Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test Volvo EX30
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Porsche dělá vrásky na čele Volkswagenu. Zatímco Čína láme rekordy, německý klenot ztrácí lesk

Ilustrační foto
Foto: Ilustrační foto
Fotka autora Daniel Česák
Daniel Česák 24 Září, 2025
Koncern Volkswagen čelí nečekaným turbulencím. Jeho perla, automobilka Porsche, která byla dlouho synonymem ziskovosti a prestiže, hlásí problémy. Očekávaný zisk klesá o miliardy eur a z Wolfsburgu zaznívají varování. V kontrastu s tím čínský dravec BYD ukazuje světu, jak vypadá budoucnost rychlosti. Stojíme na prahu nové éry, kde německá preciznost přestává stačit?

Dnes jsme vám přibližíli v článku "Budoucnost Porsche není jen elektrická. Značka odhalila dvojí strategii" změnu v postoji Porsche k elektromobilitě. Porsche se rozhodlo vsadit na více karet a bude i nadále nabízet spalovací vozy. Značka Porsche v portfoliu koncernu Volkswagen platila za stroj na peníze, symbol německého inženýrství a nedotknutelnou ikonu. Poslední zprávy z finančních trhů ale malují jiný obrázek. Volkswagen musel vydat varování pro investory, protože předpokládaný provozní zisk Porsche za rok 2025 se propadl o téměř 6 miliard eur (přibližně 150 miliard korun). Důvod? Nižší marže a neuspokojivé prodeje klíčových modelů.

Je to hořká pilulka nejen pro akcionáře, ale i pro celé vedení koncernu. Porsche bylo dlouhodobě tahounem, jehož vysoké marže pomáhaly financovat nákladný přechod celé skupiny na elektromobilitu. Nyní se však zdá, že i tento klenot začíná ztrácet svůj lesk. Problémy se týkají především pomalejšího náběhu výroby nových modelů a ochlazení na některých klíčových trzích, včetně toho čínského.

Čínský drak ukazuje zuby

A právě v Číně se odehrává drama, které evropským manažerům nedá spát. Zatímco Porsche řeší pokles prodejů, čínská konkurence demonstruje sílu, která bere dech. Společnost BYD se svým prémiovým modelem Yangwang U9 nedávno pokořila světový rekord v rychlosti sériově vyráběného elektromobilu. S hodnotou přesahující 496 km/h ukázala, že čínské automobilky už dávno nejsou jen výrobci levných kopií.

Tento technologický a rychlostní skok je více než jen symbolický. Je to jasný vzkaz: inovace a dravost se přesouvají na Východ. Nejde přitom jen o maximální rychlost. BYD a další čínské značky válcují konkurenci efektivitou výroby, rychlostí vývoje a agresivní cenovou politikou, a to i v segmentech, které byly dříve doménou evropských prémiových značek.

Kde udělali soudruzi z Německa chybu?

Kontrast mezi trápením Porsche a triumfem BYD je alarmující. Volkswagen, podobně jako další tradiční automobilky, čelí dilematu. Na jedné straně musí udržovat ziskovost svých spalovacích modelů, které stále tvoří většinu příjmů. Na druhé straně musí masivně investovat do elektrické budoucnosti, kde ale čelí neuvěřitelně agilní a kapitálově silné konkurenci z Číny.

Pokles ziskovosti Porsche odhaluje zranitelnost tohoto modelu. Spoléhání na jednu prémiovou značku jako na finanční motor pro celou skupinu se ukazuje jako riskantní. Analytici upozorňují, že zatímco evropské automobilky ladí detaily a řeší složité dodavatelské řetězce, jejich čínští rivalové chrlí na trh jeden inovativní model za druhým.

Cesta z krize? Klíčem je rychlost a změna myšlení

Co by mohlo skupiině VW pomoci? Nad tím si lámou hlavu určitě mnozí odborníci. Problémy Porsche jsou jen špičkou ledovce a příznakem hlubšího problému. Aby Volkswagen jako celek obstál v nové éře, musí přestat fungovat jako těžkopádný gigant a přerodit se v agilní technologickou firmu. Řešení není jediné, ale vyžaduje kombinaci několika radikálních kroků.

Technologická a produktová ofenzíva

Software jako absolutní priorita: Problémy se softwarem v modelech ID byly pro VW obrovskou ostudou a poškodily důvěru zákazníků. Koncern musí konečně stabilizovat svou softwarovou divizi CARIAD, nebo navázat hlubší partnerství s technologickými giganty. Auto dnes prodává jeho digitální „mozek“ a v této oblasti Volkswagen fatálně zaostává.

