento elektrický SUV dosáhl tohoto výsledku bez účasti v programu social leasing, což dokládá jeho atraktivitu na klasickém trhu. Scénic těsně předstihl Teslu Model Y a uspěl i proti novému konkurentovi Škoda Elroq, který skončil na devátém místě.
Zklamáním je naopak výsledek Citroën ë-C3, který obsadil až šestou pozici s 1 391 registracemi. To je překvapivé zejména proto, že ë-C3 byl nejlevnějším vozem v programu s měsíčními splátkami od pouhých 82 eur.
Pomalý start zaznamenává také Renault 4, který v říjnu dosáhl pouze 1 201 registrací. Ve svém prvním reportu o social leasingu se Renault o tomto modelu příznačně nezmínil, což naznačuje opatrný přístup k jeho uvádění na trh.
Social leasing jako motor změny
Program social leasing se ukázal jako klíčový nástroj pro demokratizaci elektromobility ve Francii. Domácnosti s referenčním daňovým příjmem do 16 300 eur na osobu, které denně dojíždějí do práce vzdálenosti nad 15 kilometrů nebo ročně najedou více než 8 000 kilometrů, mohou využít tento program a získat elektrické vozidlo za zlomek běžné ceny.
Podle údajů ministerstva ekologické transformace program ke konci října zaznamenal více než 41 500 žádostí. Cílem je poskytnout alespoň 50 000 elektromobilů, přičemž státní podpora činí až 27 % celkové ceny vozidla (maximálně 7 000 eur).
Další zajímavé modely a trendy
Mezi silné hráče října patřil také Cupra Born s 657 prodeji a nový Hyundai Inster s 574 registracemi. Čínský Xpeng G6 zaznamenal 284 jednotek a blíží se svému cíli dosáhnout 2 000 prodejů do konce roku 2025.
Na opačném konci spektra se potýkají s obtížemi modely jako Smart #1 (pouze 27 registrací), Nissan Ariya (37 registrací) nebo Ford Capri (72 registrací), které zjevně nenašly v současném prostředí dostatečně silnou odpověď u francouzských kupců.
Budoucnost elektromobility ve Francii
Říjnové výsledky potvrzují, že dostupnost je klíčem k masovému přijetí elektromobilů. Zatímco v první polovině roku 2025 registrace elektromobilů poklesly o 6,4 %, program social leasing přinesl zásadní obrat.
Francie si klade ambiciózní cíl: 66 % nových vozů by mělo být elektrických do roku 2030 a 100 % do roku 2035. S rozšiřující se sítí nabíjecích stanic (cíl 150 000 veřejných bodů do konce 2025) a stále dostupnějšími modely se tento cíl jeví jako dosažitelný.
Říjnový rekord s 24% podílem elektromobilů je jasným signálem, že kombinace cenově dostupných vozidel, státní podpory a rostoucí infrastruktury vytváří podmínky pro skutečnou transformaci automobilového trhu.