Přejít k hlavnímu obsahu

Hlavní navigace

  • Domů
  • Katalog EV
  • Mapa
  • Články
  • Kalkulačka
  • Evidence EV
  • Statistiky EV
  • Superchargery
Menu uživatelského účtu
  • Přihlásit se
Social Auth Login Authenticate through Facebook Authenticate through Google

Drobečková navigace

  1. Domů

Proč Tesla se nabíjí stejně dlouho jako Škoda Enyaq i přes vyšší výkon?

Ilustrační foto
Shrnutí: Tesla Model Y slibuje nabíjecí výkon až 250 kW oproti 175 kW u Škody Enyaq 85, přesto se obě vozidla nabijí na cestě přibližně za stejný čas. Klíčem k pochopení tohoto paradoxu je tvar nabíjecí křivky - zatímco Tesla dosáhne svého maxima jen na pár vteřin, Enyaq udržuje stabilnější výkon po delší dobu.

250 kW

Maximální nabíjecí výkon Tesla Model Y

175 kW

Maximální nabíjecí výkon Škoda Enyaq 85

30 min

Čas nabíjení 10-80% u Enyaqu

33 min

Čas nabíjení 10-80% u Tesly

Papírové údaje versus realita nabíjení

Když si řidič elektromobilu vybírá mezi Teslou Model Y a Škodou Enyaq, často se rozhoduje i podle technických parametrů nabíjení. Na první pohled je Tesla stále favoritem - její udávaný maximální nabíjecí výkon 250 kW převyšuje 175 kW u modernizované Škody Enyaq 85.

Vše ale dopadlo úplně jinak; při testu si Tesla na skvělé výkony začínající dvojkou sáhla jen na chvilinku a nakonec nabíjecí souboj s Enyaqem kvůli horší nabíjecí křivce překvapivě prohrála.

— Test fDrive.cz, září 2024

Realita je však složitější. Nezávislé testy provedené na podzim 2024 ukázaly překvapivý výsledek - Škoda Enyaq 85 se nabila z 10 na 80 % za 30 minut, zatímco Tesla Model Y Long Range potřebovala 33 minut. Jak je to možné?

Tajemství nabíjecích křivek

Odpověď leží v pochopení toho, jak skutečně probíhá nabíjení elektromobilu. Maximální nabíjecí výkon není konstantní po celou dobu nabíjení - jedná se o hodnotu, které vůz dosáhne pouze za optimálních podmínek a jen na krátkou dobu.

🚗 Tesla Model Y Long Range

  • Max. výkon: 250 kW (jen na Superchargeru)
  • Architektura: 400V
  • Křivka: Prudký nástup, rychlý pokles
  • Při 25%: Již pod 180 kW
  • Při 50%: Kolem 100 kW

🏁 Škoda Enyaq 85

  • Max. výkon: 175 kW (reálně až 180 kW)
  • Architektura: 400V
  • Křivka: Plochá, stabilní
  • Při 25%: Stále nad 160 kW
  • Při 50%: Kolem 140 kW

Jak vypadá nabíjecí křivka v praxi?

Tesla Model Y: Nabíjení začíná velmi rychle - během několika vteřin dosáhne 250 kW, ale tento výkon drží jen okamžik. Už při 15% nabití klesá na 200 kW, při 25% na 172 kW a při 40% už jen na 124 kW. Při 50% nabití poskytuje pouze 102 kW. U 60% se výkon pohybuje okolo 80 kW a v tuto chvíli začíná Teslu dohánět Škoda.

Škoda Enyaq 85: Nastartuje na 175 kW (někdy dokonce překračuje svůj udávaný maximum) a tento výkon udržuje výrazně déle. Ještě při 50% nabití poskytuje přes 115 kW, zatímco Tesla je ve stejnou chvíli již o něco níže. Při 60% dosahuje Škoda nabíjecího výkonu přes 104 kW. Od této chvíle pomalu a jistě přebírá vedení právě Škoda.

Technické pozadí rozdílných křivek

Rozdíly v nabíjecích křivkách jsou způsobeny několika faktory. Tesla používa 400V architekturu, stejně jako Enyaq, ale její bateriový management je optimalizován pro vysoké počáteční výkony na úkor stability v průběhu celého cyklu.

Klíčové technické faktory

  • Tepelný management: Tesla rychleji omezuje výkon kvůli zahřívání baterie
  • Chemie baterií: Různé typy lithiových článků mají odlišné nabíjecí charakteristiky
  • Software: Algoritmy řízení nabíjení prioritizují různé aspekty (rychlost vs. životnost)
  • Architektura 400V: Omezuje maximální proudy bez nadměrného zahřívání

Modernizovaná Škoda Enyaq 85 získala nový motor APP550 a přepracovanou baterii, které umožňují stabilnější nabíjecí profil. Zatímco starší verze Enyaq 80 měla problémy s konzistencí nabíjecího výkonu, nová generace tyto nedostatky vyřešila.

