Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Kybernetický útok srazil Jaguar na kolena. Vláda možná spustí krizový plán za desítky miliard korun

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 28 Září, 2025
Britskou automobilovou ikonou Jaguar Land Rover (JLR) otřásá krize nebývalých rozměrů. Rozsáhlý kybernetický útok, který zasáhl klíčové části dodavatelského řetězce, zcela zastavil výrobní linky. Nejde jen o firemní ztráty, v ohrožení jsou tisíce pracovních míst a stabilita celého britského automobilového průmyslu. Situace je natolik vážná, že britská vláda oznámila bezprecedentní krok: záruku na úvěr ve výši 1,5 miliardy liber, která má zabránit kolapsu dodavatelů a ochránit tisíce pracovních míst.

Rána do srdce výroby: Co se přesně stalo?

Útok, ke kterému došlo na přelomu srpna a září, nezasáhl přímo IT systémy automobilky JLR, ale její klíčové dodavatele. V moderním automobilovém průmyslu, který funguje na principu "just-in-time" (právě včas), kde díly přicházejí do továrny jen několik hodin před montáží, je to ta nejhorší možná noční můra. Bez plynulého toku komponentů se i ta nejmodernější výrobní linka stává jen tichou halou plnou drahého kovu.

Výsledkem bylo okamžité a úplné zastavení výroby v klíčových britských závodech v Solihullu a Halewoodu, kde se montují nejziskovější modely jako Range Rover, Defender a Discovery. Denně tak z linek nesjelo přibližně 1000 vozů, což pro mateřskou společnost Tata Motors znamená ztráty v řádu desítek milionů liber každý týden. Výpadek výroby byl několikrát prodloužen a v současnosti se očekává, že se linky nerozjedou dříve než začátkem října.

Krizový plán: Nejde o záchranu JLR, ale celého ekosystému

Ačkoliv JLR je obětí, největší existenční hrozbě čelí stovky menších a středních dodavatelských firem. Tyto podniky jsou na plynulých platbách od automobilky životně závislé. Když se výroba zastaví, tok peněz se přeruší, což může pro mnohé z nich znamenat bankrot během několika týdnů. A právě proto se do situace vložila britská vláda.

Oznámená záruka na úvěr ve výši 1,5 miliardy liber není přímou finanční injekcí pro JLR. Jedná se o vládní garanci komerčního úvěru, která má automobilce poskytnout dostatečnou hotovost na to, aby mohla i přes výpadek výroby platit svým dodavatelům. Tímto krokem se vláda snaží ochránit celý křehký ekosystém, na kterém závisí více než 100 000 pracovních míst po celé Velké Británii. Je to strategický tah, který má zabránit dominovému efektu a trvalému poškození průmyslové základny země.

Budíček pro celý průmysl

Případ Jaguar Land Rover je drsným probuzením a ukázkou zranitelnosti moderního propojeného světa. Ukazuje, že automobilka je jen tak silná, jak silný je nejslabší článek jejího dodavatelského řetězce. Experti se shodují, že podobné útoky na průmyslové cíle budou stále častější. Hackerské skupiny si uvědomují, že útok na menšího, hůře zabezpečeného dodavatele může napáchat mnohem větší škody než přímý útok na korporátního giganta.

Obrázek
Miri

Líbil se vám článek?

Budeme rádi, pokud budete tento článek sdílet. Pro další skvělý obsah nás nezapomeňte sledovat na našich nových sociálních sítích! Najdete nás na Instagramu, Facebooku a YouTube. Děkujeme za podporu!

Pro celý automobilový průmysl je to signál, že investice do kybernetické bezpečnosti se nesmí zastavit u bran vlastní továrny. Je nezbytné prověřovat a vyžadovat vysoké standardy zabezpečení napříč celým dodavatelským řetězcem. Cena za prevenci je totiž nesrovnatelně nižší než cena za následky, které nyní sčítá nejen JLR, ale i celá britská ekonomika.

 

Zdroj: autoexpress.co.uk, news.sky.com, gov.uk

Štítky

  • EV novinky
  • Zahraničí
  • Jaguar Land Rover
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Škoda Enyaq | zdroj: skoda-storyboard.com

Český úspěch v Německu: Gigant Reemtsma rok testoval elektromobily, jako vítěze vybral Škodu Enyaq
Je to zpráva, která v Mladé Boleslavi potěší. Německá společnost Reemtsma, stojící za známými tabákovými značkami, dokončila náročný dvanáctiměsíční pilotní projekt. Cíl byl jasný: najít ideální elekt...

Dacia Spring | zdroj: media.renault.cz

Dacia Spring 2026: Jak udělat levný elektromobil ještě lepším a nezdražit ho?
Dlouho platilo, že u nejlevnějšího elektromobilu na trhu musíte přivřít obě oči nad jízdními vlastnostmi i výkonem. Tomu je ale konec. Dacia s modelovým rokem 2026 mění pravidla hry a ukazuje konkuren...

Ilustrační foto

Prodeje elektromobilů v USA klesají poprvé za dekádu o 2,1 procenta
Americký trh s elektromobily zaznamenal v roce 2025 první pokles za posledních deset let. Prodeje klesly o 2,1 procenta na 1,275 milionu vozů, což znamená konec éry neustálého růstu způsobený zrušením...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Poprvé v historii: Čína exportovala přes milion elektromobilů za půl roku. Afrika roste o 184 %

Zatímco se tvrdilo, že Čína zaplavuje svět spalovacími vozy, data z roku 2025 ukazují opak. Export elektromobilů exploduje tempem +90 %,... >>

Švýcarsko dostane největší rychlonabíjecí park: 30 bodů pro elektromobily

Švýcarská elektromobilita se dočká významného milníku. Společnost Energie 360° oznámila otevření největšího rychlonabíjecího parku... >>

Speciální pásky chrání baterie elektromobilů před požárem

Nová technologie lepicích pásek s tlakově citlivým lepidlem dokáže zpomalit nebo zcela zabránit šíření požáru mezi články baterií... >>

Čínský automobilový průmysl trpí slepým kopírováním, kritizuje Geely

Viceprezident Geely Chen Zheng ostře kritizoval čínský automobilový průmysl za nekritické následování trendů. Elektromobily jsou si podle... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Charnock Richard, UKChorley, United Kingdom
12 míst • 150 kW
Grosseto, ItalyGrosseto, Italy
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
(EV OTM) - Knowsley Earlsfield, UKLiverpool, United Kingdom
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Eidfjord, NorwayEidfjord, Norway
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Stumm im Zillertal, AustriaStumm, Austria
4 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.