Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kybernetický útok srazil Jaguar na kolena. Vláda možná spustí krizový plán za desítky miliard korun

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Září, 2025
Britskou automobilovou ikonou Jaguar Land Rover (JLR) otřásá krize nebývalých rozměrů. Rozsáhlý kybernetický útok, který zasáhl klíčové části dodavatelského řetězce, zcela zastavil výrobní linky. Nejde jen o firemní ztráty, v ohrožení jsou tisíce pracovních míst a stabilita celého britského automobilového průmyslu. Situace je natolik vážná, že britská vláda oznámila bezprecedentní krok: záruku na úvěr ve výši 1,5 miliardy liber, která má zabránit kolapsu dodavatelů a ochránit tisíce pracovních míst.

Rána do srdce výroby: Co se přesně stalo?

Útok, ke kterému došlo na přelomu srpna a září, nezasáhl přímo IT systémy automobilky JLR, ale její klíčové dodavatele. V moderním automobilovém průmyslu, který funguje na principu "just-in-time" (právě včas), kde díly přicházejí do továrny jen několik hodin před montáží, je to ta nejhorší možná noční můra. Bez plynulého toku komponentů se i ta nejmodernější výrobní linka stává jen tichou halou plnou drahého kovu.

Výsledkem bylo okamžité a úplné zastavení výroby v klíčových britských závodech v Solihullu a Halewoodu, kde se montují nejziskovější modely jako Range Rover, Defender a Discovery. Denně tak z linek nesjelo přibližně 1000 vozů, což pro mateřskou společnost Tata Motors znamená ztráty v řádu desítek milionů liber každý týden. Výpadek výroby byl několikrát prodloužen a v současnosti se očekává, že se linky nerozjedou dříve než začátkem října.

Krizový plán: Nejde o záchranu JLR, ale celého ekosystému

Ačkoliv JLR je obětí, největší existenční hrozbě čelí stovky menších a středních dodavatelských firem. Tyto podniky jsou na plynulých platbách od automobilky životně závislé. Když se výroba zastaví, tok peněz se přeruší, což může pro mnohé z nich znamenat bankrot během několika týdnů. A právě proto se do situace vložila britská vláda.

Oznámená záruka na úvěr ve výši 1,5 miliardy liber není přímou finanční injekcí pro JLR. Jedná se o vládní garanci komerčního úvěru, která má automobilce poskytnout dostatečnou hotovost na to, aby mohla i přes výpadek výroby platit svým dodavatelům. Tímto krokem se vláda snaží ochránit celý křehký ekosystém, na kterém závisí více než 100 000 pracovních míst po celé Velké Británii. Je to strategický tah, který má zabránit dominovému efektu a trvalému poškození průmyslové základny země.

Budíček pro celý průmysl

Případ Jaguar Land Rover je drsným probuzením a ukázkou zranitelnosti moderního propojeného světa. Ukazuje, že automobilka je jen tak silná, jak silný je nejslabší článek jejího dodavatelského řetězce. Experti se shodují, že podobné útoky na průmyslové cíle budou stále častější. Hackerské skupiny si uvědomují, že útok na menšího, hůře zabezpečeného dodavatele může napáchat mnohem větší škody než přímý útok na korporátního giganta.

Obrázek
Miri

Líbil se vám článek?

Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet. Pro další skvělý obsah nás nezapomeňte sledovat na našich nových sociálních sítích! Najdete nás na Instagramu, Facebooku a YouTube. Děkujeme za podporu!

Pro celý automobilový průmysl je to signál, že investice do kybernetické bezpečnosti se nesmí zastavit u bran vlastní továrny. Je nezbytné prověřovat a vyžadovat vysoké standardy zabezpečení napříč celým dodavatelským řetězcem. Cena za prevenci je totiž nesrovnatelně nižší než cena za následky, které nyní sčítá nejen JLR, ale i celá britská ekonomika.

 

Zdroj: autoexpress.co.uk, news.sky.com, gov.uk

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Jaguar Land Rover
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

XPENG nabíjení na 400 kW stanici ČEZ

Rok 2026 změní vše. Přichází 500kW nabíjení, stovky kilometrů za 10 minut
Komfort cestování se v roce 2026 zásadně promění. Už nejde o maximální dojezd, ale o to, jak rychle ho doplníte. A nová generace vozů to zvládne dřív, než si stihnete vypít kávu. Zatímco automobilky p...

Statistiky elektromobilů

Dvě tváře evropské elektromobility: Proč švédský lídr zpomaluje, zatímco Francie našla nový motor růstu?
Švédsko bylo léta dáváno za vzor, ale jeho spanilá jízda k elektromobilitě zpomaluje. Přestože trh dosahuje působivých 65 %, naráží na své limity. Překvapivý motor růstu teď najdeme ve Francii. Ta s p...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Elektromobily rostou o 24 %, ale nerealistická očekávání kazí pohled. Co říkají čísla

Růst 24 % a podíl 16,1 % – bateriové elektromobily v EU postupují vpřed solidním tempem. Proč tedy někdo mluví o zklamání?... >>

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je... >>

Klíčový den pro Volkswagen. QuantumScape odeslal dlouho očekávané „zázračné“ baterie

Americký partner Volkswagenu, společnost QuantumScape, hlásí splnění zásadního cíle pro rok 2025. Odeslal první B1 vzorky svých... >>

Bývalý šéf Stellantis odpálil bombu. V nové knize píše o rozpadu a převzetí Fiatu a Peugeotu Čínou

Je to zpráva, která otřásá autoprůmyslem. Carlos Tavares, donedávna nejmocnější muž Stellantis, byl loni odvolán. Nyní ve své knize... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Miskolc, HungaryMiskolc, Hungary
8 míst • 125 kW • ne-Tesla
Olomouc, Czech RepublicOlomouc, Czech Republic
8 míst • 138 kW • ne-Tesla
Caen, FranceBretteville-sur-Odon, France
12 míst • 150 kW • ne-Tesla
Ostrava, Czech RepublicOstrava-jih-Zábřeh, Czech Republic
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Manchester, UK - Trafford CentreManchester, United Kingdom
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.