Proč Tesla nedokáže využít 800V architekturu?

Tesla zatím setrvává u 400V architektury u modelů 3 a Y. 800V systém by teoreticky umožnil rychlejší nabíjení s menšími ztrátami, ale přináší i komplikace - vyšší náklady, složitější konstrukci a nutnost kompatibility s existující nabíjecí infrastrukturou.

Tesla a inženýři vysvětlili již v roce 2022, že 800V pro menší vozidla přináší smíšené kompromisy (složitost, cena), takže není jasná výhoda z hlediska celkového uživatelského zážitku.

— vyjádření City Magazine, prosinec 2024

Stále více se však ukazuje, že 800V architektura je správná cesta. A Tesla v tomto ohledu zaostává a je zřejmě jen otázkou času, kdy se nějaký její další model s touto technologií objeví. Čínští konkurenti jako Zeekr 7X nebo Xpeng G6 se už dnes dokáží nabít na správné nabíjecí stanici za 13, resp. 12 minut z 10 na 80 procent.

Praktické dopady pro řidiče

Co to znamená pro běžné používání elektromobilů na podzim 2025? Při krátkých zastávkách na dálnici, kdy potřebujete dobít jen 20-30% baterie, může být Tesla rychlejší díky svému agresivnímu nástupu. Při delších zastávkách ale Enyaq vyrovnává nebo dokonce předčí svého amerického konkurenta.

⚡ Rychlé dobití (10-40%)

  • Tesla: Výhoda díky vysokému počátečnímu výkonu
  • Enyaq: Stabilní výkon, ale pomalejší start
  • Praktický dopad: Tesla o 3-5 minut rychlejší

🔋 Úplné doporučené dobití (10-80%)

  • Tesla: Rychlý pokles výkonu ve vyšších procentech
  • Enyaq: Konzistentní výkon po celou dobu
  • Praktický dopad: Enyaq o 3 minuty rychlejší

Zásadní je také dostupnost nabíjecích stanic. Tesla může svůj maximální výkon 250 kW využít pouze na vlastních Superchargerech. Na běžných nabíječkách třetích stran, které jsou v České republice standardem, je omezena na nižší výkony podobně jako konkurence.

Budoucnost rychlého nabíjení

Elektromobilní trh se rychle vyvíjí. BMW připravuje novou platformu NEUE KLASSE s 800V architekturou, čínští výrobci předvádějí nabíjecí výkony přes 400 kW a Tesla testuje nové bateriové technologie pro Cybertruck.

Pro běžné řidiče je však důležitější celkový uživatelský zážitek než peak nabíjecí výkon. Spolehlivost nabíjecích stanic, dostupnost rychlonabíječiek na trasách a předvídatelnost nabíjecího času jsou často důležitější než rozdíl několika minut.

Často kladené otázky

Proč Tesla nedokáže udržet maximální nabíjecí výkon po celou dobu?
Tesla používá agresivní nabíjecí algoritmus, který upřednostňuje rychlý počáteční výkon před stabilitou. To vede k rychlému zahřívání baterie a následnému omezení výkonu kvůli ochraně článků. Navíc 400V architektura omezuje možnosti vysokoproudého nabíjení bez nadměrných ztrát.
Je lepší vybrat si elektromobil s vyšším udávaným nabíjecím výkonem?
Ne nutně. Důležitější je tvar nabíjecí křivky a průměrný výkon během celého nabíjecího cyklu. Elektromobil s nižším maximálním výkonem, ale stabilnější křivkou může být v praxi rychlejší, jak ukazuje příklad Škody Enyaq versus Tesla Model Y.
Jaký má vliv na nabíjecí křivku teplota baterie?
Teplota baterie je kritickým faktorem. Optimální nabíjecí výkon je dosahován při teplotě 20-40°C. Při nižších teplotách se výkon snižuje kvůli vyššímu vnitřnímu odporu, při vyšších teplotách dochází k omezení kvůli ochraně před poškozením článků. Moderní elektromobily proto používají systémy předehřevu baterie.

