50%
24 tis.
9
Konec éry bezplatného parkování
Praha plánuje od září zpoplatnit parkování elektromobilů v zónách placeného stání, které je nyní zdarma. Městské radě to ve středu 28. května doporučil dopravní výbor zastupitelstva. Rozhodnutí ukončí téměř devítileté období, kdy mohli majitelé vozidel se značkou EL parkovat v pražských modrých a fialových zónách zcela zdarma.
Původně mělo bezplatné parkování skončit už v lednu 2024, ale kvůli nedostatečné shodě mezi koaličními partnery bylo několikrát prodlužováno. Poslední prodloužení platí do 30. června 2025, což dává městu čas na přípravu nového systému.
Bezemisní vozy, tedy elektroauta, zvýhodňujeme slevou 50 procent oproti klasickým motorovým vozidlům a nově jim nabízíme možnost celopražského parkování za férovou cenu. Tím jasně podporujeme ekologickou mobilitu, ale zároveň chráníme zájmy Pražanů a jejich městských částí.
Nový model zvýhodnění elektromobilů
Podle schváleného návrhu budou majitelé elektromobilů platit polovinu za krátkodobé i dlouhodobé parkovné v zónách a zároveň dostanou v případě obyvatel Prahy možnost si za 24 000 korun ročně zaplatit neomezené parkování ve všech zónách v metropoli.
Současný stav (do 30. června 2025)
- Elektromobily: parkování zdarma v modrých a fialových zónách
- Plug-in hybridy: parkování zdarma při splnění emisní normy do 50 g CO₂/km
- Podmínka: registrační značka série EL nebo speciální povolení
Nový systém (od září 2025)
- Elektromobily: 50% sleva na všechny typy parkovného
- Celoměstská karta: 24 000 Kč/rok pro neomezené parkování
- Rezidenční parkování: 600 Kč/rok místo 1 200 Kč
Odmítnutý alternativní návrh
Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) neúspěšně předložil výboru lehce odlišný návrh, podle kterého by majitelé elektromobilů mohli za 25 000 korun ročně volně parkovat pouze ve smíšených a návštěvnických zónách kromě Prahy 1 a 2, a to všichni, nejen Pražané. Tento návrh by byl dostupný i majitelům emisních vozidel za 50 tisíc korun ročně.
Právní rizika schváleného návrhu
Náměstek Hřib upozornil na potenciální právní problémy schváleného návrhu. Z právního hlediska může být ošemetné zvýhodňovat Pražany před mimopražskými řidiči elektromobilů, jak s tím počítá schválený návrh. Ředitel magistrátního dopravního odboru Libor Šíma potvrdil, že "riziko by bylo poměrně významné" a ministerstvo by mohlo nařízení pozastavit pro nezákonnost.
Historie pražského zvýhodnění elektromobilů
Zavedení bezplatného parkování
Praha jako jedna z prvních evropských metropolí zavádí bezplatné parkování pro elektromobily v modrých a fialových zónách jako dočasnou podporu rozvoje elektromobility.
Zpřísnění podmínek pro hybridy
Parkování zdarma platí nově už pouze pro automobily, které splňují přísnou emisní normu do 50 g CO2 na kilometr. Mnoho klasických hybridů tuto výhodu ztratilo už od května 2019.
Strategie podpory alternativních pohonů
Rada hl. m. Prahy odsouhlasila dokument Strategie podpory alternativních pohonů v Praze do roku 2030, který uvádí rok 2023 jako nejzazší termín zrušení dosavadního zvýhodnění elektromobilů.
Opakovaná prodloužení
Kvůli absenci koaliční shody o novém modelu bylo bezplatné parkování nejprve prodlouženo do konce roku 2024 a následně do června 2025.
Investice do dobíjecí infrastruktury
Město kompenzuje ukončení bezplatného parkování masivními investicemi do nabíjecí infrastruktury. Do rozvoje dobíjecí infrastruktury město v posledních třech letech investovalo cca 220 milionů Kč vč. DPH, a to zejména v rámci přípravy sítě dobíjecích stanic na stožárech pouličního osvětlení.
Cílem je mít v první fázi do roku 2026 cca 800 nabíječek na sloupech veřejného osvětlení, každou se dvěma zásuvkami. Hlavní město také aktuálně získalo dotaci z Evropské unie na projekt výstavby až 1 500 dobíjecích stanic ve veřejném prostoru.
Další plánované změny v pražském parkování
Vedení města už delší dobu připravuje komplexní reformu systému zón placeného stání, která zahrnuje například celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, možnost pro rezidenty platit méně za menší oblast povoleného parkování nebo zvláštní povolení pro zásobování či pečovatele.
Zastupitelé na návrh Pirátů schválili také doporučení radě nechat zpracovat analýzu nízkoemisní zóny s ohledem na zpřísnění limitů od roku 2030, kvůli kterým je žádoucí její zavedení nejpozději do konce roku 2029.