Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů
Vyhraj vstupenky na e-salon 2025

Neomezený dojezd elektromobilů bez nabíjení: Revoluční technologie nebo příliš krásné na to, aby to byla pravda?

Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 9 Září, 2025
Kanadský vynálezce Thane C. Heins tvrdí, že vyvinul průlomovou technologii, která by mohla umožnit elektromobilům nabíjet se během jízdy a teoreticky dosáhnout neomezeného dojezdu bez nutnosti připojení k nabíjecí infrastruktuře. Vědecká komunita však zůstává velmi skeptická vůči tvrzením, která se zdají odporovat základním fyzikálním zákonům.

Technologie nazvaná regenerativní zrychlení představuje dramatický odklon od konvenčních systémů regenerativního brzdění používaných v dnešních elektromobilech. Zatímco současné elektromobily dokáží obnovovat energii pouze při zpomalování, Heinsův systém ReGenX údajně umožňuje vozidlům nabíjet baterie během zrychlování, čímž vytváří to, co popisuje jako "pozitivní zpětnou vazbu", která by teoreticky mohla zajistit neomezený dojezd.

Tvrzení o technologii

Heins, zakladatel společnosti Thane Heins Energy Inc. a spolupracovník katedry elektrotechniky Ottawské univerzity, vyvíjí tuto technologii od roku 2007. Jeho patentovaný systém ReGenX generátoru údajně dokáže obrátit účinky Lenzova zákona – základního principu elektromagnetické indukce, který obvykle vytváří odpor při generování elektřiny.

Klíčová tvrzení technologie:

  • Vozidla se mohou nabíjet během zrychlování i volnoběhu
  • Velikost baterií by mohla být snížena až o 80 %
  • Eliminace závislosti na nabíjecí infrastruktuře
  • Nabíjení začíná při rychlostech od 30 km/h
  • Komerčně vyrobené cívky poskytující více než 60 ampérů nabíjecího proudu

Systém údajně využívá přístup "časově zpožděného elektromagnetického pole", který vytváří komplementární namísto protichůdného momentu. Podle testovacích dat prezentovaných Heinsem konvenční generátorové cívky pod zátěží motory zpomalují, ale cívky ReGenX udržují rychlost při současném poskytování nabíjecího proudu – tvrzení, které vyvolalo značné kontroverze ve vědecké komunitě.

Laboratorní testování a akademická odezva

Laboratorní testování bylo údajně provedeno na MIT a Ottawské univerzitě s dalšími mezinárodními zkouškami. V roce 2008 profesor MIT Markus Zahn zkoumal dřívější verzi Heinsovy technologie a přiznal, že "nemohl plně vysvětlit její fungování", ačkoliv odmítl nazvat ji perpetuum mobile a varoval před tvrzeními porušujícími fyzikální zákony.

Profesor Zahn později Heinsovi napsal: "Jakékoli řeči o perpetuum mobile, nadjednotkové účinnosti atd. diskreditují vás, nyní mě a vaše myšlenky. Nechtěl bych jít na NASA nebo kamkoliv jinam pomáhat propagovat váš vynález, dokud nebudou provedena základní testování a měření."

Vědecký skepticismus a kritika

Vědecká reakce na Heinsova tvrzení byla převážně skeptická. Kritici poukazují na několik základních problémů:

Obavy ohledně zachování energie: Technologie se zdá porušovat první zákon termodynamiky tím, že generuje více energie, než je vstup. Ačkoliv Heins tuto výzvu uznává, nebylo poskytnuto uspokojivé vysvětlení, které by sladilo jeho tvrzení se zavedenou fyzikou.

Kritické připomínky expertů:

Skeptici upozorňují, že demonstrace obvykle ukazují zrychlení motoru, ale zřídka poskytují komplexní energetická měření. Jak poznamenal jeden kritik: "více než 90 % energie vstupující do motoru se přeměňuje na teplo" a "výstupní energie se nikdy neměří."

Metodologie měření: Kritici poznamenávají, že demonstrace obvykle ukazují zrychlení motoru, ale zřídka poskytují komplexní energetická měření.

Historický kontext: Heinsova dřívější práce, včetně zařízení "Perepiteia", čelila podobné kritice. Ottawa Skeptics, kteří byli svědky demonstrací v roce 2008, dospěli k závěru, že "neexistuje důkaz, že Perepiteia představuje jakoukoliv výzvu pro současně známé fyzikální zákony."

Tvrzení o komerčním vývoji

Navzdory přetrvávajícímu skepticismu Heins tvrdí, že se posunul směrem ke komercializaci prostřednictvím společnosti ReGenXtra Inc. Společnost údajně má vyrobené cívky a hledá licenční partnerství s automobilovými výrobci. Žádný velký automobilový výrobce však veřejně neoznámil zapojení do této technologie.