Zdroje: fDrive.cz | Test nabíjení, Video fDrive

Štítky

  • EV novinky
  • Škoda
  • Tesla
  • Elektromobilita
  • nabíjení
Facebook Twitter Linkedin Pinterest E-mail
Autor: Daniel Česák , dne 2 Září, 2025

Elektrický fejeton 😂

Rekuperace je šikovná funkce elektroauta, díky které se při brzdění nebo jízdě z kopce část energie neztrácí, ale vrací zpět do baterie. Auto tedy vlastně "brzdí chytře" – místo aby jen pálilo energii na teplo, přemění pohyb zpět na elektřinu. Řidič tak dojede dál a často i bez šlápnutí na brzdu. A co víc – při delších sjezdech si může připadat, jako by mu palubní počítač s úsměvem říkal: „Z kopce zadarmo? Proč ne!“ Škoda jen, že cyklistům zatím žádná taková rekuperace do stehen nepomáhá. 😁

Největší výrobci EV 2024

Tesla 🇺🇸
20.6%
BYD 🇨🇳
20.3%
Geely 🇨🇳
9.6%
Volkswagen Group 🇩🇪
8.6%
SGMW 🇨🇳
7.2%
BMW Group 🇩🇪
4.9%
Hyundai Group 🇰🇷
4.6%
GAC Aion 🇨🇳
4.5%
Changan 🇨🇳
3.5%
Stellantis 🇪🇺
3.2%
Obrázek
Evidence elektromobilu
Obrázek
Kalkulačka úspor s EV

Leapmotor expanduje: Dodávky baterií pro komerční elektromobily

Čínský výrobce elektromobilů Leapmotor začal dodávat bateriové packy komerčním výrobcům nově energetických vozidel (NEV).... >>

Proč Volvo bojuje s softwarem: Elektromobily v srpnu 2025 čelí kritické zkoušce

Volvo přiznává alarmující množství softwarových chyb v elektromobilech EX90. Šéf společnosti Håkan Samuelsson varuje: "Úroveň byla... >>

Čáslav dostala první 300kW nabíječku: 50 kW stojí stejně jako 300 kW

Region Čáslavi se konečně dočkal první rychlonabíjecí infrastruktury. Nový hub u Kauflandu překvapuje nejen výkonem až 300 kW, ale... >>

Daňové změny otřásají trhem elektromobilů v USA

Konec federálních daňových úlev pro elektromobily v USA od září 2025 výrazně zasáhne startupy jako Rivian, Lucid nebo Slate. Zatímco... >>

Považujete nabití na 80% do 8 minut za dostačující?

Možnosti výběru
Nabíjení elektromobilů do 8 minut? Už brzy díky 6C bateriím

První pětka podle WLTP

Níže najdete seznam pěti vozů z našeho katalogu elektroaut s nejdelším dojezdem podle WLTP.

EV6

Kia - EV6

Dojezd dle WLTP: 708 km

Model 3 Long Range RWD

Tesla - Model 3 Long Range RWD

Dojezd dle WLTP: 702 km

Capri RWD

Ford - Capri RWD

Dojezd dle WLTP: 627 km

EV4

Kia - EV4

Dojezd dle WLTP: 625 km

Scenic E-Tech Electric

Renault - Scenic E-Tech Electric

Dojezd dle WLTP: 621 km

Superchargery

Weimar, GermanyWeimar, Germany
6 míst • 250 kW • ne-Tesla
Lugano, Switzerland - SudGrancia, Switzerland
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Valencia, Spain - PaternaPaterna, Spain
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Gran, NorwayGran, Norway
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Ljubljana, SloveniaLjubljana, Slovenia
16 míst • 250 kW • ne-Tesla
Reiskirchen, GermanyReiskirchen, Germany
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Oslo - Sentrum P-hus, NorwayOslo, Norway
18 míst • 250 kW • ne-Tesla
Poysdorf, AustriaPoysdorf, Austria
6 míst • 125 kW • ne-Tesla
Cherbourg, FranceCherbourg-en-Cotentin, France
8 míst • 250 kW • ne-Tesla
Saint-Contest, FranceSaint-Contest, France
12 míst • 250 kW • ne-Tesla
Zobrazit všechny superchargery →

Tesla

BYD

průvodce světem eletromobility

Podmínky používání a ochrana osobních údajů

Některá data jsme přejali z © OpenStreetMap

Nabíjecí stanice - ve výstavbě

Články

Přidejte svou zkušenost s elektromobilem

FAQ - otázky a odpovědi k EV

Evidence elektromobilu - mějte o svém EV přehled

Kalkulačka dojezdu - WLTP, CLTC, EPA

Kalkulačka srovnání nabíjecích tarifů - vyplatí se?

Kalkulačka nákladů na nabíjení elektromobilů

O nás

Reklama

SLEDUJTE NÁS



Šéfredaktor: Daniel Česák

Kontaktujte nás: info@evmagazin.cz

Data a analýzy - license CC BY-NC-SA 4.0

Copyright © 2025. All Rights Reserved.
Created by Studiografix.