Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Články
  • Mapa
  • Nástroje
    • Kalkulačka
    • Katalog EV
    • Evidence EV
    • Statistiky EV
  • Testování
    • Test XPENG G6 1/3
    • Test XPENG G6 2/3
    • Test XPENG G6 3/3
  • Soutěž
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se

Drobečková navigace

  1. Domů

Překvapiví lídři elektromobility: Nepál a Etiopie

EV novinky
Foto: EV novinky
Fotka autora Filip
Filip 14 Srpen, 2025

Nepál: Od nuly k elektrické revoluci

Ještě před pěti lety byl trh s elektromobily v Nepálu prakticky neexistující, dnes však tvoří 76 % všech nových osobních vozů a téměř polovinu komerčních vozidel. Tento obrat nastal po roce 2015, kdy Indie zavedla blokádu dovozu ropy, což Nepál donutilo investovat do hydroelektráren. Vysvětlení: Hydroelektrárny využívají vodní energii k výrobě elektřiny, což snížilo závislost na fosilních palivech. Zároveň vláda zavedla vysoké cla na vozy se spalovacím motorem (zkráceně ICE) a snížila je pro elektromobily, díky čemuž jsou EV často levnější než benzinové ekvivalenty.

Etiopie: První země s radikálním zákazem

Etiopie se v roce 2024 stala první zemí na světě, která úplně zakázala dovoz vozů se spalovacím motorem. Toto opatření již po dvou letech přineslo výsledky: z celkového vozového parku čítajícího 1,3 milionu vozidel je nyní 100 000 čistě elektrických, což představuje podíl 8,3 %. Pro srovnání: žádný jiný africký stát nedosahuje takové úrovně adopce. Vysvětlení: ICE vozidla jsou ta, jež spalují benzin nebo naftu, zatímco EV (elektromobily) jsou poháněny bateriemi.

Role Číny: Hlavní dodavatel elektromobilů

Většina elektromobilů prodávaných v Nepálu, Etiopii nebo Vietnamu pochází z Číny, která je globálním lídrem ve výrobě cenově dostupných EV, baterií a nabíječek. Například v Nepálu Čína darovala 100 elektrobusů pro snížení znečištění v Káthmándú. Vietnam zaznamenal raketový růst: místní značka VinFast tvořila v první polovině roku 2025 30 % nových aut, přičemž ještě v roce 2018 tam jezdilo jen pár set EV. Vysvětlení: Čínské modely jsou často o desítky procent levnější než západní ekvivalenty.

Ekonomická logika: Když výhody převažují náklady

Základním motorem adopce je finanční výhodnost. Pokud jsou elektromobily díky vládním pobídkám a nižším daním lacinější než vozy se spalovacími motory, spotřebitelé je volí. V Nepálu například nabíjení elektřinou vychází výrazně levněji než tankování paliva, částečně díky preferenčním tarifům pro EV. Kontrastem je Evropská unie, kde se pobídky jako dotace až 10 000 € ruší, což zpomaluje růst prodejů. Vysvětlení: Pobídky jsou státní podpory, jako daňové úlevy, které snižují pořizovací cenu.

Infrastrukturní výhoda: Rychlejší a levnější řešení

Rozvojové země často nemají rozsáhlou síť čerpacích stanic, což paradoxně urychluje přechod na elektromobilitu. Instalace nabíjecího bodu úrovně 2 (standard pro domácí a veřejné nabíjení) trvá po schválení povolení jen několik dní a stojí tisíce dolarů, zatímco výstavba benzínové pumpy vyžaduje měsíce a statisíce. Klesající ceny solárních panelů (například 400W panel klesl z 400 $ na 250 $ za kus) a baterií navíc umožňují levnější výrobu energie z obnovitelných zdrojů, což snižuje závislost na dovozu ropy. Vysvětlení: Solární panely přeměňují sluneční světlo na elektřinu, což je klíčové pro udržitelný provoz EV.

Strategická nezávislost: Méně ropy, více autonomie

Pro mnohé země, jako Nepál nebo Etiopie, představuje elektromobilita cestu k větší energetické nezávislosti. Omezení dovozu ropy, která je strategickou zranitelností, a investice do lokální energie z hydroelektráren či solárních zdrojů posilují jejich rezilienci. Tento trend ukazuje, že rozvojové státy mohou díky chytré politice a čínským dodávkám předčit západní země v adopci EV, aniž by čekaly na vysokou ekonomickou úroveň.

Zdroj: insideevs.com

Štítky

  • EV novinky

Mohlo by vás zajímat

Porsche

Porsche Cayenne Electric: 16 minut nabíjení, 1000 koní a konec éry pomalého dobíjení
Stuttgart konečně odhaluje karty. Elektrický Cayenne nabídne to, co dosud žádné prémiové SUV nedokázalo – nabití z 10 na 80 procent za pouhých 16 minut při výkonu 400 kW. Premiéra 19. listopadu ukáže,...

Technologie - Robotika - AI

XPeng předvedl robota s lidskou chůzí. Diváci nevěřili, že není uvnitř člověk
Zatímco Tesla slibuje miliony robotů, čínský XPeng tiše testoval IRON robota celý rok ve vlastní továrně – a přiznal neúspěch. Teď přichází s novou generací, která kombinuje pevnolátkové baterie, 22 s...

Tesla Roadster | zdroj: tesla.com

Tesla Roadster: 8 let čekání končí. Nebo ne? Musk stanovil datum na dubnový žert
Zákazníci čekají od roku 2017, někteří už ruší objednávky. Teď Elon Musk oznámil představení na 1. dubna 2026 – ten samý den, kdy lidé nevěří ničemu. Je to provokace, nebo konečně reálný termín? Vůz m...

Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Obrázek
e-Salon 2025
Obrázek
Evidence elektromobilu

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%

Nejčtenější články

Velké SUV s dojezdem 630 km za půl milionu? V Číně díky konkurenci ano

Čínský Leapmotor C16 překročil 100 000 prodaných kusů za pouhých 16 měsíců. Velkoprostorové elektrické SUV s dojezdem až 630 km stojí... >>

Na co se zapomíná? Že díky recyklaci budou elektromobily ještě ekologičtější

Kritici elektromobilů často zdůrazňují vysoké emise při výrobě baterií. Nová čísla z Číny a studie Stanfordovy univerzity však... >>

Konec úzkosti z dojezdu: Čínské MPV zvládne Prahu–Řím bez tankování

Představte si sedmimístný vůz, který ujede z Prahy do Říma a ještě mu zbude. Xpeng 6. listopadu odhalí X9 EREV – svůj první hybrid s... >>

Porsche v šoku: Ztráta 1,1 miliardy dolarů. Značku potopil kolaps v Číně a skrytá účetní bomba

To je rána. Provozní ztráta Porsche ve výši 966 milionů eur šokovala investory. Bylo by snadné svést to na elektromobily, ale realita je... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Villach, AustriaVillach, Austria
8 míst • 150 kW • ne-Tesla
Ljubljana, SloveniaLjubljana, Slovenia
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Falaise, FranceFalaise, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Malsfeld, GermanyMalsfeld, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Linstow, GermanyDobbin-Linstow, Germany
20 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

X

Nenechte si ujít novinky!

Přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv a aktualizací.

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved. Created by Studiografix.