Dostupný „lidový“ elektromobil: Zatímco se VW soustředil na vyšší segmenty, čínské značky zaplavují trh cenově dostupnými a kvalitními vozy. Klíčový bude úspěch chystaného modelu s cenou pod 25 000 eur. To je návrat ke kořenům značky – nabídnout „lidový vůz“ pro novou éru, který si může dovolit široká veřejnost. VW již přislíbil své ID.2, ale zatím stále čekáme.

Strategická a provozní revoluce

Učit se od Číny, nejen jí prodávat: Nestačí brát Čínu jen jako trh. VW se musí od svých čínských partnerů a konkurentů učit. To znamená radikálně zkrátit vývojové cykly nových modelů z pěti let na méně než tři. Je nutné dát větší volnost lokálním vývojovým centrům, aby mohla rychle reagovat na trendy.

Radikální zjednodušení a snížení nákladů: Koncern je příliš složitý a byrokratický. Musí zjednodušit své platformy a drasticky snížit fixní náklady. To se neobejde bez nepopulárních opatření, ale je to klíčové pro udržení konkurenceschopné ceny a financování budoucích investic. Příkladem může být i americká Tesla.

Situace ve Wolfsburgu je napjatá. Varování ohledně zisku je signálem, že přechod na novou éru "EVROPSKÉHO" automobilismu bude bolestivější, než si mnozí připouštěli. Nejde jen o technologie, ale o celkovou změnu myšlení. Rychlost, flexibilita a odvaha riskovat – to jsou atributy, které dnes definují úspěch. A zdá se, že v těchto disciplínách má momentálně navrch čínský drak nebo americký orel. Pro Volkswagen a jeho klenot Porsche je to hozená rukavice a čas na probuzení právě nastal.

Zdroj: finance.yahoo.com

Štítky

  • EV novinky
  • Volkswagen
  • Porsche
  • Elektromobilita
  • BYD

Mohlo by vás zajímat

Škoda Enyaq | zdroj: skoda-storyboard.com

Český úspěch v Německu: Gigant Reemtsma rok testoval elektromobily, jako vítěze vybral Škodu Enyaq
Je to zpráva, která v Mladé Boleslavi potěší. Německá společnost Reemtsma, stojící za známými tabákovými značkami, dokončila náročný dvanáctiměsíční pilotní projekt. Cíl byl jasný: najít ideální elekt...

Baterie

VW snížil náklady v německých závodech o 30 %, BMW chystá nový i3
Volkswagen dokázal dramaticky snížit výrobní náklady ve svých klíčových německých závodech o třetinu díky optimalizaci platforem. Mezitím BMW připravuje nový elektromobil i3 a EnBW zlevňuje nabíjení n...

DongFeng BOX | zdroj: dfmotor.cz

Dongfeng odložil výrobu solid-state baterií na rok 2027
Čínský automobilový gigant Dongfeng posunul masovou výrobu solid-state baterií o rok později, než původně plánoval. Technologie s hustotou energie 350 Wh/kg měla být připravena už v září 2026.

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

CATL posiluje vedení na trhu baterií pro elektromobily s podílem 38,1 %

Čínský výrobce baterií CATL upevnil svou dominanci na globálním trhu baterií pro elektromobily s tržním podílem 38,1 procenta za prvních... >>

Zasekl se vám nabíjecí kabel? Tohle musí znát každý elektromobilista

Stalo se vám to také? Stojíte u nabíječky, auto hlásí dokončené nabíjení, ale kabel jako by v něm přimrzl. Nebo opak – připojíte se... >>

Německé automobilky propouštějí: Volkswagen ruší 35 tisíc míst

Německé automobilky čelí masivnímu propouštění kvůli hospodářské krizi a transformaci na elektromobilitu. Pouze za prvních devět... >>

Věda potvrzuje: Každých 10 % více elektromobilů zlepší ovzduší o 1,1 %. Výsledky jsou vidět nejen v Pekingu

Po desetiletích extrémního smogu čínská města konečně dýchají. Vědecké studie analyzující miliony jízd v Pekingu, Šanghaji a... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Milan, Italy - CarugateCarugate, Italy
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Waldlaubersheim, GermanyWaldlaubersheim, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Dover, UKDover, United Kingdom
11 míst • 250 kW • ne-Tesla
Voss Handelshus, NorwayVoss, Norway
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Remouchamps, BelgiumRemouchamps, Belgium
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.