Realita komerčního nasazení: Navzdory téměř dvacetiletému vývoji od počátečního objevu zůstává komerční nasazení nepolapitelné. Vynálezce prezentoval technologii na různých konferencích a podal přihlášky do inovačních soutěží, ale skutečné nasazení v sériových vozidlech se stále neuskutečnilo.

Posouzení odborníků

Nezávislí odborníci, kteří zkoumali podobná tvrzení, naznačují, že pozorované efekty mohou vyplývat ze změn v účinnosti motoru spíše než z vytváření energie. Jak poznamenali výzkumníci obeznámení s topologiemi motorů s proměnnou reluktancí: "zrychlení nebo zpomalení motoru nepředstavuje produkci energie, pouze změny v hysterezním odporu."

Profesor Riadh Habash z Ottawské univerzity, který poskytl laboratorní přístup pro demonstrace, uvedl: "Zrychluje to, ale pokud jde o vysvětlení, neexistuje pro to žádná podpůrná teorie. V tuto chvíli nemůžeme podpořit žádné tvrzení."

Současný stav a budoucí vyhlídky

Ačkoliv Heins pokračuje v propagaci své technologie prostřednictvím prezentací a patentových přihlášek, hlavní přijetí zůstává nepravděpodobné bez nezávislého ověření a recenzního řízení. Mimořádná tvrzení vyžadují mimořádné důkazy, které dosud nebyly poskytnuty k uspokojení vědecké komunity.

Průmysl elektromobilů bude nepochybně nadále těžit z legitimních inovací v bateriové technologii, účinnosti motorů a systémech obnovy energie. Revoluční tvrzení, která se zdají překračovat základní fyzikální principy, však vyžadují nejvyšší standardy vědeckého důkazu, než získají důvěryhodnost.

Zdroj: e-vehicleinfo.com, wikipedia.org

Štítky

  • EV novinky
  • nabíjení
  • Elektromobilita

Mohlo by vás zajímat

Zeekr 7X | zdroj: zeekrlife.com

Zeekr zahajuje předprodej aktualizovaného SUV 7X s nabíjením za 10 minut
Čínský elektromobil Zeekr 7X dostává upgrade, který mění pravidla hry. Nabíjení z 10 na 80 % za pouhých 10 minut díky 900V architektuře. Výkon až 784 koní a sprint na stovku za 2,98 sekundy. Tesla má ...

Tesla Model S a X | zdroj: tesla.com

Tesla Model S a Model X: konečně se vrací do Evropy a to s aktualizovanou verzí
Po měsících nedostupnosti Tesla znovu otevřela objednávky prémiových modelů ve čtyřech zemích. Vozy dostaly přední kameru, 744 km dojezdu a ambientní osvětlení. České zákazníky však musí dál čekat – n...

Tesla Cybercab Robotaxi  | zdroj: tesla.com

Musk odhalil karty: Prodeje aut už Teslu tolik nezajímají. Všechno sází na Robotaxi
Finanční výsledky Tesly za Q3 2025 byly sice bedlivě sledované, ale to hlavní přišlo až po nich. Elon Musk během hovoru s investory přiznal, co mnozí tušili: další navyšování výroby už není primárně o...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Toyota Corolla jako elektromobil? První pohled na možnou budoucnost legendy

Dekády byla symbolem spolehlivosti a králem prodejů s hybridním pohonem. Teď ale ikona jménem Toyota Corolla míří vstříc nové éře.... >>

Na tohle jsme v Evropě čekali. BMW iX3 má přes 3000 objednávek a nestíhá vyrábět

Po letech čekání je tady. BMW iX3 nové generace zaznamenalo přes 3000 objednávek během prvních šesti týdnů – a mateřská společnost... >>

Daňová injekce pro elektromobily, nebo záchranná brzda pro spalováky? Německo hledá cestu ven z automobilové krize

Září přineslo Německu sice růst registrací elektromobilů, ale optimismus brzdí přetrvávající nejistota a silný tlak z Asie. Kancléř... >>

Zeekr zahajuje předprodej aktualizovaného SUV 7X s nabíjením za 10 minut

Čínský elektromobil Zeekr 7X dostává upgrade, který mění pravidla hry. Nabíjení z 10 na 80 % za pouhých 10 minut díky 900V architektuře.... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Eurotunnel, France -  Flexiplus LoungeCoquelles, France
2 míst • 125 kW • ne-Tesla
Füssen, GermanyFüssen, Germany
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Vouillé, FranceVouillé, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Hanau-West, GermanyHanau, Germany
3 míst • 250 kW • ne-Tesla
Poysdorf, AustriaPoysdorf, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.